Jeg er brændt varm (igen) på ideen om at have en udendørs træfyret Pizza(sten-) ovn. Egentlig vil jeg gerne [u]ikke [/u afgrænse mig til en decideret pizzaovn da jeg generelt synes det er for fedt at lave mad udendørs, inkl. bagning af brød (konen måske desserter), simre mad etc.
Mit dilemma og det der gør valget svært, grunder (desværre) i økonomi. For uden begrænsninger på det område, havde jeg nok "bare" lagt 20k+ til en rigtig fed stenovn, men....

Nåh, jeg har egentlig længe haft ønsket om en fed ovn ved terrassen og min gnist blev tændt igen da jeg faldt over en reklame for en pizzaovn (Nonno Lillo) som umiddelbart så ok ud, til "kun" 3000,- Hey, så er det da muligt, var min tanke. Lidt research gjorde dog at jeg tænkte den nok har et for lille bageareal. Og så begyndte lavinen at rulle til federe og dyrere modeller samt andre spørgsmål som jeg håber I med jeres erfaringer mm kan hjælpe med at kaste lys over:
Efter lidt tilvænning er jeg egentlig begyndt godt at kunne lide udseendet af en pizza-stål-ovn, er der nogen der har erfaringer med disse, fx Nonno Peppe to-i-en elle Pizzaiolo fire-i-en, Maximus (jem og fix mf)/pizza party
Og holder de varmen fint nok til bagning også, trods deres lette vægt?
De lidt mere traditionelle (og romantiske - og tunge!) rigtige stenovne, som fx LISBOA (bauhaus mf), PIZZAIOLI eller i den dur.Ikke helt udelukket noget selvbyg - selvom jeg tror at det tager pænt langt tid at lave selv...
Er ikke interesseret i Uuni eller deslige modeller.
Som I måske kan fornemme vil jeg rigtig gerne holde mig under 5k og er klar over at så er udvalget og kvaliteten nok begrænset - det samme er (bageflade) størrelsen man kan få, desværre.
Lad mig høre