Hvad kan jeg ikke med en Q 300?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Hvad kan jeg ikke med en Q 300?

Indlæg#1 » 7. apr 2007, 10:07

Så fik jeg lige snust lidt omkring dette forum, og her ser det jo ganske fint ud! :) Foråret er jo over os, og jeg kan mærke, at det er tid til at opgradere min grill-park.

Vi har en SJ Silver, som vi faktisk bruger mest, for vi er 2 voksne og en lille pige, der ikke er kommet i grill-alderen endnu (hun er 7 mdr.) Og så har jeg en særling, jeg købte på nettorvet for et par år siden, som hedder Weber Bar-B-Kettle. Den er i sin form fuldstændig som en One Touch 57 cm, men den mangler det geniale askesystem. Så det er at vende den på hovedet hver gang den skal tømmes, med det resultat, at jeg står med en grill hvor benene er faldt af, både grillen og jeg er møgbeskidt og jeg er eddikesur. ;)

Så der skal nyt til. Jeg har overvejet en Performer med gastænding, men så er jeg blevet lidt lun på en Q 300. Og så til mit spørgsmål:

Hvilke facilteteter "frasiger" jeg mig med Q 300? Hvad kan den ikke, som en Performer (eller hviken som helst anden kuglegrill) kan?

Hvis man ikke har gasflasker, hvad er så den billigste måde at komme i besiddelse af nogen på?

Og så lige til sidst: I går grillede vi en lammekølle, og det var med kokosbriketter. Og hvor blev det bare godt!

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#2 » 7. apr 2007, 11:12

Selvom der er to brændere i Q300, så tror jeg ikke den er optimal til indirekte grill. Jeg har dog ikke selv en Q300. Performer med gas tænding er superlet at betjene..
Smokey Joe Silver
Go-Anywhere.
OTG-57.
Performer Touch-N-Go.
Smokey Mountain Cooker.
Q 120
Genesis Gold C.

Kev
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 7. apr 2007, 11:48

Du kan sagtens grille indirekte på Q 300.

Når du skal vælge mellem en performer eller en Q 300, bør du nok allerførst overveje om du er til briketter eller gas.

De to grills kan teoretisk set det samme.

Q 300 er klar til at grille på efter 10 min, mens Performeren tager 20-25 min.

Jeg mener ikke du direkte kan sammenligne de to grills. Performer er ikke en gasgrill, men har blot gastænding af briketterne.

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 7. apr 2007, 12:45

Er forskellen i smagen så udtalt på Weber-gasgriller i forhold til briketgriller? Jeg synes at have læst en masse steder, at netop Webers gasgriller giver rigtig meget "grillsmag".
Weber Q300, Weber Performer m. gas, Weber Smokey Mountain Cooker - http://www.h2ns.dk

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#5 » 7. apr 2007, 13:00

Jeg bruger min gasgril når det skal gå stærkt - Den er varm på 10 min. og man kan let styre varmen. Jeg syntes faktisk, at gasgrillen er bedst når det gælder mad som skal have meget kraftig direkte varme. Jeg bruger den altid til steaks og hot wings - specielt hot wings bliver fantastisk sprøde på gasgrillen idet temperaturen kan holdes over 300 grader! Når jeg steger indirekte bruger jeg altid kuglegrillen. Man kan købe en røgbox til Weber gasgrills - den virker, men jeg syntes ikke den er nødvendig. Det smager bestemt af grill uden at tilsætte røg!
Smokey Joe Silver

Go-Anywhere.

OTG-57.

Performer Touch-N-Go.

Smokey Mountain Cooker.

Q 120

Genesis Gold C.

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 7. apr 2007, 16:19

Et alternativ i nogenlunde samme prisklasse er jo Performer med gasopstart. Hvor lang tid tager det for gasopstarteren at gøre briketterne klar?
Weber Q300, Weber Performer m. gas, Weber Smokey Mountain Cooker - http://www.h2ns.dk

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#7 » 7. apr 2007, 16:53

Jeg stiller kulbakkerne under gasbrænderen og lader gassen brænde i ca 10 min. Derefter slukker jeg for gassen, og lader kullene brænde yderligere i ca 15 min inden de er klar. Hvis du lader gassen brænde i længere tid - ja så er kullene selvfølgelig hurtigere klar!

Jeg syntes det smarte ved Performer med gastænding er den hurtige klargøring og rengøring. Man skal ikke finde grilstarter frem og fedte med optændingsblokke. Når man er færdig og kullene er kolde, så ryster jeg bare kulbakkerne og fylder nye ovenpå, og så er grillen klar igen.

Forcen ved Q300 og andre gasgrills er helt sikkert den hurtige optænding og helt nøjagtige kontrol af temperaturen.
Smokey Joe Silver

Go-Anywhere.

OTG-57.

Performer Touch-N-Go.

Smokey Mountain Cooker.

Q 120

Genesis Gold C.

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 7. apr 2007, 22:07

Så får jeg lige ugens tilbud fra Bilka ind på emailen, og der er Q 300 på tilbud til lige under 3k... Puha... Det er et svært valg. Hvad plejer Performer at blive solgt til, når de kører tilbud?

Brugeravatar

ruca
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 7. apr 2007, 22:12

Prisen hos Davidsen er 2399- efter påske kan Du købe dem i Silvan for 2699-
Men jeg mener at Silvan reklamere med at kan man finde varen til en billigere pris
betaler de differencen
Senest rettet af ruca 7. apr 2007, 22:17, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen
Ruca

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 7. apr 2007, 22:16

Prøv: www.davidsen.as - Siden du bor i Sønderjylland kan du sikkert finde nogle gode tilbud der er værd at køre efter. I deres avis: Q300 koster 2799 og Performer koster 2399!
Smokey Joe Silver

Go-Anywhere.

OTG-57.

Performer Touch-N-Go.

Smokey Mountain Cooker.

Q 120

Genesis Gold C.

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#11 » 7. apr 2007, 22:49

Det var saftsusme billigt... Jeg tror jeg tøffer ind forbi Vojens på vejen hjem fra Sønderborg på tirsdag. Så skal jeg bare finde ud af, hvilken en af dem, det skal være. :)

JBI
Deaktiveret bruger
Kontakt:

Indlæg#12 » 7. apr 2007, 22:59

Det er jo op til dig selv, men vælger du Perfomeren opnår du samtidig en stor street-respect... ej det er Gas.. altså Q-grillen :roll:

Jeg har en performer, og er rigtig glad for den!

Se evt. under mit brugernavn>brugerfotos for inspiratinon.
Billede Billede
JBI smokere er på lager til omgående levering.... nu også med vakuumpakkere og andre sjove ting. kig glad forbi

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#13 » 8. apr 2007, 06:59

Kan kun anbefale Q'en - godt supplement til OTG57 - hurtig, og så er den åbenbart rimelig i pris p.t. Sidste år var den i restordre det meste af sommeren, så vi måtte bøde 3500 kr. , da vi endelig fandt en.
Angus

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#14 » 8. apr 2007, 12:03

Angus: Kan man efter din vurdering bruge Q300 som den primære/eneste grill såfremt man vil have muligheden for at lave de opskrifter som er på WeberGuru - eller er der begrænsninger i grillens anvendelighed??
Smokey Joe Silver

Go-Anywhere.

OTG-57.

Performer Touch-N-Go.

Smokey Mountain Cooker.

Q 120

Genesis Gold C.

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#15 » 8. apr 2007, 12:40

Nu har jeg valgt strategi. :) Jeg køber en Performer med gasopstart, og måske på et senere tidspunkt en Q 120 til de lejligheder, hvor man skal kunne få en grill op og køre til 2 personer til et stykke kød på 10 min.

Så jeg smutter i Bauhaus eller Davidsen og køber en Performer til 2400.

Tak for jeres tips og tricks. Jeg bliver hængende og deltager i de spændende debatter. :)

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#16 » 8. apr 2007, 16:59

Jeg ville nok ikke have Q300 som den primære grill. Man kan ikke anvende aromatræ på samme måde som i en OTG. Stege og andre store ting laves i OTG'en. Q300 bruger jeg til ting som skal laves i fade eller steges på støbejern. Men jeg skal nok lære at bruge den til andet også, hvilket jeg er sikker på at den kan.
Angus

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#17 » 9. apr 2007, 23:04

Vurderer du, angus, at stege og ting, der normalt skal køre inddirekte, ikke bliver noget hit på en Q300 ift. en Performer?

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#18 » 10. apr 2007, 07:06

Nej, slet ikke. Jeg er sikker på at man kan lave stege etc. på Q300. Det er nok bare en vanesag. OTG'en var den første grill vi købte, og dermed den vi er mest vant til. Q300 er utrolig anvendelig, når tingene skal gå hurtigt. Jeg bruger den meget i stedet for min ovn i køkkenet, da den er meget hurtigere at varme op. En lammekølle på OTG og flødekartofler på Q300. Den har rigtig stort stegeareal, grillristen kan deles i to og den har to blus, så man kan stege indirekte. De to sideborde fungerer fint.

Jeg kan kun anbefale den - og så har den efter min mening et smukt design. Jeg ville absolut ikke vælge en mindre model, som ikke har de to brændere. Det er også en fordel at man kan styre temperaturen.

Angus

sonnym
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 10. apr 2007, 08:29

Må jeg bidrage med erfaringer:
Jeg har i mange år (13) grillet på kuglegrill, OTG 57, og har i begyndelsen af året købt en Performer. Til camping har jeg en go anywere og en BabyQ. Jeg købte Babyen fordi vi sommetider synes det var lettere hvis vi lige skulle stege et par bøffer til konen og jeg. Men jeg synes til gengæld at smagen fra kulgrillen er bedre. Ikke at Webers gasgril er dårlig bestemt ikke, men der mangler lige det sidste :? . Mulighederne er heller ikke helt de samme med gasgrillen efter min erfaring. En kombination er helt fin, og den er hurtig og nem at have med at gøre.
Du fortryder bestemt ikke at du har købt "kongegrillen".
Held og lykke, og vi glæder os til at se nogle kreationer fra dig.
/Sonny
Nylig tilbagevendt Weberfreak...

Rigtige Weberfreaks har brændsår, og elsker det :-)

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#20 » 10. apr 2007, 16:51

Jeg var i Davidsen i Toftlund her i eftermiddag. Jeg KUNNE ikke lade være! Q 300 var meget større og havde en mere rubust rist, end hvad jeg havde forestillet mig, så jeg slæbte afsted med sådan en til 2800 bobs.

Da jeg hentede den på deres lager, kunne jeg se, at de har rigtig mange Performer og Q300 på lager (og andre Weber også). Så det er bare med at komme til at benytte sig af deres absolutte supertilbud.

Nu glæder jeg mig til weekenden, hvor min gasleverandør har været forbi med en lille flaske. :)

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#21 » 10. apr 2007, 18:24

Det glæder mig at du valgte rigtigt :) Jeg er spændt på at høre, hvad du mener om Q300. Man bliver nemlig fascineret af den megen plads der er på den - det var også derfor, jeg skrev at man nok ikke skal sammenligne den med de mindre modeller. Og så var den da billig. Vi kunne bare ikke vente til i år med at købe, men måtte bøde fuld pris.

Der er også den fordel at den er lavet til de store gasflasker.

Angus

Emneforfatter
Hans TP
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#22 » 10. apr 2007, 20:50

Grillen er samlet, og den er bare lækker! Glæder mig til at få den i gang. Men det undrede mig en del, at der ikke er grill-tips og tricks og opskrifter med til Q 300. Det har der været til mine to kul-Weber. Der er vel ikke andet at gøre end at prøve sig frem.

Brugeravatar

angus
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 10. apr 2007, 21:01

Netop derfor købte vi Glæsels sidste grillbog - den har også opskrifter og tider til Q-serien.
Angus

solsikkehaven
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#24 » 23. jul 2007, 11:21

hvilken bog ?
/Morten Knudsen AKA Solsikkehaven

* Weber Genesis E-310
* Sous Vide Supreme

Brugeravatar

angus