Morgenstund har ben i mund (Team Spentrup )

Har du lavet en opskrift, som er helt i særklasse? En opskrift hvor du og familien bare siger "WOW". Så post den her til glæde for dine grillvenner.
Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#1 » 2. jul 2011, 14:59

I går aftes da fruen kom hjem kl 23.30 fra arbejdet fik jeg en lille morfar på sofaen, hun hviske sødt i mit øre nået om frokost dagen efter og nået om franske kamben.

Jeg må sku stadig ha sovet for jeg sag hvis nok ja ( det siger hun jeg gjore ) for da kl var 7 her til morgen var der ingen kære mor det var bare op.

Ud og fyre op, alt imens grillen blev varm kom jeg lidt æblejuice ca 1/4 liter hen over det æbletræsflis der skulle bruges til vores ben.

DSCN0521.JPG

Det fede ved en smokerbox er helt klart det at man kan fylde væske i og grille med det, at der heller ikke er rester at slås med bagefter er nu også en bonus.

Grillen kom op på 90c boxen kom i , platesetting og rist og så skulle vores frokost ellers på .

DSCN0522.JPG

De her ben er købt i metro århus og hedder franske kamben, de koster lidt mere men der er også meget mere kød på.

Der er rigtigt mange måder man kan lave kamben på men sådan her gør vi hjemme i Spentrup.

Det er en ret hvor det handler om low and slow så grillen sætter jeg på 90 100c

DSCN0523.JPG

Efter 3 timer så skulle vi kigge jamen hold da op

DSCN0524.JPG

Sikke en flot farve de fik :-D , ind i køkkenet hvor de fik smør og en god rub jeg brugte 4 slags 1 på hver for at prøve lidt frem og tilbage med smag, så blev de ellers pakke ind i staniol.

DSCN0525.JPG

Så skulle de ellers tilbage på grillen.

DSCN0526.JPG

Der fik de så 2 timer, jeg var nede og lave fruens bil så der blev ikke tage et foto men tilbage på grillen i en time mere uden staniol.

Så kom de til at se sådan her ud

DSCN0530.JPG

Så var der ellers mad 6 timer low and slow.

DSCN0532.JPG

Spareribs a la Team Spentrup lavet efter 3 2 1 velbekommen

P.S

Et par råd til folk der vil prøve det

Grille hele tiden med bensiden nedad de skal ikke vendes undervejs.

Der sidder en hinde på bagsiden af dine kamben mange tag den af før de lægger dem på grillen, ved low and slow lad den side den holder på saftigheden i kødet, der er folk der siger det ikke betyder nået om den er det hmm det er efter min mening ikke sandt, den er sej som en i s..... men efter du har lavet dine ben liner den mest af alt et stykke bagepapir og er lige til at rygge af benet og væk skal den.

ha en god dag

Brugeravatar

ehnberg
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Re: Morgenstund har ben i mund (Team Spentrup )

Indlæg#2 » 2. jul 2011, 15:05

Sikke en lækker frokost!!!

Det med hinden vil jeg lige huske til næstegang, for den er altså noget besværlig at få pillet af det rå kød.
Kasper - den glade amatør

Smokey Joe
Weber Spirit 320 premium

Brugeravatar

nbandit
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 2. jul 2011, 18:37

Lavede også ben her til aften, men lavede dem 0-2-1 og jeg syntes de blev lige så gode som alm.3-2-1 ben .Kørte med 120 gr. hele tiden :-D
Weber Spirit-e310 classic
Weber 57 silver
Primo oval xl

Nbandit
http://www.AlexSoegaard.dk

Brugeravatar

Pops
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#4 » 2. jul 2011, 20:55

.1%¤ - Hej Tibbil - Nå ja men så var det jo nok det hundene og jeg kunne dufte da vi gik tur ud af Gimmingvej i morges :savl2: ..... regnen fik os dog til at vende om og gå til bageren efter morgenbrød i stedet..... - det ser sq godt ud det der - tror jeg skal prøve det engang på min WSM .1%¤

Jeg kunne vel ikke lokke dig til at tage en portion ben med for mig ved lejlighed engang - jeg har jo ikke selv noget Metro-kort - jeg skal selvfølgelig nok give tilskud til benzinen:-)

mvh - Per [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]
Kan det grilles - så bliver det grillet!!
Kan det ikke grilles - så er det ikke mad!!

Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 2. jul 2011, 21:08

jo da køber en kasse eller 2 næste gang så kan jeg lige skrive til dig

Brugeravatar

akadna
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 2. jul 2011, 23:50

Det er ganske enkel unfair at lave sådan et indlæg, når man ikke har ét eneste kamben hjemme i huset !!! Vi havde planer om at få 3-2-1 i dag, men droppede det pga. regnen.. dét var vi nu glade for at vi gjorde (vi bor i Valby)

Men de ser mums ud ! Noget jeg har bemærket ved "jer kamado folk" - I bruger (vist) aldrig en holder til jeres ribs, men de ligger altid bare på risten. Jeg bruger en holder i min OTG, men det giver mig nogle plads problemer. Holderen er jo smart, men der er "kun" plads til 4-5 rækker
Er det fordi at i bruger D-stenen som skærmer mod varmen, så i kan udnytte hele risten = flere ben :) ???

ehnberg> Jeg gir dig helt ret, dét kan være en satan at få hevet af.. det er nok det jeg hader mest ved at få ben... den skide hinde - Men af, det skal den skú ! Hvis man en enkel gang får en pakke "Jensens ben", ser man også den hinde, og den bliver netop "bagepapir's agtig" når de er færdige...

Mvh
Dan

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#7 » 3. jul 2011, 00:03

Kære Morten :-D

Sig lige til næste gang du laver ben og du samtidig med ska' ha' et par sten. :-) DET RIMER. .1%¤ for så undgår du fragten. :-D .......... ;-)

Lidt synd, at i bøvler sådan med sølvhinden, for den er ganske nem at afmontere, løsen blot hinden med en sløv kniv i det ene hjørne, tag fat i hinden med et stykke køkkenrulle og træk det forsigtig af, det tager ingen tid. :-)
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

akadna
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 3. jul 2011, 00:06

Fred skrev:Kære Morten :-D

Sig lige til næste gang du laver ben og du samtidig med ska' ha' et par sten. :-) DET RIMER. .1%¤ for så undgår du fragten. :-D .......... ;-)

Lidt synd, at i bøvler sådan med sølvhinden, for den er ganske nem at afmontere, løsen blot hinden med en sløv kniv i det ene hjørne, tag fat i hinden med et stykke køkkenrulle og træk det forsigtig af, det tager ingen tid. :-)
Frederik, jeg synes jeg har prøvet "alt"... kniv, skruetrækker... nem og nem... jeg synes da af og til der skal ligges lidt kræfter i. Og det er uanset om det er fra frost eller slagteren.

Brugeravatar

Fred
Redaktør
Redaktør
Kontakt:

Indlæg#9 » 3. jul 2011, 00:12

akadna skrev:
Fred skrev:Kære Morten :-D

Frederik, jeg synes jeg har prøvet "alt"... kniv, skruetrækker... nem og nem... jeg synes da af og til der skal ligges lidt kræfter i. Og det er uanset om det er fra frost eller slagteren.

Kære Dan :-D

Så er vi jo også nødt til at have en omgang ben når du kommer, for den hinde er virkelig let at rive af. .1%¤
Frederik

Besøg Fredstone.dk

"Resultater opnås når virkelystne mennesker samarbejder"

Billede

Brugeravatar

Amazonas
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#10 » 3. jul 2011, 00:18

Pops skrev:.1%¤ - Hej Tibbil - Nå ja men så var det jo nok det hundene og jeg kunne dufte da vi gik tur ud af Gimmingvej i morges :savl2: ..... regnen fik os dog til at vende om og gå til bageren efter morgenbrød i stedet..... - det ser sq godt ud det der - tror jeg skal prøve det engang på min WSM .1%¤

Jeg kunne vel ikke lokke dig til at tage en portion ben med for mig ved lejlighed engang - jeg har jo ikke selv noget Metro-kort - jeg skal selvfølgelig nok give tilskud til benzinen:-)

mvh - Per [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

du kan sagtens købe i metro uden kort, bare spørg om et gæstekort [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Fodbad & Urtepotte
Så er man godt nok langt ude
Med venlig hilsen
Jesper
Amazonas BBQ Team

http://www.facebook.com/groups/320356778018449/
med ved
DM 2010-2011-2012

Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#11 » 3. jul 2011, 07:13

akadna skrev:Det er ganske enkel unfair at lave sådan et indlæg, når man ikke har ét eneste kamben hjemme i huset !!! Vi havde planer om at få 3-2-1 i dag, men droppede det pga. regnen.. dét var vi nu glade for at vi gjorde (vi bor i Valby)

Men de ser mums ud ! Noget jeg har bemærket ved "jer kamado folk" - I bruger (vist) aldrig en holder til jeres ribs, men de ligger altid bare på risten. Jeg bruger en holder i min OTG, men det giver mig nogle plads problemer. Holderen er jo smart, men der er "kun" plads til 4-5 rækker
Er det fordi at i bruger D-stenen som skærmer mod varmen, så i kan udnytte hele risten = flere ben :) ???

ehnberg> Jeg gir dig helt ret, dét kan være en satan at få hevet af.. det er nok det jeg hader mest ved at få ben... den skide hinde - Men af, det skal den skú ! Hvis man en enkel gang får en pakke "Jensens ben", ser man også den hinde, og den bliver netop "bagepapir's agtig" når de er færdige...

Mvh
Dan

Primo bruger D-sten og Big green egg bruger en platesetting men ret har du med platesetting på kan vi bruge hele risten uden vi brænder dem på

Brugeravatar

bjærge
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#12 » 3. jul 2011, 08:44

Det ser da bare godt ud :savl2:

Brugeravatar

topgun
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#13 » 3. jul 2011, 08:49

Flotte lærke ben. Holder du den lave temperatur i den sidste time eller hæver du den ?
Michael
Low and slow, are the way to go. Sousvide Rocks...
Weber 57cm OTG (2001)
Weber Q120 (2007)
Kamado Oval Junior (2010-2012)
Weber Summit S-470 (2012)

belleboskop
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#14 » 3. jul 2011, 09:37

Flotte ben og lækker frokost.

Er det rigtigt set, at du ikke bruger glace eller sauce til og glasere benene med den sidste time?
Jeg har nu

Primo og Black Ranch kul fra TBSgrillshop.dk på Lager klik her for at komme i shoppen

Brugeravatar

akadna
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#15 » 3. jul 2011, 23:27

Tibbil skrev:
akadna skrev:Det er ganske enkel unfair at lave sådan et indlæg, når man ikke har ét eneste kamben hjemme i huset !!! Vi havde planer om at få 3-2-1 i dag, men droppede det pga. regnen.. dét var vi nu glade for at vi gjorde (vi bor i Valby)

Mvh
Dan

Primo bruger D-sten og Big green egg bruger en platesetting men ret har du med platesetting på kan vi bruge hele risten uden vi brænder dem på
ok, hvad gør man så hvis man som jeg har en otg ? Kunne man evt bruge en forhøjer riste og så ligge en fredstone/pizza sten under ?

/Dan

Brugeravatar

lractbird
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#16 » 3. jul 2011, 23:39

Flotte ben Tibbil. Gode billeder og fin besklrivelse.
Jeg vil jo gerne rubbe bagsiden af ben også, så jeg piller hinden af. For en måneds tid siden grillede jeg 20 kg kamben til et større selskab. Ved den lejlighed fandt jeg på at bruge en ØSTERSKNIV til at pille hinden af med, så løsner man den let, og med en klud som når man flår en rødspætte, så går det som en leg. Østerskniven er ubetinget det bedste redskab jeg har prøvet at ordne hinder med.
CARLS COOL KITCHEN KICKS ASS
Med venlig hilsen
Carl

Brugeravatar

Emneforfatter
Tibbil
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#17 » 16. aug 2011, 19:33

Jeg har nu ikke selv lagt dette indlæg i Opskrifter i særklasse men jeg er rigtigt stolt over at ha lavet et indlæg der passe ind der.

Så derfor har jeg valgt at lave et tillæg til dette indlæg.

Man kan hvis man lyster kan man give sine ben bbqsovs den sidste time i 3 2 1 .

så kommer det til at se sådan her ud.

DSCN0789.JPG

og efter en lille time.

DSCN0790.JPG

Så skulle det hvis være på plads velbekommen

Tilbage til "Opskrifter i særklasse"