To kilo fylder en lav flamingokasse og de var ganske fine. Ikke så store, men det gjorde ikke så meget. Så var der flere haler. De store har de taget fra til at ligge fremme i butikken til løssalg.

Flække/rensearbejdet tog et god stykke tid. Der var en del, der lige havde spist og var godt i gang med fordøjelsen, så det splattede rimelig meget. Andre var det bare at flække og pille tarmen ud.
Inden jeg startede havde jeg rørt en ailoli sammen. Det kan vitterligt ikke betale sig at købe det, så man først har prøvet at røre en mayo sammen selv. Og det bliver lige så godt.

Imens jeg rensede tændte jeg op i Weberen og lagde bagekartofler på.
Da de alle var renset kom de alle sammen i en foliebakke, og fik de noget smør rørt med hvidløg klattet over sig samt persille.

Og så på grillen med det. Kartoflerne var færdige og jeg havde læst, at de skulle grilles indirekte, så jeg satte en kulbakke i hver side og foliebakken i midten på grillristen.
Jeg havde også læst, at de skulle have 5-8 minutter og endelig ikke for længe. Jeg tænkte, at de nok skulle have lidt længere, når nu der var så mange i én bunke. Så jeg kiggede til dem efter 8 minutter og der var de slet ikke færdige. Så igen efter et kvarter. Det samme. Nogle var tydeligvis rå, så de fik lidt længere tid. Jeg endte med at tage dem af efter et par og 20 minutter. Kartoflerne var stadig glohede, så ikke noget tabt der. Men selve jomfruhummerne havde en mærkelig konsistens. Helt bløde/mosede/grynede. Smagen fejlede ikke noget, men det var ikke så delikat. Min kæreste og jeg tømte fadet, sammen med en kold hvidvin og hjemmebagt filonebrød, og var egentlig fint mætte.
Mindstemanden syntes det var sjovere at spise høstanemoner, så han fik en portion havregryn inden han skulle i seng.

Nå, men mit bud er, at der simpelthen har været for mange jomfruhummere i bakken måske kombineret med for lav varme, og så har den for langsomme tilberedning ødelagt strukturen i halerne.
Det bliver nok ikke lige de næste par dage jeg vil forsøge mig igen, men en opfordring til ikke at fylde så meget i bakkerne skal I altså have herfra, hvis I skal grille jomfruhummere.
Så hellere grille dem ad nogle omgange. Hvis de kun skal have 5 minutter, kan man jo sidde og fedte med en portion, mens den næste er på grillen.