Messing grillbørste

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
tpschmidt
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Messing grillbørste

Indlæg#1 » 8. maj 2012, 12:59

Hej

Jeg er ny her og starter allerede ud med et lidt dumt spørgsmål...sorry.

Jeg har en Blue Mountain grillbørste derhjemme. Igår købte jeg en Weber Q100 grill som supplement. I manualen og diverse fora står der, at jeg aldrig må bruge en stålbørste til risten. Det skal være en grillbørste af messing. Umiddelbart vil jeg mene, at min Blue Mountain fra Silvan er af messing...men hvordan kan jeg være sikker?

http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/store ... _171488___

Hilsen
Thomas

Brugeravatar

Steen Andreasen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Messing grillbørste

Indlæg#2 » 8. maj 2012, 19:59

Hejsa

Hvis det er den på billedet du har, så der den for mig ud til at være med messing børster :-)
Jeg har dog ladet mig fortælle, at der ikke anbefales nogen børste på Q serien's støbejerns rist, da det skulle kunne ødelægge den slip let coating som risten angiveligt skulle have. Om det så passer skal jeg ikke gøre mig klog på.
Jeg har derimod fået at vide, at når risten er kølet ned. Så skal man ligge den i blød i sæbevand, for derefter bare at vaske den ren med en opvaskebørste.

Sent from my new iPad using Tapatalk
MVH

Steen

Som i øvrigt mener, at grille kan være en oplevelse i sansernes univers.
Og som ønsker sig en Kamado XL

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Messing grillbørste

Indlæg#3 » 8. maj 2012, 20:54

Hvis "hårene" er gule er det messing, hvis de er sølvfarvede burde det være stål...
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

marcohp
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Sv: Messing grillbørste

Indlæg#4 » 8. maj 2012, 21:39

Jeg synes også at have hørt det med messing. Min far var ude for at købe en børste til mig i gave. Han nævnte det med messing/kobber for manden i butikken, men det havde han aldrig hørt om. Den almindelige Weber, som tilsyneladende er af stål, skulle være god nok. Håber der er nogen som ved hvad der er hoved og hale i det her. Vil da helst ikke ødelægge risten med børsten.

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2

Grill-Tang
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 9. maj 2012, 09:11

Hej

Messing er ikke magnetisk, så du kan teste den med en magnet.

Brugeravatar

marinus
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 9. maj 2012, 10:00

udtryk gør indtryk

Emneforfatter
tpschmidt
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 9. maj 2012, 20:19

Hej

Mange tak for de forskellige indslag. Jeg var i Silvan i dag for at kontrollere de forskellige grillbørster, men der stod faktisk ikke på en eneste, om det var stål eller messing. Jeg endte med at købe den aller mest messingfarvede...så burde man da være sikker:-) PDF'en med plejetips er rigtig god. Tak for det.

Jeg har også købt en original Weber gasdåse samt en dåse fra en ukrudtsbrænder, sådan at jeg måske kan sammenligne dem. Nogle skriver, at der ikke er forskel, mens andre godt kan mærke forskel. Der er jo en del forskel i prisen, men nu må jeg lige prøve mig lidt frem. Jeg fik en regulator med i prisen, så på et tidspunkt skal jeg nok have fundet en billig/brugt 5kg gasflaske.

Fedt forum!

Hilsen
Thomas

Julius
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 20. maj 2012, 00:44

Grill-Tang skrev:Hej

Messing er ikke magnetisk, så du kan teste den med en magnet.

Det er heller ikke al rustfrit stål der er magnetisk :)
OutdoorChef Leon
Outdoorchef City
Outdoorchef Mini
Weber One-Touch Premium 57
Weber Spirit 320 Premium
Weber Go-Anywhere
Bon-Fire bålsted
Transportabel ABU rygeovn

Brugeravatar

BrianM
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#9 » 20. maj 2012, 07:33

Steen Andreasen skrev:Hejsa
Jeg har dog ladet mig fortælle, at der ikke anbefales nogen børste på Q serien's støbejerns rist, da det skulle kunne ødelægge den slip let coating som risten angiveligt skulle have. Om det så passer skal jeg ikke gøre mig klog på
Sent from my new iPad using Tapatalk

Heller ikke mig. Dog sælger Weber forskellige børster netop til deres Q serie, og med det i bagtankerne har jeg ikke de store bekymringer med at skrubbe løs. Hvordan skulle man ellers få den ren efter hvert måltid? Det vil jo tage en evighed med vand og sæbe :lol:
-Brian / Weber Q320
http://www.sskt.dk
"And I looked, and behold a pale horse, and his name that sat on him was Death, and hell followed with him."
- Johnny Cash

sarah´s_mor
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 20. maj 2012, 08:17

Vil altid bruge en grillbørste på Q risten!!!!
Når den er blevet varm og du er klar til at grille, så skrub med børsten, smør med olie på køkkenrulle og så grill løs. Når du er færdig med at grille skal den have samme tur igen. Dog skal den muligvis brændes af først, hvis der nu sidder meget snask på den så op på fuld blus igen og giv den til det er forkullet, så skrub og gerne lidt ekstra olie.. Hvis du begynder med sæbevand så er du lost... ALT vil altid gro helt fast på risten.. Rengør risten 1-2 gange om året, det er der forskellige metoder til det. Jeg sværger til at bruge Webers egen grillrist rens, det virker for mig. Det bliver gjort 1 gang om året, og så hvis den er blevet for slem, får den en ½ time hvor der er lagt sølvpapir oven på, så er den fin igen..
Skal lige se om jeg ikke i løbet af dagen kan få taget et billede af min rist,, som trænger til en gang rengøring
Hilsen
Anette

57 cm Platinum, Q 220, Go anywhere,en helt ny Q320 Spec. Edt, en bålplads med 3 ben og div. tilbehør :-)
Et LILLE skab fyldt med sjove ting til Grillen
og et udekøkken i støbeskeen.

Anglerdk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Sv: Messing grillbørste

Indlæg#11 » 23. maj 2012, 19:30

Jeg har hørt at man ikke må bruge jernbørste på Støbejern.... Men kiggede i Weberklubbens blad og der blev den brugt til en Støbejernsrist... Nu er jeg forvirret...

Sendt fra min HTC One X med Tapatalk2

Brugeravatar

Fo2grafen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#12 » 23. maj 2012, 21:10

sarah´s_mor skrev:Vil altid bruge en grillbørste på Q risten!!!!
Når den er blevet varm og du er klar til at grille, så skrub med børsten, smør med olie på køkkenrulle og så grill løs. Når du er færdig med at grille skal den have samme tur igen. Dog skal den muligvis brændes af først, hvis der nu sidder meget snask på den så op på fuld blus igen og giv den til det er forkullet, så skrub og gerne lidt ekstra olie.. Hvis du begynder med sæbevand så er du lost... ALT vil altid gro helt fast på risten.. Rengør risten 1-2 gange om året, det er der forskellige metoder til det. Jeg sværger til at bruge Webers egen grillrist rens, det virker for mig. Det bliver gjort 1 gang om året, og så hvis den er blevet for slem, får den en ½ time hvor der er lagt sølvpapir oven på, så er den fin igen..
Skal lige se om jeg ikke i løbet af dagen kan få taget et billede af min rist,, som trænger til en gang rengøring

jeg bruger altid en pensel til at pensle rapsolie på med - køkkenrulle fniller for meget på støbejern... du kan sagtens bruge Webers grillbørste det er der intet i vejen for...
Danmarks bedste Spareribs....

Blacksmith
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#13 » 25. maj 2012, 23:40

Jeg er ny her og starter allerede ud med et lidt dumt spørgsmål...sorry.

Jeg har en Blue Mountain grillbørste derhjemme. Igår købte jeg en Weber Q100 grill som supplement. I manualen og diverse fora står der, at jeg aldrig må bruge en stålbørste til risten. Det skal være en grillbørste af messing. Umiddelbart vil jeg mene, at min Blue Mountain fra Silvan er af messing...men hvordan kan jeg være sikker?

Grunden til at messing altid er at foretrække skyldes at det er blødere end stål og dermed slider mindre på risten 8)

Anbefaling .1%¤ Køb den lille trekantede messingbørste med svamp på den anden side...koster 30 kr. i kvickly :-D
Den err genial..nem at bruge, og så smider man den bare i opvaskemaskinen når den trænger :lol:
Weber Go Anywhere, One Touch Gold 57, Ny Outdoorchef Paris (eks Q300)

Tilbage til "Gasgrill"