Tips - tricks og gode råd til Pro Q Smoker

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill
Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Tips - tricks og gode råd til Pro Q Smoker

Indlæg#1 » 3. apr 2016, 15:28

Hej Alle

Efter mange overvejelser og sparkedæk timer, valgter jeg op til påske at investerer i en Pro Q Smoker. Jeg fik en aftale i hus med Michael hos TBS-grill shop og afsted det gik.

Hjemme på matriklen blev der dagen efter lavet en startoptestfyring, jeg valgte at bruge HB briketter og minion optændingsmetoden. dertil hældte jeg koldt vand i. smokeren kørte den dag bare med alle spjæld åbne, efter nogle timer undrede det mig at den endnu ikke var over 100 grader. (aflæst i smokerens lågtermometer) men tænkte det nok bare var pga. af det kolde vand, lidt flere briketter blev hældt på og så kunne den ellers bare få lov at stå og gøre sig selv beskidt. :P
den fik brændt næsten alle briketter af, men kom dog aldrig over de 100 grader.

Lang fredag stod på Påskefrokost med familien og jeg havde dertil indkøbt 2 stk. lammekøller. jeg tænkte at dem smider jeg i smokeren og så kan de passe sig selv der. Denne gang valgte jeg fylde kulkurven med trækul fra TBS og med et par Burner poser, tog det ikke længe før der var gang i dem, jeg fyldte her efter vandbadet med 10 l. vand fra hanen (det varmeste vand den kunne levere, da jeg tænkte det ville hjælpe den hurtigere op i temp....... har også set flere youtube videoer hvor de gør det.)
Men ak nej...... det varede kun kort inde i processen så dalede temperaturen til under 100 grader. jeg fyldte mere trækul på og temp, steg meget kort varigt til 115 grader efter termometeret i låget. jeg prøvede lidt forskellige ting for at holde de her ca, 110 grader. men nej.... den ville kun ligge omkring 80-90 grader efter låget. fik dog noget at spiser, et par dejlige møre køller med en god grill smag. ;-)

Nu har jeg så fyret op i smokeren igen, denne gang med et par store kyllinger, med et forventet resultat ala noget pulled chicken.
jeg valget at starte den op på webers nye grill briketter og startede dem denne gang med 2 stk. KOBB grill briketter. det gik egentlig meget fint. den blev startet kl. 11.15 og da røgen havde lagt sig blev der fyldt 6 liter kogende vand i vandbadet og ca. 1 time senere var den tæt på 100 grader, så i med kyllingerne og spændingen var nu stor i forhold til temperaturen.
Men ak nej.... alle spjælde står fuldt åben, men låget viser stadig under 100 grader og 2/3 dele af briketterne er brændt væk (kurven var helt fyldt), samt de 6 liter kogende vand. ) jeg har så målt med et ekstern termometer, og det viste på et tidspunkt ca. 105 grader og det i låget ca. 80. kyllinger har en fin temperatur, trods det.

men det der nu irritere mig er at jeg står snart og vil lave pulled pork, men hvis ikke jeg får styr på dette ellers dejlige stykke smoker, så kan jeg regne ud at jeg efter små 8 timer skal efterfylde med briketter, men det var jo ikke hele ideen med denne smoker, det var jo netop at man ikke skulle bekymre sig så meget om maden under sådan en lang process.

Så skulle der nu sidde en eller anden derude som også har en Pro Q og vil dele sin erfaring med mig, så ville det være rart.
eller evt. bare fortælle mig hvad jeg gør galt. ;-) :roll: :-D

De bedste hilsner
Thomas
Uanset vind og vejr, så er det grill-vejr ;)

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Weber Smokey Mountain 37 cm.
Pro Q Smoker 47 cm
Traeger pillegrill Pro 22

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Tips - tricks og gode råd til Pro Q Smoker

Indlæg#2 » 3. apr 2016, 17:23

Har den selv, og hvis jeg husker rigtigt holder HB ca 8 timer ved 110g. Kul holde så vidt jeg husker ca 10 timer inden der skal fyldes på. Begge med spjæld på 2:3.

Jeg sætter som regel mine pp over ved midnat og så er de færdige kl 1800

Du skal ikke bruge minion metoden med briketter. Jeg fylder blot nettet med briketter og smider 5-6 hændte briketter i ud for hvert spjæld.

Brugeravatar

novicen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 3. apr 2016, 20:43

Har også sådan en smoker.

Jeg bruger kun min til ribs og der passer en opfyldning med hb til 3-2-1 metoden, så det er ca syv timer.

Smoker kommer her aldrig over 100-110 grader.

Hvis du bruger den som grill, uden vandfad, kan du godt få den højere op i temp.
Med venlig hilsen

Svend

Spis aldrig mere end du kan løfte.

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 3. apr 2016, 21:09

El Cerveza skrev:Har den selv, og hvis jeg husker rigtigt holder HB ca 8 timer ved 110g. Kul holde så vidt jeg husker ca 10 timer inden der skal fyldes på. Begge med spjæld på 2:3.

Jeg sætter som regel mine pp over ved midnat og så er de færdige kl 1800

Du skal ikke bruge minion metoden med briketter. Jeg fylder blot nettet med briketter og smider 5-6 hændte briketter i ud for hvert spjæld.

Jeg synes bare på alle de videoer jeg kan finde da er der ingen problemer med temp. Over 100.
Men der er jo nok ikke andet for end at prøve noget mere, jeg regnede bare med det måske var noget lettere og samtidig længere brændetid.

novicen skrev:Har også sådan en smoker.

Jeg bruger kun min til ribs og der passer en opfyldning med hb til 3-2-1 metoden, så det er ca syv timer.

Smoker kommer her aldrig over 100-110 grader.

Hvis du bruger den som grill, uden vandfad, kan du godt få den højere op i temp.

Ja det har jeg også prøvet uden fad, meeeen skulle jo gerne have noget vand i til bl.a. pulled pork osv.

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 3. apr 2016, 21:12

Kyllingerne i dag blev dog ganske gode, rigtig fine møre og tilpas saftige.
De fik ca. 5.5 timer (de var ret store ca. 2.5 kg. Pr. Stk. )

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 4. apr 2016, 08:25

Omkring temperaturen så kører min omkring 110-120 så vidt jeg husker.

Brugeravatar

Emneforfatter
trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 4. apr 2016, 10:28

Det er jo også der jeg gerne vil ligge, men har jeg bare ikke kunne få den til endnu.
Hvor følsom er de over for vind og vejr? ☺

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Pro Q Smoker 47 cm

Tilbage til "Kul-/briketgrills"