Rygning i Weber smoker Hjælp

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
larsstampe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Rygning i Weber smoker Hjælp

Indlæg#1 » 19. apr 2019, 11:34

Hej
Håber nogen kan hjælpe . Jeg kan ikke holde gang i min kold rygning i min nye weber smoker 57. Har købt røgsmuld fin & mellem hos PMShop.dk . Begge går ud efter 5-15 min ? Jeg bruger en foliebakke og laver en kant/U rund i bakken .
Bankken placert i nederste grilrum . Jeg har prøver med fuld åben i bunde og flere indstillnger i toppen uden held.

ANdre som kan komme med hint eller ?
Skal jeg prøve denne https://www.frishop.dk/pi/Mustang-røgge ... 90056.aspx ?

se billed
Vedhæftede filer
røg.jpg
røg.jpg (84.79 KiB) Vist 2958 gange

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Rygning i Weber smoker Hjælp

Indlæg#2 » 19. apr 2019, 17:13

Forudsat at smulen er ordenligt tørt, så må volden gerne gøres højere ca 5 cm.
Start med en spiseskefuld sprit i den ene ende og tænd. Det burde holde det igang.

Ps. Nogen har en fordel af at perforere bunden i bakken, så der kan komme lidt ilt af den vej.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Hansenbryg
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#3 » 19. apr 2019, 17:32

Mine erfaringer siger at der er stor forskel på rygesmuld. Nogle kvaliteter brænder selv andre ikke og skal have ekstra energi fra f.eks en sprit brænder. Bruger selv smuld fra dansk træmel kvalitet dt40 som er selvnærende. Kan f.eks købes ved rygeovnen.dk (han skriver desværre ikke hvilken der er dt40 så man må spørge)

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 19. apr 2019, 19:37

Min erfaring i en WMS og grillstarter er at fin bøg ikke vil gløde ordentligt, så nu bruger jeg den grov som vist skulle svare til dt60.. Men som @Treblach er inde på så vil en større mængde give dig en bedre varmeenergi til at gløde med og dermed holde bedre gang i røgudviklingen..

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#5 » 20. apr 2019, 05:46

larsstampe skrev:Håber nogen kan hjælpe . Jeg kan ikke holde gang i min kold rygning

Efter en tid hvor familien alene var i focus kan jeg nu igen tænke på at skrive herinde.

Lars dit problem er velkendt og ikke nyt. Godt at du viser din opstilling med smuld.

Jeg har ikke mødt alm. tørt smuld som ikke kunne brænde med den rigtige opsætning. Men opsætningen er vigtig.

For at smuldet skal kunne holde gløden og forbrænde hele vejen igennem kræves jo en vis varme samt naturligvis luft\iltgennemstrømning.
Ilten er sjældent et problem, men for at holde varmen i gløden gælder visse regler.
Smuldbakken skal helst ikke være varmeafledende, så her dør foliebakken straks. Rustfrit stål er dårligt ledende, så find gerne et aflagt rustfrit fad eller en bakke.
Derefter skal smulden have en vis højde for at gløden holder varme nok til at arbejde sig frem. Min foretrukne højde er 4-5 cm. og så en bredde alt efter type røgning, U-form eller fuld bredde.
Det er klogt at kontrollere forskellige opsætninger og måle inde\ude temperaturen og kende hvor meget temperaturen 'løftes' i ovnen.

Min røgbakke er25x40 cm. og 5 cm. høj. Skillerummet i midten er blot to løse stålvinkler.
IMG_1522.JPG

God fornøjelse med røgeriet, det skal nok lykkes.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Emneforfatter
larsstampe
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 20. apr 2019, 09:34

Hej
Tusind tak for jeres indput. Fedt med et aktiv forum. Men vi rammer også snart højsæson :) eller nogen ville nok sige ,det er det altid.

Jeg laver en ny opsætning og kommer med info/billed . PB Fedt med billed af din som jeg nok låner lidt fra.
Chattes

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 20. apr 2019, 22:13

I de fleste genbrugsbutikker kan du finde rustfri stålfade i rå mængder til næsten ingen penge, jeg har selv fået min røgbakke på den måde.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Thrysøe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 21. apr 2019, 00:19

Jep, jeg købte et 35×20 cm. fad i rustfast stål, i kirkens korshær for 15 dkr.

Tilbage til "Kul-/briketgrills"