Chili sauce v.3,0 Samt lækker dressing

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
Gunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Chili sauce v.3,0 Samt lækker dressing

Indlæg#1 » 11. mar 2021, 13:59

Det er snart mange år siden at jeg lavede min v. 1 Chili sauce (2009) viewtopic.php?t=10776 og V.2 (2017) viewtopic.php?f=43&t=47007

Da min hustru surfede rundt og ledte efter opskrifter den anden dag, så hun at der blev linket til dem et sted. Jeg kom så til at tænke over at jeg de sidste år, har lavet en lidt anden version. Selvom jeg også stadig laver de 2 andre fra tid til anden. Og den skal jeg da lige dele til det chili elskende folk :-)

Jeg bruger lidt færre ingredienser end de to andre (Less is more) Den store ændring er nok at jeg bruger en færdig chili sovs det skal være af den asiatiske type som er helt fin i det, den på billedet er fra Rema. det er egentligt for at slippe for at komme så mange knust chili i. som jeg syntes giver lidt en "pulver smag"

Opskriften er enkel.
1 glas rød pesto
1 bøtte tomat
1/2 flaske af chili saucen
2 tsk. chili flager
smags neutralt olie
Chili.jpg
Chili.jpg (110.24 KiB) Vist 1079 gange

Kom lidt olie i en gryde og kom resten af ingredienserne i, varm det langsomt op så det får lidt varme. Det må ikke koge skal bare varmes i gennem. juster evt. med mere olie der skal være ret meget olie i så der ligger et lille lag af olie i toppen af glasset.
Kom det i et skoldet glas, og på køl.

Og nu til en nyhed :-)
Jeg er blevet rigtig glad for denne dressing, som er fantastisk i en fransk hotdog :-) men også i en burger, pitabrød o.lign. OG DEN ER FOR LÆKKER SOM DIP TIL CHIPS [smilie=pdt_aliboronz_37.gif] den er en fantastisk cremet blanding af creme fraiche og chili.

Opskriften er super enkel.
3-4 spsk. creme fraiche
1-2 tsk. af chili saucen (efter smag)
røres sammen og klar....
Chili_1.jpg
Chili_1.jpg (104.31 KiB) Vist 1079 gange

Og en sidste variation, den bedste dyppelse til pommes fritter.
3-4 spsk. god mayonnaise (rigtige mænd rører deres egen mayo) men en hellman kan også bruges.
1-2 tsk. af chilien.
røres bare sammen og klar....
Med venlig hilsen
Den evige Grill lærling......
www.sjaellandslaaseteknik.dk

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Chili sauce v.3,0 Samt lækker dressing

Indlæg#2 » 11. mar 2021, 14:21

Det lyder som noget der skal prøves :D

Hvor længe vil det kunne holde på køl?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Emneforfatter
Gunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#3 » 11. mar 2021, 17:54

Sjovt det er jeg blevet spurt om på de andre opskrifter også.
Jeg ved det ikke, men da det er dækket af olie og varmebehandlet. Så tror jeg det holder længe, det bliver ikke dårligt i mit køleskab :-D jeg tror sund fornuft er svaret her....
Med venlig hilsen
Den evige Grill lærling......
www.sjaellandslaaseteknik.dk

Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 11. mar 2021, 19:24

Kære Gunni,

Jeg lærte din første udgave at kende i 2012. Siden da har der stort set altid været en plastikbøtte fyldt med mirakelmidlet i køleskabet. Min datter elsker den, min svigerfar ligeså... jeg har endda givet nogle glas i gave :-)

Mange tak for opskriften og mange, mange shawarmaer og pitabrød med et ekstra pift!
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

JakobL
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#5 » 14. mar 2021, 22:37

Hej Gunni,

Tak for den fornyede inspiration, som selvfølgelig skal testes snarest.

Jagten på den perfekte Shawarma House no.1 chilisauce fortsætter dog ufortrødent :-)

Hos den lokale grønthandler faldt jeg forleden over vedhæftede chilisauce. Den så god ud, så der var håb .. og ja, den der helt specielle smag VAR der faktisk!

Og nu med en ingrediensliste der var til at overskue.

Tomat
Chiliflager
Hvidløgspulver
Rapsolie

Så hvor svært kan det være ?

Men hvilke tomater? Hvordan skal hvidløgspulver
behandles ? (Opløs i vand før opvarmning f.eks.)

Så det er stadig ikke lykkes mig :-( men måske dette kan inspirere nogen til at ramme helt rigtigt ?

FCFC5523-6C3B-455C-BE7C-3F8DF57097F3.jpeg

God jagt .. tak for alle tips Gunni, og undskyld jeg kidnapper din tråd lidt ;-)

Mvh Jakob

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#6 » 16. mar 2021, 07:59

Gunni 1000 tak for din nye opskrift den skal helt sikkert prøves er super fan af dine tidligere Chili saucer
Hilsen
John
————————-
Old Truckers BBQ Hjemmeside Old Truckers BBQ Facebook Old Truckers BBQ Instagram Old Truckers BBQ Youtube

KCBS Certified BBQ Judge
WBQA Certified BBQ Judge

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"