Slow and low på WSM

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
NH73
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Slow and low på WSM

Indlæg#1 » 18. jul 2018, 17:25

Hej der ude.

Jeg er ny her og håber på lidt råd ift. korrekt brug af Weber Smokey Mountain 47. Først lidt baggrundsinfo... I fredags startede jeg smokeren op (minionmetoden med briketter op til kanten af ringen) ved midnatstid, da jeg skulle lave en brisket. Jeg havde købt 2,7 kg. oksespidsbryst, som jeg - efter at have set folks råd på Youtube og via opskrifter - infuserede med oksefond og dernæst rubbede. Efter et døgn i køleskabet kom den på smokeren. Temperaturen stabiliserede sig ved de 110 grader og jeg smuttede i seng. Efter tre timer vågnede jeg - måske grundet en sjette grillsans - og tjekkede termometeret. 85 grader! Tilså stegen og så kommer der jo en masse ilt til kullene.... Temperaturen stiger lynhurtigt til 160 grader. Megafejl noteret. Jeg bakser så med at reducere temp (brisket parkeres i normal ovn på 90 grader imens). Tømmer vandfadet og fylder det op med koldt vand. Fjerner lidt briketter (heat beads). Stabiliserer temperaturen og der er ro på igen. Efter 14 timer når kernetemperaturen 93 grader og jeg tager spidsbrystet af og pakker det ind i alufolie. Resultatet blev godt, men sikke en besværlig vej[GRIMACING FACE]

Hvordan får jeg dette til at køre bedre næste gang?

- Færre briketter fra start og så efterfyldning? Fingrene væk fra grillen (læs: mere tålmodighed)? Andet?

Vh

Nic

Sent from my iPhone using Tapatalk

jakobv84
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Slow and low på WSM

Indlæg#2 » 19. jul 2018, 08:33

Øvelse... lyder som en ikke helt unormal oplevelse og man får lidt mere følelse med det efter et par omgange. Jeg vil sige at give den 5-10min efter du har justeret spjæld for at se hvad der sker inden man går fra den ene yderlighed til den anden... kan også hjælpe hvis temperaturen skal lidt hurtigt op (f.eks. fra 85-110) lige at åbne den store låge og puste lidt.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#3 » 19. jul 2018, 08:47

Køb evt. et trådløst Maverick termometer, de har 2 prober hvor den ene eksempelvis kan bruges til kød og den anden til grillen.

Man kan sætte en minimum og maksimum temperatur, så den advarer hvis grillen "stikker af" eller bliver for kold.

Min kan række 2 huse nede af vejen og har aldrig svigtet. Så får man en rolig nattesøvn, med modtageren på natbordet. ;-)

Emneforfatter
NH73
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 19. jul 2018, 09:23

Tak for svarene. Det er bare at prøve sig frem. Hvordan performer WSM i øvrigt ved vintergrillning?

//Nic

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 19. jul 2018, 18:58

Du kan også overveje en pit-controller. Nogen mener, at det fjerne lidt af det sjove - personligt er jeg af den opfattelse, at når man tilpas mange gange har stået på terrassen i underbukser og pillet kul ud/lagt kul på grillen, så får jeg mere fornøjelse ud af min gode nattesøvn ;-)

Emneforfatter
NH73
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 19. jul 2018, 22:06

Pit controller? Har du et link der kan give mere info?

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#7 » 19. jul 2018, 22:31

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 19. jul 2018, 22:51

Du kan evt læse min anmeldelse af en super god "begynder-controller". På trods af det jeg skriver om, at der ikke er brug for WiFi, har jeg siden opgraderet til en Flameboss med WiFi og cloud:-)

http://bbqkid.com/reviews/bbq%20guru%20partyq.html

Emneforfatter
NH73
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 19. jul 2018, 23:17

Wauv. Det er sgu cool, men prisen er dog noget voldsom. Den kommer på ønskelisten:-)

Tak for links til jer begge.

//Nic

jakobv84
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 20. jul 2018, 12:36

Mht vintergtull kan man sagtens det med en WSM men kold blæst kræver noget brændsel. Jeg har lavet et overtræk til min af et svejsetæppe og det hjælper med at holde varmen når det er godt koldt og blæsende. Men det handler mest om at skærme for blæsten er min erfaring

Tilbage til "Kul-/briketgrills"