pizza-sauce

Har du lavet en opskrift, som er helt i særklasse? En opskrift hvor du og familien bare siger "WOW". Så post den her til glæde for dine grillvenner.

Emneforfatter
luxhoej
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

pizza-sauce

Indlæg#1 » 22. jun 2013, 08:57

hej! synes jeg har læst om pizzasauce opskrift der ikke krævede kogning, eller noget med at det blev bedst uden kogning. hjælp mig venligst på vejr....!

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: pizza-sauce

Indlæg#2 » 22. jun 2013, 11:47

luxhoej skrev:hej! synes jeg har læst om pizzasauce opskrift der ikke krævede kogning, eller noget med at det blev bedst uden kogning. hjælp mig venligst på vejr....!

Fordelen ved at koge det er, at man fjerner en del af vandindholdet. Det er nemlig ikke godt for opbagningen af pizzaen, at ingridienserne indeholder for meget vand
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 22. jun 2013, 12:35

luxhoej skrev:hej! synes jeg har læst om pizzasauce opskrift der ikke krævede kogning, eller noget med at det blev bedst uden kogning. hjælp mig venligst på vejr....!

Det kan være den af Gorm Wisweh som du bl.a. kan finde her: http://go.tv2.dk/articlemad/id-60786994 ... isweh.html

Den bruger jeg ofte selv og den smager rigtigt dejligt.

/Jacob

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 22. jun 2013, 12:39

Bruger tomatpure´ med lidt vand, så kan du selv styre hvor sjasket du vil have den.
Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

Brugeravatar

B|aze
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 22. jun 2013, 16:24

Syncmarster skrev:Bruger tomatpure´ med lidt vand, så kan du selv styre hvor sjasket du vil have den.

Det lyder rimeligt klamt :shock:

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 22. jun 2013, 16:51

Jeg benytter også Gorm's opskrift. Den er suveræn. Der er flere indlæg herinde om den.
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Syncmarster
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 22. jun 2013, 18:50

B|aze skrev:
Syncmarster skrev:Bruger tomatpure´ med lidt vand, så kan du selv styre hvor sjasket du vil have den.

Det lyder rimeligt klamt :shock:

Det er det ikke. Smager af tomat og de krydderier du vælger at bruge :lol:
Weber Spirit E-310 Classic, 57cm Weber premium.

tphansen
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#8 » 19. jan 2015, 21:45

ha ha...jeg må også melde mig på den lidt "klamme" vogn :-)

Men altid rart at høre nye forslag og inspirationer :-)

God fornøjelse :-)

Billede

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#9 » 20. jan 2015, 12:27

BertramGT skrev:Jeg benytter også Gorm's opskrift. Den er suveræn. Der er flere indlæg herinde om den.

Det er ikke fordi jeg skal være unødig kritisk omkring den kære Gorm og hans pizzasovs smager sikker dejligt. Men... jeg forstår simpelthen ikke han er udråbt som "pizzakonge", når han lærer folk at dejen skal rulles ud med en kagerulle.

Det er umuligt at få en ordentlig opbagning, når man smadrer dejen på den måde.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#10 » 20. jan 2015, 12:49

KennC skrev:
BertramGT skrev:Men... jeg forstår simpelthen ikke han er udråbt som "pizzakonge", når han lærer folk at dejen skal rulles ud med en kagerulle.

Det er umuligt at få en ordentlig opbagning, når man smadrer dejen på den måde.

Du mener vel afbagning ?

Nu spørger jeg af ren uvidenhed !
Hvordan "smadrer" man dejen ved at rulle den ud, frem for at trykke og hive dejen ud, eller hvordan det nu er optimalt.

Ib M

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 20. jan 2015, 13:23

uden at vide særlige meget om det, så kan jeg forstille mig, at med en kagerulle presser du alt den luft ud der er i dejen, som så kan gøre at man ikke få en ordenlig afbagning.. Hvis man strækker det ud, så forbliver alt den luft der er i dejen i dejen.... Håber det gav mening? :D
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#12 » 20. jan 2015, 13:36

Det kan jeg sagtens forestille mig.
Der er i midlertid andre dejtyper der bliver rullet ud (f.eks. pølsehorn) uden at de vel bliver smadret.
Så der må være en anden forklaring der går på dejtyper/hævemetode siden den ene type går fint, mens den anden type bliver "smadret"

Ib M

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#13 » 20. jan 2015, 14:39

Ib M skrev:Det kan jeg sagtens forestille mig.
Der er i midlertid andre dejtyper der bliver rullet ud (f.eks. pølsehorn) uden at de vel bliver smadret.
Så der må være en anden forklaring der går på dejtyper/hævemetode siden den ene type går fint, mens den anden type bliver "smadret"

Ib M

Det særlige ved pizzaen er, at man ønsker en kraftig hævning under tilberedning ved meget høj temperatur i kort tid. Det er dét, som giver den luftige og sprøde bund. Det kan man ikke opnå i tilstrækkeligt omfang, hvis man presser alt luften ud af dejen med en kagerulle.

De der har en Pizza ovn, hvor man kan se afbagningen, mens den sker, vil genkende at en korrekt behandlet dej hæver op til 3-4 gange tykkelse i løbet af et minuts tid. Efter dette tidsrum kan dejen ikke hæve mere, da skorpen nu er dannet.

Jeg har selv været total håbløs til at lave pizza. Det er én af de svære ting at lave på grill, hvor mange ting skal være i orden, for at få et godt resultat. Et af de væsentligste ér, at den kagerulle skal gemmes væk og man skal bruge tiden på at lære at strække/svinge dejen.

Carl og Fred har nogle glimrende videoer liggende her på boardet, som i hvert fald har hjulpet mig meget.
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 20. jan 2015, 15:14

Takker for det gode og uddybende svar - det giver rigtig god mening i forhold til en kraftig hævet pizzabund.

Grunden til mit spørgsmål var at jeg mindes at være stødt på udgaver af helt flade og supersprøde pizzabund, og har da også set Italienere i tv der ruller pizzabunden ud.
Men selvfølgelig kan en uvidende Italiener sagtens lave en smadret pizzabund, ligesom en Dansker kan skamstege en kamsteg :o((

Er en autentisk Italiens pizzabund sprød og kraftig hævet ? eller er der flere varianter, alt afhængig af hvor i Italien pizzaen kommer fra ?

Ps. Skal forøvrigt selv ha' pizza idag - og ruller den ikke ud.

Ib M

Brugeravatar

Jimmy B
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 20. jan 2015, 15:54

Jeg bruger slet ikke pizzasauce efter at jeg har prøvet at bruge tomatpuré... Super nemt at smøre ud og smager dejlig intenst :-D
"if something is hard to do, it´s not worth doing" Homer Simpson...

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#16 » 20. jan 2015, 18:06

Detter er den jeg plejer at bruge:

En dåse flåede tomater og en stor tomatpure tsk salt nip peber tsk oregan tsk timian tsk basilikum stav blender færdig
den plejer at få gode anmeldser :-D
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 20. jan 2015, 19:02

Med hensyn til pizzasauce, er det efterhånden sjældent jeg bruger nogen, da jeg er blevet rigtig glad for "pizza bianca" - her med kartoffel, løg, og bacon

image.jpg

image.jpg

Ps. Hvis jeg anvender tomatsauce, er det tit meget lignende den som "autokat" beskriver

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#18 » 20. jan 2015, 19:08

Hej er der link til hvor de demonstrerer pizzabagning/ udrulning
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
CHARBROIL CB500 GASGRILL MED 4 BRÆNDERE
Q100

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#19 » 20. jan 2015, 19:11

DANCOOK KULGRILL Ø 58CM
Q100

Brugeravatar

martinmic
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#20 » 20. jan 2015, 19:37

michael1980 skrev:https://www.youtube.com/watch?v=p2HB9gI0pIA gorm bruger rulle

Den hæver jo så heller ikke over hovedet.. Det kan jo så selvfølgelig være en smags sag om man kan lide det eller ej. :)
Martin

Weber Spirit E-320 Premium 2012 med rotisserie

Brugeravatar

michael1980
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#21 » 20. jan 2015, 19:40

har du et link til de andres måde, synes ikke lige jeg kan finde dem
DANCOOK KULGRILL Ø 58CM