Optænding i Smokey Mountain

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill
Brugeravatar

Emneforfatter
mrbangdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Optænding i Smokey Mountain

Indlæg#1 » 3. nov 2014, 08:37

Hej med jer,

Så fik jeg købt mig et Smokey Mountain 47cm (tak til Scharstein!), og jeg skal lave nogle ribs senere I dag. Jeg har brug for lidt input til optænding.

Jeg har pt. Heatbeads på lager. Hvor mange skal der til, og skal alle være helt tændte når de kommer på (altså, fra et optændingsrør), eller bør man gøre det med anden metode?

Hvordan plejer I at indstille spjæld? Hvor meget skal bund være lukket/åbne? og topspjæld?

Og skal der bare så meget vand I som karret kan trække?

Sikkert meget tåbelige spørgsmål, men jeg har brug for lidt input, så jeg ikke kommer til at skuffe ungerne - de vil bare have fars "verdens bedste spareribs" :-D

/Bang

Brugeravatar

raadhede
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Re: Optænding i Smokey Mountain

Indlæg#2 » 3. nov 2014, 09:09

Den mest anvendte måde at tænde op i WSM på er Minion-metoden, hvor du fylder den mængde briketter i kulholderen, som du har brug for. Lav en fordybning i briketterne, og tænd 15-20 briketter i din grillstarter. Når disse er klar, hælder du dem ned i fordybningen, og de vil herefter gradvist antænde de øvrige briketter.

Til ribs, som typisk skal have 6 timer ved 100-110 grader, vil jeg bruge en halv pose Heat Beads (jeg bruger selv trækulsbriketter, og bruger som regel 3 kg til en gang ribs)

Vandbadet fylder jeg 2/3 op med lunkent vand, og jeg kører altid med helt åbent topspjæld, mens bundspjældene kun er halvt åbne, men det kommer helt an på, hvordan vinden er. Her i starten, og indtil du lærer din WSM at kende, så kig jævnligt til den, og justér om nødvendigt på bundspjældene.

Når først du har lært den at kende, så kører den bare derudad.
Ole
- - -
One Touch Platinum
JBI Smoker
WSM 47

aspedersen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 3. nov 2014, 22:49

En anden, meget kendt, metode er Snake opsætning, hvor man ligger briketter rundt i kanten der overlapper hinanden. Prøv evt. at skriv "Snake Method Smoking" i youtube.
Her er det nemmere at se hvor mange briketter der går til i den periode du bruger på at smoke. Her også med fuld topspjæld og ca. halv bundspjæld, indtil den ønskede temp er der.
Ikke at forglemme et par chunks i starten af snaken. Så er det ellers bare at tænde for ca. 10-12 briketter og ligge dem ved starten af snaken, der hvor dine chunks ligger.

Held og lykke .1%¤
/ Anders

aspedersen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 3. nov 2014, 23:06

Det er også vigtigt at du anbringer et stegetermometer der hvor dine rib´s ligger, så du får den helt rigtige temp, og ikke temperaturen i låget...har jeg læst mig til.
/ Anders

aspedersen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 3. nov 2014, 23:21

Så ikke lige tidspunktet du postede, men håber at det blev nogle gode Ribs. :-)

Om ikke andet er du nok blevet en erfaring rigere.
/ Anders

Brugeravatar

scharstein
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 3. nov 2014, 23:34

mrbangdk skrev:Hej med jer,

Så fik jeg købt mig et Smokey Mountain 47cm (tak til Scharstein!), og jeg skal lave nogle ribs senere I dag. Jeg har brug for lidt input til optænding.

Jeg har pt. Heatbeads på lager. Hvor mange skal der til, og skal alle være helt tændte når de kommer på (altså, fra et optændingsrør), eller bør man gøre det med anden metode?

Hvordan plejer I at indstille spjæld? Hvor meget skal bund være lukket/åbne? og topspjæld?

Og skal der bare så meget vand I som karret kan trække?

Sikkert meget tåbelige spørgsmål, men jeg har brug for lidt input, så jeg ikke kommer til at skuffe ungerne - de vil bare have fars "verdens bedste spareribs" :-D

/Bang

Håber at du får lige så stor glæde af den som jeg havde (så har du noget at se frem til :-) ) Jeg læser mange steder hvordan folk indstiller spjældene - jeg har altid kun haft gjort det på en måde - fuld åben eller tæt derpå også længe der er vand i karet (hvis du fylder det HELT op (ca 2-3 cm fra kanten)) så går der ca. 15-16 timer før at temperaturen hæver sig fra de 110 grader... På den måde har den lagt klippe stabilt de første 15-16 timer på ca 110 grader - genfyld vand på den og den ligger sig på de 110 igen :-)

De første få gange jeg tænde op lavede jeg også den med at tænde op i midten og lod den køre derfra, men siden gjorde jeg som vist i dette indlæg http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=43&t=28621&hilit=+opstilling normalt fylde jeg den bare helt op og genbrugte også gerne lidt af headbeats (ellers bare op i w57 med dem og bruge dem der) - på denne opstilling (havde to sten forskudt i til at lave afspærringen i midten) har jeg kørt i 36 timer i streg og der var der ca. 1/5 tilbage... Når jeg tænde op tænde jeg op i en af de store opstartsrør - ca 2 lag briketter og hælde det ned i den ene ende af slangen....

Ingen tåbelige spørgsmål her - du skulle bare vide hvad jeg tænkte på før jeg tænde op første gang i den :-) - skulle der komme mere fyre du bare løst og skulle der komme noget akut - så sms/ ring på 61779919 - så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig :-)

Held og lykke med det - og dine "unger" vil elske dine ben! .1%¤ .1%¤

/Michael

PS. havde heller ikke set det tidspunktet og bare husk WSM er lavet til det her og det her kan den - den er super stabil
/Michael

- if possible - BBQ it!

*** Har kul fra Traekul.dk på lager - udlevering efter aftale ***

Tilbage til "Kul-/briketgrills"