Støbejernsgrill ala frilandshavens

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Støbejernsgrill ala frilandshavens

Indlæg#1 » 11. maj 2013, 12:39

Hej Grillnørder

Jeg er sprit ny på her på sitet og søger lidt råd til opbygning af mit nye udekøkken. Måske er dette ikke under det rigtige emnefelt but here goes.

Jeg har bygget et udekøkken op i lecablokke og vil støbe en armeret betonbordplade og smide ovenpå. Jeg har så fået den fixe ide at få mig en støbejernsgrill nedsunket i en del af bordet, lidt ala den i frilandshaven. Den skal måle 66*50. De 50 cm kan blive op til 63 cm alt efter udformningen af bordpladen.

Hvor får man lavet sådan en henne og hvad koster såden noget? Jeg tænker at den skal være træfyret men betyder det noget at den ikke får træk i bunden?

Jeg har sikkert flere spørgsmål men de må komme hen af vejen.

Jeg bor i Espergærde Nordsjælland forresten.

Vh Kasper
Bikuben 70
Weber One-Touch Premium 57 cm
Planer om udbyggelse af grillparken

Det ka' aldrig gå værre end hiel gal (De Nattergale)

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Støbejernsgrill ala frilandshavens

Indlæg#2 » 11. maj 2013, 13:40

Hvis billedet vil uploade så er det det fag længst til venstre på det første billed der skal laves til grill.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Udekøkkenet
Bikuben 70

84eren
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 11. maj 2013, 15:52

glæder mig til at se det færdige resultat... har desværre ingen ide til det andet :-D

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 11. maj 2013, 15:57

Falckmanden skrev:Jeg har så fået den fixe ide at få mig en støbejernsgrill nedsunket i en del af bordet, lidt ala den i frilandshaven. Den skal måle 66*50. De 50 cm kan blive op til 63 cm alt efter udformningen af bordpladen.

Nu kender jeg ikke den i frilandshaven du referer til.
Du har vel ikke et billede?
Men.. skal det være støbejern?

Stål virker mere oplagt og tilgængeligt.....
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#5 » 11. maj 2013, 17:01

jaknil skrev:
Falckmanden skrev:Jeg har så fået den fixe ide at få mig en støbejernsgrill nedsunket i en del af bordet, lidt ala den i frilandshaven. Den skal måle 66*50. De 50 cm kan blive op til 63 cm alt efter udformningen af bordpladen.

Nu kender jeg ikke den i frilandshaven du referer til.
Du har vel ikke et billede?
Men.. skal det være støbejern?

Stål virker mere oplagt og tilgængeligt.....

Jeg har faktisk forsøgt at finde et billed af den men det har ikke æret muligt.

Ja det behøver ikke være støbejern, jeg har faktisk ikke forstand på det. :)
Det kan også være at der er andre løsninger på grilludfordringen. Jeg har selv overvejet at støbe en Weber ned i bordpladen men det virker bare som den dyre løsning. Ja det kunne jo være at den første løsning går hen og bliver meget dyrere hvis man skal have en smed til at en fremstille en på specialmål..
Nu får vi at se.

Vh Kasper
Bikuben 70

Brugeravatar

jaknil
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 12. maj 2013, 10:49

Jeg synes det vigtigste er at finde den grill du gerne vil have.
Udgiften på grillen er vel en ret begrænset del af udekøkkenet.
Og du regner vel med at den skal være der i en del år.

Så er det også vigtigt at du koncentrerer dig om at finde den rette grill til dig.
Det er jo sværere at skifte den når bordpladen er tilpasset grillen specielt.
Du burde jo sagtens kunne montere de fleste grills, uanset om du vælger kul eller gas.....

Spændende projekt...
Primo Oval XL
Auplex Mini
Auplex XL
Hjemmebygget `kamado´ style pottegrill
Stor jernmonster til de store begivenheder
Weber Q300

Brugeravatar

Korsvangen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#7 » 12. maj 2013, 11:27

Tror det er denne han mener, se fra 7 min og 20 sek inde i klippet, der er lidt med grillen.

http://www.dr.dk/tv/se/frilandshaven/fr ... n-6-8-2#!/
Weber One-Touch® Premium 57 cm med rotesseri.
Artiforno stenovn 100X100

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 12. maj 2013, 12:40

Er der noget i den her retning? Den virker som Annes grill, dog har jeg ikke en stålkasse at sætte ind i. Desværre, for det er nødvendigt. :cry:

Bålgrill.JPG
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 12. maj 2013, 16:31

Korsvangen skrev:Tror det er denne han mener, se fra 7 min og 20 sek inde i klippet, der er lidt med grillen.

http://www.dr.dk/tv/se/frilandshaven/fr ... n-6-8-2#!/

Ja lige netop. :) tak
Bikuben 70

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 12. maj 2013, 19:09

jaknil skrev:Jeg synes det vigtigste er at finde den grill du gerne vil have.
Udgiften på grillen er vel en ret begrænset del af udekøkkenet.
Og du regner vel med at den skal være der i en del år.

Så er det også vigtigt at du koncentrerer dig om at finde den rette grill til dig.
Det er jo sværere at skifte den når bordpladen er tilpasset grillen specielt.
Du burde jo sagtens kunne montere de fleste grills, uanset om du vælger kul eller gas.....

Spændende projekt...

Du har fulstændig ret.

Jeg var egentlig også ude efter om der var nogen der havde en god ide til hvordan den kunne fixes. Jeg er bare ude efter at finde den rette løsning. Det kan være at det bliver en helt tredie løsning. Men ideen om en brændefyret nedsunket grill tiltaler mig.

Findes der nogen firkantede grill man evt kunne integrere på markedet?

Vh Kasper
Bikuben 70

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#11 » 12. maj 2013, 19:16

skaal-um skrev:Er der noget i den her retning? Den virker som Annes grill, dog har jeg ikke en stålkasse at sætte ind i. Desværre, for det er nødvendigt. :cry:

Bålgrill.JPG

Hej Finn

Ja den ligner ret meget det jeg har i tankerne. Min skal bare være lidt større og så skal den ''svæve'' over jorden.

Nogen der har en ide om hvor højt der skal være fra bunden op til grillen på en brændefyret grill?

Vh Kasper
Bikuben 70

Wetle
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#12 » 12. maj 2013, 21:30

Falckmanden skrev:
skaal-um skrev:Er der noget i den her retning? Den virker som Annes grill, dog har jeg ikke en stålkasse at sætte ind i. Desværre, for det er nødvendigt. :cry:

Bålgrill.JPG

Hej Finn

Ja den ligner ret meget det jeg har i tankerne. Min skal bare være lidt større og så skal den ''svæve'' over jorden.

Nogen der har en ide om hvor højt der skal være fra bunden op til grillen på en brændefyret grill?

Vh Kasper

du kunne jo tage et kig på baalmand.dk
på siden skriver de at det er derfra det der vises i frihaven kommer.
Kun den der aldrig laver noget, laver aldrig fejl.

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#13 » 12. maj 2013, 21:56

Grillpanden du ser i klippet er en finsk Mürrika pande i støbejern, den måler ca. 58 cm. i dia.

Jeg fulgte med i de programmer, og kontaktede Anne Hjernøe da jeg selv var interesseret i panden, har nu et eksemplar stående i grillskabet der skal monteres i en lign. opsætning, når jeg får tid og råd til mit ude køkken.

Den kan købes her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=s ... 0616,d.Yms

Varenr. 76-270
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#14 » 15. maj 2013, 12:02

Jeg har lige snakket med en smed som vil have ca 2000 kr for at lave en jernkasse ca 60*66*20 cm incl grill.

Hvor højt skal der være fra bunden af ''kassen'' til grillen (gitteret) hva h...... hedder det?? :)

Any thoughts?

Vh Kasper
Bikuben 70

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#15 » 15. maj 2013, 17:21

Falckmanden skrev:Jeg har lige snakket med en smed som vil have ca 2000 kr for at lave en jernkasse ca 60*66*20 cm incl grill.

Hvor højt skal der være fra bunden af ''kassen'' til grillen (gitteret) hva h...... hedder det?? :)

Any thoughts?

Vh Kasper

Hej Kasper, det lyder helt rigtigt med 20 cm på højden af kassen. Dog ville jeg sørge for at der er 5 cm afstand mellem kanten af kassen og ristfundamentet. Sådan er det ikke på Annes, men jeg kender ikke trækforholdene i hendes firebox. Din grill er jo ret stor og åben, så måske er det ikke nødvendigt at tænke på trækforholdene...?

På min grill er afstanden fra bunden og op til undersiden af risten 25 cm og det virker udmærket. Det gode er, at man jo kan tænde op i den ene side og så rykke grillemnerne frem og tilbage og derved undgå overdreven bruning. Med en jernkasse i grillen kan man jo også bygge briketter op i den ene ende, eller man kan lægge mursten i bunden for på den måde at mindske afstanden fra kul til rist alt efter hvad man skal grille. Altså grille i flere højder. Kassen behøver jo ikke være særlig fancy, bare "hæftet" sammen og med et par "åndeåbninger" for hver ende. Evt. regn skal jo også kunne løbe fra. Dvs. fuldsvejsning er ikke ønskeligt. Jeg klarer mig med et par halve fliser for enderne indtil jeg finder en jernkasse. Risten behøver jo heller ikke være en kraftig støbejernsrist når det nu er over åben ild. Bare den også kan bære en støbejernsgrillplade. HWLarsen plejer at have dem. Min rist er en jeg fik lavet til en grill/røgeovn jeg tegnede for 30 år siden(!). Jeg har også kebabspid, som kan ligge på tværs med håndtaget væk fra varmen. Sådan en bålgrill er et rigtigt godt supplement til grillparken og jeg ønsker dig alt muligt held med din... :P :P :P
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 16. maj 2013, 09:42

Hvad med sådan noget som at tømme grillen for kul/aske. Ville det måske være smart at lave en skuffe man kan trække ud og tømme eller er det overkill når grillen er så forholdsvis stor?

Vh Kasper
Bikuben 70

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 16. maj 2013, 11:23

Falckmanden skrev:Hvad med sådan noget som at tømme grillen for kul/aske. Ville det måske være smart at lave en skuffe man kan trække ud og tømme eller er det overkill når grillen er så forholdsvis stor?

Vh Kasper

Mon ikke en fejebakke med kost kan gøre det? :P
FINN

Emneforfatter
Falckmanden
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#18 » 18. maj 2013, 15:23

Så er den sidste sten lagt og bikuben er kommet op på en gammel armeret betonborplade. 8)
YEAH..
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Bikuben 70

Brugeravatar

KristianK
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Sv: Støbejernsgrill ala frilandshavens

Indlæg#19 » 18. maj 2013, 15:51

Falckmanden skrev:Hvad med sådan noget som at tømme grillen for kul/aske. Ville det måske være smart at lave en skuffe man kan trække ud og tømme eller er det overkill når grillen er så forholdsvis stor?

Vh Kasper

Hej Kasper,

Har en askestøvsuger med indbygget motor du kan prøve.

Mvh.
Kristian
Hvis I vil følge min rejse i kaffeverdenen, så er I meget velkomne herunder
http://www.kristianskaffe.dk
https://instagram.com/kristianskaffe.dk

jungleman
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#20 » 21. okt 2017, 11:47

Fedt projekt! .1%¤ .1%¤ .1%¤

Jeg er selv i gang med et lignende projekt hvor jeg vil bygge en “BBQ Island” hvor jeg skal have en stålpizzaovn og min Weber kuglegrill indbygget. Til formålet vil jeg bruge leca så jeg vil høre hvad størrelse blokke dine er???

Hvordan endte du med at gøre med din betonbordplade og hvordan blev resultatet? Har nemlig også tænkt på at støbe en bordplade?

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#21 » 22. okt 2017, 22:52

Dit projekt ser meget spændende ud, og kan minde lidt om min murede brasiliansk inspirerede grill jeg i 2004 byggede ved mit "udekøkken" inde i mit grilldrivhus.

Jeg ved ikke hvor langt du er kommet med dit projekt, men jeg vil foreslå at du går ind på "youtube" og søger på "churrasqueira", så vil du se en masse video om hvordan en muret grill og ovn skal bygges.

Du er også velkommen til at kontakte mig, da jeg har 12 års erfaring med grillning i Brasilien.
Hvis du har behov skriv til mig på mail. Jeg bor i nærheden af Nærum nord for København.

Tilbage til "Kul-/briketgrills"