Chili-hjælp

Har du lavet en opskrift, som er helt i særklasse? En opskrift hvor du og familien bare siger "WOW". Så post den her til glæde for dine grillvenner.

Emneforfatter
brumvig3
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Chili-hjælp

Indlæg#1 » 15. aug 2012, 18:40

Jeg har for første gang selv dyrket chili. Nu står jeg så og ikke lige ved hvad jeg skal gøre ved dem.

Derfor sørge jeg inspiration og opskrifter med chili.

På forhånd tak for hjælpen.

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Re: Chili-hjælp

Indlæg#2 » 15. aug 2012, 18:45

Har også en del Chili så er også med på en lytter

/Jacob

smiley
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#3 » 15. aug 2012, 18:47

nu kommer det jo selvfølgelig an på hvilke chilier du har.
dyrker selv bla. citron-chili den kommer jeg i flydende honning, det synes jeg smager kanont :-D

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 15. aug 2012, 19:13

Hvad med at lave ABT gallery/viewpic.php?pic_id=114

.
Torp Hedehusene

Brugeravatar

BertramGT
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 15. aug 2012, 22:21

Jeg har selv 50 chiliplanter stående i orangeriet, men der er 10 forskellige sorter og de er bestemt ikke alle lige velegnet til samme formål.

www.chilifan.dk er et godt sted at lede og de har også en side på Facebook med masser af input til opskrifter (den hedder Danske Chili entusiaster).
Lars - KCBS Certified BBQ Judge

Weber OTP 57 - Weber Smokey Joe Gold - Weber Go-Anywhere - Big Green Egg Large - Pizzeria Pronto

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 16. aug 2012, 08:36

Du kan sylte dem, ligesom man varmsylter agurk: Eddike & sukker bringes i kog og hældes over de rene og snittede chilier. De bør stå i køleskab mindst et døgn. Når du har spist dem, kan du anvende eddiken som kryddereddike. De bliver markant mindre stærke, men stadig aromatiske, af den behandling.

Det er en smagssag om du vil sylte kernerne for sig eller om du vil tørre dem og anvende dem i en kværn.

Du kan også tørre chilierne i ovnen ved 70 grader - med eller uden kerner - og bruge dem tørret. Personlig har jeg både syltede og tørrede.

Når først chilierne er tørrede ordentligt eller syltede, er der næppe nogen skimmelsvamp der tør give sig i kast med dem, så holdbarheden er nær uendelig, omend de nok taber lidt i smag med tiden.

Når jeg laver en ret med chili, kommer jeg gerne en hel chili i og følger så med i smagsudviklingen undervejs. Chilien bliver så bjerget når retten er stærk nok.

MVH
Jan - der snart skal høste chili igen.
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

Cafewest
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 16. aug 2012, 08:57

Man kan også bare smide dem i fryseren. Så kan de bruges i maden som man har lyst til efterfølgende.

Du kunne også finde inspiration på http://www.gartneri-toftegaard.dk/index.php/dk/opskrifter/egne-opskrifter.
Som også har opskrifter http://www.gartneri-toftegaard.dk/index.php/dk/opskrifter/chili-opskrifter

Så er der self også Chilifestival, hvor der nok er nogle hints at få :)
http://www.grillguru.dk/forum/viewtopic.php?f=68&t=23595

http://www.chilifan.dk/da/festival2012/
Ja stien siger næsten alt. ;-)
:o

Springer
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 16. aug 2012, 10:35

Dark Horse skrev:Du kan sylte dem, ligesom man varmsylter agurk: Eddike & sukker bringes i kog og hældes over de rene og snittede chilier. De bør stå i køleskab mindst et døgn. Når du har spist dem, kan du anvende eddiken som kryddereddike. De bliver markant mindre stærke, men stadig aromatiske, af den behandling.

Det er en smagssag om du vil sylte kernerne for sig eller om du vil tørre dem og anvende dem i en kværn.

Du kan også tørre chilierne i ovnen ved 70 grader - med eller uden kerner - og bruge dem tørret. Personlig har jeg både syltede og tørrede.

Når først chilierne er tørrede ordentligt eller syltede, er der næppe nogen skimmelsvamp der tør give sig i kast med dem, så holdbarheden er nær uendelig, omend de nok taber lidt i smag med tiden.

Når jeg laver en ret med chili, kommer jeg gerne en hel chili i og følger så med i smagsudviklingen undervejs. Chilien bliver så bjerget når retten er stærk nok.

MVH
Jan - der snart skal høste chili igen.

Har ikke erfaring med at dyrke chilier, men har for 15! år siden købt en lille metaldåse i fakta med knust tørret chili, og den er efterhånden blevet så stærk, at jeg kun tør bruge spidsen af en teske i en gryderet. Ellers bliver den for stærk for familien. - Så det med at den taber smag med tiden tror jeg ikke helt på.
Primo LG300 i Primo stålbord
OutdoorChef Ascona
LH forhøjerring
Fredstone
rosiserie
Auplex 13"

Brugeravatar

Dark Horse
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#9 » 16. aug 2012, 11:12

Springer skrev:Har ikke erfaring med at dyrke chilier, men har for 15! år siden købt en lille metaldåse i fakta med knust tørret chili, og den er efterhånden blevet så stærk, at jeg kun tør bruge spidsen af en teske i en gryderet. Ellers bliver den for stærk for familien. - Så det med at den taber smag med tiden tror jeg ikke helt på.

OK; Det var nyt for mig. Mine har tabt smag og aroma med tiden.

Skal vi så ikke bare slå fast, at de kan ændre smag over tid?

MVH
Jan - der godt kan lide stærk mad
Hellere en grille i mit hoved end mit hoved i grillen ;-)

Brugeravatar

ChevyDK
Grillguru mester
Grillguru mester

Chili-hjælp

Indlæg#10 » 17. aug 2012, 11:29

Har nu heller aldrig oplevet at det bliver stærkere? Kun at styrke og smag aftager.
Mvh

ChevyDK

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 17. aug 2012, 21:45

Springer skrev:
Har ikke erfaring med at dyrke chilier, men har for 15! år siden købt en lille metaldåse i fakta med knust tørret chili, og den er efterhånden blevet så stærk, at jeg kun tør bruge spidsen af en teske i en gryderet. Ellers bliver den for stærk for familien. - Så det med at den taber smag med tiden tror jeg ikke helt på.

Det kunne jo også være dine smagsløg der ændrede sig. :!: :!:

.
Torp Hedehusene

Templar
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#12 » 19. aug 2012, 10:43

Hej!

Du kan lave chilisalt. Jeg har ikke selv lavet det´, men jeg mener, at fremgangsmåden er den samme når man laver vanilliesukker. Knus noget tørret chilli og ned i saltet og lad det stå en uge eller 2 og se om det virker.

Du kan også lave din egen chilipasta. Bruge den som tilbehør til mad hvor du har brug for et "Kick".
Knus chili med lidt salt tilsæt hvad du mener vil give en god smag: Husk på at det her et produkt der skal være friskt, så kun frisk råvare. Du skal have hvidløg i og du skal ikke holde dig tilbage, 1 hel citron med skal eller lime med skal, ingefær og herefter behøver du ikke andet men det er op til dig, at finde "smagen", som du vil have den. De nævnte tinge er grund indgredienser. Du skal bare huske, at det kun er friske ting der kommes i. Lidt olie når du blender det hele. Ikke olivenolie, da det har for meget sin egen smag. Gerne rapsolie. Prøv dig frem pastaen må ikke være for lind og heller ikke for fast. Til slut skal du putte pastaen i et glas med låg, som du har skoldet og evt. kørt noget Atamon igennem. Husk også låget. top pasten med lidt olie. Når du så vil bruge pasten, som evt. tilbehør( lige som ketchup og sennep, du kan blandet chili i disse to), så tag lidt frem og resten i køleskabet, mere så det holder sig længere tid. Rør ALDRIG rundt i pastaen. Der skal hele tid være olie på toppen. Fyld lidt olie på når du ser, at det er svundet ind.
Der vil altd være en smagsforskel alt afhængig af hvilken chili du bruger. Nogle chili passer bedst med citron og andre med lime.
Du kan også bruge gulerødder sammen med habaneroer, se hvad Mary Sharp putter i sin chilisauce. Den er god og frisk.
Du kan også gå ind på http://www.gartneri-toftegaard.dk (under fanetbladet "Gartneri")de er prof. på chili og har også nogle gode opskrifter ellers er det på nettet.
God fornøjelse!!!!

Tilbage til "Opskrifter i særklasse"