mad i foliebakke på q300

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen
Brugeravatar

Emneforfatter
ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

mad i foliebakke på q300

Indlæg#1 » 12. dec 2010, 11:29

Hejsa

Efter en lang grill pause er det nu tid til at lave noget lækkert juleædelse på weberen :)

Juleaften står den på grillet and og grillet interval stegt flæskesteg. Har kun haft succes med flæskestegen. Har aldrig prøvet and, så det bliver spændende.

Jeg vil gerne prøve at lave nogle rodfrugter der ligger i en foliebakke og svømmer i fedt fra stegen, da dette giver en utrolig lækker sovs/sauce.

Problemet er bare det, at hver gang jeg har forsøgt mig med mad i foliebakker, så er det meget slem til at brænde fast i bunden. Ved ikke om man skal ud og have fat i et støbejerns fad for at opnå et andet resultat? Men det skulle da godt kunne lade sig gøre, at lave noget i foliebakker uden det brænder på? Jeg har den på indirekte stegning, ved lav temp.

Håber nogle kan hjælpe mig med mit juleproblem :)

Derudover har jeg læst meget om at beklæde weberen med folie. Er det en god ide, eller? Synes det kan være svært at få rengjort grillen indenvendig. Det samme gælder risten. Ting har en tendens til at sidde godt fast.Ved ikke om jeg skal smøre den med en masse olie igen. Gør i det hver gang i griller, eller bare nogle gange?
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Re: mad i foliebakke på q300

Indlæg#2 » 12. dec 2010, 12:19

ehnberg skrev:Problemet er bare det, at hver gang jeg har forsøgt mig med mad i foliebakker, så er det meget slem til at brænde fast i bunden. Ved ikke om man skal ud og have fat i et støbejerns fad for at opnå et andet resultat? Men det skulle da godt kunne lade sig gøre, at lave noget i foliebakker uden det brænder på? Jeg har den på indirekte stegning, ved lav temp.

Hej ehnbjerg
På min q300 bliver støbejernsristen meget varm, og det er en stor fordel mange gange, men det kan også være en ulempe når man har brug for lidt mindre varme fra risten, så fyldet i drypbakken brænder fast. Jeg bruger drypbakker af rustfrit stål (2 stk købt i fakta for ca 119 kr), og dem hæver jeg lidt op over risten med et par firkantede aluminiumsrør, og det gør at varmen i bunden ikke bliver så kraftig. Ellers er et stykke skamolplade også fortræffeligt til at skærme mod den kraftige varme fra risten (Husk at hvis du bruger skamolplade, så tåler den meget dårligt fedtstof, så jeg anbefaler at hæve den lidt op fra risten, samt at sikre at der ikke drypper stegefedt ned på pladen )

Det er en rigtig god ide at smørre risten med olie hver gang den skal bruges (gerne når du rengører den efter brug, for så ruster den ikke.....)
Og ja, det meste kød har tendens til at hænge fast, særligt hvis det bliver forsøgt vendt før det er klar til at blive vendt.
Generelt mener jeg at: Kød skal have tid til at danne en stegeskorpe der er tilstrækkelig "fast" til ikke at hænge i risten og denne fasthed opnås når kødet har haft tid til at komme af med væsken (fra stegestedet) samt at æggehvidestofferne i kødet er karameliseret. Derudover hjælper det også altid at risten er ren og vel olieret, samt at temperaturen er afpasset det som skal steges.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Emneforfatter
ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#3 » 12. dec 2010, 13:32

Mange tak for dit svar! Jeg vil prøve at købe noget, så mine bakker kommer højere op i højde. For det er ærgeligt når ens forloren hare bliver branken i bunden. Ellers en utrolig god og stabil grill.

De der alu rør du snakker om, er det nogle som kan købes som ekstra tilbehør?

Er der evt nogle som har erfaring med at bruge støbejernsfade i den? Jeg er bange for, at de måske bliver alt for varme, og at de så også vil branke kød, grøntsager osv, eller vil dette også afhjælpes ved at sætte fadet op på evt. nogle alu rør, så den ikke får direkte kontakt med risten?
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

anje
Redaktør
Redaktør

Indlæg#4 » 12. dec 2010, 14:26

ehnberg skrev:Mange tak for dit svar! Jeg vil prøve at købe noget, så mine bakker kommer højere op i højde. For det er ærgeligt når ens forloren hare bliver branken i bunden. Ellers en utrolig god og stabil grill.

De der alu rør du snakker om, er det nogle som kan købes som ekstra tilbehør?

Er der evt nogle som har erfaring med at bruge støbejernsfade i den? Jeg er bange for, at de måske bliver alt for varme, og at de så også vil branke kød, grøntsager osv, eller vil dette også afhjælpes ved at sætte fadet op på evt. nogle alu rør, så den ikke får direkte kontakt med risten?

Hej igen :-D
De alurør er nogle rester jeg skar af et aflagt tørrestativ - og de kan anes her. Risten er nu rengjort og iorden igen 8)
Alle afstandsklodser kan bruges (dog vil jeg ikke vælge brandbare klodser).
Jeg har ingen erfaring med støbejern i grillen, men jeg har da set at flere er meget dygtige til at anvende støbejern i en Q-grill.
Hvis du skal lave eks. forloren hare, som nærmest skal bages til en ensartet helhed, så ville jeg klart vælge at bruge min skamolplade (hævet en smugle over risten for at undgå at den fik fedtstof derfra) og så sætte formen direkte på pladen. For på den måde får du en rigtig god og ensartet temperatur i grillen.
Mvh Anders

Af mad på fad og vin i glas, er lidt for lidt, præcis tilpas. (af PH)

Masser af lækre opskrifter i GrillGalleriet..Klik her

Billede

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 15. dec 2010, 11:05

Hej
Kan anbefale en rustfri afsætningsrist fra Ikea til ca 30 kr, det vil gøre din Q meget mere brugbar til opgaver der ikke kræver direkte varmere meget lettere
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

Schreiber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 15. dec 2010, 11:18

Amazonas skrev:Hej
Kan anbefale en rustfri afsætningsrist fra Ikea til ca 30 kr, det vil gøre din Q meget mere brugbar til opgaver der ikke kræver direkte varmere meget lettere

Hmm det lyder spændende. Tror jeg skal have fat i sådan en. Kan de stadig købes i Ikea? Kan du forklare nærmere hvad det er for en rist?
Kim Schreiber

Ka' det skydes - ka' det grilles

Weber Q320
Weber master touch 57cm Bone

Drømmer om en Kamado :)

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 15. dec 2010, 19:49

Ja de har dem stadig
det er bare en rist til at sætte varme gryder af på bordplader, men de virker bare super godt til Weber Q .1%¤
Fodbad & Urtepotte
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

med ved
DM 2010-2011-2012

deha
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 15. dec 2010, 19:56

Amazonas skrev:Ja de har dem stadig
det er bare en rist til at sætte varme gryder af på bordplader, men de virker bare super godt til Weber Q .1%¤

Du har snakket varmt om den rist længe, så jeg købte en. Syntes bare nu den er uundværlig i køkkenet, så må have en mere til grillen :-) . Det er den her ikk??

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/30111087
Dennis

Old Buddy Bbq

Weber Spirit E-320 Premium med rotisserie og støbejerns riste

Wsm 37

Houston Pellet grill

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 15. dec 2010, 20:10

nemlig
måske burde jeg have % af Ikea :-D
Fodbad & Urtepotte
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

Schreiber
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 15. dec 2010, 22:04

Har faktisk haft sådan en engang, men kan forstå på det hele at jeg må skaffe mig en ny :-D :-D
Kim Schreiber

Ka' det skydes - ka' det grilles

Weber Q320
Weber master touch 57cm Bone

Drømmer om en Kamado :)

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 16. dec 2010, 08:56

Det lyder rigtigt fornuftigt med afstandsriste og evt skamol-plade.

Jeg vil herudover blot nævne at i fade - af alle matrialer er der meget mindre risiko for at tingene brænder fast hvis fadet er varmt fra starten af.
Altså: sæt dit fad i grillen (eller ovnen) og gør det godt og grundigt varmt inden du kommer dine grønstsager i.
Bagefter vil det være meget nemmere at rengøre!
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Tilbage til "Gasgrill"