Outdoorchef og almindelige bøffer

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
oha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Outdoorchef og almindelige bøffer

Indlæg#1 » 16. jun 2014, 00:59

Hej. Jeg overvejer at købe en gasgrill fra Outdoorchef, men mens de fleste herinde taler om langtidsstegning, så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvordan det er bare at grille f.eks. fire store bøffer?

Jeg er kun vant til en helt almindelig flad kulgrill, så bare det at få en kuglegrill, er nyt for mig.

Skal man anvende indirekte varme eller direkte varme? Med direkte varme bliver grill-arealet jo noget mindre, og er det så nødvendigt at have en støbejernsplade også? Og hvis jeg anvender en støbejernsplade, kunne jeg vel lige så godt lægge bøfferne på min grillpande på mit elektriske komfur eller hvad?

Hvis jeg anvender indirekte varme, må jeg vel også forvente, at det tager lidt længere tid, før bøfferne er klar, men måske med mere smag og saft end ved direkte varme. Eller er det overhovedet muligt at grille nogle gode bøffer med indirekte varme?

Når jeg nu nævner Outdoorchef, så er det fordi, jeg naturligvis også har tænkt mig at bruge den til hele stege også, men ville nødigt miste muligheden for bare at grille nogle gode bøffer, og kom så til at tænke på det mindre areal ved direkte varme. Men måske er det slet ikke sådan, man anvender en Outdoorchef.

Hvad er erfaringen herinde? Hvordan griller I noget så simpelt som nogle almindelige bøffer på en Outdoorchef? Indirekte- eller direkte varme, og anvender I støbejernsplade, eller går det fint uden?

Mvh. Ole

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Outdoorchef og almindelige bøffer

Indlæg#2 » 16. jun 2014, 10:23

Der er 3 muligheder på en ODC
1 tragten i vulkan position og grill bøfferne på den måde
1. Tilbød grill panden og stil den på tragten i vulkan position
3. Efter min mening den bedste løsning, køb den store store støbejerns rist og lad grillens opsætning være til inddirekte, den effekt grillen har gør at du sagtens kan grill steaks osv på risten som var det direkte grillning
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Emneforfatter
oha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 16. jun 2014, 15:39

Michael-TBSGrillshop skrev:Der er 3 muligheder på en ODC
3. Efter min mening den bedste løsning, køb den store store støbejerns rist og lad grillens opsætning være til inddirekte, den effekt grillen har gør at du sagtens kan grill steaks osv på risten som var det direkte grillning

Gælder det alle størrelser af ODC, eller SKAL det f.eks. være med to brændere?

Jeg er klar over, at der ikke findes samme tilbehør til City som til nogle af de større griller. Umiddelbart tænker jeg da også, at det skal være Ascona eller Montreaux, men har alligevel et spørgsmål vedr. City, da jeg overvejer at anskaffe mig begge to. Kan man få sidebord til City, eller er den bare for lille/ustabil til sidebord?

Mvh. Ole

Brugeravatar

Michael-TBSGrillshop
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 16. jun 2014, 15:45

Vil mene at både 48 og 57 cm med en brænder burde kunne gøre det samme
Og nej der er desværre ikke sidebord til City gassen
Michael
Jeg har nu:
Primo og TBS kul, samt Stuff's, Nomex pakninger og Burner poser fra TBSgrillshop.dk på lager, klik her for at komme i shoppen
http://www.facebook.com/KcbsScandinavia.

Emneforfatter
oha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 16. jun 2014, 16:21

Ok, tak for svar!

Mvh. Ole

rasmuskarlsen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 17. jun 2014, 18:20

Prøvede med støbejernsristen fra grillbutikken igår, med indirekte varme på outdoorchef city (Griller normalt kun bøffer/kød ved direkte)

(http://grillbutikken.dk/grillriste-stob ... 7cm-grills)

Grillen målte ca. 320-330 grader, efter ca. 20min forvarmning (Ved direkte kan jeg få den på ca. 350 grader)

Risten var placeret ovenpå den normale rist. Det var ikke rigtig muligt at lave nogle markerede grillstriber på den nakkekotelet jeg grillede. Derudover syntes jeg ikke at maillard-reaktionen blev ret god, sammenlignet med direkte grillning.

ThaRock
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 17. jun 2014, 20:43

Jeg købte en ODC Ascona fordi jeg havde læst meget positivt om den, jeg legede med den i ca. 3 måneder men blev aldrig dus med den - det var desværre ikke en allround grill synes jeg, mere en udendørs gasovn
- den er god til indirekte og bliver hurtigt varm (det synes jeg nu de fleste gasgrill gør) men til direkte er den ikke optimal, jeg synes samtidig at systemet med at skulle vende den indvendige tragt/vulkan afhængig af hvilken grill metode du ønsker er noget skidt.

Hvis du f.eks har lavet en flæskesteg low and slow og ønsker at grille sværen direkte ved afslutningen - skal du have stegen af, ud med risten og tragten (der skal vendes for at grille direkte) - som jo naturligvis er temmelig varme fra at have kørt low and slow i mange timer og besværliggør processen.

Det direkte grillareal er meget begrænset - 2 gode bøffer, så er der ikke plads til mere og jeg kunne ikke, ligemeget hvor meget jeg varmede grillen op få lækre grillstriber og/eller maillard effekt når tragten stod til indirekte.

Er du typen der bruger rotesserie er det noget af et irritationsmoment at skulle afmontere låget og ligge det løst ovenpå rotesserie ringen.

Min erfaring med ODC er at den er meget tørstig efter gas - jeg oplever et markant mindre forbrug på min Genesis E330.

Beslutningen var nem, ODC blev solgt og erstattet af en Genesis E330 - det har jeg ikke fortrudt.

My 2 cent om ODC
Griller på:
Weber Performer med Gastænding - Solgt
Weber Q120 - Solgt
Weber 'Go Anywhere'
ODC Ascona - Solgt
Weber Genesis E330
Big Green Egg Large
Big Green Egg Small
Keb-On

Emneforfatter
oha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 17. jun 2014, 22:25

Hej,

Mange tak for de detaljerede beskrivelser af jeres PRAKTISKE oplevelser med ODC. Det var netop den type information, jeg søgte. Det sætter naturligvis Outdoorchef i et lidt andet lys, da det jeg kunne tænke mig, er en alsidig grill og ikke en ovn med manglende maillard-reaktion.

Som nævnt kommer jeg fra en helt almindelig flad kulgrill, og i de fleste tilfælde skal jeg nok bare grille et par bøffer, men vil også gerne eksperimentere med lidt langtidsstegning. Lige nu tænker jeg, at jeg kan klare mig med en lille grill, så måske prøver jeg alligevel ODC City. Den er ikke så dyr at komme i gang med, og dækker formentligt mit behov. Så kan jeg senere vurdere, om der skal mere og større til, og om det skal være en helt anden model.

Mvh. Ole

Speedi
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 17. jun 2014, 22:39

Til langtids stegning dur city gas'en ikke. .. den kan ikke komme langt nok ned i temperatur
Mvh
Christian
Outdoorchef demonstratør

Grillpark:
Outdoorchef Ascona - Outdoorchef Montreux - Outdoorchef City Gas - Outdoorchef Minichef - Outdoorchef Kensington kul - Outdoorchef Perth

Emneforfatter
oha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 17. jun 2014, 23:13

TAK!

Kan du bekræfte det første indlæg, at det er muligt at grille bøffer med indirekte varme med 48/57 modellerne, hvis der altså anvendes støbejernsrist?

Jeg går ud fra, at det så kun er langtidsstegning, der ikke dur i en ODC City, men at man selvfølgelig kan lave en steg på almindelig vis på en times tid eller lignende?

Mvh. Ole

Moerkbak
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 18. jun 2014, 00:02

et stykke sølvpapir i kanten ved lågen, giver det ikke en lavere temp så man ka køre L&S?
Weber Performer (med gas-starter)
OutdoorChef City

Brugeravatar

CKC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 18. jun 2014, 00:08

Jeg har lavet spatchcook chicken flere gange med stor succes, super saftig og med sprød skind. Bagt de mest sprøde pizzaere på 7 min og lavet lækkert focciacia brød på den lille gas djævel, aka city. Det eneste den ikke gør er at lave gode grillstriber, men den er super varm på under ti minutter.

Hvis du er interesserest har jeg en til salg der er brugt ca 12 gange, står som ny, 1 år gammel, med taske og to letvægtsflakser, en næsten fuld, og en næten tom, til salg. Skriv PM:
Weber One Touch Platinum 57.
Outdoorchef City
"Det tager et øjeblik at lære at grille, men en livstid at mestre."

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#13 » 18. jun 2014, 05:43

Den laver noget pragtfuldt stegt flæsk :savl1:
Vedhæftede filer
1510628_10152335242878703_7066838131276279111_n.jpg
1510628_10152335242878703_7066838131276279111_n.jpg (88.39 KiB) Vist 6364 gange
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Speedi
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#14 » 18. jun 2014, 07:05

oha skrev:TAK!

Kan du bekræfte det første indlæg, at det er muligt at grille bøffer med indirekte varme med 48/57 modellerne, hvis der altså anvendes støbejernsrist?

Jeg går ud fra, at det så kun er langtidsstegning, der ikke dur i en ODC City, men at man selvfølgelig kan lave en steg på almindelig vis på en times tid eller lignende?

Mvh. Ole

Det kan du sagtens. .. jeg har nu heller ikke nogen problemer i at lave dem mee tragten sat til direkte og så med den almindelige rist.

Du kan sagtens lave alm. Stege i city uden problemer.

Hvor i landet er du fra? Vil gerne tilbyde at du kan komme forbi og prøve mine grills, så du får købt det rigtige fra start af
Mvh
Christian
Outdoorchef demonstratør

Grillpark:
Outdoorchef Ascona - Outdoorchef Montreux - Outdoorchef City Gas - Outdoorchef Minichef - Outdoorchef Kensington kul - Outdoorchef Perth

Emneforfatter
oha
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 19. jun 2014, 08:31

Tak for alle input.

Jeg er efterhånden overbevist om, at en ODC i den store størrelse også kan grille et par bøffer med indirekte varme også, hvis jeg skulle få brug for det større areal.

Jeg er dog stadig lidt i vildrede om hvilken grill, der er den rigtige for mig. Der er sikkert fordele og ulemper ved alle mærker.

Jeg vil holde øje med diverse tilbud og slå til, når mavefornemmelsen er god.

Tak for hjælpen!

Mvh. Ole
København

Sebski
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 16. jul 2015, 20:13

Hej Ole.

Sidder i samme situation som dig, kigger også på ODC ascona/leon og har samme tvivl ang direkte.

Jeg har fundet denne http://www.gasgrill.dk/gasgrills/beef-e ... sgrill-534

Den skulle kunne klare begge ting Direkte og indirekte fint. Jeg har dog ikke rigtig fundet review´s endnu, er en smule på youtube, og det ser lovende ud, overvejer den selv..

Mvh

Sebski

Sebski
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 16. jul 2015, 20:20

Ok nu fandt jeg reviews af bugg, ser ikke for godt ud..

http://www.productreview.com.au/p/beefe ... ies/2.html

Hvis andre vil se dem..

danishfoodie
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#18 » 16. jul 2015, 20:32

Jeg har haft Ascona i 1,5 år nu og du kan grille stort set alt på den. Jeg bruger den til direkte varme hvis jeg skal lave 2-3 bøffer. Skal jeg lave mere end det så smider jeg min støbejernsrist fra q120 og varmer den igennem ovenpå den normale rist ved indirekte varme på fuld knald og får flotte grill markeringer samtidig med at der er areal på den normale rist til at brød ikke bliver branket. På indirekte laver jeg pizza v. 400 grader og de er klar på under 5 min. Når det går vildt for sig fjerner jeg risten og laver wok direkte på tragten i vulkan. Jeg fandt en rigtig rundbundet wok hos den lokale kineserbutik og alt i alt virker det rigtigt fint. Vi griller 2-3 gange om ugen og jeg kunne ikke drømme om at skifte vores Ascona ud. Det eneste jeg bruger andre grills til er ultra low & slow PP som foregår i en smokey joe med jbi forlænger (2 gange om året) og grillkylling som roterer på vores q120 med rotisserie.
Weber q120 m rotisserie, ODC Ascona, smokey joe.

Sous vide supreme.

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#19 » 17. jul 2015, 05:42

Jeg bruger enten støbejernspladen eller støbejernsristen til bøfgrillning.
Støbejernsristen, på indirekte, kan uden problemer lave både farver og striber på bøf og koteletter :savl1:
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Tilbage til "Gasgrill"