Pulled Pork - hjælp til Dummies

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
Splitcane
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Pulled Pork - hjælp til Dummies

Indlæg#1 » 15. apr 2012, 15:38

Har kigget lidt rundt, men ikke fundet hvad jeg søgte.

Har nu forsøgt mig med PP to gange. Jeg har haft mine udfordringer begge gange.

Første gang lagde jeg 3 rækker briketter, i en hestesko og tænde dem med 10 glødende briketter. Det kørte fint, med fin temperatur de første 6 timer. Der efter døde grillen, gløderne holdt op med og vandre, og jeg sloges for at få liv i grillen igen. Stegen nåede efter 11 timer 85 grader. Dette var lavet med webers briketter.

Anden gang førsøgte jeg mig med Australske Heat Beads. De ville overhovedet ikke vandre. Kun de briketter, som jeg havde tændt uden for grillen brændte. Det endte med at jeg lagde friske briketter ned oven på dem jeg havde fået ild i. Efter 10 timer nåede min steg 82 grader....

Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg har gjort forkert. Min grill er weber 57 cm Preformer m/selvstarter.

Nogen briketter som i har bedre erfaringer med, til PP, end andre.

Grillens temperatur lå i begge tilfælde og svingede mellem 90 - 125 grader.

Sådan anlagde jeg mine briketter. http://www.grillstarter.dk/tips/grillmetoder/

Venligst

/Thomas

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Pulled Pork - hjælp til Dummies

Indlæg#2 » 15. apr 2012, 16:30

Du skal bruge mere tid PP kan tage op til 21 timer
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Brugeravatar

trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 15. apr 2012, 17:10

Splitcane skrev:Har kigget lidt rundt, men ikke fundet hvad jeg søgte.

Har nu forsøgt mig med PP to gange. Jeg har haft mine udfordringer begge gange.

Første gang lagde jeg 3 rækker briketter, i en hestesko og tænde dem med 10 glødende briketter. Det kørte fint, med fin temperatur de første 6 timer. Der efter døde grillen, gløderne holdt op med og vandre, og jeg sloges for at få liv i grillen igen. Stegen nåede efter 11 timer 85 grader. Dette var lavet med webers briketter.

Anden gang førsøgte jeg mig med Australske Heat Beads. De ville overhovedet ikke vandre. Kun de briketter, som jeg havde tændt uden for grillen brændte. Det endte med at jeg lagde friske briketter ned oven på dem jeg havde fået ild i. Efter 10 timer nåede min steg 82 grader....

Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg har gjort forkert. Min grill er weber 57 cm Preformer m/selvstarter.

Nogen briketter som i har bedre erfaringer med, til PP, end andre.

Grillens temperatur lå i begge tilfælde og svingede mellem 90 - 125 grader.

Sådan anlagde jeg mine briketter. http://www.grillstarter.dk/tips/grillmetoder/

Venligst

/Thomas

Jeg har selv prøvet og lave pp på en 57'er. Uden problemer. Jeg vi sige du skal rejse dine head beats op som på dette link http://www.weberklubben.dk/Default.aspx ... NewsId=547

Min pp nåde 92 grader efter 12 timer og 15 min. Så det kan lade sig gøre ;)
Uanset vind og vejr, så er det grill-vejr ;)

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Weber Smokey Mountain 37 cm.
Pro Q Smoker 47 cm
Traeger pillegrill Pro 22

Emneforfatter
Splitcane
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#4 » 15. apr 2012, 20:01

Jeg har prøvet og rejse dem op. Heat beadsene ville ikke "vandre". Legede lidt med forskellige briket opstillinger, dog uden mad.

Hvilke briketter bruger i?

/Thomas

Brugeravatar

Krycek
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#5 » 15. apr 2012, 20:49

Halløjsa

Jeg forsøgte mig også med morfmir opstillingen første gang jeg lavede PP, og uden held.
Brugte weber briketter (stående), men det ville heller ikke vandre, og endte med en opstilling a la smokenator, grill i den ene side, vandfad i den anden, rist med PP ovenpå, og det gik fint, nåede 92grader i PP efter 11½ time, men temp lå også en anelse til den høje side, men absolut ikke dårligt af den grund.

Så ja hvis nogen har det sidste guldkorn, som vi åbenbart mangler, for at det vil antænde rundt i ringen, så giv lyd!
Mvh

Kim

Primo Oval XL
Weber OTG57

Brugeravatar

trhdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 15. apr 2012, 20:57

Splitcane skrev:Jeg har prøvet og rejse dem op. Heat beadsene ville ikke "vandre". Legede lidt med forskellige briket opstillinger, dog uden mad.

Hvilke briketter bruger i?

/Thomas

Jeg bruger også heat beads, og stiller dem så tæt og med så stor kontakt flade så muligt. Jeg brugte faktisk kun en halv ring + de 12 stk. Som jeg brugte til opstart, så ved ikke lige hvorfor du ikke få det til at vandre.
Uanset vind og vejr, så er det grill-vejr ;)

Weber Smokey Joe
Weber 57` Performer
Weber 57´ Delux
Weber 57` Gold
Weber Smokey Mountain 37 cm.
Pro Q Smoker 47 cm
Traeger pillegrill Pro 22

kimthorup
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 15. apr 2012, 21:04

Hej.
Jeg har også en preformer 57cm. og laver den med et rør Heat Beads jeg tænder ca. 1/3 del af kullene.

jeg ligger bare de nye briketter i den ene side, og hælder så de tændte oven på.
vandbad og kødet i den anden side, det brænder ca. 20 timer og så er den færdig. der er stadig kul tilbage, så af med kød og fuld luft til grillen igen så er der lige nok til at varme bollerne. Jeg har lavet det 4-5 gange hvor jeg har tændt inden jeg gik i seng ca. kl 23. og tager termometeret med i seng, så kan jeg lige kigge hvis jeg skulle vågne, 1 gang var jeg vågen mange gange, men det er jeg ikke mere. :-D
Livret = ta`selvbord

vernegren
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 15. apr 2012, 23:56

Tror måske bare tålmodighed du mangler, hvis temperaturen i grillen ligger og svinger mellem 90-125 grader
så skal kødet nok nå de magiske 94 grader( vær il opmærksom på at kødets temperatur ikk ka bli højere end grillens).
Det er sjældent jeg laver PP på under 15 timer, og det er ligegyldigt om jeg bruger OTG, WSM eller gas.
Som de sir i Olsen-banden " diskretion en æressag " i PP-banden er det bare " tålmodighed en æressag " :roll:

stjerneholm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#9 » 5. mar 2013, 20:14

kimthorup skrev:Hej.
Jeg har også en preformer 57cm. og laver den med et rør Heat Beads jeg tænder ca. 1/3 del af kullene.

jeg ligger bare de nye briketter i den ene side, og hælder så de tændte oven på.
vandbad og kødet i den anden side, det brænder ca. 20 timer og så er den færdig. der er stadig kul tilbage, så af med kød og fuld luft til grillen igen så er der lige nok til at varme bollerne. Jeg har lavet det 4-5 gange hvor jeg har tændt inden jeg gik i seng ca. kl 23. og tager termometeret med i seng, så kan jeg lige kigge hvis jeg skulle vågne, 1 gang var jeg vågen mange gange, men det er jeg ikke mere. :-D

Findes der et billede af den opstilling?
Skal lave pp i weekenden, og har også haft problemer med, at ilden ikke vil "vandre" :?:
MVH STJERNEHOLM
"Livet er for kort til fastfood"

tummes
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#10 » 6. mar 2013, 07:36

stjerneholm skrev:

Skal lave pp i weekenden, og har også haft problemer med, at ilden ikke vil "vandre" :?:

Jeg har med held brugt denne opstilling, tror den bliver kaldt Morphirs ring herinde eller sådan noget.
23052009175.jpg
23052009175.jpg (123.16 KiB) Vist 4746 gange

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 6. mar 2013, 08:15

tummes skrev:
stjerneholm skrev:

Jeg har med held brugt denne opstilling, tror den bliver kaldt Morphirs ring herinde eller sådan noget.
23052009175.jpg
Det er også den jeg husker som den oprindelige "morfmirs ring"...

Nu er der så meget snak om kul opstilling og optænding men hvad med luftspjældene? Jeg har ikke haft mod på at kaste mig ud i PP endnu da jeg griller for sjældent til at kende min OTG57 ordentligt. Hvad er start positionen i henholdsvis top og bund? Hvor meget regulerer i, i løbet af dagen? Hvor meget regulerer i ved for lav/høj temperatur?

Det ville hjælpe mig meget hvis nogen kunne skubbe mig i den rigtige retning da jeg brænder for at prøve det men frygter nederlag :-?
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Brugeravatar

jgh
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 6. mar 2013, 08:45

Hilsen Jan

KCBS certified BBQ judge
3 x Primo kamado - 2 x Outdoorchef - 1 x BGE - og en del andre i laden :)

www.JRgrillcatering.dk

Iceman--dk
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#13 » 6. mar 2013, 16:05

Når jeg laver pp bruger jeg altid gode trækul, sidst brugte jeg dem af mærket all neutral og det virker meget bedre end head beats, trækul er meget nemmere at styre op og ned i temperatur, men man skal være opmærksom på at man snildt kan bruge omkring 5 kg ved 20 timer...

Med hensyn til luftspjældene så er top og bund ca. 2-3 mm åben. og ikke en mm mere :-D
så ligger grillen stabilt på 100 grader ca. +-5 grader..

Held og lykke med grilleriet [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
WEBER PERFORMER
WEBER SILVER 47 CM.
Plus en masse tilbehør

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 6. mar 2013, 19:33

Det er vigtigt de er helt tørre og ikke bare har stået i garagen. Røg træet der kommer på toppen skal også være tørt. Jeg har nok lavet 20 pp med den ring, og den er aldrig gået ud for mig. Og jeg starter kl ca 23 med at sætte kul over og svinet kommer så på kl 24 og er færdig kl ca 18. +-1 time hver gang. Temp ligger på ca 110g i toppen.

stjerneholm
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#15 » 6. mar 2013, 20:14

Tak for billeder og råd .1%¤ Jeg må have været uheldig med briketterne. Har prøvet både coop's møjbriketter og heat beads. Nå men, op på hesten igen. Nederlag gør stærk, og yes, jeg har fejlet, fordi jeg turde prøve :-?
MVH STJERNEHOLM
"Livet er for kort til fastfood"

Brugeravatar

Morras
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#16 » 6. mar 2013, 20:22

og det eneste som dur er HB :-).

Dingle
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 7. mar 2013, 07:26

Dine kul kan måske også have fået lidt fugt, så de ikke har været helt optimale.
Jeg havde en pose HB stående i skuret som bare havde stået åben på jorden, og jeg tænkte ikke videre over det da jeg lavede min ring til PP.
Den nåede kun 1/4 omgang, så døde den.
Mvh.
- Christian

Tilbage til "Kul-/briketgrills"