Konen eller Kamadoen ?

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill
Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Konen eller Kamadoen ?

Indlæg#1 » 5. mar 2015, 06:06

Hej,

Jeg er løbet ind I lidt af et dilemma, idet konen ikke er så pokkers begejstret for hverken kul eller røg -smag, hvilket gør det lidt besværligt at være kamado ejer. Jeg har forsøgt mig med flere forskellige typer kul og optændingmetoder, hvilket også har hjulpet, men dog ikke helt.

Det umiddelbare svar ville være at gå efter en gasgrill, men synes det er lidt kedeligt. Jeg har gasgrillet i ca. 10 år, og har været ret glad for skiftet til kamado grill, især på grund af smagen (og hyggen). Selvom jeg har grillet en del år, har jeg ikke den store erfaring med kuglegrill og/eller briketter.

Mine spørgsmål går derfor på om der findes alternativer:

1. Vil en gammeldags Weber kuglegrill med briketter være løsningen, både kul og røg -smagen ville være stærkt reduceret, dog jeg er lidt bange for Weber løsningen med briketter, vil mangle grillsmagen og minde om at grille på gas ?

2. Ville I udskifte konen eller kamadoen ?
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Re: Konen eller Kamadoen ?

Indlæg#2 » 5. mar 2015, 07:29

Hold fast i konen. Når du ikke har været i stand til at opdrage hende du har, er risikoen i dit tilfælde for aldrig igen at få en kone simpelthen for stor ;-)
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

MegaO
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 5. mar 2015, 08:00

Weber og briketter vil ikke hjælpe - Tvært imod vil jeg næsten sige.

Er bange for du er nødt til at skille dig af med kon... øh kamadoen ;)

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
BGE XL + Mini
Auplex Mini
Weber Smokey Joe 37 cm. m. 2-delt JBI Støbejernsrist.
Weber OTP 57 cm. x2
Weber Q100

At grille er ikke en hobby, men en livsstil ;)

Speedycb
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 5. mar 2015, 08:18

Jeg syntes klart at du skal beholde konen. Du kunne så passende forære den "forfærdelige" Kamadoen til mig, så er du fri for den "skrækkelige" røgsmag og du har sparet en tur på lossepladsen ;)

Brugeravatar

henriksr
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 5. mar 2015, 09:09

Hvis hun holder sig for næsen når hun spiser kan hun ikke smage røgen.. eller noget som helst andet faktisk :)

Tror briketter i en weber ville gøre en forskel, og hvis du vil prøve kan du låne en OTG57 af mig i Ikast (Har ikke lige checket hvor du bor)

Forskellen er at i Weber kuglen med briketter vil du have alle briketter antændt når du kommer mad på grillen. I kamado har du kul der konstalt antændes og udvikler lidt røg.

Brugeravatar

Fanoe
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 5. mar 2015, 09:48

Spørgsmålet er vel nærmere om du kan få noget for konen, eller om hun bare skal på genbrugspladsen (husk at hun skal afleveres i en klar sæk)?
Jacob F.
Primo Oval XL

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#7 » 5. mar 2015, 09:54

IMO kan du ikke smage forskel på om, om du griller på gas eller briketter. Briketter afgiver ingen røgsmag som sådan.

Når du griller med trækul er det en helt anden smag. Hvis ikke konen er vild med røgsmagen, så vi jeg anbefale dig at vælge nogle meget neutrale trækul som f.eks. TBS grillkul. Du skal så til gengæld holde dig fra Primo kul, BGE kul, osv. som er lavet på træsorter, der afgiver en kraftigere røgsmag.

Derudover er det vigtigt at du forvarmer grillen i god tid og giver kullene tid til at afgasse. Man hører mange kamado-fan påstå, at en kamado er grill-klar på 15 minutter. Jeg er selv inkarneret kamado-fan efter at have grillet på weber kul og gas i mange år. Min erfaring er, at forvarmning i minimum 30 minutter hjælper med at undgå den sure røgsmag fra kul, der ikke er ordentligt afgassede....

Så altså: Neutrale kul og ordentlig forvarmning, så burde selv det mest røgforskrækkede fruentimmer kunne tåle mosten. Og, hvis ikke, så er tiden vel til udskiftning (altså konen)...
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

jgjensen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#8 » 5. mar 2015, 10:10

1. Tror ikke det vil hjælpe at købe en grill til briketter istedet for.....

2. Hvorfor nøjes? Kan du ikke bare have både en gasgrill og en kamado...? :-D
Så kan du jo lige så stille vænne konen til den nye grill, hvis du absolut har tænkt dig at beholde hende ;-)
hilsen
Jesper

Djon
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 5. mar 2015, 10:21

Du kan jo også bare teste med briketter i kamadoen -det virker fint. Start dem i en kulstarter og når de er klar, hælder du dem i kamadoen med næsten helt åbne spjæld. Så har du stabile 200 grader præcis som på en stålgrill.
Personligt synes jeg at alle slags kul har smag. Det er så bare at finde den i dit tilfælde mest milde smag. Briketter er nok generelt mere mildt end trækul, men det har nu stadig smag af kul.
Primo Oval XL
Ique 110 temp. controller

PerF
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 5. mar 2015, 10:28

Har selv tidligere haft samme problem, og har stadig både kamado og kone. Tænd op i god tid og lad grillen blive rigtig varm. Det får faktisk den sure røgsmag, som man ellers kan opleve til at forsvinde. Efter min mening er dette meget vigtigere end kultypen. Hvis der først er rigtig fut i kullene dæmpes/forsvinder røgsmagen, uanset hvilke kul du vælger.
Undlad også at fremstille sovs af væsken fra kød og grøntsager, du evt har i en bradepande, når konen skal spise med. Det vil altid smage meget af røg.
Hilsen
Per

BGE L+Mini
Primo Oval XL
Weber Q 320
Weber OTG x3
WSM 57
Weber Spirit 320 x2
Outdoor Chef City Grill
Sous vide supreme original

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 5. mar 2015, 10:30

Behold det hele.. Din kone må jo så bare nøjes med lidt grønt imens du spiser bøffer fra grillen :-)

Men kan iøvrigt tilslutte mig Perf's forslag med at varme det godt igennem. Det virkede da jeg lavede pizza over bål. I starten afgives der meget mere røg.
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Bjørn Nielsen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#12 » 5. mar 2015, 12:30

Jeg plejer at tænde op i kamadoen, og lade den brænde til der ikke er mere synlig røg fra skorstenen, så syntes jeg ikke at røgsmagen er så overdøvende.
Med hensyn til koner er det vel som med grills, det er jo altid dejligt med en ny og yngre model... [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Stol aldrig på en mager kok !!!!!!!!

carlsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 5. mar 2015, 13:28

Hej
Jeg har lidt det samme problem. Så hvis jeg griller noget som skal have lang tid, og som drypper ned i kullene.Bruger jeg drypbakke med vand under kødet, eller griller indirekte. Så får du ikke andet røgssmag end den kullene giver.

Mvh.
John
Primo Kamado rund
Primo Kamado Xl Oval
Outdoorchef Leon
Weber Smokey Joe

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#14 » 5. mar 2015, 15:29

KennC og Carlsen giver rigtig gode bud på løsningen.

Fakta er at kul ikke i sig selv afgiver smag. Hvis det kul man bruger indeholder rester af træstoffer (Lignin f.eks), så vil træstoffet afgive røg og dermed smag. På grund af andre stoffer i kullet, som er rester der ikke er forkullede under svieprocessen kan røgen afsætte smagsstoffer der påvirker røgsmagen. I briketter er der ikke sådanne stoffer, til gengæld er der bindemidler.
Jeg vil selv gerne kunne bestemme når røgsmag er ønsket og når den ikke er. Hvis man bruger trækul fra TBS' egen import, eller All Natural, så er vi nok på noget af det mest neutrale der findes. Jeg har ikke prøvet al kul, men af dem jeg har prøvet, er det hvad jeg har fundet frem til. Der kan sagtens være andre mærker der er ligeså gode.

Det der i virkeligheden betyder noget m.h.t. Røgsmag, er hvis der drypper kødsaft ned i gløderne eller på noget andet varmt. Man kan løse det ved at bruge D-sten i Primoerne, eller platesetter i runde kamadoer, og så placere en bakke med vand under stegen. Men det nedsætter temperaturen i grillen, da vand som bekendt ikke bliver over 100 grader, og under fordampning kan det medvirke til et fugtigt miljø i grillen, ikke optimalt hvis vanddampe kondenserer på sværen på en flæskesteg, f.eks.
Du har faktisk samme problem i en gasgrill, der i sig selv afgiver fugt ved forbrænding af gassen, men også at alle de gasgriills jeg har set har "flavorizer bars" over brænderne, netop for at dryp af fedt m.v. kan afgive røg der påvirker smagen.

Husk at varme blot er lys med en anden bølgelængde. Lys afgiver ikke i sig selv smag. Ejheller varme. Det er andre stoffer der giver smagen.

Løsningen? Tvangsindlæg konen til en langsom tilvænning til grillsmagen. Med tiden vil hun elske det. Ellers er der desværre ingen udvej for hende! :cry:
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 5. mar 2015, 18:52

Helt lavpraktisk, så tænd op ca. 45-60 min. før du skal grille sådan at alt er gennemvarmt. Hvis du hælder nye kul på kamadoen, så mindst 60 min før. Ift. valget, der ubetinget er svær, så kommer det vel både an på kadomodel og konemodel...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 5. mar 2015, 22:45

Jeg har heldigvis ikke samme problem (det problem var pist borte da hun smagte den første mundfuld mad fra en Kamado) men jeg læste på et tidspunkt før fælles indkøbet fik deres grille at smoker (mener jeg) omtalte samme problem med meget røgsmag og hans løsning var at bore kulristen ud, så hullerne blev større - det hjælp rigtig meget skrev han og andre har skrevet at de har brugt en rist fra Weber Smokey-Joe som kulrist og fået samme resultat + bedre forbrænding af kullene (=mindre forbrug)

Måske er dette løsningen, det er nemt at prøve...

en anden ting er kullene, jeg bruger dem fra mit lager fra Traekul.dk og med dem har jeg stor held med at grille på også når der kommer gæster, der bare ikke kan tage røgsmagen fra grill - jeg syntes de dufter og er meget neutrale... Nu ved jeg jo ikke hvilke du har prøvet, men prøv kombinationen af en kulrist med større huller og en meget neutral kul... Jeg vil give ret i at jeg tror briketter er den helt forkerte vej at gå...

Jeg ville aldrig skifte konen ud for en grills skyld (håber ikke at hun læser dette - for så får jeg det svært - hun mener at min 4 af grillene på teressen skal væk :-) ) Men der er heller ingen skam i at gå tilbage til en Gasgrill, men så skal du huske at forklare hende at du desværre er nød til at få en ny og hvis det skal være, så skal det min. være en XXX fx Genesis, Summit eller hvad du nu lige går og drømmer om :-)

Held og lykke med det helt urimelige problem du har fået :-)

/Michael
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 5. mar 2015, 23:48

Først og fremmest skulle jeg hilse fra konen, hun var taknemmelig for at flertallet på GG mente, at jeg trods alt skulle beholde hende :)

For at prøver at besvare nogle af jeres spørgsmål, så har jeg forsøgt med forskellige kultyper, Weber Steakhouse, Grillbutikken.dk TBS kul, samt Dancoal trækulbriketter.... Jeg er lidt overrasket over den forskel der har været imellem de forskellige typer kul, især lugten. Efter min mening lugter og smager Weber Steakhouse og Grillbutikken's kul mindst og er derfor i mine øjne de mest neutrale.

Da jeg havde en pose Dancoal trækulbriketter liggende prøvede jeg også disse, de var egentlig ikke dårlige, og jeg fik en temperatur på 350 grader, hvilket var langt over det jeg havde forventet.

I weekenden vil jeg forsøge med en længere opstartstid, og jeg vil forsøge med et vandfad under kødet. I den forbindelse, bør man vel brune kødet med åbent låg, således at røgen fra fedt og kødsaften ikke bliver fanget inden I kamadoen.
Yoder YS640 - GMG Daniel Boone (Wifi) - Kamado Joe Classic, Black Edition - Weber Go Anywhere -

carlsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#18 » 6. mar 2015, 08:15

Jeg plejer godt nok at brune kødet med lukket låg. Røgen skal nok forsvinde ud af skorstenen.
Sjovt du skriver din mening ang, hvor smagsneutrale du syntes de forskellige mærker. Jeg syntes Webers Steakhouse har meget røgsmag. Mens TBS er uden røgsmag.
Mvh.
John
Primo Kamado rund
Primo Kamado Xl Oval
Outdoorchef Leon
Weber Smokey Joe

Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 6. mar 2015, 08:51

Det har selv undret mig med TBS kullene, da jeg kan læse at de fleste mener, at de er lugtfri og neutrale og normalt bliver rost meget herinde.

Måske har jeg været uheldig, men hvis jeg laver en optænding med gas eller optændingsblokke, så har jeg en grim lugt indtil der er gang i alle kullene, dvs. At jeg ikke ville kunne lave en "youtube" optænding og kun bruge en del af kullene, uden at det lugter og smager grimt. Selv mine grillhansker var nødt til at få en tur i vaskemaskinen da lugten hang ved dem.

carlsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#20 » 6. mar 2015, 09:29

Det lyder underligt. Kan du se om noget af kuldet er brunligt. (så er det måske ikke ordentligt forkullet). Eller om der er tegn på tjære.
En anden mulighed er fugt.
Mvh-
John
Primo Kamado rund
Primo Kamado Xl Oval
Outdoorchef Leon
Weber Smokey Joe

Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 6. mar 2015, 09:40

Jeg synes det ser fint sort ud og ikke brunligt. Mht. Til fugt, så har det været opbevaret indenfor siden jeg modtag det for ca 4 uger siden, så jeg regner med at det skulle være tørt nok.

carlsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#22 » 6. mar 2015, 09:47

Har du en pose du ikke har brugt af. Så kan du se om der er forskel.
Ellers prøv at snakke med dem i TBS. Måske de har et andet bud
Primo Kamado rund
Primo Kamado Xl Oval
Outdoorchef Leon
Weber Smokey Joe

Brugeravatar

Emneforfatter
Dadski
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#23 » 6. mar 2015, 09:51

Jeg har 4 uåbnet poser stående, men kan være jeg skulle ringe til TBS og høre om de har en ide....

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#24 » 6. mar 2015, 14:13

Nu er det der med optænding i en time, og alle kullene igang, ikke rigtig en option hvis man vil køre low and slow. Hvis der er gange i alle kul bliver det svært at komme ned på 100 grader uden at en del af kullene går ud.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

carlsen
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#25 » 6. mar 2015, 16:30

Nej det er rigtigt Carl. Men når man kører low & slow er der jo nærmest ingen ,eller kun lidt røgudvikling fra dryp fra det man griller.( jeg bruger platesetter når jeg laver PP og ingen vandbad)
Muligvis hvis man griller store mængder. Det har jeg ingen erfaring med

Mvh.
John
Primo Kamado rund
Primo Kamado Xl Oval
Outdoorchef Leon
Weber Smokey Joe

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#26 » 6. mar 2015, 17:43

På et tidspunkt lavede Jan fra grillbutikken.dk tests med kul og røgsmag.
Det han fandt ud af er at mange kul er dækket af et fint lag kul støv, dette "svæver" så op og halv forbrændt sætter sig på maden.
Hvis man som flere foreslår, brænder kullene godt af inden at man kommer maden på, så er dete støv brændt af og røgsmagen er markant mindre.
I testen prøvede han også at lægge kullene på en rist og så blæse (forsigtigt) den rene med en kompressor først. Det gav også markant mindre røgsmag.

Så store kul uden ret meget smuld, kul som er ordenlig svedne (så der ikke er ubrændte rest produkter tilbage) og brænde dem godt af inden, så tror jeg du kan fjerne næsten alt røgsmagen og tilsætte den når du vil have den.

MEN hvis det skal være så bøvlet, så er det nok bedre med briketter eller gas som der foreslåes :)
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

Brugeravatar

El Cerveza
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 6. mar 2015, 18:39

Som jeg læser det har du fået ok til køb af grill Nr 2, så køb du en lille gasgrill til konen og behold din potteskjuler til dine egne bøffer.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Brugeravatar

Snedker-Lund
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#28 » 7. mar 2015, 07:54

Ang røg smag , dårlig smag , har jeg erfaret af kullene skal opbevares
tørt og ikke i et skur uden for , jeg kan tydeligt se af kullene regere anderledes hvis de har fået lidt fugt , og de fleste byggemarkeder opbevare deres kul uden for , og der med mere røg udvikling og dårlig smag , så mit bedste råd er købe kul hvor man kan være sikker på de har været opbevaret ordenlig , bruger selv kun primo kul fra tbsgrill shop
Wsm 57 , som skralde stativ
3 stk Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Backwood smoker Competitor G2
http://facebook.com/theburningcoyotes
http://facebook.com/bbqteamsmokeitall

Tilbage til "Kul-/briketgrills"