Grill til bygas

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Grill til bygas

Indlæg#1 » 30. maj 2010, 10:30

Hjælp!
Bor i Kbh hvor vi har bygas indlagt i huset, som dog ikke er blevet brugt i mange år. Er nu blevet 'truet' af gasleverandøren til enten at begynde at aftage gas igen eller at få afbrudt gasforbindelsen for egen regning 9.375.- kr!
Tænker så på at få opsat en gasstikkontakt udendørs og investere i en gasgrill (håber det kan gøres for samme ca beløb som afbrydelsen).
Problemet er så bare at finde en grill der er egnet til bygas. Weber har tilsyneladende et par stykker i Genesis-serien, men findes der mon andre? :?:
Jeg kan heller ikke rigtigt blive klog på om en grill som er beregnet til naturgas også dermed kan køre på bygas?

Håber nogen kan og vil give mig lidt input, da fristen snart rinder ud og jeg gerne vil have gang i grillsæsonen.

På forhånd tusind tak.

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Grill til bygas

Indlæg#2 » 30. maj 2010, 10:47

Prøv at kontakte din leverandør af bygas. De må bestemt have fået det spørgsmål før. Ellers tag kontakt til dit lokale BP-center. De sælger masser af gasapparater, og ved med garanti hvilke grill der kan ombygges til bygas, hvilket jeg faktisk tror gælder de fleste :D. Og hvis ombygningen bliver foretaget af en autoriseret gasmester, så er det i hvertfald både lovligt og sikkert!
Hilsen Åse

Weber One-Touch Deluxe (2011)
Weber One-Touch 57 (2007)
Weber Compact 47 (2000)
Smokey Joe Gold (2005) + JBI SJ Smoker (2009)
JBI Smoker og røgekit til OTG 57 (2009)

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 30. maj 2010, 11:02

Hej og tak for tippet. Det lyder som vejen frem.
Det undrer/bekymrer mig dog lidt at der ikke rigtigt popper noget frem når jeg googler emnet.

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#4 » 30. maj 2010, 11:21

Ud over Weber som du selv nævner, er der disse modeller

http://www.gasmedstil.dk/?pid=42&sub=31

De kan erhverves fra 3.995,-
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 30. maj 2010, 15:19

Guruen skrev:Ud over Weber som du selv nævner, er der disse modeller

http://www.gasmedstil.dk/?pid=42&sub=31

De kan erhverves fra 3.995,-

Nøj. De ser da ellers lækre ud :savl2:. Sådan en ku' altså godt få lov til at flytte ind på min terrasse :D.
Hilsen Åse

Weber Compact 47 (2000)

Brugeravatar

Guruen
Administrator
Administrator
Kontakt:

Indlæg#6 » 30. maj 2010, 15:25

gasgrill.jpg
gasgrill.jpg (26.36 KiB) Vist 8814 gange

Fandt lige et andet link her:
http://www.denforce.com/dk/gasgrill_7f_df.html

For 3.995,- synes jeg man får rigtig meget for pengene.

Så skal man bare huske at slukke for grillen... Det er da lykkes mig en gang eller 2 at glemme at slukke gassen på Q300. Godt der kun er 11 kilo i gasflasken... Kunne blive lidt dyrt med naturgassen...
KCBS certified BBQ judge
Stifter af Grillguru.dk, Dansk BBQ Rådgivning & Oplev Forskellen

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 30. maj 2010, 16:40

Hej - og mange tak for Jeres indlæg.
Det ser rigtigt godt ud med den der Den Force. :savl1:
Prismæssigt tiltaler den mig også mere end Weber's modeller.
Jeg ringer og får en snak med dem i morgen, så må vi se om det skal være den.

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 30. maj 2010, 19:22

Lidt off topic, så er jeg interesseret i at høre nærmere om bestemmelserne der siger at man bare kan kræve af husets ejer at der enten skal være tilslutning/forbrug eller at man skal betale et uhyre gebyr?

Har selv for nylig købt hus i Kbh, hvor situationen er den samme, der er en plomberet gas som der betales tilslutningsgebyr og så ellers elplader som tidl ejer valgte ifm. nylig renovering. Jeg ville klart foretrække gassen, men vil nødig bruge ressourcer på ændring af et næsten nyt køkken.

Af ren nysgerrighed, er det så nok at man bare har et apparat tilsluttet, selskabet kan da næppe kræve at man aftager en bestemt mængde gas?

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#9 » 30. maj 2010, 23:54

valby skrev:Lidt off topic, så er jeg interesseret i at høre nærmere om bestemmelserne der siger at man bare kan kræve af husets ejer at der enten skal være tilslutning/forbrug eller at man skal betale et uhyre gebyr?
Jeg går ud fra at både Thomas Kj og Valby bor i egen bolig, altså ikke er lejere.

For lejere gælder jo alene ordlyden i lejekontrakten og evt. bestemmelser i reglerne for ejendommen.

Hvis der påhviler en ejer af en ejendom pligter, er jeg helt sikker på at det skal fremgå af det tinglyste skøde.
Der kan meget vel være tinglyst en deklaration på en ejendom, som påsiger at ejendommen skal aftage gas til husholdningsbrug efter nærmere beskrevne regler, eller at der påhviler andre pligter.
I deklarationen beskrives også hvorledes aftalen kan opsiges.

Jeg selv har en tinglyst forbrugerdeklaration som forpligter mig til at aftage fjernvarme til opvarmning fra det lokale værk i et nærmere bestemt åremål, hvorefter jeg kan opsige det efter angivne regler. Sålænge det er uopsagt efter bindingsperioden fortsætter det uændret.

Det rigtige må være at starte blødt med at anmode om at få tilsendt bestemmelserne vedr. gasleveringen med oplysning om hvorledes bindingen påhviler ejendommen/forbrugeren.

Når ting spidser til som her er det en god ide at gå over til alene at skrive sammen. Oplysninger, tilsagn og aftaler som er afgivet mundtligt er svære senere at fastholde hvis tingene går i knude.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 31. maj 2010, 09:53

En opdatering

I er da bestemt inde på noget interessant der PB og Valby.
Jeg er nu efterhånden ret sikker på at Københavns Energi har ret og lovhjemmel til at forlange gasstikket afbrudt og det ikke bare ved gasmåleren inde i huset men ude i vejen ved sammenkoblingen med hovedledningen. Det er jo sådan set rimeligt nok at der ikke ligger døde ledninger her og der. At de så sætter en fast pris på at udføre arbejdet er nok mere usikkert mht. lovligheden, da kunne jeg godt have en fornemmelse af at sådan noget skulle laves i regning, men er ikke sikker og har ikke undersøgt det nærmere. I mit tilfælde skal fortov eller vej graves op, stik afbrydes, hul tildækkes og ny asfalt på bagefter og så er pengene nok sådan ca brugt (+ / - en sjat).

Derudover har jeg nu talt med Den Force, de har en grill (den lille model) som er godkendt til bygas. Man skal dog købe gennem Ålborg Bygas, da det kun er dem som er godkendt til at ombygge (opbore) dyserne. De fik godkendelsen i sidste uge og har allerede 3 ordrer til København. Så hvis flere er interesserede kan vi nedbringe udgiften til transport - skynd jer!

Nu mangler jeg så bare at få opsat en gasstikkontakt, men det kan der vel ikke værre så mange ben I?

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 31. maj 2010, 18:37

ThomasKJ skrev:Nu mangler jeg så bare at få opsat en gasstikkontakt, men det kan der vel ikke værre så mange ben I?

Husk nu, at så snart det drejer sig om gasinstallationer, så skal der autorisation til, før man må pille ved den slags :wink:.
Hilsen Åse

Weber Compact 47 (2000)

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 31. maj 2010, 21:17

Hej Lennie

Tak for din påmindelse! Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at gøre det selv, men kan godt se på mit indlæg det kunne se sådan ud. Jeg har endnu ikke haft kontakt til en vvs'er, men har hørt det nok løber op i omkring 3000.- at installeret en gasstikkontakt. I så fald er der stadig god økonomi i det for mig, set i forhold til de 9000.- for at få afbrudt forbindelsen. Kbh.-energi tilbyder også at stryge de næste 3 års tilslutningsafgift hvis jeg får det bragt i orden snarest, det svarer til ca. 2000.-

Mvh
Thomas

Brugeravatar

Lennie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 31. maj 2010, 22:38

Jamen så er det da om at komme igang. Et eller andet sted er det vel også fedt, bare at kunne grille, uden at skulle spekulere på, om der nu er gas nok, eller om man lige skal ha en ekstra flaske :wink:. Det kunne jo også være, at du kan være med til at starte en ny trend i kvarteret :D.
Hilsen Åse

Weber Compact 47 (2000)

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 1. jun 2010, 09:35

.... og det minder mig så om weekendens besøg hos venner med ny gasgrill og gammel flaske. DEN løb selvfølgelig tom midt i det hele! Havde ellers holdt i flere år. :lol:

Det med en ny trend i kvarteret kunne garanteret godt blive til noget. Ved der er flere i samme situation som mig.

Hilsen
Thomas

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 24. jul 2010, 13:59

Thomas: Kan vi få slutningen på historien?
Har netop modtaget samme "trusselsbrev" fra Kbhs E. Jeg kan også godt finde på noget sjovere at bruge 10K på end at betale for afbrydelse af forbindelsen pga tidl. husejers valg af elplader i køkkenet.

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 25. jul 2010, 08:24

Tjaa... der er ikke nogen slutning på historien pt!http://www.grillguru.dk/forum/posting.php?mode=reply&f=53&t=12510#
Det er ikke så nemt med en gasstikkontakt, ingen vvs'ere ved hvad det er (nogle har foreslået jeg ringer til en elektriker!!) og Københavns Energi vil tilsyneladende ikke godkende den. Så som det ser ud nu får jeg lavet en fast installation, som føres gennem ydermuren og afsluttes med en ventil hvortil en fleksibel slange påsættes og forbindes til grillen. Dette medfører dog store ulemper i forhold til stikkontakten: Slangen er max 1 - 1,5 m lang, og den skal afbrydes om vinteren (som skal gøres af en aut. mester med anmeldelse og det hele). Jeg kan leve med den kortere slange, selvom det er pokkers ærgeligt, og tror jeg vil lade den være tilsluttet om vinteren, for KE skal dælme ikke bestemme på hvilken årstid jeg griller.
Sådan ser det desværre ud i øjeblikket. Jeg regner med at have den oppe at køre engang i løbet af august og skal nok give en forhåbentlig sidste melding herinde.

Set i bakspejlet synes jeg det er stærkt kritisabelt at KE 'reklamerer' for noget som alligevel ikke kan lade sig gøre. De har også undladt at informere om at gas-måleren skal være den nye model og der skal trækkes helt nye rør fra måleren til grillen.

Håber alle I andre har nydt jeres grillbøffer i løbet af sommeren!http://www.grillguru.dk/forum/posting.php?mode=reply&f=53&t=12510#

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 25. jul 2010, 08:45

Tak for status, er meget interesseret i at høre fortsættelsen. Enig i din kritisk af Kbhs Energi!
Jeg faldt over denne VVS, som selv nævner gasstikkontakt, måske værd at prøve. http://www.solsidens-vvs.dk

Bechjensen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 16. aug 2010, 12:05

Hej
gasstikkontakter forhandles af FH teknik i Randers. Se evt.

http://www.fh-teknik.dk/index.php?f=pro ... tikkontakt

Gasslanger til stikkontakten fås op til 4 m længde.

Både stikkontakt og slange er CE-godkendte til brug i Danmark.

Mthoger
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#19 » 16. aug 2010, 12:19

Kan du ikke skifte leverendør til f.eks. HMN ?

http://hmn.naturgas.dk/kunde/fyriform/a ... r/udendors

De reklamere med en gasstikkontak mv. så det må kunne lade sig gøre at få den løsning du gerne vil have.

lad være med at nøjes.

Mvh.

Mthoger

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 16. aug 2010, 13:36

Tak for jeres indspark. Gasstikkontakten har jeg også selv fundet, herudover har Denforce som forhandler den omtalte grill også selv en løsning med en boks og slange. Var har haft en VVS'er ude at kigge og forventer tilbud derfra samt fra andet firma i løbet af et par uger, så må vi se.

Bemærk at hverken trådstarter eller jeg oprindeligt nærer et stort ønske om en gasgrill med fast forsyning, men at Københavns Energi har sat os pistolen for tindingen. I stedet for at betale små 10k for ingenting (afskæring af gasledning) kan man måske for samme penge få en løsning man reelt kan bruge fornuftigt.

Brugeravatar

ErikL
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 16. aug 2010, 14:05

Hej

Jeg har set at de står i udstillingen i Søborg ude ved HMN, som jeg lige husker det var der flere modeller.

De har en til Naturgas stående i Viborg.

http://www.naturgas.dk/
Mvh ErikL

---------------------------
Big Green Egg (large)
Weber Summit E-670
Morsø Forno
Weber smokey Joe
Thermomix (Bearnaise maskine)

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 16. aug 2010, 21:59

Mthoger dit heldige asen!! Vær du glad for at du ikke bor i Kbh. og er stavnsbundet af KE.
Det lader sig ikke gøre at skifte selskab herinde og slet ikke til et naturgasselskab. Her hersker bygassen!

Men om alt går vel får jeg min grill tilsluttet på mandag. Hvad det kommer til at koste vides ikke pt.
Jeg skal komme med en (forhåbentlig) afsluttende kommentar derefter.

Brugeravatar

JMD
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 16. aug 2010, 22:36

ThomasKJ skrev:Mthoger dit heldige asen!! Vær du glad for at du ikke bor i Kbh. og er stavnsbundet af KE.
Det lader sig ikke gøre at skifte selskab herinde og slet ikke til et naturgasselskab. Her hersker bygassen!

Men om alt går vel får jeg min grill tilsluttet på mandag. Hvad det kommer til at koste vides ikke pt.

.. og billeder af dyret i aktion! .1%¤

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 27. aug 2010, 20:50

ThomasKJ skrev:Mthoger dit heldige asen!! Vær du glad for at du ikke bor i Kbh. og er stavnsbundet af KE.

Noget nyt? Jeg er har i dag fået tilbud på installation inkl. den lille Denforce-model og 1,2 meter slange - pris kr. 15.000+ og med en kommentar om at grillen ikke kan benyttes om vinteren.

Ikke tilfredsstillende og jeg er efterhånden i tvivl om det er det pengene og besværet værd. Nu er det svært sammenligne priser på lige dette, men hvad må du slippe for den totale installtion inkl. grill? Jeg fik at vide at vores placering af måler/grill var relativt ukompliceret, og der skal ikke føres rør på tværs gennem hele huset, så jeg synes det er pebret!

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#25 » 16. sep 2010, 21:26

HUURAAA !

Det er en stor dag i dag - grillen virker og de første bøffer er grillet og fortæret! Det var s.. en fornøjelse.
Det har dælme også været en lang og sej kamp at komme dertil.
Jeg har nu en fast installation forbundet til en gasledning, som stikker ud af væggen. Derfra og hen til grillen er et flex-rør på ca. 1,5 meter, som er det længeste der er godkendt (ville være rart hvis det var noget længere).
Der er også et lille problem med den ene brænder, som går ud når den står på laveste blus. Jeg kunne såmænd godt leve med det, men installatøren ved af erfaring at Københavns Energi kasserer arbejdet når de opdager det. Og det gør de! Det er jo sådan at de skal ud og godkende installationen; jeg har dog på forhånd fået deres ord for at grillen kan tages i brug når den virker. Det handler vist nok om en stille-skrue som ikke umiddelbart kunne lokaliseres, håber sandelig den findes overhovedet! Ålborg Bygas er sat på sagen, da det er dem som har ombygget grillen til at køre på bygas. Så helt slut er historien altså ikke endnu......!
Regningen for installatiionen kendes heller ikke pt.

Så nu vil jeg bare nyde den og løbe ud og grille mellem bygerne, for når vinteren kommer skal den jo frakobles installationen i flg. KE!!

Velbekomme

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 17. sep 2010, 16:47

Tillykke med installationen. Hvordan virker kvaliteten på grillen f.eks. sammenlignet med Webers modeller?

Så du har bare givet VVS-firmaet carte blache uden at kende omkostningsniveauet, uha... men hvis der er en installatør du kan anbefale, hører jeg det gerne, de to jeg er i kontakt med virker desværre begge noget træge og vender svarer ikke på mine henvendelser, så jeg ved ikke om det har fået kolde fødder :x

Fru knotten
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#27 » 17. sep 2010, 17:05

Min søn købte et kæmpe stort gas komfur hjem fra England. Da komfuret ankom, var det til bygas, min søn skulle bruge det på flaskegas.

Ombygningen var meget let, en lille pose med nye dyser og det køre... dyserne, små messing skruer med et lille hul i, som han selv skiftede..

Mon ikke det skulle være lige så simpel på en grill....

Fandt lige siden her..

http://www.nettoparts.dk/shop/dysesaet-smeg-4961p.html
Se mine Grill videoer..

http://www.youtube.com/user/grandkvisten?feature=mhee

M.v.h. Svend..

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#28 » 18. sep 2010, 17:26

Tjaa, jeg fik jo skudt mig selv lidt i foden, fordi jeg fik vvs-firmaet til at kontakte KE og forlænge den periode jeg havde til at få skidtet til at virke, hvis jeg ville benytte mig af tilbudet om 2 års gratis gas-afgift. Jeg tror ikke at andre firmaer kunne have taget over på den aftale. Desuden kender jeg dem (håber jeg da!) og har ihvertfald styr på timeforbruget. Meeen, man bliver jo sjældent glædeligt overrasket når det kommer til håndværkerregninger. Jeg skulle måske prøve at presse regningen lidt ned, hvis jeg stiller vvs'eren flere kunder i udsigt :lol: Uden at gøre reklame for dem, kan jeg da oplyse, de har taget navn efter vejen firmaet ligger på, og hvor der også engang lå et hus, unge mennesker festede en del i!

Desværre har jeg ikke noget sammenligningsgrundlag, det er min første grill - altså lige bortset fra den gamle dancook havegrill. Derudover har den indtil videre kun været i brug den ene gang.

Jeg har også hørt at man rimeligt enkelt kan bygge grill's om fra det ene til det andet, men også at KE kasserer ALT som ikke er 110% i orden OG godkendt.

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 20. sep 2010, 10:40

Tak for info, firma identificeret - jeg tager fat i dem, hvis ikke de to øvrige snart vågner op. Hører meget gerne hvad regningen endte på, når du kommer så langt.

Fik du nogensinde opklaret hvorfor grillen ikke må bruges om vinteren og hvordan defineres vinter ifølge KE?

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#30 » 20. sep 2010, 10:49

valby skrev:Tak for info, firma identificeret - jeg tager fat i dem, hvis ikke de to øvrige snart vågner op. Hører meget gerne hvad regningen endte på, når du kommer så langt.

Fik du nogensinde opklaret hvorfor grillen ikke må bruges om vinteren og hvordan defineres vinter ifølge KE?

Nej, vvs'eren ved det ikke. Vi gætter på KE-manden ikke er klar over nogle griller om vinteren, således systemet skulle stå ubrugt i længere tid. Men når det skal færdigsynes, får jeg formentlig afklaret det.
Skal nok komme med en afsluttende bemærkning.

Mvh

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 4. okt 2010, 20:30

Så fik jeg svar fra det ene VVS-firma. Tiden løber og jeg må sige, at jeg begynder at få lidt kolde fødder, så længe KE ikke er bedre gearet til at håndtere de forslag de selv udgyder..

KE kræver at grillen demonteres om vinteren (og tilsluttes igen forår/sommer) af aut. VVS! Foruden at vi selvfølgelig gerne griler hele året, kan de kr, 2000 man "sparer " i abonnement de første tre år hurtigt få ben at gå på på den måde.

VVS'en oplyser endvidere, at der i følge KE kun er installeret to grill til bygas2 i Kbh, netop fordi det er besværligt og dyrt... hm. Det med af/tilkobling om vinteren, er ubetinget største minus, hvis man netop kunne skrotte anden gasgrill var det måske værd at poste penge i, men 15K for en supplerende sommergril... Jeg er meget spændt på at høre hvordan det hele endte hos dig, nu du udgør hele 50% af erfaringsbasen.

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#32 » 4. okt 2010, 21:55

valby skrev:Så fik jeg svar fra det ene VVS-firma. Tiden løber og jeg må sige, at jeg begynder at få lidt kolde fødder, så længe KE ikke er bedre gearet til at håndtere de forslag de selv udgyder..

KE kræver at grillen demonteres om vinteren (og tilsluttes igen forår/sommer) af aut. VVS! Foruden at vi selvfølgelig gerne griler hele året, kan de kr, 2000 man "sparer " i abonnement de første tre år hurtigt få ben at gå på på den måde.

VVS'en oplyser endvidere, at der i følge KE kun er installeret to grill til bygas2 i Kbh, netop fordi det er besværligt og dyrt... hm. Det med af/tilkobling om vinteren, er ubetinget største minus, hvis man netop kunne skrotte anden gasgrill var det måske værd at poste penge i, men 15K for en supplerende sommergril... Jeg er meget spændt på at høre hvordan det hele endte hos dig, nu du udgør hele 50% af erfaringsbasen.

Jeg kan desværre ikke komme med afgørende nyt. Har hverken fået regning eller syn/godkendelse fra KE endnu.
Derimod har jeg mæsket mig i dejlige bøffer og andet godt - specielt roastbeef bliver helt suverænt lækkert i grillen :savl2:

Har du iøvrigt fået begrundelsen for at gassen skal afbrydes om vinteren?

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#33 » 5. okt 2010, 09:33

Ingen forklaring på hvorfor grillen skal afkobles om vinteren, blot besked om at det er et krav fra KE, så det må du nok også indstille dig på. Lyder ellers godt, at I nyder maden fra grillen, men KE må lære at forstå at det bør ske hele året inkl. julemiddag fra grill :-D

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#34 » 5. okt 2010, 10:32

Godt KE ikke opererer i Australien :-D
Med venlig hilsen,
Poul

Vi spiser for at leve - men vi lever også for at spise

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#35 » 7. okt 2010, 18:03

Lidt ny information, da jeg i dag valgte at gå i klinch med selve moderdyret til al misæren (KE). Jeg blev efter nogle omstillinger ringet op af "overgasmesteren", altså ham der i sidste ende skal inspicere gasgrill-installationerne. Som noget ganske nyt (for mig) kunne han fortælle, at det modsat hvad jeg hidtil er blevet informeret, IKKE er et krav fra KE at grillen sæson-de/påmonteres, man kan sagtens have den tilsluttet og benytte den hele året - han lød godt nok helt forkert, da jeg fortalte at vi griller hele året, julemaden inkl., men så længe man ikke skal have restriktioner på grilltrangen :-D

Så der er altså ikke nogle sikkerhedsmæssige årsager til at lade være, andet end evt, forfrysninger i egen krop, men hvis folk (tsk tsk) ønsker at vinteropbevare grillen et andet sted kræver det en VVS'er til det praktiske 2xårligt.

Nu er vi igen mere lune på at få opgaven løst..

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#36 » 8. okt 2010, 09:35

valby skrev:Lidt ny information, da jeg i dag valgte at gå i klinch med selve moderdyret til al misæren (KE). Jeg blev efter nogle omstillinger ringet op af "overgasmesteren", altså ham der i sidste ende skal inspicere gasgrill-installationerne. Som noget ganske nyt (for mig) kunne han fortælle, at det modsat hvad jeg hidtil er blevet informeret, IKKE er et krav fra KE at grillen sæson-de/påmonteres, man kan sagtens have den tilsluttet og benytte den hele året - han lød godt nok helt forkert, da jeg fortalte at vi griller hele året, julemaden inkl., men så længe man ikke skal have restriktioner på grilltrangen :-D

Så der er altså ikke nogle sikkerhedsmæssige årsager til at lade være, andet end evt, forfrysninger i egen krop, men hvis folk (tsk tsk) ønsker at vinteropbevare grillen et andet sted kræver det en VVS'er til det praktiske 2xårligt.

Nu er vi igen mere lune på at få opgaven løst..

Tak for det - sandelig godt nyt!
Jeg kan dog ikke juble helt endnu, fordi vi efterhånden har fået så mange forskellige meldinger at jeg snart ikke ved hvem man skal tro. Men indtil andet dukker op vælger jeg at holde mig til "overgasmesteren".
Regningen har jeg ikke set endnu. Jeg tror ikke arbejdet er færdigmeldt til KE, fordi der stadig er det lille problem med den ene brænder, som (har jeg nu konstateret) går ud ved laveste blus i blæsevejr. Til den pris (0 kr) kan jeg sagtens leve med det ;-)

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#37 » 8. okt 2010, 09:43

poulw skrev:Godt KE ikke opererer i Australien :-D

Hej Poul

Velkommen til "min" tråd. Hvor er det hyggeligt at høre sydfra.
Det var netop i Aus. jeg lærte grilllivets glæder at kende under en ferie for et par år siden. Vi grillede tonsvis af store bøffer og grøntsager på campingpladser, offentlige parker og rastepladser, mens der blev skyllet et par XXX'ere ned og snakken gik lystigt over blussene. Det er en kultur vi godt kunne tage til os heroppe. Glæder mig til næste gang.....

Mvh
Thomas

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#38 » 8. okt 2010, 10:25

Jeg tror du mener XXXX der blev skyllet efter med. Så er det nemlig øl.
XXX er noget helt andet - men jeg ved jo heller ikke hvilke andre aktiviteter i lavede i Australien :lol: :lol: :lol:
[smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#39 » 8. okt 2010, 12:57

jaknil skrev:Jeg tror du mener XXXX der blev skyllet efter med. Så er det nemlig øl.
XXX er noget helt andet - men jeg ved jo heller ikke hvilke andre aktiviteter i lavede i Australien :lol: :lol: :lol:

Du har helt ret :-D

XXXX (four x som den kaldes) har en rimelig markedsandel, og selv om den ikke er dominerende, er det dog en oel der kan koebes alle steder og som alle kender ;-)

Og Thomas, hvis du kommer Down Under igen, saa maa du lige kikke forbi Melbourne saa vi kan lave en Barbie.
Men for Guds skyld, kom foerst naar det bliver godt koldt "Up Over" :lol:
Med venlig hilsen,
Poul

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#40 » 8. okt 2010, 13:12

poulw skrev:
jaknil skrev:Jeg tror du mener XXXX der blev skyllet efter med. Så er det nemlig øl.

Du har helt ret :-D

XXXX (four x som den kaldes) har en rimelig markedsandel, og selv om den ikke er dominerende, er det dog en oel der kan koebes alle steder og som alle kender ;-)

Og Thomas, hvis du kommer Down Under igen, saa maa du lige kikke forbi Melbourne saa vi kan lave en Barbie.
Men for Guds skyld, kom foerst naar det bliver godt koldt "Up Over" :lol:

Tusind tak for invitationen Poul - det ser jeg frem til! Ved dog ikke lige hvornår det kan blive, men jeg vil rigtig gerne tilbage til Melbourne, hvor jeg fejrede nytår 2008/2009 (på menuen: grillbøf, selvfølgelig)!
Jeg havde lige glemt det fjerde X. I min verden støder jeg sandsynligvis på trible-X oftere!!! Faktisk så var det heller ikke den øl jeg var gladest for, men jeg har glemt navnet på favoriten.

G' day mate

Brugeravatar

poulw
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#41 » 8. okt 2010, 14:07

Hvad med en VB eller Carlton Cold, Thomas :-D
Med venlig hilsen,
Poul

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#42 » 8. okt 2010, 14:31

poulw skrev:Hvad med en VB eller Carlton Cold, Thomas :-D

Det var jo lige den: en VB tak . Glæder mig....

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#43 » 25. nov 2010, 08:55

En update herfra: Vi har nu fået installeret og godkendt grillen, har dog ikke fået den testet endnu andet end for at "brænde den af". Jeg er ikke så imponeret over piezotænderne, som virkelig skal masseres for at tænde (pånær sidebrænderen) og så synes jeg heller ikke at temperaturen sneg sig meget op over 200 grader efter 25 ventetid. Har du anden erfaring?

Kan supplere med at vores kun er den tredje installation af gasgrill i regi af KE - hvis nogen vil kaste sig ud i lign kan jeg godt anbefale den VVS som endte med at udføre for os.
Vi skal nok få glæde af den selvom grillparken i forvejen ikke mangler noget, det skulle da lige være en kamado, men det tæller vist ikke i KE's regnskab :-?

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#44 » 25. nov 2010, 09:09

valby skrev:En update herfra: Vi har nu fået installeret og godkendt grillen, har dog ikke fået den testet endnu andet end for at "brænde den af". Jeg er ikke så imponeret over piezotænderne, som virkelig skal masseres for at tænde (pånær sidebrænderen) og så synes jeg heller ikke at temperaturen sneg sig meget op over 200 grader efter 25 ventetid. Har du anden erfaring?

Kan supplere med at vores kun er den tredje installation af gasgrill i regi af KE - hvis nogen vil kaste sig ud i lign kan jeg godt anbefale den VVS som endte med at udføre for os.
Vi skal nok få glæde af den selvom grillparken i forvejen ikke mangler noget, det skulle da lige være en kamado, men det tæller vist ikke i KE's regnskab :-?

Jeg oplever sjældent at tænderne kikser og mht temperaturen har min sommetider været på den varme side af 250 gr. Men det er dyrt at varme den derop i længere tid; har du lagt mærke til din gasmåler mens grillen er tændt?

Hmm, jae... min er stadig ikke godkendt, fordi den sidste justering ikke er udført endnu. Jeg har faktisk intet set til VVS'eren siden han installerede for efterhånden nogle måneder siden, heller ikke set nogen regning! Tror ikke jeg rykker!!!

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#45 » 25. nov 2010, 10:13

Ok, ved ikke om vi bare har fået en uheldig model, en tændstik kan selvfølgelig afhjælpe, men det er da mere elegant bare at dreje knappen.

Har lykkeligt ikke kigget på gasmåleren og ved heller ikke om jeg tør efter den information :-o
Vi vil gerne bage pizza ved relativt høje temperaturer og jeg havde lidt større håb til denne model fordi den lukket og ikke som vores Q300 følsom for sidevind - må komme an på en prøve..

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#46 » 25. nov 2010, 10:59

valby skrev:Ok, ved ikke om vi bare har fået en uheldig model, en tændstik kan selvfølgelig afhjælpe, men det er da mere elegant bare at dreje knappen.

Har lykkeligt ikke kigget på gasmåleren og ved heller ikke om jeg tør efter den information :-o
Vi vil gerne bage pizza ved relativt høje temperaturer og jeg havde lidt større håb til denne model fordi den lukket og ikke som vores Q300 følsom for sidevind - må komme an på en prøve..

Min er følsom for sidevind. Den er samtidig svær at dreje rundt på fordi gasledningen er så kort, ca. 1,5 m. (og det er endda den længste, hvis den skal være lovlig).

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#47 » 6. jan 2011, 20:07

Hej derude,

Fik lige et brev ind ad døren idag som mindede mig om, jeg mangler at komme med et sidste indlæg her.
Altså, grillen er nu godkendt af KE og regningen er også kommet; omkring 10.000,- sgu en pæn pris for at trække lidt kobberrør og tilslutte en grill!
Jeg kunne forstå på KE-manden at det sådan cirka er prisen, som de nu 4 andre i kbh, også har måtte bøde.

Nå, men godkendt er den, på trods af den ene brænder ikke rigtigt kan gå i 'tomgang' i flg. vvs-installatøren (ikke noget stort problem).
Jeg fik også endeligt bekræftet at grillen ikke skal afmonteres om vinteren - så det er jo dejligt :-D

Så sådan fik historien en ende for mig [smilie=pdt_aliboronz_18.gif]
(Tror nu ikke jeg havde gjort det hvis jeg på forhånd havde kendt pris og besvær - men det er heldigvis glemt nu)!

Nåå ja - brevet jeg fik i dag var såmænd fra mine venner i KE som endnu engang truede med bål og brand, hvis jeg ikke begynder at bruge gas eller får nedlagt installationen ........!! :twisted:

valby
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#48 » 6. jan 2011, 22:00

Ja, det er pebret - vi måtte også bøde omkring de 15k inkl. grill. Det skal bare glemmes og så må der grilles løs :-D
Må dog indrømme at jeg indtil videre ikke har fået brugt den meget, lysten til at grille i denne vintersæson har ikke rigtigt været der, selvom vi plejer at grille julemad mm.

Vi har heldigvis ikke hørt mere til KE i denne sag.

Emneforfatter
ThomasKJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#49 » 26. mar 2019, 13:45

Halløj derude

Jeg er igen på udkig efter en gasgrill, som kører på bygas.
Den gamle fra 2010 er rustet helt op....noget værre kineserhø!
Findes der mon overhovedet nogen, som producerer den slags mere?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#50 » 3. apr 2019, 03:19

Det ser ud til at linket til FH Teknik, længere oppe i tråden, forhandler gasgrille til tilslutning.

Tilbage til "Gasgrill"