Første gasgrill: Weber vs. Napoleon vs. Broil King

Stil spørgsmål relateret til gas-grillen

Emneforfatter
Kattefarmer
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Første gasgrill: Weber vs. Napoleon vs. Broil King

Indlæg#1 » 19. maj 2018, 23:47

Hej forum

Jeg har besluttet mig for at ville investere i min første gasgrill. Hidtil har jeg klaret mig med min Weber ø57. Nu forsøger jeg så at finde ud af hvilken gasgrill jeg skal vælge. Jeg har foreløbig kigget på følgende kandidater:

Weber Genesis II E-310 GBS:
https://www.bauhaus.dk/grill/elgrill-ga ... etter.html

Broil King regal 490:
https://www.bauhaus.dk/grill/elgrill-ga ... rikit.html

Napoleon Rogue 425:
https://www.bauhaus.dk/napoleon-gasgrill-rogue-425.html

Egentlig havde jeg lagt mig fast på en Genesis II, men da jeg så begyndte at søge lidt herinde på grillguru, lød det til at Weber ikke længere holder samme høje kvalitet. Enkelte anbefalede Broil King Regal, som jeg så begyndte at læse lidt op på, og umiddelbart tiltaler det mig at de fleste dele er lavet i rustfrit stål samt at gasflasken kan stå under grillen. Desuden er der separat brænder til det medfølgende rotisserie.

Jeg forsøgte at finde nogle danske anmeldelser af Broil king generelt og Regal 490 i særdeleshed, men de glimrede ved deres fravær. Jeg kunne finde nogle enkelte amerikanske, men på samme sites vinder Napoleon Rogue 425 i de direkte sammenligninger de laver. Endnu en grill som jeg ikke rigtig kender noget til, og som jeg ikke har set omtalt så meget her på sitet.

Er der nogle af jer der har/har haft en eller flere af de nævnte griller og kan belyse yderligere fordele/ulemper? Er der en helt 4. producent/model som jeg har overset? Jeg kan se Bilka tit kører tilbudskampagner på Charbroil, men jeg kan ikke helt finde ud af hvilken model i deres lineup der matcher de tre nævnte - og om kvaliteten på Charbroil i det hele tager er sammenlignelig.

Håber I er friske på at give lidt feedback til en gasgrills-novice :)

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Første gasgrill: Weber vs. Napoleon vs. Broil King

Indlæg#2 » 20. maj 2018, 10:33

Jeg vil ikke anbefale at du lader gasflasken stå inde i grillen imens grillen er tændt.
En fedtbrand kan have uoverskuelige konsekvenser, hvis der er for vamt til at man kan komme til at lukke for gastilførslen.

Emneforfatter
Kattefarmer
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 20. maj 2018, 14:05

Jeg spurgte faktisk om selvsamme da jeg var ude at se Broil King grillen i går. Salgsmedarbejderen i bauhaus stod dog ret fast på at rummet under grillen var tilstrækkelig adskilt fra det øvrige til at det skulle udgøre et problem.

En anden ting jeg er kommet til at tænke på er, hvor god mulighed man har for low and slow. Hvis man nu kun kører en brænder, kan man så godt ramme de lave temperaturer man bruger til PP eller ribs?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 20. maj 2018, 15:36

Strålevarmen kan være så kraftig at man har svært ved at komme tæt nok på til at åbne underskabet.

Der er nok så stor forskel på de grille til at svare på om en brænder er nok.
Desuden kan den mindste vind og solen ændre temperaturen 30 grader.

Emneforfatter
Kattefarmer
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 20. maj 2018, 16:51

Tak for input.

Min bekymring var mere om en brænder var for meget. Det vil jo gøre det praktisk talt umuligt. Men hvis det bare handler om at tænde 2 brændere i stedet for 1, så er det til at have med at gøre.

Er der nogle der har input der kan hjælpe mig med at vælge den ene fremfor den anden?

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 20. maj 2018, 19:02

Man kan jo også skrue ned for en enkelt brænder, så uanset hvad burde du kunne ramme 110 grader med så stor en grill.
Det er med de små grille at det kan være svært. Folk med Weber Q300 er nogen gange nødt til at have låget på klem pga. varmen.

Emneforfatter
Kattefarmer
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#7 » 22. maj 2018, 12:22

Så skal jeg da lige love for at jeg blev endnu mere i tvivl...

Efter at have læst side op og side ned herinde og på udenlandske sites havde jeg egentlig bestemt mig for at købe en Broil King Regal 490 og udnytte det tilbud Bauhaus havde på den i pinsen. Men så dukkede der pludselig 2 tråde frem fra overfladen på samme dag, hvor folk beskrev alle de problemer de havde med at få deres Broil Kings tilstrækkeligt varme, hvilket fik mig til at droppe den ide igen.

Jeg bestemte mig derfor for at gå efter en Weber i stedet, da jeg kender flere der har Weber gasgrills og er ret tilfredse med dem. Da jeg så begyndte at læse lidt op på Genesis II, kan jeg se at der på flere udenlandske sites, er en del brok over at den nye generation ikke kommer med Sear station. Gør det virkelig så stor en forskel? Og kan den nye generation af Genesis ikke blive tilstrækkelig varm til at lave grillstriber og stegeskorpe, når man tilbereder bøffer, koteletter og lignende?

Som alternativ til Weber Genesis II E-410 GBS som jeg linker til i øverste post, har jeg fundet følgende Weber Spirit Premium E-330 med Sear station:

https://www.davidsenshop.dk/pi/Weber%C2 ... 74523.aspx

Når jeg lige kigger specifikationer på den, kan jeg dog ikke se at effekten af brænderne deri skulle være så meget anderledes end en Genesis II med 3 brændere, så nu er jeg forvirret på et langt højere plan :)

Bør jeg gå efter den nye generation Genesis eller den gamle generation Spirit?

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 22. maj 2018, 13:12

Du har helt ret i, at der har været nogle tråde omkring Broil King gasgrill som ikke blev varme nok. Men mange har taget fat hvor den er købt, som så har sørget for at Broil King har sendt en teknikker ud som har fikset det.
Så tror bestemt ikke der er noget at frygte.

Har dog ikke selv en, eller kender nogen, det er bare hvad jeg har læst her inde.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Emneforfatter
Kattefarmer
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#9 » 22. maj 2018, 13:49

Ja, det har jeg godt læst.

Jeg var dog imidlertid ude i Bauhaus i løbet af pinsen og prøve at mærke Broil king Regal 490 og Weber Genesis II E-410 GBS efter i sømmene. Umiddelbart virker de til begge at være af god kvalitet, men dog virker der til at være lidt mere gods i weberen. Og da jeg samtidig kender en del som er glade for deres Weber gasgrill blev jeg overbevist om at det måtte være vejen at gå - vel og mærke hvis nogen af foraets Genesis II ejere kan bekræfte at de altså kan blive tilstrækkeligt varme?

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 22. maj 2018, 20:06

Kattefarmer skrev:Ja, det har jeg godt læst.

Jeg var dog imidlertid ude i Bauhaus i løbet af pinsen og prøve at mærke Broil king Regal 490 og Weber Genesis II E-410 GBS efter i sømmene. Umiddelbart virker de til begge at være af god kvalitet, men dog virker der til at være lidt mere gods i weberen. Og da jeg samtidig kender en del som er glade for deres Weber gasgrill blev jeg overbevist om at det måtte være vejen at gå - vel og mærke hvis nogen af foraets Genesis II ejere kan bekræfte at de altså kan blive tilstrækkeligt varme?

Jeg har for 1 måned siden skiftet min 13 år gamle Weber Genesis Gold ud med Genesis II 410 GBS. Indtil videre er jeg meget tilfreds. Kvaliteten virker til at være god og den runder 350 grader inden for rimelig tid, så varmen ser jeg ikke som noget problem. Det er masser af plads på grillristen. Den gamle Weber havde underskabe og sidebrænder, men det brugte jeg aldrig så den option har jeg bevidst fravalgt. Sammen med min BGE føler jeg mig 100% dækket ind.
Hvorvidt den holder 13 år lige som min tidligere Genesis - Det må tiden vise.
Smokey Joe Silver
Go-Anywhere.
OTG-57.
Performer Touch-N-Go.
Smokey Mountain Cooker.
Q 120
Genesis Gold C.

BWJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 24. maj 2018, 21:22

Da jeg skulle have en ny Genesis, så jeg også på Broil King med mange fikse ting og lys alle vegne, så lavede jeg lige "låg-testen" (løfter hurtigt op og ned, hvor man holder i den ene side af grebet på låget)
Det blev så igen en Genesis, denne gang LX-S 320, der kom med hjem, det er efter min mening en anden liga, også service/support mæssigt.
NB. bliver 350 gr. indenfor 15 min.
Hvorfor gøre det enkelt
når man med en smule omhu
kan gøre det hamrende indviklet. ;-)

Toftrup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 28. maj 2018, 14:07

Jeg har lige købt en Broil King Baron 490, og jeg fortryder slet ikke at jeg købte grillen. jeg har hurtigt fået den op over 350 grader. synes det er en super lækker grill. kvalitetsmæssigt synes jeg det er det samme som Genesis osv. men min kammerat har lige investeret i en Genesis E310 II. han havde stor problem med at få den op i temperatur. og valgte efter adskillige forsøg at sende den retur til Weber. fordi den simpelthen ikke levede op til de standard som der stod i forskrifterne. Vi valgte så at tage til Weber festival i Give. hvilket resulterede i at han købte den gamle model af Weber genesis E310. og den er han faktisk vældig tilfreds med. Så tror egentlig man bare kan være uheldig nogen gange. Men jeg fortryder ikke købet af min broil king. for jeg synes virkelig den sparker røv.

NeuroBrain
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#13 » 29. maj 2018, 14:06

Hvordan vurdere man "kvaliteten" på en grill, når den står i butikken?

BWJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 31. maj 2018, 21:44

Samlekvaliteten, pladetykkelse, om den er "slasket" i låger og låg, om den er rengørings venlig, om den har ordentlige hjul, osv.
Hvorfor gøre det enkelt

BWJ
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 31. maj 2018, 21:47

Toftrup skrev:Jeg har lige købt en Broil King Baron 490, og jeg fortryder slet ikke at jeg købte grillen. jeg har hurtigt fået den op over 350 grader. synes det er en super lækker grill. kvalitetsmæssigt synes jeg det er det samme som Genesis osv. men min kammerat har lige investeret i en Genesis E310 II. han havde stor problem med at få den op i temperatur. og valgte efter adskillige forsøg at sende den retur til Weber. fordi den simpelthen ikke levede op til de standard som der stod i forskrifterne. Vi valgte så at tage til Weber festival i Give. hvilket resulterede i at han købte den gamle model af Weber genesis E310. og den er han faktisk vældig tilfreds med. Så tror egentlig man bare kan være uheldig nogen gange. Men jeg fortryder ikke købet af min broil king. for jeg synes virkelig den sparker røv.

Weber har haft bøvl med gasregulator leverandøren, de leverede regulatorer leverede ikke den nødvendige mængde gas.
Weber bytter gratis til ny.
Hvorfor gøre det enkelt

Toftrup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 4. jun 2018, 10:24

Han fik skiftet regulator også. og det hjalp hellere ikke desværre

Christian_IA
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 13. jun 2018, 11:00

Weber har haft bøvl med gasregulator leverandøren, de leverede regulatorer leverede ikke den nødvendige mængde gas.
Weber bytter gratis til ny.

Har lige et spørgsmål omkring den omtalte gasregulator.
Vi har næsten lige købt en Weber Genesis II E-310 og den kommer op på 250 C på under 10 min, så jeg går ud fra regulatoren er som den skal være ?

Tilbage til "Gasgrill"