Grill med gastænding?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Kathy
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Grill med gastænding?

Indlæg#1 » 9. apr 2013, 13:16

Hej
Vil lige høre jer eksperter derude - findes der virkelig kun Weber Performer med gastænding? Eller kan du få andre grill med gastænding eller montere det selv?

Jeg vil nemlig gerne have en ny grill og tidl. har jeg haft en alm kugle kulgrill.
- I håb om at komme til at grille oftere har jeg overvejet at købe en SUNWIND SMART SD 3000 3 BRÆNDER gasgrill, men så er der igen det kritik med at maden ikke smager rigtig af grill og gasgrille ikke får høj nok varme
Manden kan også godt kan lide at tænde op i grill med kul, men dog mener vi, at vi så ikke får grillet nok, fordi det tager så ufattelig lang tid for kulgrill at blive klar.

Så nu overvejede jeg at købe en grill med gastænding.. Det er vel en kulgrill, men hvor den starter hurtigt op grundet gastændingen?
Problemet er bare, jeg synes det er mange penge, at smide efter en Performer, hvis vi nu ikke får grillet så meget.
Men altså findes der andre grill med gastænding, har i nogen positive/negative ting om grill med gastænding?

Koontz
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Grill med gastænding?

Indlæg#2 » 9. apr 2013, 15:54

Kathy skrev:Hej
Vil lige høre jer eksperter derude - findes der virkelig kun Weber Performer med gastænding? Eller kan du få andre grill med gastænding eller montere det selv?

Jeg vil nemlig gerne have en ny grill og tidl. har jeg haft en alm kugle kulgrill.
- I håb om at komme til at grille oftere har jeg overvejet at købe en SUNWIND SMART SD 3000 3 BRÆNDER gasgrill, men så er der igen det kritik med at maden ikke smager rigtig af grill og gasgrille ikke får høj nok varme
Manden kan også godt kan lide at tænde op i grill med kul, men dog mener vi, at vi så ikke får grillet nok, fordi det tager så ufattelig lang tid for kulgrill at blive klar.

Så nu overvejede jeg at købe en grill med gastænding.. Det er vel en kulgrill, men hvor den starter hurtigt op grundet gastændingen?
Problemet er bare, jeg synes det er mange penge, at smide efter en Performer, hvis vi nu ikke får grillet så meget.
Men altså findes der andre grill med gastænding, har i nogen positive/negative ting om grill med gastænding?

Det er vist en gammel skrøne med at maden ikke smager af grill, når det bliver lavet i en gasgrill.
Det er ikke hurtigere at tænde op med gas, bare meget nemmere.

Min travle hverdag gjorde at kulgrillen samlede støv flere uger af gangen. Med gas griller jeg næsten hver dag, selv når jwg kommer sent hjem.
/Koontz

Brugeravatar

TrylleGut
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 9. apr 2013, 15:58

Weber Performer med gastænding, gør ikke at du kommer hurtigere igang med at grill.
Gastændingen er er bare en flamme i grillen du kan sætte dine kulbakker over når du skal starte dine kul op. På den måde slipper du for brug af tændblokke.
Men du skal huske at slukke for gassen når der er gang i kullene, ellers bruger du alt gassen meget hurtigt.

Der er rigtig mange gode bud på gasgrills, der sagtens kan opnå en højtemperatur og give en fantastisk grillsmag.
Mvh. Glenn

MartinOdder
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 9. apr 2013, 16:28

Har selv en Q320, og det med at det ikke smager af "grillmad", den holder ikke.

Der er jo stadigvæk røg i grillen alt efter hvad du griller, og det giver den fantastiske smag du savner :)
Keep grillin'

---------------------------------------------
Vh. Martin

Weber Performer
Q320
Lidl Henkogningsgryde
Sous Vide Supreme vakuumpakker

Brugeravatar

Kizz the cock
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 9. apr 2013, 17:16

Jeg har selv en Weber Performer med gastænding og den er jeg meget glad for, ingen tændvæske ingen bøvl, det kører bare .1%¤
Chef de friture

Medal
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 9. apr 2013, 17:19

Har både en Performer og Q-120, jeg bruger mest min Q til hverdags grill hvor det skal gå hurtigt, altså til fisk, burger, bøffer, pølser, koteletter, svinemørbrad altså mad der tilberedes på under 30 min...
Jeg oplever super grill smag.
Jeg har også lavet en hel kylling, dog ikke med den store succes, når man er vant til smagen af kylling lavet på Rotisserie på Performeren...

Weber Q100 og 120, finder du nemt til en fair pris rundt om på nettet

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Outdoor chef - Ascona
Weber Q-120
Weber Smokey Mountain 47 cm
Weber Rotisserie 57 cm
Weber Original™ Gourmet BBQ System Wok
Weber Original™ Pizzaovn
iGrill, iOS

Emneforfatter
Kathy
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 10. apr 2013, 07:13

Tusind tak for jeres meget hjælpsomme svar - så blev jeg så meget klogere :-)

Men er der nogen af jer der kender sådan en Sunwind SD 3000?. Eller vil i hellere anbefale weber q220 eller 300? Når nu jeg sådan skal være nybegynder med gasgrill?

Sunwind har jo 3 brændere
Elektronisk tænding
Separat grill og kogeområde
Separat fedtindsamlingsbakke som kan tages ud for nem rengøring
Vogn med hjul og hjullås
Gasregulator og slange

Så den har da nogen fordele som weberQ 220/300 jo ikke? - Men hvor stor betydning har det med antal brændere + elektronisk tænding?

Og hvordan er det så lige med gasflasker?
For jeg kan se at Q220 godt kan tage 5 kg´s flasker,
og manden er IKKE meget for, at vi skal have 11 kg´s flasker stående, selvom jeg mener,
at du får mere for pengene på 11 kg´s end letvægtsflasker.

Amiond
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 29. mar 2017, 11:49

Der er da en stor forskel på at grille med gas og kul. Det smager da forskelligt. Ligesom der er forskel på hvad man ryger med når man ryger.

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#9 » 29. mar 2017, 13:14

Pga opbygning af grill. Altså brændere under risten er det sværere at lave rigtig indirekte på en q grill.
Jeg ville nok vælge en charbroil med 3 brændere.
Alternativt broilking. Napoleon eller weber

Jeg har selv en q100 en charbroil cb500 og en dancook ø58 kulgrill

Smagen af grill har jeg i dem alle og opstart af kul er ikke så slemt.
Hæld kul i grillstarter og så går der ca 30 til 45 min så er de klar. Så hældes de på og grillen står 5 til 10min
De 45 minutter. Der kan man forberede maden der skal på grillen
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 29. mar 2017, 14:17

Amiond skrev:Der er da en stor forskel på at grille med gas og kul. Det smager da forskelligt. Ligesom der er forskel på hvad man ryger med når man ryger.

Helt enig. Det smager grillet med både gas og kul, men kan man ikke smage nuancerne fra trækul, er det nemmere med en gasgrillen.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 29. mar 2017, 16:12

Jeg har afholdt grilldag med min påståelig, dog kloge, lillebror.
Vi testede gas vs kul på mange forskellige slags kød.
Konklusionen blev at maden ikke smagte ens, men at det ikke er muligt at smage Hvad der kommer fra hvilken grill.

Derfor fortsætter jeg med gas fordi jeg oplever det meget lettere og billigere (11kilo holder det meste af en sommer) han med kul fordi det er sådan en grill han nu engang har.

Mvh
Martin
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 29. mar 2017, 19:05

Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

Brugeravatar

Orbita
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 29. mar 2017, 20:10

Mon ikke trådstarter trods alt har fået købt en grill henset til at tråden er 4 år gammel..

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 29. mar 2017, 20:29

Orbita skrev:Mon ikke trådstarter trods alt har fået købt en grill henset til at tråden er 4 år gammel..

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Det havde jeg ikke lige set, pinligt :shock:
Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#15 » 29. mar 2017, 21:26

HaHa .... Nogen spørgsmål forældes aldrig :) ups
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Tilbage til "Gasgrill"