And til jule aften

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Bo J
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

And til jule aften

Indlæg#1 » 22. dec 2015, 23:46

Hej det er først år at vi skal være hjemme juleaften :-D
Vi skal have lavet 2stk 3kg ænder. Og vi tænker selvfølgeligt på at grille dem.

De kan vel ikke begge to være i en 57er weber.
Så jeg tænker at lave den ene i 57eren ved 110 grader over 4 timer og tænker på at bruge lidt røg
Hvad syntes i om røg til and? (Pecan eller hickory)

Den anden tænkte jeg på at lave på rundtosset i vores gas grill uden røg.

Men hvas med sovsen?
Vi har ikke rigtig mulighed for at have en foliebakke under i vores gas grill og hvis vi bruger røg i vores kul grill kan vi vel heller ikke bruge saften fra den. Smager det ikke for kraftig af røg?

Vi har aldrig grillet and før.
Mvh. Bo Jeppesen

Weber kuglegrill 57cm
Weber E320 spirit premium

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: And til jule aften

Indlæg#2 » 23. dec 2015, 08:03

Jeg ville ikke bruge røg sådan en dag, men evt krydre dem forskelligt. en med salt og peber og en hvor jeg laver smør med enten lidt eller meget hvidløg (evt som pulver) og løgpulver (bruges frisk hvidløg så brug også pureret løg) og salt. lig det under skindet og gnid anden med det og tør iøvrigt skindet udvendigt og giv evt helt tyndt lag af det smeltede smør og drys med rigeligt groft salt. anden kan iøvrigt fyldes med æbler og svesker eller med appelsin, så vil denne smag trænge lidt igennem. prøv at undersøg om der ikke kan være en eller anden form for bakke under i de første timer og smid evt en bouillonterning derned og evt løg eller porer og andre smagsgivende ting. tag den fra og så er der en skysauce. kog så en god sjat rødvin af i en kasserolle/gryde og tilsæt evt lidt æblecidereddike eller lignende og kog lidt mere ind og tilsæt så skysaucen, så er I da godt på vej til en kanon sauce.

Jeg synes and og appelsin går rigtig godt sammen, så jeg kunne godt finde på at lave en and smurt med smør med LIDT hvidløg, da det kan trække smagen i kødet frem og så putte lidt appelsinsaft i smørret og proppe anden med resten.
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Emneforfatter
Bo J
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 23. dec 2015, 09:27

Mange tak for dit gode svar :-)
Vi dropper røgen
Mvh. Bo Jeppesen

Weber kuglegrill 57cm
Weber E320 spirit premium

Grilloscar
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 23. dec 2015, 10:51

Har du ikke en stegholder du kan lægge anden i også foliebakken under.

Og som michael skriver, ingen røg til and, det passer ikke, især ikke til jul.

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#5 » 23. dec 2015, 13:45

det passer fint til and og krydret mere asiatisk, men det er netop ikke en juleting.

er der ikke plads til foliebakke under en flæskesteg eller andesteg på en kuglegrill ø 58 (weber eller dancook er vel underordnet) eller på en gasgrill ala charbroil cb500 eller t47??? jeg skal have det undersøgt på min, for så må der da findes en løsning på dette
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Tilbage til "Kul-/briketgrills"