Flat top a la Blackstone?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Flat top a la Blackstone?

Indlæg#1 » 22. feb 2021, 20:28

Hej,

Er der nogen her som ved om man kan købe en ordentlig flat top i Danmark? Er blevet en smule småforelaket via Youtube, hvor f.eks. Blackstone fra US ser ud til at være populære :-)

Jeg købte en stål plancha til min Weber Genesis sidste år som fylder halvdelen af grillen. Den er også god, men det er ikke helt optimalt pga. afstand til brænderne og varmetab til den anden halvdel af grillen.

VH Søren
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

nicolai.k
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Flat top a la Blackstone?

Indlæg#2 » 22. feb 2021, 21:15

Nicolai

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 23. feb 2021, 12:04

Ja, noget i den stil. Tror den fra Cuisinart er elektrisk, og mon ikke de begge to mest er til indendørs brug?
Jeg må google lidt videre, men selv i andre europæiske lande ser det ikke ud til, at det har vundet så meget indpas.

En klassisk Blackstone til udendørs brug:
Vedhæftede filer
bs.jpg
bs.jpg (7.71 KiB) Vist 633 gange
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 23. feb 2021, 17:11

Interessant emne, som jeg også netop er begyndt at søge lidt mere information om.. Du kan bla. også google plancha, griddle og Teppanyaki.

Jeg er særligt blevet inspireret af muligheden for at lave smashburgers...

På Amazon.de findes mange muligheder i forskellige slags stål (rustfrit, jern eller støbejern). Desuden findes en svensk producent:

https://gourmetstal.se/product/gourmets ... d-handtag/

Undrer mig lidt over, at du har oplevet at det ikke har fungeret godt på den almindelige grill. Ville jo være rart, hvis man ikke skal have alt for mange "grill-maskiner" stående. Placerede du din stål-plancha istedet for eksisterende grill-riste eller oven på disse ?

Jeg kunne også tænke mig en model jeg hurtigt kunne bruge på en indendørs induktion kogeplade... F.eks.:

https://www.kitchenone.dk/produkt/kitch ... aki-grill/

Eller

https://www.kitchenone.dk/produkt/demey ... aki-pande/

Eller

https://www.amazon.de/gp/product/B076BT ... UTF8&psc=1

Er der nogen der har erfaring med sådanne "plader" til en almindelig (induktion) kogeplade ? Jeg har i første omgang bestilt den sidste DeBuyer pande. Har læst at nogen oplever at den bliver skæv. Håber det bliver anderledes for mig, og jeg er opmærksom på at lade den opvarme langsomt, og ikke fuldt induktions-boost fra start, og rengøring under vandhane inden nedkøling

nicolai.k
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 23. feb 2021, 17:25

Nicolai

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 23. feb 2021, 19:21

@skydriver: Det fungerer som sådan OK... og jeg har lavet MANGE smashburgers! Det var hittet sidste sommer, så jeg kan kun anbefale det. Og tråden her var netop startskuddet til den kommende sæson. Jeg købte plancha i stål til min Weber sidste år på Grillrost.com.
viewtopic.php?f=70&t=17563&p=375111#p375111
viewtopic.php?f=43&t=51040&p=375112#p375112
Jeg synes at løsningen er OK, men den taber lidt pusten ift at holde varmen over flere serveringer :-) På en dedikeret flattop er brænderne oftest tættere på stegefladen og udformet f.eks. som et H så de varmer mere af arealet. Og så tror jeg der er mindre varmetab udenom stegefladen.

@nikolaj.k: Ja, det ligner noget af det rigtige. Den skal inspiceres nærmere på hjemmesiden.
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 23. feb 2021, 20:36

... Meget najz Søren :-) Så kan jeg forstå at konceptet med en grillplade holder, og at du allerede har gjort dig gode erfaringer. Og at de erfaringer nu gør, at du vil have en der er endnu bedre - og større :-)

Dine smashburgers ser i sin enkelthed helt perfekte ud. Mums.

Jeg bemærker, at din "stål planche" til Weber-grillen er rustfrist stål. Dette "naturlige" materiale uden non-stick coating ville jeg tro fortsat er vejen frem. Måske nogle af de dedikerede flat-top grill's er med en non-stick coated plade. Dem tror jeg man skal holde sig fra.

Spændt på at høre hvad du kommer frem til i din jagt, og ikke mindst at høre om dine efaringer og resultater når du får den hjem.

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 23. feb 2021, 20:51

God opsummering... ja, i bund og grund endnu et fuldstændigt unødvendigt projekt, der blot handler om lækkert grej... og fantastiske burgere! Konceptet med smashburgers og jo også at de skal gro lidt fast på pladen, så non-stick er helt uholdbart ;-)
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 24. feb 2021, 02:38

Er det noget i retningen af det man kan se på "Sam, the Cooking gay"??

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 24. feb 2021, 06:37

Ja, hans flat top (eller griddle) er en rund model fra EVO. Check evt http://www.evoamerica.com.
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

fnuller
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#11 » 24. feb 2021, 09:51

Hehe, en flattop på komfuret, virker som en god ide...
Indtil man opdager rengøringen, efter fedt sprøjtene.. :-D

Så kommer Wok'en frem igen, eg: Lille stegeflade, høje sider.. ;-)

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 24. feb 2021, 10:27

Helt sikkert... for mig er det også en udendørsaktivitet.
... og tilbage til smashburgers kan jeg bekræfte, at det også sprøjter noget så gudsjammerligt pga. den høje (læs: fornuftige) fedtprocent. :-D
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 24. feb 2021, 12:21

fnuller skrev:Hehe, en flattop på komfuret, virker som en god ide...
Indtil man opdager rengøringen, efter fedt sprøjtene.. :-D

... god pointe, som jeg ikke lii havde tænkt over. Jeg har sådan nogle skærme af flettet metal, som jeg må bruge, hvis jeg steger på komfuret indendørs.

Men ligesom Søren er jeg også på udkig efter noget udendørs flattop. Dem fra EVO ser også lækre ud, men helst ville jeg godt have det til at fungere som et indlæg til min almindelige gasgrill.

Søren: Dit oplevede problem med varmetab på grillen, tror du det skyldes at din grillplade kun fyldte halvdelen af grillen og ved siden af en "hullet" grillrist, hvor en stor del af energien blæste ud ? Og tror du et det kunne blive bedre, hvis man havde en grillplade der kunne fylde hele grillen ? Eller måske det så vil påvirke forbrændingen, da der jo i sagens natur ikke er lufthuller i en grillplade...

Grundlæggende er det vel blot nødvendigt, at grillen skal kunne opretholde en temperatur på 200g på grillpladen. Bør de fleste gasgrill ikke kunne klare det ?

Måske jeg også skal gå på udkig efter en dedikeret flattop...

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#14 » 24. feb 2021, 16:56

Skal jeg være ærlig, så er jeg endnu ikke gået videnskabeligt til værks. Du har selv set billederne af burgerne og tro mig de er super, så indsatsen fra Grillrost er helt OK. Må virkelig sige at vi gik burger-amok sidste sommer da vi opdagede smashburgers.

Helt konkret er oplevelsen, at jeg for at få den helt rigtige smashburger maillard så skal grillen først bankes godt op med lukket låg, så bliver første side efter smashet rigtig god. Efter flippet bliver det lidt mere kritisk og det er her jeg SYNES (har ikke målt temperatur) at indsatsen har svært ved at følge med. Men der er jo mange faktorer der spiller ind.

1. Oversiden af bøffen er fugtig og det væske skal fordampes når man flipper
2. Pladens temperatur er (vil jeg tro) lavere der hvor bøfferne har ligget og der er begrænset plads at flytte rundt på
3. Der er relativt lang afstand fra brænderne til grillindsatsen sammenlignet med fx et gasblus i køkkenet og en dedikeret flat top
4. Brænderdesignet er ikke optimalt ift. at skulle varme hele pladen... designet er typisk som et H eller O i en dedikeret flat top
5. Der slipper helt sikkert en del varme op gennem den almindelige rist ved siden af indsatsen

En større plade fx dobbelt indsats ville hjælpe tror jeg (på 2 og 5), men om det er forsvarligt ift. luft i brændkammeret ved jeg ikke. Det er vel ikke så forskelligt fra at lukke låget?

Jeg har overvejet at sætte noget staniol ned langs den ene siden af indsatsen så varmen fanges nedenunder... men det skal lige være varmere og lysere udenfor :-) Så skal der også måles med lasertermometeret!
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 24. feb 2021, 17:40

Perfekt Søren, det giver alt sammen mening :-) Mange tak!

Jeg har også set en beregning der viste, at energien der skal bruges til at fordampe væske (fra overfladen af bøffen efter at den er flippet) er større end hvad der kræves blot til at stege bøffen. Og den steger jo først når væsken er fordampet.

Lad os vide, hvis (/når :-) ) du finder en interessant dedikeret flat top grill, som kan indkøbes her hjemmefra.

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 25. feb 2021, 01:03

Her er to sammenlignelige (størrelsesmæssigt) stegeplader... - hhv gas og elektrisk:

https://www.expondo.dk/royal-catering-stegeplade-gas-dobbelt-65-cm-propan-butan-30-mbar-10010101

og

https://www.expondo.dk/royal-catering-dobbelt-elektrisk-stegeplade-60-cm-glat-2-3-200-w-10011139

Er der nogen der kan sige noget om stegeevnen og forskellem mellem hhv. gas og elektrisk...?

Gasudgaven hedder 30 mbar og 2x3000w

Den elektriske hedder 2x3200w leveret via gammeldags kogepladeteknik

Dvs. på papiret ca. samme effekt. Men hvor energieffektive er de mon hver især i praksis ?

Hvis man vil have mere effekt og forskel mellem gas og elektrisk, skal man måske op i en model svarende til den Nicolai linker til ovenfor, hvor der tilsyneladende er fire brændere og dermed sikkert 4x3000w til at areal der er en anelse større...

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#17 » 27. feb 2021, 18:08

Al den snak...årets første smash. The Oklahoma Onion Burger.
Vedhæftede filer
C0529A4D-80F1-47E7-B238-F5E28C545B36.jpeg
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 27. feb 2021, 22:37

Støy skrev:The Oklahoma Onion Burger.

Ser rigtig godt ud :-) Smashburgere kan absolut anbefales.

Jeg lavede dem også til familien her til aften. Indendørs, og de blev rigtig gode... To zoner på komfuret kombineret. 3600w er rigeligt til at røgalarmen går igang...

... Dette er en aktivitet der hører til udendørs! Anbefaling taget til efterretning!

Emneforfatter
Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#19 » 28. feb 2021, 09:03

:-) Målet helliger midlet!

Hvad gør du i forhold til oksekød og fedtprocent? Det er ofte vanskeligt at finde noget med mere end 8-12%. Til al held har vi en Meny der laver noget Sashi med 18%.
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

skydriver
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 28. feb 2021, 23:29

... Ja, jeg har også opdaget, at det er svært finde hakket oksekød med høj fedtprocent. Men det virker til, at Bilka har noget, og ihvertfald havde de det i går, lørdag, som var fint og helt brugbart: Slagtemesterens Okse og angivet til en fedtprocent på 14-18, og 25kr. pr. 500g. Det lykkedes fint at få nærmest sprød stegeskorpe på de udfladede oksekødskugler. Jeg vejede 85g af pr. kugle, hvilket gav en smashburger med en diameter på 10-11cm. Jeg er fan :-)

Tilbage til "Gasgrill"