Første køb af kulgrill

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Johnstein
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Første køb af kulgrill

Indlæg#1 » 26. jul 2017, 20:58

Hej med jer!

Jeg skal købe min første grill og jeg har kigget lidt rundt omkring og gjort følgende observationer.

1) Kamado grille duer ikke da deres "gaskets"/isoleringsbånd typisk er lavet af et ikke-fødevaregodkendt materiale (para-aramider i familie med kevlar). Jeg har ikke kunne finde dokumentation på at nogen af dem kommer med fødevaregodkendte bånd.
2) Det skal ikke være et helt udekøkken, men en enkeltstående grill (op til 1 meter i diameter for runde grille)
3) Det skal derfor være en kulgrill/træfyret grill da jeg også gerne vil lave low-and-slow ved indirekte varme. Det tænker jeg er svært på en mindre gasgrill.

Så har i nogen bud?

Prisen er ikke underordnet, men de to grille jeg mest har kigget på er vidt forskellige:
1) Morsø Forno (fordi den er flot og brændefyret og kan fungere som pizzaovn samt almindelig grill).
2) OutdoorChef Kensington 570 Chef edition (som alternativ til en standard weber kuglegrill)

Tak for et godt forum.

Mvh
Øistein

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Første køb af kulgrill

Indlæg#2 » 27. jul 2017, 07:46

Har du planer om at spise kamadoens isoleringsbånd? For, så kan du sikkert godt finde nogle af de gamle lavet i uld...
Ellers forstår jeg ikke hvorfor et aramidbånd, der ikke har kontakt til maden kan være af betydning for dit valg af grill.
Where there's smoke... There's laughter.

Nexø
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 27. jul 2017, 08:33

Hej

God humor Prause...

Jeg synes bestemt heller ikke det giver mening det du skriver Johnstein, der bliver brugt kamado grill i mange restauranter i dag, og hwl som er en af de største leverandører af professionelle køkkenredskaber sælger Big green egg. Så mener ikke det burde være en bekymring hvad pakningen er lavet af.
Griller på følgende:

Big Green Egg Large
Weber Genesis E-330
Weber Smokey Joe
Weber Performer M/Gas
Weber Q 1000

Charbroil Big Easy

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 27. jul 2017, 10:07

Som Nexø skriver var det en ironisk kommentar, som du forhåbentlig tilgiver mig.
Lidt mere alvorligt, så vil det være en rigtig god ide hvis du skriver lidt om hvad du vil bruge den til, altså hvad vil du lave af mad og til hvor mange.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 27. jul 2017, 10:24

Hvis du ellers har set dig lun på en kamado, kan du prøve at kigge på 2017 modellerne af Kamado Joe. De har en en glasfiber wiremesh pakning, som du måske bedre kan acceptere.
Ellers kan pakningen jo også bare pilles helt af, selvom det måske ikke har en ønskelig effekt på grillen, må det stadig give et bedre resultat end en almindelig stål grill.

Hvis en kamado så stadig ikke har interesse, og det ikke skal/behøver være Weber, er der Dancook og Heat Beads Twin Shell. Heat Beads er en Dancook med flere features. Fordelen ved dem er en dobbelt isoleret bund, som giver en mere effektiv grill. Samtidig med at alt er i rustfri eller aluminium, så de ruster ikke.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#6 » 27. jul 2017, 12:02

Version 1 af Kamado Joe Classic har ikke kevlar i deres pakninger, da de er fødevaregodkendt og derfor ikke kan leveres med andet end gammeldags pakninger.

Men mange kører uden pakning på deres Kamado uden de store problemer, selvom den performer bedre hvis der er pakning på.

Emneforfatter
Johnstein
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 27. jul 2017, 18:44

Hej igen.

Tak for kommentarerne, også dem angående kamado-grillene :-) Jeg er helt med på, at kamado grille bliver brugt mange steder og at der højst sandsynligt ikke er nogen problemer med isoleringen. Jeg er bare ikke helt overbevist om disse aramid (nomex) bånd - der er i hvert fald ikke nogen der direkte har undersøgt effekten ved opvarmning (http://www.nakedwhiz.com/gasketsafety/n ... safety.htm). To each his own.

Vi skal grille til fire i hverdagen, nok et par gange om måneden. Jeg kunne som sagt godt tænke mig muligheden for low-n-slow, og det må da gerne være en Weber grill, men jeg tænkte på, om der måske var andre muligheder der var bedre?

snielsen43
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 27. jul 2017, 19:28

Der går rygter om at Bilka snart har Charbroil Kamander i sortiment. Måske der var en løsning?

https://www.charbroil.com/kamander-charcoal-grill
Charbroil T-47G og Weber OTG 57

Brugeravatar

Mess
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#9 » 27. jul 2017, 21:00

Johnstein skrev:Hej igen.
Jeg er bare ikke helt overbevist om disse aramid (nomex) bånd - der er i hvert fald ikke nogen der direkte har undersøgt effekten ved opvarmning (http://www.nakedwhiz.com/gasketsafety/n ... safety.htm). To each his own.

Frygter du at disse pakninger er sundhedsskadelige, siden du vil undgå en kamado grill?
Jeg har læst en del på diverse forums, og er aldrig før stødt på netop dette spørgsmål i forbindelse med køb af en kamado, så er blot nysgerrig over hvad der får dig til at være betænkelig omkring dette :)

Emneforfatter
Johnstein
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 27. jul 2017, 21:37

snielsen43 skrev:Der går rygter om at Bilka snart har Charbroil Kamander i sortiment. Måske der var en løsning?

https://www.charbroil.com/kamander-charcoal-grill

Den ser meget interessant ud. Hvornår begynder de at sælge den?

Mess skrev:Frygter du at disse pakninger er sundhedsskadelige, siden du vil undgå en kamado grill?
Jeg har læst en del på diverse forums, og er aldrig før stødt på netop dette spørgsmål i forbindelse med køb af en kamado, så er blot nysgerrig over hvad der får dig til at være betænkelig omkring dette :)

Ja, det er netop det sundhedskadelige aspekt ved opvarmning af disse bånd jeg er bekymret for. Databladet for Nomex fibrene forsikrer mig ikke om at det er et sikkert produkt at bruge ved høj temperatur (http://hazard.com/msds/mf/dupont/nomex.html), men på den anden side lader der, som jeg nævnte, heller ikke til at være nogen der har undersøgt hvad der sker over stuetemperatur.

Jeg vil bare hellere købe et produkt jeg kender opførslen af ved alle temperaturer (Jern, stål, keramik).

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 28. jul 2017, 09:00

Nu er denne her kørt langt nok ud og galskaben må stoppe.

Der er ingen af de kendte mærker som IKKE bruger fødevarergodkendte pakninger.
Det du omtaler er eftermonteringer af ikke godkendte Nomex pakninger og tilsvarende produkter.
Du kan jo bare vælge en original filtpakning, så er den stadig fødevaregodkendt.

Hvis du er så bange for at udsætte dig selv for stoffer, hvor deres påvirkning af den menneskelige organisme ikke er fuldt dokumenteret, så burde du ikke købe en grill.
Akrylamid ved tilberedning er den største dræber i denne sammenhæng og dannes i alle madvare med fedt og stivelse som hurtigt tilberedes ved høj varme.
Foruden dette, så har du i en kulgrill også x antal farlige stoffer i røgen fra kullet. Disse findes sikkert i større værdier end der afgives fra en Nomex pakning.

Så jeg ville helt holde mig fra at grille, hvis jeg havde de bekymringer.

Suppe på hjemmedyrkede brændenælder og vand fra egen boring uden pexrør, burde være det oplagte valg. :-)

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 28. jul 2017, 12:14

Cyberguyen skrev:Nu er denne her kørt langt nok ud og galskaben må stoppe.

Der er ingen af de kendte mærker som IKKE bruger fødevarergodkendte pakninger.
Det du omtaler er eftermonteringer af ikke godkendte Nomex pakninger og tilsvarende produkter.
Du kan jo bare vælge en original filtpakning, så er den stadig fødevaregodkendt.

Hvis du er så bange for at udsætte dig selv for stoffer, hvor deres påvirkning af den menneskelige organisme ikke er fuldt dokumenteret, så burde du ikke købe en grill.
Akrylamid ved tilberedning er den største dræber i denne sammenhæng og dannes i alle madvare med fedt og stivelse som hurtigt tilberedes ved høj varme.
Foruden dette, så har du i en kulgrill også x antal farlige stoffer i røgen fra kullet. Disse findes sikkert i større værdier end der afgives fra en Nomex pakning.

Suppe på hjemmedyrkede brændenælder og vand fra egen boring uden pexrør, burde være det oplagte valg. :-)

Der er sgu' ikke noget så godt som en gedigen tilrettevisning. Herligt.
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Emneforfatter
Johnstein
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 28. jul 2017, 14:05

Cyberguyen skrev:Der er ingen af de kendte mærker som IKKE bruger fødevarergodkendte pakninger.

Mange tak for dit svar. Det her er relevant information synes jeg (og noget du lader til at være den eneste der faktisk ved noget om). Jeg bliver nødt til at spørge, hvor du ved det fra?

Cyberguyen skrev:Hvis du er så bange for at udsætte dig selv for stoffer, hvor deres påvirkning af den menneskelige organisme ikke er fuldt dokumenteret, så burde du ikke købe en grill.

Ja det er da helt bestemt en god pointe. I min optik er skadepåvirkningerne ved at grille dog ret velforståede (men det er måske forkert?) og jeg vil hellere tage aktivt stilling til hvad jeg udsætter mig for frem for at vælge et produkt jeg ikke aner indholdet og opførslen af. Men det var jo slet ikke hvad den her tråd skulle handle om.

Og så vil jeg lige knytte en kommentar til det her:

Jeg synes egentlig ikke det er fair at kalde det for galskab. Det er svært at finde tilgængelig information om emnet og det må da være på sin plads at have en bekymring om hvilke produkter man vælger at købe. Men okay, det er jo internettet, så jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet i forhold til at undgå nedgørende kommentarer (jeg synes dog stadig 95% af dit indlæg er relevant).

benzon1960 skrev: Der er sgu' ikke noget så godt som en gedigen tilrettevisning. Herligt.

...

STYKERDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 28. jul 2017, 14:28

OT.

Det er jo lidt ligesom at spørge en veganer om hvordan de sikrer sig at de fødevarer de indtager er dyrket helt uden husdyrgødning eller kunstgødning.
Det bliver ikke meget de får at spise hvis det skal dyrkes uden en af de 2 ovennævnte former for gødning.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 28. jul 2017, 15:01

Jeg tror måske nok at det drejer sig om at få perspektiveret om bekymringen er relevant eller ej.
Grill er grundlæggende ikke en sund måde at tilberede mad på, som Cyberguruen ganske rigtigt påpeger. Der er reelt ingen der kan sætte tal på hvor farlig det er, men ved afbrændingen af træ skabes en række sundhedsskadelige partikler, som dels føres rundt med luften, dels sætter sig på overflader som sod. Disse partikler er medvirkende til både hjerte-/kar-sygdomme samt er i en eller anden grad kræftfremkaldende.
Ligeledes dannes der akrylamider ved bruning af stivelsesholdige produkter, disse er tillige i nogen grad kræftfremkaldende - i særdeleshed er de associeret med tyktarmskræft.
jvf dit udmærkede link til nakedwhiz, så nedbrydes nomex ved afbrænding til:
"When NOMEX® is subjected to flame or intense heat, it is converted to the usual combustion products for substances of the same elemental composition: carbon dioxide, water and oxides of nitrogen. However, carbon monoxide, small amounts of hydrogen cyanide and various other chemical residues (some possibly toxic or irritating) may be produced, depending on the conditions of burning. In small-scale evaluations, combustion products from NOMEX® appear to have similar toxicity as smoke from burning wood and other natural, combustible materials."

Alle disse nedbrydnigsprodukter dannes naturligt ved afbrænding af kulstofholdige produkter; træ, olie, gas, plastik (herunder nomex).

Tilbage står dermed alene en afvejning af mængder. Når jeg griller brænder jeg ca. 200 kg kul af hvert år. Jeg bruger kun en pakning på den nederste halvdel af min kamado. Denne pakning er af nomex og den vejer vel ca. 100g. Jeg skifter den ca. hver andet år, her vil jeg tro at ca. 50% af pakningen stadig er tilbage (men nu ikke længere slutter tæt).
Dermed brænder jeg ca. 50 g. pakning af hver gang jeg har brugt 400.000g kul svarende til at 0.0125% af de jeg brænder af er pakning resten er kul.
DMAC, der nævnes som et muligt restgiftstof er et mediumgiftigt stof, som ved gentagne eksponeringer i høje koncentrationer er giftigt for hud, lever, forplantningsorganer samt åndedrætsorganer. Dog er det væsentlige i ovennævnte sætning at det er et muligt reststof fra produktionen samt at det for at være giftigt kræver ret høje koncentrationer. Dette kan umuligt lade sig gøre under ovennnævnte setup i en grill, hvor mængderne er ekstremt små og hvor de sammenlignet med de øvrige helbredsproblemer der er ved at benytte åben ild er fuldstændig ligegyldige.

Når du bekymrer dig om pakningen i denne sammenhæng er det lidt som at rejse til månen som den første i verdenshistorien og så bekymre sig om at brække benet under det første skridt ned ad stigen.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 28. jul 2017, 15:14

@john

Undskyld min dumsmarte bemærkning. Jeg fornemmer nu, at din bekymring er mere velfunderet, end jeg først antog.

Når det er sagt, så undrer det mig alligevel, at du dels forventer et svar fra en gruppe mennesker, som har det til fælles - og det vil ikke kræve meget gennemgang af diverse tråde på sitet - at vi alle er passionerede grillentusiaster, hvor der ikke kan være megen tvivl om, at kødet (gerne godt fedtmarmoreret og i rigelige mængder) er klart i højsædet i forholdet til andre emner som livsstil og helbred, og dels tilsyneladende ikke har taget kontakt til TBS, som muligvis - qua deres store indsigt i de produkter, som TBS forhandler - kunne bibringe dig saglig information relevant for din bekymring (og så skal den sætning vist ikke være meget længere...).

TBS er importør af Primo og forhandler tillige Nomex. Har de ikke svaret på rede hånd, ville det forbavse mig, hvis de ikke vil gå endog ganske langt for at skaffe det.

Og så i øvrigt velkommen til. Er du glad for at grille, finder du her en verden af erfaring og gode mennesker, som gerne hjælper med inspiration.
".

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#17 » 28. jul 2017, 15:14

Johnstein skrev:
Cyberguyen skrev:Der er ingen af de kendte mærker som IKKE bruger fødevarergodkendte pakninger.

Mange tak for dit svar. Det her er relevant information synes jeg (og noget du lader til at være den eneste der faktisk ved noget om). Jeg bliver nødt til at spørge, hvor du ved det fra?

Jeg erindrer at der flere gange på diverse forums er blevet spurgt om hvorfor producenterne ikke sætter Nomex pakninger på som standard, da det jo skulle holde bedre. Svaret har altid været at de ikke er fødevarergodkendt og derfor kan grillen ikke sælges med dem.

Min Kamado Joe Classic standard pakning i filt:
https://www.webhallen.com/dk-da/hjem_og_sundhed/236391-kamado_joe_gasket_kit_for_classic_joe_och_big_joe

De nye Kamado Joes har en ny type glasfiber pakning, som ikke slutter så tæt til. Derfor har de lavet en lås på låget.

Johnstein skrev:Og så vil jeg lige knytte en kommentar til det her:

Jeg synes egentlig ikke det er fair at kalde det for galskab. Det er svært at finde tilgængelig information om emnet og det må da være på sin plads at have en bekymring om hvilke produkter man vælger at købe. Men okay, det er jo internettet, så jeg ved ikke helt hvad jeg havde forventet i forhold til at undgå nedgørende kommentarer (jeg synes dog stadig 95% af dit indlæg er relevant).

Jeg synes det er galskab, fordi det er en 3. parts pakning og ikke noget, der som standard følger med.

Der er jo ingen som siger man skal vælge en Nomex pakning, men bortset fra det, så afviser dit link jo også at det skulle være mere farligt end at brænde træ.

For at benytte en bil-analogi:
Så svarer det til at du ikke vil købe en Mercedes fordi den muligvis er farlig, hvis man sætter en BMW motor i den ;-)
Senest rettet af Cyberguyen 28. jul 2017, 15:28, rettet i alt 4 gange.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#18 » 28. jul 2017, 15:18

prause skrev:Jeg tror måske nok at det drejer sig om at få perspektiveret om bekymringen er relevant eller ej.
Grill er grundlæggende ikke en sund måde at tilberede mad på, som Cyberguruen ganske rigtigt påpeger. Der er reelt ingen der kan sætte tal på hvor farlig det er, men ved afbrændingen af træ skabes en række sundhedsskadelige partikler, som dels føres rundt med luften, dels sætter sig på overflader som sod. Disse partikler er medvirkende til både hjerte-/kar-sygdomme samt er i en eller anden grad kræftfremkaldende.
Ligeledes dannes der akrylamider ved bruning af stivelsesholdige produkter, disse er tillige i nogen grad kræftfremkaldende - i særdeleshed er de associeret med tyktarmskræft.
jvf dit udmærkede link til nakedwhiz, så nedbrydes nomex ved afbrænding til:
"When NOMEX® is subjected to flame or intense heat, it is converted to the usual combustion products for substances of the same elemental composition: carbon dioxide, water and oxides of nitrogen. However, carbon monoxide, small amounts of hydrogen cyanide and various other chemical residues (some possibly toxic or irritating) may be produced, depending on the conditions of burning. In small-scale evaluations, combustion products from NOMEX® appear to have similar toxicity as smoke from burning wood and other natural, combustible materials."

Alle disse nedbrydnigsprodukter dannes naturligt ved afbrænding af kulstofholdige produkter; træ, olie, gas, plastik (herunder nomex).

Tilbage står dermed alene en afvejning af mængder. Når jeg griller brænder jeg ca. 200 kg kul af hvert år. Jeg bruger kun en pakning på den nederste halvdel af min kamado. Denne pakning er af nomex og den vejer vel ca. 100g. Jeg skifter den ca. hver andet år, her vil jeg tro at ca. 50% af pakningen stadig er tilbage (men nu ikke længere slutter tæt).
Dermed brænder jeg ca. 50 g. pakning af hver gang jeg har brugt 400.000g kul svarende til at 0.0125% af de jeg brænder af er pakning resten er kul.
DMAC, der nævnes som et muligt restgiftstof er et mediumgiftigt stof, som ved gentagne eksponeringer i høje koncentrationer er giftigt for hud, lever, forplantningsorganer samt åndedrætsorganer. Dog er det væsentlige i ovennævnte sætning at det er et muligt reststof fra produktionen samt at det for at være giftigt kræver ret høje koncentrationer. Dette kan umuligt lade sig gøre under ovennnævnte setup i en grill, hvor mængderne er ekstremt små og hvor de sammenlignet med de øvrige helbredsproblemer der er ved at benytte åben ild er fuldstændig ligegyldige.

Når du bekymrer dig om pakningen i denne sammenhæng er det lidt som at rejse til månen som den første i verdenshistorien og så bekymre sig om at brække benet under det første skridt ned ad stigen.

Godt skrevet. Tak.
".

GrillKingMogenstrup
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 28. jul 2017, 15:26

Hvis du går meget op i kemien i det du spiser - så skal du ikke grille din mad. Tro mig - jeg har en PhD i biokemi... Du drømmer ikke om hvilke skadelige forbindelser der udvikles når man griller. Der er skadelige forbindelser i røgen fra grillkullene - der er skadelige forbindelser i den røg der udvikles når fedt ol. brændes af og der er skadelige forbindelser i stegeskorpen på de fødevarer du griller.

Næææ...så skal dog koge eller dampe fisk og grøntsager i usaltet vand....og holde dig langt fra grillet kød og grøntsager.

Hvis du køber grillprodukter der markedsføres i Californien - så vil du se at de lokale myndigheder advarer om det skadelige ved at spise mad der er grillet...

Det er proportionsforvrængning at tro at et tætningsbånd gør den store forskel...

Men hvis du ikke griller så er der en masse god mad du går glip af. ...

Du skriver du kun vil grille et par gange om måneden....jeg tror at hvis du køber en Kamado grill så vil du grille, ryge, stege og brasere på din Kamadogrill mange gange om ugen....men det er ikke sikkert du er klar til det endnu. Start med en kuglegrill - og køb nogle gode kul der er lavet på træ - overraskende mange briketter er lavet på stenkul...Du kan næsten lave det samme på en kuglegrill som på en Kamadogrill...men i en Kamadogrill er det meget nemmere at styre temperaturen stabilt.

MVH

Flemming

Tilbage til "Kul-/briketgrills"