DIY - WSM/UDS, både til kold og varm

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#1 » 31. mar 2015, 23:07

Hej Guruer

Går med planer om at bygge min egen WSM/UDS med udgangspunkt i en 200 Liter´s olietønde og den skal kunne bruges til både kold og varm røgning.

Her kigget en del rundt omkring på nettet og fundet rigtigt mange gode ideer til en sådan, men enten er de bygget til kold røgning eller varm røgning, har ikke set en endnu der skulle være bygget til begge typer røgning. Er der nogen der har nogle gode links med ideer?

Jeg tænker at tønde modellen er den model der er lettest og billigst at gå til, når jeg nu ikke er smed og har ikke adgang til at svejseapperat etc. Går ud fra et en model i træ er helt udelukket når den skal bruges til PP o.lign. eller er der andre modeller som vil være relativt lette at gå til? (jeg er er god handyman).

Har set at der er flere typer tønder på markedet (dba) nogle med aftageligt låg og en låsering og nogle som har et falset låg, går ud fra at modellen med låg er den bedste da jeg så ikke skal til at skære det af.

Det anbefales at afbrænde tønden inden og slibe resterende maling af og male med ovn sort varmefast maling, men hvad med indeni, hvad skal den behandles med her?

Bør jeg bruge eksternt brændkammer til koldrøgning?

Jeg søger gode ideer og gerne links og gerne jeres egne erfaringer fra lignende projekter?

god røg derude...

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: DIY - WSM/UDS, både til kold og varm

Indlæg#2 » 1. apr 2015, 07:27

Den behøver ikke at være lavet specielt til koldrøgning for at kunne bruges til det.
En bane rygesmuld på et stålfad placeret i bunden af ovnen er hvad jeg har klaret mig med i årevis ligesom mange andre her på Grillguru.
Ellers er der også andre mere fancy muligheder, f.eks: https://www.google.dk/search?q=ventury+ ... 3waN2IguAH
Eller en Borniak røg generator der kan købes seperat.
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 1. apr 2015, 09:10

steenj skrev:Den behøver ikke at være lavet specielt til koldrøgning for at kunne bruges til det.
En bane rygesmuld på et stålfad placeret i bunden af ovnen er hvad jeg har klaret mig med i årevis ligesom mange andre her på Grillguru.
Ellers er der også andre mere fancy muligheder, f.eks: https://www.google.dk/search?q=ventury+ ... 3waN2IguAH

Tak for dit svar, jeg har også tænkt på at lave tønden om til Weber 57 forlænger ala JBI Smokeren, men er lidt usikker på om den er ligeså anvendelig som en fuld model DIY WSM/UDS. Men ved at lave en forlænger istedet har jeg jo allerede de justerbare luftspjældt i weberen. tænker lidt som den her bare længere. Men så kan jeg jo ikke bruge min weber mens jeg laver low and slow.
http://www.thesmokering.com/forum/viewtopic.php?p=327481#327481

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 14. apr 2015, 16:18

steenj skrev:Den behøver ikke at være lavet specielt til koldrøgning for at kunne bruges til det.

Har nu besluttet at bygge en UDS og bruge låget fra en gammel weber 57cm, istedet for det flade fra tønden for at få mere plads. Jeg havde egentligt tænkt mig at lave en låge i siden så der kunne efterfyldes ved f.eks. koldrøgning men har læst at det er en dårlig ide da det kan være svært at kontrollere temperatur ved low and slow cooking pga. falsk luft fra lugen.
Men hvordan laver man langtigs-koldrøgning i tønden, uden en røggenerator? Har man ikke brug for at efterfylde med smuld?

Jeg har set at nogle laver luftindtag i bunden på deres UDS med kuglehaner, den model vil også jeg bruge, men nogle har også ført hanen op langs siden af tønden, er det udelukkende pga komfort? eller er der også andre gode grunde til det?

Har nu fået skaffet tønden (en ubrugt 210 l uden food grade coating) og har fået slebet falsen væk og åbnet tønden og slebet lidt på falsen så mit weber 57 låg nu passer perfekt på. Næste trin huller og burnout.

Mvh Jonitten

Hotelkongen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 14. apr 2015, 17:14

Du kan sætte flere sammen som her, der er el varme og røggenerator i den nederste
Nogle tønder har stører false end andre så er det bare at måle hvor den passer
Vedhæftede filer
image.jpg
Broil King keg
Auplex kamado
2 Weber Performer med gastænding
Bradley smoke generator
JBI smoker
Beefeater gasgrill med 4 brændere
Sous Vide Supreme
Go Anywhere gas

Man skal ikke gå ned på udstyr

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 14. apr 2015, 17:16

Du skriver langtidskoldrøgning, hvor mange timer regner du med. :?: :?: :?:

.
Torp Hedehusene

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 14. apr 2015, 18:30

Har nu besluttet at bygge en UDS og bruge låget fra en gammel weber 57cm, istedet for det flade fra tønden for at få mere plads. Jeg havde egentligt tænkt mig at lave en låge i siden så der kunne efterfyldes ved f.eks. koldrøgning men har læst at det er en dårlig ide da det kan være svært at kontrollere temperatur ved low and slow cooking pga. falsk luft fra lugen.
Men hvordan laver man langtigs-koldrøgning i tønden, uden en røggenerator? Har man ikke brug for at efterfylde med smuld?

Mvh Jonitten[/quote]

Når jeg laver koldrøgning med smuld på et stålfad fylder jeg savsmuld oven på det netop afbrændte smuld lige før det sidste er brugt op således at banen starter med at brænde den modsatte vej.
På den måde kan jeg ryge i dagevis uden afbrydelse men det er nu slet ikke nødvendigt, det er ok med en pause imellem rygningerne.
Mvh. Steen.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 14. apr 2015, 19:11

steenj skrev:Har nu besluttet at bygge en UDS og bruge låget fra en gammel weber 57cm, istedet for det flade fra tønden for at få mere plads. Jeg havde egentligt tænkt mig at lave en låge i siden så der kunne efterfyldes ved f.eks. koldrøgning men har læst at det er en dårlig ide da det kan være svært at kontrollere temperatur ved low and slow cooking pga. falsk luft fra lugen.

Mvh Jonitten

Når jeg laver koldrøgning med smuld på et stålfad fylder jeg savsmuld oven på det netop afbrændte smuld lige før det sidste er brugt op således at banen starter med at brænde den modsatte vej.
På den måde kan jeg ryge i dagevis uden afbrydelse men det er nu slet ikke nødvendigt, det er ok med en pause imellem rygningerne.[/quote]

Ok men tager du så det hele op af din uds, eller har du en låge i?

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 14. apr 2015, 19:20

Torp Hedehusene skrev:Du skriver langtidskoldrøgning, hvor mange timer regner du med. :?: :?: :?:

.

koldrøget laks er vel en 10-12 timer?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 14. apr 2015, 19:38

jonitten skrev:
steenj skrev:Har nu besluttet at bygge en UDS og bruge låget fra en gammel weber 57cm, istedet for det flade fra tønden for at få mere plads. Jeg havde egentligt tænkt mig at lave en låge i siden så der kunne efterfyldes ved f.eks. koldrøgning men har læst at det er en dårlig ide da det kan være svært at kontrollere temperatur ved low and slow cooking pga. falsk luft fra lugen.

Mvh Jonitten

På den måde kan jeg ryge i dagevis uden afbrydelse men det er nu slet ikke nødvendigt, det er ok med en pause imellem rygningerne.

Ok men tager du så det hele op af din uds, eller har du en låge i?[/quote]

Nu er det jo ikke en uds jeg har ( hvad det så end er?)
Det er en tmrøo jeg har og den har låge.
Mvh. Steen.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 14. apr 2015, 20:42

jonitten skrev:
Torp Hedehusene skrev:Du skriver langtidskoldrøgning, hvor mange timer regner du med. :?: :?: :?:

.

Der er jo masser af plads i bunden til at lave et smuldspiral i "tobleroneform" og så kan du vel røge i min 24. timer.
Jeg røger i 12 timer med en U-form med 2,5-3 l. smuld.

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 14. apr 2015, 21:42

Torp Hedehusene skrev:
jonitten skrev:

.

Der er jo masser af plads i bunden til at lave et smuldspiral i "tobleroneform" og så kan du vel røge i min 24. timer.
Jeg røger i 12 timer med en U-form med 2,5-3 l. smuld.

.

Jo der er jo masser af plads i en uds, men der er jo langt ned uden en låge, men man bruger vel en bakke med en form for håndtag på?

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#13 » 14. apr 2015, 21:48

Det lyder som om i er garvede koldrøgere? Jeg er helt ny på dette felt, hvordan kan man styre temperatur under koldtøgning? Eller røger man kun når det er den rette udetemperatur?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 15. apr 2015, 07:33

jonitten skrev:Det lyder som om i er garvede koldrøgere? Jeg er helt ny på dette felt, hvordan kan man styre temperatur under koldtøgning? Eller røger man kun når det er den rette udetemperatur?

Nemlig. Og ikke når der er for fugtigt.
Mvh. Steen.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 15. apr 2015, 09:17

steenj skrev:
jonitten skrev:Det lyder som om i er garvede koldrøgere? Jeg er helt ny på dette felt, hvordan kan man styre temperatur under koldtøgning? Eller røger man kun når det er den rette udetemperatur?

Nemlig. Og ikke når der er for fugtigt.

Ok nange tak for svar. Hvilket udendørs temperatur interval vil være ok til koldrøgning med smuld metoden?

Kan jeg placere røgsmulden højere oppe min UDS eller er det bedst på bunden af tønden?

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 15. apr 2015, 10:48

Jeg ville skære 3 stor huller i bunden af tøndet, f.eks. 10 cm ø, placere min smuldbakke ovenpå en forhøjer, f.eks. en lille "skammel" af metal eller et par mursten. Så kan smuldet tage den ilt den skal bruge. Det er såmænd ikke den store kunst. Jeg bruger en rustfri bakke og den kører 10-12 timer ad gangen i al slags vejr. Du skal ikke tænke på at regulere varmen ved kold røg og du kan røge fra temperaturer kold-kold til ca. 15 grader udendørs. Regn med et let stigning i graderne inde i ovnen og hvis temp. stiger til 25 grader er det ikke koldrøgning mere. Afbryd og sæt den igang til røg om natten, så kan du forlænge sæsonen. Og koldrøgning er klart sæsonbetinget.

Og jeg røger mine laks i 20-30 timer ligesom spegepølser... :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#17 » 15. apr 2015, 12:19

skaal-um skrev:Jeg ville skære 3 stor huller i bunden af tøndet, f.eks. 10 cm ø, placere min smuldbakke ovenpå en forhøjer, f.eks. en lille "skammel" af metal eller et par mursten. Så kan smuldet tage den ilt den skal bruge. Det er såmænd ikke den store kunst. Jeg bruger en rustfri bakke og den kører 10-12 timer ad gangen i al slags vejr. Du skal ikke tænke på at regulere varmen ved kold røg og du kan røge fra temperaturer kold-kold til ca. 15 grader udendørs. Regn med et let stigning i graderne inde i ovnen og hvis temp. stiger til 25 grader er det ikke koldrøgning mere. Afbryd og sæt den igang til røg om natten, så kan du forlænge sæsonen. Og koldrøgning er klart sæsonbetinget.

Og jeg røger mine laks i 20-30 timer ligesom spegepølser... :P

Mange tak for deling af din viden. Min tønde skal også bruges til varmrøgning og low and slow cooking ved 80-120 grader c, så jeg har planer om at laver tre 3/4 tomme huller til ventiler er dette nok? Store huller fungerer jo ikke til at holde temperatur på 110 grader c.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 16. apr 2015, 11:51

Du må jo prøve dig frem. I de ovne jeg har haft, har der altid været ret store huller i bunden.
Jeg tror ikke det betyder noget ved varmrøgning, da varmen jo ikke falder ud af bunden, men stiger opad.
Men man kan jo lave dem større, hvis de små huller ikke fungerer rigtig. Det vigtigste er jo, at der er en god glød i smuldet. Og til varmrøgning skal du jo bruge en varmekilde til at holde gløden stabil og temp. oppe.
Iøvrigt er kold- og halvvarmrøgning det mest brugte. Så jeg er lidt nysgerrig, er det fisk, du vil varmrøge...? :lol:

Fortsat god fornøjelse med projektet...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#19 » 16. apr 2015, 12:46

skaal-um skrev:Du må jo prøve dig frem. I de ovne jeg har haft, har der altid været ret store huller i bunden.
Jeg tror ikke det betyder noget ved varmrøgning, da varmen jo ikke falder ud af bunden, men stiger opad.
Men man kan jo lave dem større, hvis de små huller ikke fungerer rigtig. Det vigtigste er jo, at der er en god glød i smuldet. Og til varmrøgning skal du jo bruge en varmekilde til at holde gløden stabil og temp. oppe.
Iøvrigt er kold- og halvvarmrøgning det mest brugte. Så jeg er lidt nysgerrig, er det fisk, du vil varmrøge...? :lol:

Fortsat god fornøjelse med projektet...

Tak for det, projektet er jo at bygge en ugle drum smoker af en 210l tønde som skal bruges til både low and slow cooking ved ca 110 grader c, samt kold og varm røgning af fisk, kød og alt hvad der kan og skal røges.
Men store huller i bunden dur ikke til at holde temperatur nede på 110 grader c har jeg læst mig til.
Måske jeg skulle lave flere end tre 3/4" huller som jeg kan åbne og lukke for?
Jeg søger efter erfaringer med andre som har lavet en Cooper/røgeovn af en tønde og bruger den til flere typer røgning, så jeg kan bygge en der vil virke til det hele. Håber at der er andre der har prøvet noget lignende og vil dele deres erfaringer.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 16. apr 2015, 12:49

Steen har du evt nogle fotos/links hvor man kan se hvordan din ovn er bygget op?

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#21 » 16. apr 2015, 14:14

jonitten skrev:

Steen har du evt nogle fotos/links hvor man kan se hvordan din ovn er bygget op?

Jeg har jo gjort det samme i flere forskellige ovne.
En Jbi forlænger på en Weber. I et ombygget stålskab, og endeligt i en Tommeryp røger som nemt kan googles.
Der er ikke nogen problemer uanset om man bruger en papkasse eller f.eks et køleskab som jeg fik en kammerat overtalt til at bruge. Køleskabet er ikke en gang ombygget, bortset fra et hul til en røg slange, og kan stadigt køle hvis det skulle blive for varmt.
Jeg vil anbefale dig at starte med at prøve et eller andet inden du går kold i spørgsmål om den perfekte løsning.
Det hele er meget sjovere på den måde.
Mvh. Steen.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#22 » 16. apr 2015, 15:43

steenj skrev:
jonitten skrev:

Jeg har jo gjort det samme i flere forskellige ovne.
En Jbi forlænger på en Weber. I et ombygget stålskab, og endeligt i en Tommeryp røger som nemt kan googles.
Der er ikke nogen problemer uanset om man bruger en papkasse eller f.eks et køleskab som jeg fik en kammerat overtalt til at bruge. Køleskabet er ikke en gang ombygget, bortset fra et hul til en røg slange, og kan stadigt køle hvis det skulle blive for varmt.
Jeg vil anbefale dig at starte med at prøve et eller andet inden du går kold i spørgsmål om den perfekte løsning.
Det hele er meget sjovere på den måde.

Ja du har ret Steen, det er vel bare at gå i gang, den perfekte løsning findes nok ikke, men bare det virker godt, tak for skubbet. ;-)

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#23 » 23. apr 2015, 17:19

Så blev den færdig her er lidt fotos.
Vedhæftede filer
IMG_1526.JPG
IMG_1517.JPG
IMG_1514.jpg

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#24 » 23. apr 2015, 17:21

og lige et mere...
Vedhæftede filer
IMG_1515.jpg

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#25 » 23. apr 2015, 17:57

Den er da flot. Har du adgang til billige vvs fittings? ;-)
Mvh. Steen.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 23. apr 2015, 18:05

steenj skrev:Den er da flot. Har du adgang til billige vvs fittings? ;-)

Ja jeg kan få nogle ok rabatter. Ja jeg syntes da at den ser ok ud. Den er ved at blive "brændt" til lige nu uden mad i.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#27 » 23. apr 2015, 19:02

Den er mega sej - super cool design...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#28 » 23. apr 2015, 20:33

hvordan har du lavet den og hvordan åbner du den
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#29 » 23. apr 2015, 22:47

michael1980 skrev:hvordan har du lavet den og hvordan åbner du den

Tjae.. jeg tager låget af den. Det flade låg er fra tønden selv (falsen slebet af med vinkelsliber på siden til låget til toppen kom af) det andet er en gammelt restaureret weber 57 låg. Jeg har slebet lidt mere på falsen på tønden (ganke lidt med en slibeskive) og så passede det fint til et weber låg,

Tønden er er ubrugt 210 L tøne med falset låg. jeg har boret huller, brændt den, slebet og malet med motip varmefast (800 gC) maling.

der er 4 pladser til grillriste første 6 cm fra top, derefeter 13 cm mellem hver, skal nok ikke bruge så mange men så er der muligheder for deflektor, vandbad etc. og tre plader til at lave mad på eller rist øverste af og en kalkun på, tjae mange muligheder er godt

Håndtag er er fra min gamle weber 47 som jeg hat skåret af og snittet nogle nye håndtag af træ i stedet for dem af plastic (kan godt lide rettro looket).

4 stk. 3/4" huller 5 cm bunden, tre med kuglevenliler og et med slutmuffe (bagpå).

Det gamle 57 låg er slebet (ikke i bund) men nok til at ny maling kunne få fat, alu ventil slebet op og også træ håndtag er lavet her,

Et termometer midt mellem de to øverste riste.

En hylde i teak lignende træ neden uden.

Tre hjul i bunden

...og viola en WSM/UDS.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#30 » 23. apr 2015, 22:51

I morgen er der premiere på varmrøget laks, nogle gode ideer til tid/temp på varmrøget laks?

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#31 » 24. apr 2015, 07:48

Kulvkurven er desuden bunden af min gamle Weber 47 som jeg har skåret en masse vertikale snit i siderne med en vinkelsliber, dette fungerer indtil videre helt fint indtil den rigtige kurv kommer. Jeg kender en som er ved at svejse en kulkurv og askebakke til mig.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#32 » 24. apr 2015, 10:04

Hvor er den flot. Jeg håber du får rigtig megen glæde af den... .1%¤

Hvad laksen angår, vil jeg anbefale en temp. omkring 100 grader i et par timer til kernetemp. er på 60 grader.
Der er lidt uenighed om kernetemp. Nogle mener, at 45 grader er nok, andre mener noget andet.

Så du må danne dig din egen mening.

Jeg mener, at med fisk bør man holde røgetiden så kort som muligt = høj varme, minimal bakteriespredning.
Æggehvidestofferne/proteinet koagulerer onkring de 40 grader.

Forarbejde: saltning 80 g salt, 10 g sukker i 12-24 timer, tørring 12 timer på køl og så røgning under 3 timer.

Sådan gør jeg og jeg håber, at din første røgning bliver en STOR succes... :lol:
FINN

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#33 » 24. apr 2015, 12:49

Mange tak for det, nogle bruger også vandfad er det en god ide?

Sent from my iPhone using Tapatalk

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#34 » 24. apr 2015, 14:40

jonitten skrev:Mange tak for det, nogle bruger også vandfad er det en god ide?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nej. Vandfad er ikke til røgning. Det bruges til at dæmpe temp ved low and slow grilning.
Mvh. Steen.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#35 » 24. apr 2015, 22:10

Så blev den indviet med et stykke varmrøget laks, jeg dryssede den let med salt og sukker samt en grov peberblanding samt tørrede hvidløgsflager aftenen før. Tog den om morgenen over i et andet fad på noget køkkenrulle og dup tørrede den godt med køkkenrulle, lod den derefter stå køleskab uden film på indtil den kom på røgovnen her i eftermiddag (den nåede også lige at tørre en times tid i det fri).

jeg røgede den med kul briketter og birkechunks ved 100 grader C i to timer. det var overraskende nemt at styre temp til de 100 grader, selv med de billige quickglow fra netto, havde ikke lige nået at få fat i heat beads. Måtte mærke med fingrene på den for at se om den var færdig, da begge mine to billige Jem og Fix termometre ikke virker mere (har kun brugt dem en gang sidste år, æv alt for billigt skrald). Den blev god men fik for længe, den var ikke tør ,men alligevel for meget, så har jeg fået den erfaring. Stykket var nu heller ikke så stort, vel nærmest halestykket. Smagen var fantastisk nyanceret, mild og delikat uhm... der er nu noget ved at gøre det selv i noget man selv har lavet, fedt. Det her bliver vi rigtigt glade for i familien.

Så nu efterlyser jeg hvor jeg kan få et godt termometer der virker med flere (min 2 følere) til en god pris? Hvad med de der iGrill er det noget der virker?

øj hvor jeg glæder mig til røgede sild, ribs, ost, pp, osv, osv....
Vedhæftede filer
IMG_1539.JPG
efter røg, uhm...
IMG_1533.jpg
Før røg.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#36 » 25. apr 2015, 15:08

Det ser meget lækkert ud og tillykke med debut`en... :P
FINN

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#37 » 26. apr 2015, 18:48

Købte ny termometer i dag, så at Jem og Fix havde et bluetooth termometer i dagens tilbudsavis til 175 kr med to følere. Så tænke nå ja måske hvis jeg er heldig virker det, og det gjorde det... bare ikke ret langt... når jeg bevægede mig mere end 5 meter væk fra grillen (udendørs) mistede jeg bluetooth forbindelsen og ja indvendigt i huset siger sig selv, her kunne det slet ikke række, så tilbage med det igen.

På pakken lover de 30 meters rækkevidde udendørs i frit område, så jeg havde ikke regnet med at træerne vokser ind i himlen, meeen 5 meter... det er for ringe...jeg er måske lidt naiv [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#38 » 27. apr 2015, 17:07

Her er et link til en side hvor DIY - UDS bliver gennemgået. :-)
http://mikandersen.dk/index.htm

.
Torp Hedehusene

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#39 » 27. apr 2015, 17:23

Ja det er nemlig den som var min inspiration til min uds

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#40 » 27. apr 2015, 17:44

Æv...allerede efter en uge og brugt to gange skaller malingen af låget (se foto)

Jeg har inden jeg malede låget, slebet det så godt jeg kunne med vinkelsliber med stålbørste og med sandpapir så det fik en noget at binde på (en mat emalje), men åbentbart ikke nok? Skal man virkelig slibe den helt i bund inden maling?

Hvad skal der til for at tage al emaljen af? jeg har adgang til en der kan glas blæse kan det gøre det?

Kan man få lavet en sandblæsning et sted og havd koster det evt?

Hjælp, hjælp... den var så flot for en uge siden.
Vedhæftede filer
IMG_1545.JPG

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#41 » 28. apr 2015, 10:50

Mon ikke en epoxy primer til glasfiberbåde kan gøre det? Det er jo lavet til at hænge fast på glatte ting.
Kun et bud... :P
FINN

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#42 » 1. maj 2015, 15:18

hvad bruger du det hvide låg til, når der nu er låg på tønden???
Napoleon rodeo pro 22 kulgrill ø 58cm
Charproil professionel 4400 gasgrill 4 brænders
Weber Q1200
dancook kulgrill
weber kulgrill ø 58cm

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#43 » 4. maj 2015, 12:23

Ja det var måske en mulighed. Men er der nogen epoxy primer der er varmestabil?

Har malet den med motip varmefast maling som skriver at man ikke må bruge primer inden.

Det bedste er jo nok at få den slebet helt ned til metallet. Motip malingen binder fint på tønden som jeg har slebet helt i bund, her skaller den ikke.

Emneforfatter
jonitten
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#44 » 4. maj 2015, 12:31

michael1980 skrev:hvad bruger du det hvide låg til, når der nu er låg på tønden???

Ja det var egentligt ikke nødvendigt men havde et gammelt weber låg i overskud så jeg tænkte at det gav mig mere plads i toppen og længere væk fra ilden og det gav nogle flere muligheder, f. eks at fjerne øverste rist og så er der plads til en stor kalkun. Den anden grund var at den ser også lidt godt ud med det buede låg syntes jeg.

Tilbage til "Kul-/briketgrills"