Gasgrill hvorfor?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Sniffen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Gasgrill hvorfor?

Indlæg#1 » 7. jul 2016, 12:49

Jeg er ny på dette forum, hvilket vist fremgår af spørgsmålet:

Vi har igennem flere år overvejet at gå til gasgrill, men har hidtil ikke gjort det af flere årsager:

1. Hver gang vi har fået bøffer fra gasgrill, har vi haft en fornemmelse af, at det ikke var det samme som vores Weber kulgrill. Smagen var anderledes, og det virkede mindre stegt. Eksempel: vores hakkebøffer til burger bliver dejligt mørke, mens dem vi har fået fra gasgrill primært har været grå med lidt antydning af grill. Det kommer måske an på kompetencerne hos grillmesteren, men det er ihvertfald en konstatering

2. Stående overfor investeringen i f.eks. en Spirit eller Genesis har affødt spørgsmålet om, hvorfor vi ikke bare laver maden på vores induktionskomfur. Det går hurtigt, og steaks bliver fornuftige på grillpanden (omend ikke helt det samme som på kulgrillen). Og så sparer vi de 5-8.000 kr.

Jeg er klar over, at det er basic det her, men spørgsmålet er denne gang ikke kul vs. gasgrill, for vi er sådan set klar til at købe en gasgrill. Spørgsmålet er, hvorfor folk laver deres mad på en gasgrill fremfor komfuret, andet end for charmen? Sorry på forhånd hvis jeg træder nogen over tæerne.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Gasgrill hvorfor?

Indlæg#2 » 7. jul 2016, 14:41

Hej Sniffen, velkommen til...

Jeg har selv en Weber Spirit og oplever til dels det samme som du beskriver.

Bøfferne får ikke den samme smag i gasgrillen sammenlignet med kullet, selvom der er flavourizer bars til at give lidt ekstra smag. Specielt med burger bøffer har jeg samme oplevelse at gasgrill bare ikke er godt nok.

Men fordelen som jeg ser ved gasgrillen er at man kan lægge en steg på og eksperimentere med røg, eller bruge rotisserie til eksempelvis kyllingen. Ting som ikke er muligt med et normalt komfur.

Din situation taget i betragtning, så vil jeg faktisk anbefale at du anskaffer dig en Kamado grill. .1%¤

Den giver muligheden for at du kan tænde grillen og smide kød på efter 15-20 minutter uden brug af grillstarter.
Den kører kun på trækul, som efterhånden er billigere end Heatbeads, så man får stadig den rigtige grillsmag.
Konstruktionen gør den meget varmestabil og giver mulighed for at lave stege, varmeryge eller køre den op over 400 grader, når der skal svitses kød eller laves pizza.

Ulempen er selvfølgelig prisen, hvor man kan få noget til 5.000-6.000 kr eller noget rigtigt godt i nærheden af 9.000-18.000 kr.
Der er også lidt ekstra rengøring sammenlignet med gas da kullene skal frigøres for aske inden opstart.
Til gengæld laver trækul kun 1/3 aske sammenlignet med briketter.

Eksempler på Kamado grille:

http://grillbutikken.dk/kul-og-infrarode-grills/236-kamdo-57cm-keramisk-grill

http://www.webhallen.com/dk-da/bolig/199992-kamado_joe_kolgrill_classic_joe_18_red

http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/grills/kul-grills/primo-grills-smokers/default.aspx

http://www.hwl.dk/da/product/grill-og-baalsteder/big-green-egg-grill--8893

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. jul 2016, 14:56

Velkommen til :-D

Jeg har det lidt på samme måde med nogle gasgrille som du har det og dermed ikke sagt jeg er imod gasgrille for det er jeg ikke og bruger det da også selv når vi er på camping og til pizza

Og jeg forstår det sådan at du gerne vil ha en gasgrill ud over din kul / briket grill

Hvis du stadigvæk vil ha kul grill som kan det hele så kan jeg anbefalede dig en Primo dette er en virkelig god Smoker / Grill
http://www.tbsgrillshop.dk/Shop/grills/kul-grills/primo-grills-smokers/default.aspx

Hvis det nu skulle være gas er der jo kommet en ny grill på marked og det er Danish Pellet Grill som er en grill der bruger træpiller den er lige så hurtig varm som en gasgrill og der for du smagen som var det en kulgrill så det kunne måske også være en overvejelse
http://www.dpg.dk/

Held og lykke med det

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 7. jul 2016, 16:59

Hej sniffen.

Jeg har haft de samme overvejelser som dig og jeg endte med at købe en primo Kamado grill. Uden at træde gas-grill folket over tæerne, så ser jeg nemlig også en gasgrill som et "udekøkken" mere end Som en grill, og så kan man ligesågodt bruge sit køkken.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 7. jul 2016, 17:57

Velkommen til.

Jeg har efter mange år med briketter skiftet til gas, primært fordi det bare er meget nemmere at have med at gøre.

Jeg har en charbroil t47, og for mig er der også forskel på det jeg lavede på min gamle dancook og det jeg laver på gassen. Jeg oplever faktisk at lave bedre resultater på gasssen, i form af mere saftige bøffer og stege som stadig har den rigtige røgsmag.

Jeg har ikke kunnet lave noget tilsvarende på komfuret.

Der er også en anden faktor som spiller kraftigt ind i forhold til at vælge grillen frem for komfuret, er at få stegeosen flyttet ud af køkkenet. Samtidig så er det et plads spørgsmål, der kan bare være mere på grillen i forhold til hvad der er plads til på stegepanden.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Lykkesok
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 7. jul 2016, 23:44

En anden faktor er også, at du renser (forhåbentlig) ikke din grill efter hver gang den er brugt.

Når du ikke gør det, så vil der ligge fedt og andet lækkert nede i grillen, som vil blive brændt af næste gang du griller. Dette giver den rigtige grillsmag, i forhold til din pande.
Jeg mener også det giver mere smag end i en kulgrill, da fedtet vil dryppe ned på kullene, som du alligevel hælder ud bagefter.

Mange blindtests viser også, at to ens stykker kød tilberedt på hhv kul og gas smager 99% ens.
Det er altså ikke varmekilden det kommer an på.

Hvis man bruger briketter i stedet for trækul, er smagsforskellen endnu mindre, da briketter ikke tilfører nogen smag :)

John Davidsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 8. jul 2016, 06:07

Jeg har intet problem med at få den rigtige smag frem på gasgrill. Jeg har støbejernsriste og de bliver megavarme. De gasgrills med rist af rustfrit stål synes jeg til gengæld laver det du skriver om som "grå" burgerbøffer. Så min teori er i hvert fald at det er støbejernet der gør det, samt at man ikke skal være fanatisk med at rengøre grillen.

kfreund
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 8. jul 2016, 09:53

Jeg har bestemt heller ikke problemer med smagen på gasgrillen, nærmere omvendt. Støbejernsriste var grillen leveret med men efter knap 4år var emaljen væk, de var rustne og håbløse at holde i en hygiejnisk stand, så rustfri blev indkøbt, de gør det akkurat lige så fint som støbejern.

Det er ikke varmen der smager, men tilberedningen.

Til burgere bruger jeg 16-18% oksekød, når fedtet drøner ned på de rygende varme FlavorizerBars og det bliver et inferno af ild og røg, så kan jeg love dig for at du kan trække velsmagende bøffer ud. .1%¤
Hilsen Kenneth.
Genesis E310, SmokeyJoe, kassegrill og bålplads.

Emneforfatter
Sniffen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 8. jul 2016, 10:00

Mange tak for alle Jeres svar. Det er godt at høre at jeg ikke er helt off mht. smag. Også tak for gode forslag til model. Jeg tror jeg vil gå lidt videre med dem.

THN
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 10. jul 2016, 06:55

Skiftede selv for nogle år siden fra kul (Weber Performer) til Gas (Summit E-470) - og må bare sige at
a) Jeg kan ikke smage forskel
b) Den hurtigere og nemmere opstart af gasgrillen har for os været en "game changer". Med jobs m.m. der ofte betyder at vi på en hverdag først er hjemme 18:00-19:00 er kul-grill for os ikke optimalt i hverdagene - men med Summit'en har vi tit en hurtig måde at få lavet til "tilbehør" til en salat (og ja jeg ved at der er mange der vil hævde at kul er ligeså hurtig - for os virkede det bare ikke)

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#11 » 10. jul 2016, 07:11

Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men du er velkommen til at komme og smage på kul kontra gas hos mig.
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 10. jul 2016, 08:53

Folk der ikke kan smage forskel på kul og gasgrillet mad, skal selvfølgelig vælge gasgrill, da det er hurtigst.
Her står gasgrillen næsten ubrugt og samler støv, for vi kan godt lide den smag kulgrillet mad får. For os er der stor forskel, selv på pølser og bøf. Men længere tilberedningstid = med mere smag af kul.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 10. jul 2016, 21:58

Jeg bruger Weber kuglegrillen med briketter til pølser og burgerbuffer, da den giver god grill smag og meget jævn varme. Speceilt godt til når man både skal bruge en brødhylde og åbne/lukke låget hyppigt for at vende pølserne.

Weber Spirit bliver brugt til stege og ofte med rotisserie i form af fjerkræ eller kurv med grøntsager eller pommesfritter.

Kamado Joe Classic er til stege eller til varmerøgning, den bruges også når bøfferne skal have seriøs varme eller når der skal laves pizza. Der er mulighed for at variere grillsmagen med flere typer trækul.
Jeg synes det er sværere at styre nogle pølser eller burgere på den, måske fordi trækul er mere potent og man åbner og lukker låget hele tiden.

Jeg har lavet flere blindtests og kan til enhver tid smage forskel på kul og gas.

Tilbage til "Gasgrill"