Udendørs træfyret pizza ovn - erfaringer og anbefalinger

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Dunderdiz
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Udendørs træfyret pizza ovn - erfaringer og anbefalinger

Indlæg#1 » 28. mar 2019, 20:51

Hej alle

Jeg er brændt varm (igen) på ideen om at have en udendørs træfyret Pizza(sten-) ovn. Egentlig vil jeg gerne [u]ikke [/u afgrænse mig til en decideret pizzaovn da jeg generelt synes det er for fedt at lave mad udendørs, inkl. bagning af brød (konen måske desserter), simre mad etc.

Mit dilemma og det der gør valget svært, grunder (desværre) i økonomi. For uden begrænsninger på det område, havde jeg nok "bare" lagt 20k+ til en rigtig fed stenovn, men.... :-?

Nåh, jeg har egentlig længe haft ønsket om en fed ovn ved terrassen og min gnist blev tændt igen da jeg faldt over en reklame for en pizzaovn (Nonno Lillo) som umiddelbart så ok ud, til "kun" 3000,- Hey, så er det da muligt, var min tanke. Lidt research gjorde dog at jeg tænkte den nok har et for lille bageareal. Og så begyndte lavinen at rulle til federe og dyrere modeller samt andre spørgsmål som jeg håber I med jeres erfaringer mm kan hjælpe med at kaste lys over:

Efter lidt tilvænning er jeg egentlig begyndt godt at kunne lide udseendet af en pizza-stål-ovn, er der nogen der har erfaringer med disse, fx Nonno Peppe to-i-en elle Pizzaiolo fire-i-en, Maximus (jem og fix mf)/pizza party
Og holder de varmen fint nok til bagning også, trods deres lette vægt?

De lidt mere traditionelle (og romantiske - og tunge!) rigtige stenovne, som fx LISBOA (bauhaus mf), PIZZAIOLI eller i den dur.Ikke helt udelukket noget selvbyg - selvom jeg tror at det tager pænt langt tid at lave selv...

Er ikke interesseret i Uuni eller deslige modeller.

Som I måske kan fornemme vil jeg rigtig gerne holde mig under 5k og er klar over at så er udvalget og kvaliteten nok begrænset - det samme er (bageflade) størrelsen man kan få, desværre.

Lad mig høre :-)

BSP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Udendørs træfyret pizza ovn - erfaringer og anbefalinger

Indlæg#2 » 29. mar 2019, 06:31

Har du overvejet at bygge en selv? Jeg byggede en for nogle år siden, jeg mener jeg brugte 500-1000kr på materialer. Ulempen er at det skal være overdækket da ydersiden ikke bliver brændt.

Emneforfatter
Dunderdiz
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 29. mar 2019, 08:57

Ja, men har lidt betænkeligheder ved det projekt (set en del videoer samt byggevejledninger).

1. Tiden det tager - generelt aldrig undervurder tiden gds projekter tager :)
2. Prisen. Jeg begyndte på et hurtigt budget med byggematerialer - og hvis det skal gøres "rigtigt" med ildfaste sten bl.a. - vil disse alene koste ca 3000 ved en ovn med indvendig diameter på ca 90 cm. Kan selvfølgelig gøres lidt mindre og dermed billigere. Derudover en del ildfast mørtel samt isolering som heller ikke er billig. Skorsten, evt. låge, beklædning, et fundament/bord, evt. overdækning etc - Jeg tror du lykkeligt har glemt hvad du brugte på din for nogle år siden :) - eller også er den bygget af helt andre materialer end jeg lige forestiller mig.

Men har stadig ikke forkastet tanken om at bygge selv, har bl.a. kig på denne:
https://www.ildfastesten.dk/Byg_selv_Pizzaovn/Pizzaonvssaet_90cm

tvj504
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 29. mar 2019, 10:30

Jeg vil klart anbefale dig at købe en Uuni 3 pizzaovn.

Den fyres med træpiller(fødevare godkendte) og kræver kun ca. 20-30 forvarmning.
jeg rammer nemt 500 grader og kan bage pizzaer på 1 - 1½ min. pr. pizza.

at du ikke skal forvarme i 1 time eller mere gør også at du nemt får brugt den i hverdage.

Prisen er pt. 2.295,-

Du får:
Uuni 3 pizzaovn
Pizzaspade i aluminium 38 x 29 cm
Luxury Outdoor egetræspiller 14 kg. sæk
Uuni taske/overtræk

jeg har selv købt min her:

https://www.luxury-outdoor.dk/pizzaovne ... zaovn.html
Mvh.

Thomas

Weber One Touch 57
Weber One Touch Premium 57
Weber Q300 +Rotisserie
Sous Vide Supreme
Pizzaria Pronto
Shef Slowcooker

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 29. mar 2019, 13:33

Ved godt du vil lave udendørs, det ville jeg også, men ikke om vinteren, så jeg har nu denne ovn, som er min anden pizza ovn,
denne her er med lys, vindue, over under varme seperat, 450 grader så du kan lave en pizza på ca, 90 sek. og den kan jo godt sættes ud på havebordet om sommeren [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

se her:

viewtopic.php?f=43&t=49191&p=370358&hilit=pizzaovn#p370358

måske det var noget ??????
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Kul-/briketgrills"