Hjælp til Poll Pork

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Hjælp til Poll Pork

Indlæg#1 » 15. apr 2016, 10:23

Hej til alle i skønne grill sjæle [smilie=rf1.gif]

Jeg har med stor interesse læst mange af jeres gode indlæg, og de har været til meget gavn for mig...........

Jeg han besluttede mig at jeg vil prøve at lave PP på min Weber Q 3000 i morgen Lørdag eller på Søndag, det er så min første pp men hvad er det man siger der er altid en første gang for alting......

1. Jeg har en frossen nakkefile på ca 1, 2 til 1.4 kg, jeg har lidt problemer med hvor lang tid jeg skal regne med sådan en lille steg skal have? ( Som mange vil sige til den er færdig :-D )

2. Skal man ligge den i en steg holder eller skal den ligge på risten?

3. Skal der foliebakke under?

4. Da den er frossen skal den så have tør rub mens den tør op?

5. Også det helt store spørgelsemål angående røg, jeg har læste et sted at man bare tager en rund folie og ligger flisen i også stiller man den bare i den ende hvor gassen komme ind, også skulle det blive så varm så det begyndte det at ryge fra varmen.?

6. Hvor meget flis skal jeg bruge og i hvor lang tid, jeg har købt Char-Broil Hickory Wood Chips?

7. Jeg synes der er meget delte meninger om hvor vidt det skal i vand først eller ikke, hvad er jeres mening???

Som i nok kan se så er jeg lidt nevøs for om det lykkes, derfor dukker der hele tiden noget op man er i tvivl om.......

Hav en rigtig god dag
Far Harder
smil til verden, og verden vil smile til dig :-)

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Hjælp til Poll Pork

Indlæg#2 » 15. apr 2016, 15:54

Jeg ville give stegen rub mens den er frossen og så lade den tø med rubben.

Jeg ville så lægge stegen i stegeholderen med en folie bakke under.
Jeg ville forsøge at ramme en temperatur i grillen på ca 120°, men bliver det 130 så går det også.

Røgflis ville jeg nok smide i en bakke over den varmeste ende af grillen, du kan evt. Starte med at give grillen fuld gas kun med flisbakken i, når så du får røg, skruer du ned og kommer kødet på. Regn med at give røg den første times tid, hvor meget flis du skal bruge er lidt svært at sige, men der skal være røg i grillen uden at det betyder at hele kvarteret er dækket af røg.

Jeg gætter på at en steg af din størrelse ved 120° skal have omkring 5 timer, måske lidt mere.

God fornøjelse med projektet.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 15. apr 2016, 17:16

Hej Wetle
Der gav du mig lige det sidste stød til at prøve at lave stegen, for det burde selv jeg kunne finde ud af.

Mange tak for hjælpen , jeg glæder mig allerede.
Hav en god weekend.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 15. apr 2016, 17:39

Se mit gamle indlæg
viewtopic.php?t=37057
Hvis du skal have inspiration udover ovenstående.

Brug stegholder (hvis den er lavet rigtig vil den ikke være til at løfte af)
Smid en foliebakke under - evt med vand i. Det stabiliserer temperatur i grillen.
Tørrub når den er tøet.
Jeg har kun lavet med salt lage og det er kun blevet godt.
I skal spise kødet samme nat, stegt over Ilden...
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

2. Mosebog 12:-8-9

Dm-mester i pp 2017 med bbq vikings .1%¤

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 15. apr 2016, 18:22

Jeg vil synes du steg simpelthen er for lille til at være egnet til PP. Den svinder rigtig meget under tilberedningen. Ved godt det ikke helt er det du spørger om, men jeg vil klart anbefale dig at købe en større gerne på 2,5kg eller mere
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 15. apr 2016, 20:46

Jeg vil også mene at det bedste resultat fås med stege over 2 kg, så hellere lave en stor steg og så frys den ned efter den er pulled.

Men lad os høre hvordan det går.

jens kr
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 16. apr 2016, 11:15

Jeg har flere gange lavet PP med en steg på størrelse med din, med godt resultat.

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 16. apr 2016, 11:26

Mange tak til jer alle tre. .1%¤
Til Sandholm tak for din opskrift den er dejlig nem at finde ud af, der er bare to ting der undre mig...
Skal der ikke noget røg på pp?

Og hvad med sauce den skal ligge i og trække er der heller ikke noget af det???

Og lige et sidste bliver den ikke temmelig saltende i smagen???

Jeg har lige måtte udsætte at lave min først pp, jeg skal istedet lave den til Onsdag, hvor den skal være færdig til kl. 16:30. jeg har været ude at købe en støre steg på 2,2 kg. så hvad tid tror i at den skal ligges i grillen??
Der lige siges at vi er ikke mere end 5 voksne der skal spise den så derfor havde vi kun købt en lille en.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 16. apr 2016, 12:05

Far Harder skrev:Mange tak til jer alle tre. .1%¤
Til Sandholm tak for din opskrift den er dejlig nem at finde ud af, der er bare to ting der undre mig...

Jeg har lige måtte udsætte at lave min først pp, jeg skal istedet lave den til Onsdag, hvor den skal være færdig til kl. 16:30. jeg har været ude at købe en støre steg på 2,2 kg. så hvad tid tror i at den skal ligges i grillen??
Der lige siges at vi er ikke mere end 5 voksne der skal spise den så derfor havde vi kun købt en lille en.

Det med røg på, skriver Wetle om. Røgen skal den have i den første time eller eller sådan . Men det kan være lidt vanskeligt at få ordentlig gang i røgen på Q modellerne.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

danishfoodie
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#10 » 16. apr 2016, 12:08

Det smager fantastisk, så der går ofte mere kød til end man tror. Yderligere er det en ret hvor du sagtens kan lave dobbelt eller tredobbelt portion ift det du skal bruge. Grillen er tændt alligevel så det koster dig det samme (altså foruden kødet) at lave 6 kg fremfor 2. Det i ikke spiser trækker du og smider direkte i fryseren i nogle bokse af portionsstørrelse. Så er det let og lækker "fast food" en anden dag. Vi laver højst pp 2-3 gange om året, men laver til gengæld en stor portion og fryser ned :-)

Hvor længe kødet skal have afhænger af temperament og personlighed. Jo længere du giver desto mere bindevæv nedbrydes og fedt smeltes og giver smag. Uanset skal du ramme 90-94 grader inden du tager den af, stegetemperaturen skal være 100-130 grader og minimumstiden er 10-12 timer. Hvis du tager den før vil dit resultat være mindre mørt og der kan være fedtklumper der ikke er smeltet og skal sorteres fra. Så længe du kører low and slow bliver den kun bedre jo længere den får. Nogle sværger at køre op imod de 24 timer, men min tålmodighed plejer at ophøre efter 12-14 timer :-)
Weber q120 m rotisserie, ODC Ascona, smokey joe.

Sous vide supreme.

danishfoodie
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 16. apr 2016, 12:18

Treblach skrev:

Det med røg på, skriver Wetle om. Røgen skal den have i den første time eller eller sådan . Men det kan være lidt vanskeligt at få ordentlig gang i røgen på Q modellerne.

Ift. at få røg på sin Q kan jeg klart anbefale et smoke tube. Jeg har den lille til min q120, men du skal nok have den store: http://www.woodsmoke.dk/roeg-til-gasgrillen
Weber q120 m rotisserie, ODC Ascona, smokey joe.

Sous vide supreme.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 16. apr 2016, 12:31

danishfoodie skrev:
Treblach skrev:

Ift. at få røg på sin Q kan jeg klart anbefale et smoke tube. Jeg har den lille til min q120, men du skal nok have den store: http://www.woodsmoke.dk/roeg-til-gasgrillen

Det er jeg helt enig i.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 18. apr 2016, 11:42

Det er dejligt at høre alle de gode råd tusind tak skal i have, jeg glæder mig mere og mere til at gå i
gang .
Jeg synes at jeg læser og læser om det, bare så man er godt forbedret også så det skal glide der ud af.
Men det i skriver om at man skal bruge et rør til flisen, jeg har nogle runde Foilbakker som jeg har prøvet at stille ned på gas rørerne, her går der bare ild i flisen, så jeg prøve at stille den på risten, og ser hvordan det går, da jeg lige må vente med med det fine rør eller har i en anden ide til det??
Noget andet jeg støder på hele tiden er at man skal lave en sauce til til at ligge pp i, alt fra 30 min. til 3 timer, passer det??

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#14 » 18. apr 2016, 12:51

Brug du bare din foliebakke på risten. Du kan eventuelt starte grillen på maks. Så risten bliver godt varm, når så flisen begynder at ryge ( vil tro der går mindst 10 min), så skruer du ned til den temperatur du vil have og lægger kødet på (i stegeholderen med drypbakke under.) Hvis du slet ikke kan få gang i røgen med flis i folibakken, så prøv at lægge flisen direkte på risten.

Virker det heller ikke, så anbefaler jeg at du skifter fra flis til smuld, det kan du nemt få gang i med lidt sprit og en tændstik lige som man gør ved koldrygning.

Mht. Sovs, så har jeg ikke brugt det de gange jeg har prøvet. Ved servering har jeg nogle gange brugt en købe bbq sovs, og andre gange Ingen sovs ud over dressing fra coleslaw.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 18. apr 2016, 15:49

Jeg gav den ikke noget røg den dag simpelthen fordi jeg ikke havde noget flis jeg ville bruge. Hvis du gør, er det som de andre skriver, kun de(n) første time(R) den skal have det.
Saltlagen giver ikke saltsmag, men mørner blot kødet yderligere (siger teorien)

Det eneste "sovs" jeg tilføjer er BBQ sauce når man samler burgeren ved bordet. Her vil jeg anbefale en sovs med noget syre til at give det fede noget modspil.

Husk og post billeder af din Pp :-)
...I må ikke spise noget deraf råt eller kogt i vand, men kun stegt over ilden...

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 18. apr 2016, 21:38

Lækkert at høre så er det sidste på plads.
Tak på grund af jer her inde føler jeg bare klar til at udforske en pp på grillen. Jeg må indrømmer havede jeg ikke fået alle de fif fra jer herinde så havde jeg ikke gået i gang med at lave min første pp.
Så i skal alle have mange mange tak alle sammen....
Jeg skal nok smide et par bilder op herinde når den er færdig, på onsdag eller torsdag....
Endnu engang Tak

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 18. apr 2016, 22:51

Far Harder skrev:Lækkert at høre så er det sidste på plads.
Tak på grund af jer her inde føler jeg bare klar til at udforske en pp på grillen. Jeg må indrømmer havede jeg ikke fået alle de fif fra jer herinde så havde jeg ikke gået i gang med at lave min første pp.
Så i skal alle have mange mange tak alle sammen....
Jeg skal nok smide et par bilder op herinde når den er færdig, på onsdag eller torsdag....
Endnu engang Tak

Spørg endelig en anden gang. Det er jo det forummet er til :-)

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 19. apr 2016, 07:50

Sandholm det kan du tro at jeg vil gøre, det her har i hvert fald givet mig stødet til at lave andre ting på grillen :lol: Så igen mange tak....

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 20. apr 2016, 22:42

Hej igen
Så kom dagen til min ild dåb med pp.
Puha det gik lidt galt fra starten, for det første havde jeg ikke lagt mærke til at min INDIREKTE temperatur
Ligger på det lavest på dreje knappen, på næsten 200 grader, er dette normalt på en Q 3000 ?
Når men gode råd var dyre, så slog det mig ai alle jer med kul grill juster via luft spjæld, så med en god gang stanniol, lavede jeg en kugle og lagde den i klemme i låget, så jeg havde mellem 3 og 5 cm åbning, så det var en løsning der hjalp mig, så var det bare at køre der ud af...........
Mit lille forsøg med røgflis gik i bål og brand, der stod flammer ud af siden på grillen :oops: [smilie=bluecolorz5_pdt_15.gif] , så jeg var glad for at der ikke mange beboer oppe på dette tidspunkt, for så er jeg sikker på at der var kommet nogle med blå blink ( Bor på 2 sal i et etage ejendom ). Næste gang bliver det med et ryge rør eller en form for en kasse, hvad er bedst???
Men alt i alt er det gået rigtig godt og det smagte simpelhen så skønt at næste gang bliver der lavet 2 stk.
IMG_5840.JPG
IMG_5838.JPG

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#20 » 20. apr 2016, 23:11

200° lyder af temmelig meget, jeg kender ikke lige en q3000 men jeg har da haft en q300. Når du skriver indirekte, er det så med den yderste ringbrænder? Hvis ja så passer det nok meget godt.

Da jeg havde min q og lavede pp brugte jeg kun den inderste brænder og det gav en temperatur på ca 130°

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 21. apr 2016, 02:49

Uden at være en tørvetriller, så ville jeg nødigt have en nabo som ryger i sin grill på sin altan.

Jeg har boet i lejlighed det meste af mit liv og det har ikke været tilladt at grille på altanerne, hvor jeg boede, da det vil give for stor gene for naboerne.

Forestil dig at vågne om natten og ens sengetøj og gardiner lugter af røg, fordi naboen har fyret op for pulled pork. :-?

Brugeravatar

BackYard Grillmaster
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 21. apr 2016, 05:41

Ja for at få temperaturen ned på 100-110c på Q300 er det tit nødvendigt at ligge noget under ved låget, således ar der er en 4-5mm åbning.
Havde du lagt røgflis direkte på ristene eller ? Brug evt. en røgboks og stil den direkte på brænderne ude i siden.
Nå, men hovedsagen er at smagte godt ;-)
Mvh.

BackYard Grillmaster.

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 21. apr 2016, 05:52

Ja Wetle det er den yderst ring, jeg havde godt nok ikke tænkt på bare at bruge den i midten, nå men hvad pokker man bliver jo aldrig for gamle til at lære noget nyt og lære af sine fejl.
Cyberguyen det har vi gudskelov ingen problemer med da den ende hvor jeg har grillen stående, har vi Inge problemer , da vores nabo tit får lidt mad ind , ( kald det bare bestikkelse :lol: ) når vi griller, men selvfølgelige skal man tage hensyn til beboerne omkring os. Men nu har vi haft altan på siden 2003 og vi har aldrig fået en klage over at vi griller. Da vi startede med at grille der ude var det med kul grill det røg da noget mere i optændings tiden. Og vi bor i et hjørne hvor vi altid vivl vind, så jeg synes da selv at det går fint med at grille der ude. [smilie=bluecolorz5_pdt_19.gif]

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 21. apr 2016, 06:08

Backyard
Jeg havde både lagt lidt på risten og prøvede med en lille rund folie en! Men begge dele gik i hat og briller, men ja det var så godt at selv konen sagde at næste gang lavede vi 2 stege, og jeg skal helt sikke på at jeg skal ønske mig en røgboks i fødselsdag gave, jeg har kikket lidt på det rør her som Danishfoodie foreslog mig http://www.woodsmoke.dk/roeg-til-gasgrillen

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#25 » 21. apr 2016, 08:40

Inden du går ud og investerer i mere grej, så prøv at pakke dit flis ind i sølvpapir.

Bare sådan en god pølseform, så tager du en gaffel og prikker en række små hulle i pølsen. nu skulle du gerne kunne lave røg uden flammer, da du fjerne en meget stor del af ilten fra flisen.

Brugeravatar

Sandholm
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#26 » 21. apr 2016, 09:56

Ser godt ud. Og fedt det lykkedes. Jeg ved svigerfar (der også griller på gas) også skal have låget åbnet på hans q-grill.

Men husk at der skal lidt mere flis til når låger er åbent. :-)

Emneforfatter
Far Harder
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#27 » 21. apr 2016, 10:40

Ja Wetle det vil jeg da lige prøve inde jeg gør noget. Bare der ikke står stikflamer ud af grillen igen [smilie=bluecolorz5_pdt_15.gif]

Ja SandHolm det smagte næsten som englene synger, der mangle bare lige det sidste RØG. Jeg skulle hilse fra konen og sige at den coleslaw var rigtig god, fordi der ikke var så meget væde i, for normalt når vi har fået det , så har det altid sovse rundt i en hvæde, og det brøder vi os ikke om. [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Gasgrill"