søger teknisk info om weber kontra dancook og andet

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill
Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

søger teknisk info om weber kontra dancook og andet

Indlæg#1 » 21. maj 2018, 10:57

hej jeg vil gerne have lavet et bord med plads til grill og med underskabe. i den forbindelse har jeg købt en brugt weber for at teste hvad jeg synes om den kontra dancook.
forskellen ligger mest i deres airflow hvor der kommer luft ind under kullene i bunden, modsat dancook system med en yderskål med bundhuller og inderskål i rustfri med huller i toppen (altså kun luft ind over kullene).

jeg har kun brugt den lidt, men tror webers bliver varmere.

jeg vil gerne høre lidt info om styring af spjældene, f.eks hvad det gør for temp.
hvordan de skal stå til pulled pork og til pizzabagning.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: søger teknisk info om weber kontra dancook og andet

Indlæg#2 » 21. maj 2018, 11:50

Hvis du ønsker at gøre dig mere i pulled pork og pizzabagning, så vil jeg mene at det er den forkerte type grill du beskæftiger dig med.
Weber kuglegrill og tilsvarende er hverken egnet til low'n'slow i længere tid eller til meget høje temperaturer som pizza bagning.

Her skal du enten vælge en gasgrill eller gå kamado vejen.

Der er også alternativer som BroilKing KEG eller den langt billigere Charbroil Kamander. Som begge er isolerede stålkonstruktioner der giver samme funktionalitet som keramiske Kamado grill.

Charbroil Kamander kan fås til 3.499 kr i denne uge hos Bilka.

Jeg tror også den vil være nem at bygge ind i et bord.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#3 » 21. maj 2018, 12:14

takker. altså brisket og pp laver jeg pt 2 gange om året og tænker ikke oftere end maks 4 gange og pizzabagning har heller ikke været ofte.
derfor tænker jeg at prøve en weber og se hvordan med airflow kontra i dancook. har nemlig set mig lun på en kamander, men tænker disse to måske egentlig godt kan opfylde mine behov og har hidtil lavet fine pizzaer på min dancook. den bliver ca 250 til 300grader.
overvejer også om jdet skal være en napoleon hvis jeg kan lide ventilationssystemet på weber, for det ligner hinanden og napoleon har porcelænsemaljeret støbejern, hvilket jeg er et meget af en sucker for.

fandt iøvrigt efter en del søgen nogle gode videoer på youtube blandt andet denne
https://www.youtube.com/watch?v=AIXsgPHxt6M
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 21. maj 2018, 12:43

Jeg har lavet pulled pork rigtigt mange gange på min weber otg.
Men det har aldrig været uden konstante justeringer og overvågning.

Jeg er bare nået til det punkt hvor udfordringen er gået hen og blevet træls. Efter skiftet til kamado er det blevet meget nemmere at holde en stabil temperatur.
I hverdagen tænder en kamado meget hurtigere og man behøver ikke grillstarteren.

Brugeravatar

Emneforfatter
michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 21. maj 2018, 13:02

det er også min tanke. på min dancook bruger jeg morfirs/snake metoden med kul hele vejen langs kanten og 2 store håndfulde flis i starten. Jeg må dog stå op kl 5 eller 6 for at have mad klar kl 18 til 19. og i løbet af dagen justeres den flere gange. derfor overvejer jeg en kamander og fordi den holder bedre på temp hvilket giver højere temp til pizzabagning, men den er kun 46 cm i diameter og ved ikke hvordan den er at grille direkte på til steaks etc.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Tilbage til "Kul-/briketgrills"