kul bakker

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
peterolsen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

kul bakker

Indlæg#1 » 13. jul 2009, 22:31

hey alle,,har købt en weber performer med gas tænding,,
skal man grille mens kulene er i bakkerne eller skal man hælde den ud på bund risten..

taker for svar

Brugeravatar

niclar
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Re: kul bakker

Indlæg#2 » 13. jul 2009, 22:43

Ingen grund til at hælde dem ud på risten - De brænder lige så fint i bakkerne. Og så er der ikke noget med de "flyder ud" når man grille indirekte.
Det eneste tidspunkt jeg ikke har kullene i bakkerne, er hvis jeg står og skal bruge en rigtig stor flade med direkte varme.

Prøv forresten at smide kullene i en grillstarter når du tænder dem - Du får meget bedre udnyttelse af varmen på den måde. Så er det bare at hælde dem over i bakkerne når de er klar.

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 13. jul 2009, 22:50

Jeg griller næsten altid med brug af bakkerne - Det er det letteste. :D
Ud i hver side med bakkerne og du har indirekte grillning til stege, hele kyllinger osv... Hvis du i stedet for samlerdem, så har du et mindre område til direkte grilning af bøffer, filet og lign..

Når du er færdig lukker du for spjældet og restkullene kan bruges igen næste gang blot ved at ryste bakkerne og hælde lidt nyt oveni... Superlet. Hvis du skal grille cirkulær eller har brug for meget direkte grillplads, så kan du hælde kullene ud på risten.

Jeg bruger også altid bakkerne til optænding. Sæt dem over gasflammen og lad dem brænde i 5-7 min med gas derefter ca. 15 min. uden gas.. og de er klar. Det er det letteste - Nogle folk sværger dog til grillstarter.. Men hvorfor gøre det mere besværligt end højest nødvendigt..
Smokey Joe Silver
Go-Anywhere.
OTG-57.
Performer Touch-N-Go.
Smokey Mountain Cooker.
Q 120
Genesis Gold C.

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 14. jul 2009, 09:00

Hvordan flytter i bakkerne, når de er færdige med at tænde op ?
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

nicolai84
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 14. jul 2009, 12:05

Jeg bruger den rense børste til risten til at skubbe dem rundt med. virker fint.
Weber Performer m. Gastænding
Rotisserie til Performer
Weber Q 120 SE

Brugeravatar

Birdstriker
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 14. jul 2009, 15:27

Wind Diesel skrev:Hvordan flytter i bakkerne, når de er færdige med at tænde op ?

Et par tykke arbejdshandsker :)
Smokey Joe Silver

Go-Anywhere.

OTG-57.

Performer Touch-N-Go.

Smokey Mountain Cooker.

Q 120

Genesis Gold C.

Brugeravatar

Duborg
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 14. jul 2009, 20:54

Wind Diesel skrev:Hvordan flytter i bakkerne, når de er færdige med at tænde op ?

En almindelig papegøjetang...
Mvh. Duborg

Det tager tid, men det bliver godt...

Brugeravatar

Wind Diesel
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 14. jul 2009, 21:08

Duborg skrev:

Det er også hvad jeg bruget idag... men indtil jeg får fat i et par brandmandshandsker, ville jeg gerne jeg kunne udtænke noget smartere.... har også oplevet at bakken har åbnet, når jeg brugte tangen.. det var TRÆLST !!!...

Jeg har udtænkt en form der ville være perfekt som kulbakke, bla. fordi den ville kunne ligge hvor tænderen er i en performer men samtidig give perfekt placering af kullene når de var tændte, nu skal jeg bare have en der kan lave dem :-)
Kind Regards Søren H. Wind
Stolt ejer af en ÆGTE NOMA Grill = Big Green Egg Large... Livet er for kort til briketter
When i'm done Eggin' You'll be beggin'

Brugeravatar

Grillkulmule
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 14. jul 2009, 22:38

Wind Diesel skrev:
Duborg skrev:

Det er også hvad jeg bruget idag... men indtil jeg får fat i et par brandmandshandsker, ville jeg gerne jeg kunne udtænke noget smartere.... har også oplevet at bakken har åbnet, når jeg brugte tangen.. det var TRÆLST !!!...

Jeg har udtænkt en form der ville være perfekt som kulbakke, bla. fordi den ville kunne ligge hvor tænderen er i en performer men samtidig give perfekt placering af kullene når de var tændte, nu skal jeg bare have en der kan lave dem :-)

Hvis du har en tegning så kan jeg da kigge på det.
/Jackie
Billede

En dårlig fisketur er altid bedre end en god dag på arbejde.

Tilbage til "Kul-/briketgrills"