Eddikesyre 32% til rens af grillrist?

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Rust
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Eddikesyre 32% til rens af grillrist?

Indlæg#1 » 14. okt 2018, 14:42

Hej

Jeg har en Q1200 med den gamle støbejernsrist i ét stykke. Den rist er jeg rigtig glad for og jeg overvejer at købe en ny magen til.

Men inden da tænker jeg at den gamle skal have en chance... De trænger virkelig! Rusten skaller, og den har stået i et skur uden at blive brugt eller vedligeholdt i et par år.

Jeg overvejer at købe en rengøringsbakke til grillriste i biltema og 1 liter 32% eddikesyre og smide den i i et par dage og se hvad der sker.

Bagefter nogle timer i vand med opvaskemiddel og til sidst bare skylle godt.

Hvad tænker i om den idé?

Nicklossi
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Eddikesyre 32% til rens af grillrist?

Indlæg#2 » 14. okt 2018, 16:04

Vinkelsliber med stålbørste på, så bør den se ret meget ud som ny bagefter :)

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 14. okt 2018, 17:27

https://www.johannesfog.dk/byggecenter/ ... sAQAvD_BwE

Fat i sådan en her til boremaskinen . et par sikkerheds briller på og så en halv times arbejde .
Så skal den bare brændes ind med en gang olie bagefter
Nicolai

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 15. okt 2018, 11:58

Du bruger syren til at fjerne rusten - saltsyre er ganske effektivt - men lad den ikke ligge i det - vask i en saltsyreopløsning (husk syren ned i vandet - ikke vand i syren, for så bliver den varm og kan stødkoge) med en børste og husk briller og handsker og gør det udendørs. Skyl med vand og sæbe og tør risten. Så ville jeg smøre risten godt og grundigt i en madolie og så varme risten op til den ryger. Det kan du gør et par gange. Så er den så god som ny. Jeg plejer at rense min rist med en stålbørste når jeg har varmet grillen op og inden den bruges. Efter brug gør jeg ingentin. Så holder du jernet fedtet hele tiden og undgår rust.

Emneforfatter
Rust
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 21. okt 2018, 21:13

GrillKingMogenstrup skrev:Du bruger syren til at fjerne rusten - saltsyre er ganske effektivt - men lad den ikke ligge i det - vask i en saltsyreopløsning (husk syren ned i vandet - ikke vand i syren, for så bliver den varm og kan stødkoge) med en børste og husk briller og handsker og gør det udendørs. Skyl med vand og sæbe og tør risten. Så ville jeg smøre risten godt og grundigt i en madolie og så varme risten op til den ryger. Det kan du gør et par gange. Så er den så god som ny. Jeg plejer at rense min rist med en stålbørste når jeg har varmet grillen op og inden den bruges. Efter brug gør jeg ingentin. Så holder du jernet fedtet hele tiden og undgår rust.

Hvordan tror du at blandingen skal lyde hvis jeg lader risten ligge i et par timer i en balje vand med syre og vand?

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 25. okt 2018, 12:32

Jeg ville fortynde en 30% 1:5 - 1:10 og så vaske i den opløsning med en børste...du kan starte med den tynde opløsning og så hælde lidt mere syre i vandet hvis det går for langsomt...Jeg ville ikke dumpe risten i syren - saltsyren æder jernet..

Tilbage til "Gasgrill"