Pizza/Fredstone

Stil spørgsmål relateret til din kul-/briketgrill

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Pizza/Fredstone

Indlæg#1 » 13. okt 2018, 21:06

Har købt mig en Fredstone og den skulle prøves i dag, samme setup som altid og da stenen havde ligget ti min på grillen viste temperaturen i låget kun ca 180, plejer at vise tæt på 300. Tænkte det var pga den tykkere sten, så smed pizzaen på, men den blev slet ikke så sprød som normalt. Hvad gør jeg galt?
Hvor længe skal stenen varmes op på grillen?

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Pizza/Fredstone

Indlæg#2 » 13. okt 2018, 21:50

hvilken tykkelse sten ??
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 13. okt 2018, 22:00

16mm

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 13. okt 2018, 23:56

TedDK skrev:Har købt mig en Fredstone og den skulle prøves i dag, samme setup som altid og da stenen havde ligget ti min på grillen viste temperaturen i låget kun ca 180, plejer at vise tæt på 300. Tænkte det var pga den tykkere sten, så smed pizzaen på, men den blev slet ikke så sprød som normalt. Hvad gør jeg galt?
Hvor længe skal stenen varmes op på grillen?

Det er ikke normalt at fredstone stenen tager varmen. Der må være noget andet galt.

Hvad er det for en grill?
Hvor meget af grillristen fylder fredstone stenen, er der mindst 5 cm luft hele vejen rundt?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 14. okt 2018, 08:46

Er en Heatbeads/Dangrill 57cm kuglegrill. Så der er plads nok. Stenen er 36cm.

ferr31
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 14. okt 2018, 13:41

Hvis du bruger briketter kan du nok ikke få den meget over de 180/200 gr.
Der skal du bruge kul eller brænde.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 14. okt 2018, 13:45

ferr31 skrev:Hvis du bruger briketter kan du nok ikke få den meget over de 180/200 gr.

Plejer snildt at få den omkring 300 med briketter.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#8 » 15. okt 2018, 12:25

TedDK skrev:
ferr31 skrev:Hvis du bruger briketter kan du nok ikke få den meget over de 180/200 gr.

Det er formentlig fordi dit termometer har målt temperaturen af de røggasser der uhindret har ramt dit termometer, nu hvor du har en plade der isolerer måler du temperaturen i grillrummet og ikke længere temperaturen af dine røggasser.
Jeg beklager, men imo har du købet et forkert produkt til din grill. Fredstone er en plade der isolerer ret meget, den er god til de meget varme grills, fordi den begrænser undervarmen ved at isolere. Til en almindelig 57ér isolerer den simpelthen for meget. Du kan formentlig løse det ved at fyre op med grillkul og evt brænde, eller også ved at benytte en pizzasten, der isolerer mindre. Hvorfor købte du den?
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 15. okt 2018, 14:01

Efter anbefaling herinde og i TBSgrillshop.
Og fordimine pizzaer nogle gange blev sorte i bunden med andre sten.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#10 » 15. okt 2018, 14:07

OK. For mig at se er sorte bunde en god grund. Så skal du enten bruge mere varme eller have fat i en tyndere sten.

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 15. okt 2018, 14:44

TedDK skrev:Efter anbefaling herinde og i TBSgrillshop.

Så du fik sort bund, unde at toppen var afbagt ?
Hvor længe var pizzaen på stenen?
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 15. okt 2018, 15:51

prause skrev:
TedDK skrev:

Det er formentlig fordi dit termometer har målt temperaturen af de røggasser der uhindret har ramt dit termometer, nu hvor du har en plade der isolerer måler du temperaturen i grillrummet og ikke længere temperaturen af dine røggasser.
Jeg beklager, men imo har du købet et forkert produkt til din grill. Fredstone er en plade der isolerer ret meget, den er god til de meget varme grills, fordi den begrænser undervarmen ved at isolere. Til en almindelig 57ér isolerer den simpelthen for meget. Du kan formentlig løse det ved at fyre op med grillkul og evt brænde, eller også ved at benytte en pizzasten, der isolerer mindre. Hvorfor købte du den?

Prause den Sten han har købt passer fint og fredstone passer til alle grills så han har ikke købt en forkert sten men han skal ha mere varme på jeg bruger også fredstone i min Q3200 og det virker rigtigt fint

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 15. okt 2018, 16:15

Xang72 skrev:
TedDK skrev:Efter anbefaling herinde og i TBSgrillshop.

Så du fik sort bund, unde at toppen var afbagt ?
Hvor længe var pizzaen på stenen?

Nej pizzaen var fin, men engang imellem blev bunden sort, hvis ikke kullene lå langt nok ude i siden af grillen.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 15. okt 2018, 16:18

John.R skrev:
prause skrev:
TedDK skrev:

Prause den Sten han har købt passer fint og fredstone passer til alle grills så han har ikke købt en forkert sten men han skal ha mere varme på jeg bruger også fredstone i min Q3200 og det virker rigtigt fint

Tak John :-)

Vidste ikke du også var her.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#15 » 15. okt 2018, 18:47

John.R skrev:
prause skrev:
TedDK skrev:

Jamen så blev jeg da sat på plads.
Det er jo det der sker hvis man ikke tilslutter sig koret der synes Fredstone er et helt fantastisk produkt, der kan bruges til alle grills...
Misforstå mig ikke, jeg bruger en Fredstone hver gang jeg bager pizza, men jeg gør det også i en kamado ved 350 grader og det kan en 57 cm stor stålgrill i min erfaring ikke. Derfor er der efter min mening tale om vildledning hvis man her inde og hos TBS anbefaler den til alle grills.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#16 » 15. okt 2018, 20:55

Uden at slagsmålet skal udvikle sig, har jeg ved flere lejligheder haft min alm 58 cm kuglegrill over 300.
Er ikke en ‘alm 57 cm’ ;-)

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#17 » 15. okt 2018, 21:01

prause skrev:
John.R skrev:
prause skrev:
TedDK skrev:

Jamen så blev jeg da sat på plads.
Det er jo det der sker hvis man ikke tilslutter sig koret der synes Fredstone er et helt fantastisk produkt, der kan bruges til alle grills...
Misforstå mig ikke, jeg bruger en Fredstone hver gang jeg bager pizza, men jeg gør det også i en kamado ved 350 grader og det kan en 57 cm stor stålgrill i min erfaring ikke. Derfor er der efter min mening tale om vildledning hvis man her inde og hos TBS anbefaler den til alle grills.

Prause det var alså omverden hovedet ikke ment på den måde og har intet at gøre med koret at gøre
Jeg ved ikke om TBS anbefalde dem til alle grills det var mig der skrev det

Der er afholdt pizza kurser hvor den bliver brugt på 57 cm og desuden Q320`er her hos mig med fredstone og det virker rigtigt fint
Lige som det gør på primoerne og min Lille Safire gasroaster samt begge pillegrille

På en 57`er skal der bare lidt trækul eller et brændestykke på så får du kanone pizzaer

Der er også flere her på GG der bruger en 57 med pizzaringen eller 2i1 ringen med en fredstone

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 15. okt 2018, 22:15

Hvornår ville i putte trækul/træ på?

Jeg bruger webers trækulsbriketter.

Skrev til TBS hvad grill jeg havde og de anbefalede den sten.

Stef
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#19 » 15. okt 2018, 22:37

Da jeg havde en 57'er, brugte jeg en 2i1 ring, og måtte bruge 1-11/2 rør heat beads plus 3-4 stykker brænde. Brændet lagde jeg på når kullene næsten var klar. Når ilden havde godt fat i brænden og den "sorte" røg var væk, kunne der laves skønne pizzaer.

Forinden måtte plastik håndtagene skrues af, for ellers blev de ødelagt pga varmen.

Så jeg vil også sige, at en fredstone isolerer godt og kræver masser af varme. (Det gjorde den i hvertfald dengang)

Syntes også der skal fyres godt op i primoen.
Stefan

Primo oval xl

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#20 » 16. okt 2018, 09:18

John R jeg tror vi grundlæggende er enige og jeg beklager min spidse kommentar omkring koret :oops:
Det vi er enige om et at det kan løses med mere varme eks med kul eller træ. Det skriver jeg også i mit første post. Som jeg ser fredstone er det et lidt specielt produkt, der gør sig bedst i de grill, der er så voldsomme at man er nødt til at isolere bunden for ikke at få sort bund. Jeg synes ikke at det er hensigtsmæssigt at benytte den i en koldere grill og så kompensere ved at komme træ i den og afmontere plasthåndtag etc. Men igen; hver mand /kvinde sin lyst.
Til Ted, ja jeg kan godt se at din grill ikke er en Weber 57, men det er stadig en jerngrill, der er uisoleret og jeg tror altså at grunden til at du har målt 300 grader i den, er at dit thermometer (der vel sidder i låget) er blevet udsat for direkte strålingsvarme og sikkert også glødende røgasser. Hvis du har haft 300 grader i den med en plade i, så klapper jeg i ;-)

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#21 » 16. okt 2018, 09:50

Det er en Heat Beads Twinn Shell/Dangrill. Så ja er stål, men med en tyk inderskal. Så lidt isoleret er den nu.
Men ser hvad du mener.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 16. okt 2018, 09:59

prause skrev:John R jeg tror vi grundlæggende er enige og jeg beklager min spidse kommentar omkring koret :oops:
Det vi er enige om et at det kan løses med mere varme eks med kul eller træ. Det skriver jeg også i mit første post. Som jeg ser fredstone er det et lidt specielt produkt, der gør sig bedst i de grill, der er så voldsomme at man er nødt til at isolere bunden for ikke at få sort bund. Jeg synes ikke at det er hensigtsmæssigt at benytte den i en koldere grill og så kompensere ved at komme træ i den og afmontere plasthåndtag etc. Men igen; hver mand /kvinde sin lyst.
Til Ted, ja jeg kan godt se at din grill ikke er en Weber 57, men det er stadig en jerngrill, der er uisoleret og jeg tror altså at grunden til at du har målt 300 grader i den, er at dit thermometer (der vel sidder i låget) er blevet udsat for direkte strålingsvarme og sikkert også glødende røgasser. Hvis du har haft 300 grader i den med en plade i, så klapper jeg i ;-)

Vil du så ikke komme med dit forslag til bedste pizza på min gril?
Så kan jeg prøve de forskellige muligheder.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#23 » 16. okt 2018, 10:42

Jo, det vil jeg gerne.
viewtopic.php?f=43&t=31343&p=344316&hilit=pizza+hj%C3%A6lp#p344316
Denne tråd handler om mine problemer med sort bund og det set-up som Cyberguruen bruger vil jeg tro kan fungere for dig.
Jeg bruger det selv nogle gange, om end jeg kun har 2 cm luft mellem de 2 plader idet mine afstandsstykker består af en skamolflise jeg har brækket i 3 stykker.
Denne løsning nedsætter også bundvarmen, men ikke lige så meget som en fredstone.

Emneforfatter
TedDK
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#24 » 16. okt 2018, 10:50

Har to alm pizzasten. Kunne prøve med den ene i bunden, en mindre flise jeg har liggende og så en anden pizzasten ovenpå.

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 17. okt 2018, 00:22

Der skal så vidt muligt ikke være andet end luft imellem de to pizzasten. Så skærmer den nederste sten for varmen og den øverste bliver varmet op af luften i grillen. På den måde får både top og bund samme temperatur og bager færdigt samtidig.
Denne metode giver mulighed for at bage pizza ved både høj eller lav varme, da man bedre kan tillade sig at forlænge bagetiden uden at bunden bliver sort.
Men det ændrer ikke på at Pizza, efter min mening, bør bages ved mindst 350 grader.

Tricket er at lave nogle afstandsstykker imellem pizzastenene.

Fredstone isolerer ligesom kaklerne på rumfærgen og det indsnævrer temperaturområdet, hvor man opnår det optimale resultat. Til gengæld virker det hver gang uden ekstra opsætning, hvis temperaturen er høj nok.

casper89
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#26 » 17. okt 2018, 19:53

Håber det er okay jeg lige låner topic. Er der nogle af jer der bruger jeres Fredstone på PORCELÆNSEMALJERET rist?

Stef
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#27 » 18. okt 2018, 12:43

Nej det ødelægger emaljen, så tag og brug noget du kan lægge stenen på.
Stefan

Primo oval xl

Tilbage til "Kul-/briketgrills"