Grillning af okseribben efter metoden “fogo de chao” og piri-piri kyllinger

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Grillning af okseribben efter metoden “fogo de chao” og piri-piri kyllinger

Indlæg#1 » 29. jul 2020, 10:18

Endnu engang blev en meget succesfuldt grillning efter den brasilianske tradition “costela fogo de chao” afholdt i det naturskønne Odsherred.
I år slog grillresultatet rekord. Det blev det mest velsmagende siden vi for første gang prøvede grillmetoden.

Nogen husker måske mit tidligere indlæg fra 2017, som nøjere beskriver hvorledes en sådan grillning foretages.
Indlægget kan ses her:

viewtopic.php?f=52&t=46784

Da det jo er en brasiliansk grilltradition og med brasilianske gæster, havde vi indhentet tilladelse til at vise flaget og vise glæden ved at grille efter dette lands grilltraditioner.

IMG_0278.jpeg
IMG_0278.jpeg (98.96 KiB) Vist 379 gange

Denne grillbegivenhed i Fårevejle-området med grillning af okseribben hos min datters svigerforældre er nu blevet en årlig begivenhed for familie og venner, og igen med i alt 20 voksne og 10 børn.

Okseribbenene kommer fra skotsk højlandskvæg, som går ude hele året, og som her er fotograferet på marken.

highlandrind-2973647_640.jpeg
highlandrind-2973647_640.jpeg (39.45 KiB) Vist 379 gange

Vi har nu afholdt denne specielle form for grillning i årene 2017, 2019 og i 2020. Hvert år med et fantastisk vejr, og igen i år det var som om vejrguderne kunne lide de dejlige dufte, der steg op fra vor ribbensgrillning.

Grillningen i 2017 var fra en ældre ko, som ikke have fået en kalv dette år, og derfor havde meget fedtholdige ribben. Derfor blev en hel del af fedtet skåret fra en hel ribbensside, og vi opnåede et meget godt grillresultat.

I 2018 lykkedes det ikke at gennemføre denne grillform grundet forbuddet mod afbrænding i den meget tørre sommer. Grillningen blev afholdt på en stor åben grillrist, der lå på nogle fliser på græsplænen. Grillpartyet var dog ikke mindre af den grund.

Grillningen i 2019 var fra en ung kalv. Kalvens ribben havde efter min mening ikke hel så kraftig en smag som ved et ældre kreaturer, men det var nok kun noget jeg syntes.

Grillningen i år i 2020 var fra en 3 årig tyr på 700 kg. Denne tyr havde efter min mening de bedste ribben vi har prøvet til dato, og grillningen på 6,5 time forløb helt normalt.
Grillresultatet var intet mindre end fantastisk med dens intense smag af det fedtholdige kød, der sidder nærmest ribbenene.

I år stilede vi mod at starte serveringen mellem klokken 14 og 15, hvorfor ribbenene grundet den gange grilltid skulle på grillen ca. 8:30.

Desværre blev jeg lidt forsinket ved rejsen fra Nordsjælland til Fårevejle, og jeg ankom først kort før 9 tiden, og da min svigersøn først ville ankomme et par timer senere, havde min datters svigerfar allerede sat de 17 kg okseribben på den specielle ribbensholder, jeg fremstillede i 2017, og havde antændt brændet i de to tøndehalvdele.
Dette kan måske være lidt svært at forstå uden kendskab til mit tidligere indlæg iht ovennævnte link.

Hatten af for min datters svigerfar, og det gode arbejde han havde udført, og rigtigt dejligt for en gammel Brasilien farer som mig, at se at det var lykkedes at føre denne grilltradition og den specielle grillform videre i Danmark.

IMG_0280.jpeg
IMG_0280.jpeg (83.47 KiB) Vist 379 gange

Da ribbenene efter min mening bør være godt saltet inden grillningen, så vi havde kort grillholderen nede og fik saltet okseribbenene noget mere. For at få det grove salt til at hænge bedre på ribbenene, blev saltet blandet med lidt madolie, og det blev gnedet godt ind på ribbenene.
Vær ikke bange for, at der skulle komme for meget på, da eventuelt overskud let kan bankes af ribbenene ved opskæringen.

Tidligere år var vi startet tidligere med at servere pølser inden ribbenene, men i år ville vi starte med okseribbenene, og i startede derfor ved 14 tiden med en del brasilianske osteboller og skyllede dem ned med koldt øl, vin, og ikke mindst 3 liter af “batida de limao” (caipirinha lavet med lemon frugtsaft, rørsukker og sukkerrørsbrændevin)” og 3 liter af “batida de coco” (lavet med kokusmælk, kondenseret mælk og vodka).

Ved 15 tiden var ribbenene så møre at ribbenene sad løst i kødet, og vi tog okseribbenene af grillholderen og vi startede serveringen.
Som tilbehør til ribbenene var der lavet salater og marinade, ris og brasilianske bønner i sovs.

IMG_0073.jpeg

IMG_0272.jpeg
IMG_0272.jpeg (81.81 KiB) Vist 379 gange

IMG_0269.jpeg
IMG_0269.jpeg (89.94 KiB) Vist 379 gange

Grillpartyet forløb normalt og med indtagelse af øl, vin og drinks. Ved 19 tiden blev der grillet en del grillpølser, da sulten efterhånden meldte sig hos børnene og de voksne.

For at give lidt fornyelse til dette års grillparty, havde vi besluttet at servere piri-piri kyllinger sammen med okseribbenene.
Grillede piri-piri kyllingerne er egentlig ikke en brasiliansk ret, men derimod en portugisisk specialitet, som vi valgte til at give lidt fornyelse til vor årlige store grillparty.
Da alle havde spist sig godt mæt i de velsmagende okseribben, blev piri-piri kyllingerne først sat over på den vandrette grill ved 23-tiden.

Piri-piri kyllingerne blev lavet efter anvisningen i denne Youtube video:

https://www.youtube.com/watch?v=2QpIXl- ... j&index=49

Erfaringen efter egne tidligere piri-piri grillninger der hjemme, har vist os, at der godt måtte være lidt mere bid i chili marinaden, så opskriften blev forøget med 50% mere hot burrito chili fra mit eget drivhus, og vi opnåede en rigtig god stærk smag.

Partyet fortsatte med lidt pølsegrillning ind imellem, og først ved 4 tiden om natten sluttede det for de sidste deltagere. Som 75 årig kan man godt savne, at man ikke er 35 år mere som jeg var, da jeg var udstationeret i Brasilien i årene 1978-1992, og havde kræfterne til deltage i hele festen. Lidt over midnat orkede jeg ikke mere og jeg trak mig tilbage.

Dette indlæg er som nogen måske allerede har fornemmet en opfølgning på mit indlæg fra 2017, og er igen en opfordring til andre, at prøve denne specielle form for grillning af okseribben.

Brugeravatar

ssn1
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru
Kontakt:

Re: Grillning af okseribben efter metoden “fogo de chao” og piri-piri kyllinger

Indlæg#2 » 29. jul 2020, 11:53

Hej
Rigtig godt lavet
Yderst inspirerende indlæg
Tror det skal prøves med vores Angus ben
Søren
25 sorte Angus, formentlig verdens bedste oksekød.
Så sagen er bøf

Emneforfatter
Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: Grillning af okseribben efter metoden “fogo de chao” og piri-piri kyllinger

Indlæg#3 » 29. jul 2020, 17:43

Tak for din kommentar Søren, og held og lykke.
Hvis du følger de anvisninger jeg skrev i min første artikel om dette emne, og eventuelt søger lidt på Youtube under titlen "costela foto de chao", kan det ikke gå galt. Videoerne er ganske vist på portugisisk, men er virkelig gode til at søge inspiration på.
Det er meget nemmere end jeg havde forestillet mig ved mit første forsøg i 2017, og resultatet er altid godt med den tøndemetode jeg brugte. Husk blot ikke at fyre for godt op i tønderne under grillningen.

Tilbage til "Kul-/briketgrills"