Jomfruhummere - flot men ikke så godt

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Jomfruhummere - flot men ikke så godt

Indlæg#1 » 1. aug 2020, 09:18

Der var tilbud på jomfruhummere bed Clausens Fiskehandel på havnen i Aarhus - 2 kg for 150,-. Og da de to ældste børn på 3 og 7 var ude af huset, var der lidt ekstra tid til at lave mad.

To kilo fylder en lav flamingokasse og de var ganske fine. Ikke så store, men det gjorde ikke så meget. Så var der flere haler. De store har de taget fra til at ligge fremme i butikken til løssalg.

Billede

Flække/rensearbejdet tog et god stykke tid. Der var en del, der lige havde spist og var godt i gang med fordøjelsen, så det splattede rimelig meget. Andre var det bare at flække og pille tarmen ud.

Inden jeg startede havde jeg rørt en ailoli sammen. Det kan vitterligt ikke betale sig at købe det, så man først har prøvet at røre en mayo sammen selv. Og det bliver lige så godt.
Billede

Imens jeg rensede tændte jeg op i Weberen og lagde bagekartofler på.

Da de alle var renset kom de alle sammen i en foliebakke, og fik de noget smør rørt med hvidløg klattet over sig samt persille.
Billede

Og så på grillen med det. Kartoflerne var færdige og jeg havde læst, at de skulle grilles indirekte, så jeg satte en kulbakke i hver side og foliebakken i midten på grillristen.
Jeg havde også læst, at de skulle have 5-8 minutter og endelig ikke for længe. Jeg tænkte, at de nok skulle have lidt længere, når nu der var så mange i én bunke. Så jeg kiggede til dem efter 8 minutter og der var de slet ikke færdige. Så igen efter et kvarter. Det samme. Nogle var tydeligvis rå, så de fik lidt længere tid. Jeg endte med at tage dem af efter et par og 20 minutter. Kartoflerne var stadig glohede, så ikke noget tabt der. Men selve jomfruhummerne havde en mærkelig konsistens. Helt bløde/mosede/grynede. Smagen fejlede ikke noget, men det var ikke så delikat. Min kæreste og jeg tømte fadet, sammen med en kold hvidvin og hjemmebagt filonebrød, og var egentlig fint mætte.
Mindstemanden syntes det var sjovere at spise høstanemoner, så han fik en portion havregryn inden han skulle i seng.

BilledeBillede

Nå, men mit bud er, at der simpelthen har været for mange jomfruhummere i bakken måske kombineret med for lav varme, og så har den for langsomme tilberedning ødelagt strukturen i halerne.
Det bliver nok ikke lige de næste par dage jeg vil forsøge mig igen, men en opfordring til ikke at fylde så meget i bakkerne skal I altså have herfra, hvis I skal grille jomfruhummere.
Så hellere grille dem ad nogle omgange. Hvis de kun skal have 5 minutter, kan man jo sidde og fedte med en portion, mens den næste er på grillen.

Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Re: Jomfruhummere - flot men ikke så godt

Indlæg#2 » 1. aug 2020, 09:43

Det kan godt være at du ikke er helt tilfreds, men min tænder løber nu i vand alligevel.

Denne spise er for mig indbegrebet af sommer og luksus. Helt simpel men meget delikat, og så ser den bare flot ud når den serveres. Jeg tror du har helt ret mht. at du har haft for mange i grillbakken for ellers er din fremgangsmåde stort set identisk med min...

Normalt når jeg laver dem, sørger jeg for at de kun ligger i ét lag, og så bruger jeg et fad eller lignende der kan forvarmes i grillen. Jeg har brugt ildfaste fade og senest en støbejernspande købt i Jem og Fix som er genial til det. Panden får fuld skrue i grillen indtil den er rygende varm, og så ryger hummerhalerne på. GillLens låg lukkes og så tager det vitterligt kun 5 minutter.

Hvis du gør det på den måde kan du også nemt lave det i flere tempi hvis du har meget store mængder. Jeg tror ikke jeg har lavet mere end ét kilo i ét hug, men jeg har normalt kun halerne. Første hold kan spises mens næste hold lige ryger i grillen.

Prøv igen... fordelen ved at eksperimentere med denne ret er at man så skal spise mange hummere med aioli og dyppe godt brød i saften fra fadet!
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 1. aug 2020, 11:29

Det ser lækkert ud og et godt indlæg..
Jeg har lige været 2 uger på Læsø og spist masser af jomfruhummer, jeg tager altid tarmen ud inden jeg flækker dem.
De lokale kalder det at røve dem, det midterste "haleblad" vrides forsigtigt til højre og venstre, du kan mærke når de knækker i siderne, og derefter trækker du forsigtigt "haleblad" væk og tarmen følger med..
Resten af 2kg jomfruhummer haler blev brugt dagen efter til en "stjerneskud" med Røgede rejer og lokale fiske rødspætter.. Billede

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Glazzy76
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#4 » 1. aug 2020, 14:10

Det ser skønt ud og sjov kombi med bagt kartoffel. Det har jeg ikke set før, men det skal da prøves. Og en hjemmelavet aioli er altid lækkert, den passer også fint til de bagte kartofler.

Personligt synes jeg ikke det gør noget hvis hummerne er en lille smule rå så længe de er super friske. Den sødme og smag de har :savl2: ...

Et lille tip er at gemme skallerne og lave en fond/hummer bisque på dem, så de ikke går til “spilde”

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 1. aug 2020, 16:46

Et spørgsmål der altid har plaget mig.
Hvordan kan man se om hummeren er jomfru?
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 1. aug 2020, 19:03

Det er vist nok lidt ligesom at kønsbestemme marsvin og hamstere... meget svært.
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 1. aug 2020, 21:01

Tak skal I have. Det er nu ikke fordi jeg har mistet modet på at lave retten igen. Men mere som Støy er inde på - så er det sgu lidt luksus. Og her var det lige to gange luksus, der gjorde, at jeg kastede mig over jomfruhummerne: 1 - De var på tilbud og 2 - to af ungerne var afsat, så der var tid til at kræse om det.

Næste gang bliver det helt sikkert af flere omgange, så de kan få noget mere koncentreret varme.

Og så vil huske dit tip Aammat - så kan man vel også nøjes med at brække dem midt over, så man kun har halerne?

Det med kartoflen var for at få noget fyld. Fisk mætter jo på en anden måde end kød fra landdyr, så vi havde brug for noget tyngde, da vi ikke fik andet. Og så er sådan en kartoffel jo rimelig smagsneutral

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 1. aug 2020, 21:02

Og det stjerneskud der - ikke værst [FACE SAVOURING DELICIOUS FOOD]

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#9 » 1. aug 2020, 21:09

Ja, det er oftest kun halerne vi spiser når vi er på Læsø.
Disse 2 kg haler tog mig ca 20 min at fjerne tarmen på med den metode jeg beskrev, bare gør det langsomt i starten til du får fornemmelse af hvordan det gøres. Billede

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 1. aug 2020, 21:16

Det er sgu en god track time. Jeg tør ikke sige hvor lang tid jeg brugte på mine............

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 3. aug 2020, 08:25

Jeg har lavet mange hummerhaler, som i RIGTIG mange.Kogte, stegte, grillelede - laver dem altid efter nedenstående nu:
Brug kun halerne, kroppen indeholder ......... :roll: , kløerne er ikke arbejdet værd.
Sid ved et bord, godt dækket med et tykt lag aviser - det sviner og lugter (lugter bagefter)
Klem halen sammen, ved at trykke på “spidserne” under halen, det kan godt gøre lidt ondt i fingrene når man ordner 5-10 kg. Den skal “knække” så halen står åben, når den er klippet op.
Klip halen op på langs, med en kort saks, og fjern tarmen ved at trykke tarmen ned mod avispapiret med saksen.
Læg halerne side om side i en grillbakke - den med huller i bunden.
Drys halerne- i den åbne sprække (hvis du altså har klemt halerne rigtigt) - dvs på kødet - ikke på skallen, med HVIDLØGSSALT (Santa Maria) ikke hvidløgspulver, men en færdig blanding.
Dryp hver hale med 2-3 dråber frisk lime saft - gør det i nævnte rækkefølge, så trækker limesaften hvidløgspulveret med ind under skallen.
Grill halerne i indirekte i 8-12 min. ( alt efter varme i grillen)
Lad dem hvile i ca. 5 min så de kun lige er lune.
Spis dem med hvidløgsmayo, alm mayo, chili mayo og en god lys flute.

Jeg har lavet hummerhaler for folk fra Læsø, der ellers ikke var ret vilde med hummerhaler - det var de efter de havde smagt ovenstående ;-)

3FF9F590-3668-4255-9F7F-310E32491A62.jpeg

D4A4A2BB-EF42-48F8-A009-D0EA7B64A1AA.jpeg

Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#12 » 3. aug 2020, 11:51

Nøøøj!

Hvem er den stakkels person, der skulle have den bakke, der står lige til venstre for vasken? ;-)
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#13 » 4. aug 2020, 20:55

Alle de skriverier skabte en trang... aftenens måltid:
Vedhæftede filer
0EED592E-FB03-4E3E-BBBD-8CC19989EE1B.jpeg
På grillen inden låget lukkes...
C3F3F56C-F523-449A-BDD5-953D11EEDA4F.jpeg
Serveret!
C3F3F56C-F523-449A-BDD5-953D11EEDA4F.jpeg (176.92 KiB) Vist 1156 gange
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

Brugeravatar

Emneforfatter
mochr
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 4. aug 2020, 22:05

Ja, det er jeg sgu ked af, det jeg fik startet her (sorrynotsorry :D) Ser dælme godt ud!

Er det den pande du nævner i dit svar længere oppe? Ret smart, at den har små ører i stedet for et langt håndtag..

Støy
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#15 » 5. aug 2020, 17:36

Jeps, det er den samme. Fik fejlagtigt skrevet at den er fra Jem og Fix. Den er faktisk fra Harald Nyborg:

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/gr ... de-o-30-cm
Søren

Weber Genesis S-330
ODC Ascona
Ooni Koda

langebo
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#16 » 7. aug 2020, 19:07

CP skrev:Jeg har lavet mange hummerhaler, som i RIGTIG mange.Kogte, stegte, grillelede - laver dem altid efter nedenstående nu:
Brug kun halerne, kroppen indeholder ......... :roll: , kløerne er ikke arbejdet værd.
Sid ved et bord, godt dækket med et tykt lag aviser - det sviner og lugter (lugter bagefter)
Klem halen sammen, ved at trykke på “spidserne” under halen, det kan godt gøre lidt ondt i fingrene når man ordner 5-10 kg. Den skal “knække” så halen står åben, når den er klippet op.
Klip halen op på langs, med en kort saks, og fjern tarmen ved at trykke tarmen ned mod avispapiret med saksen.
Drys halerne- i den åbne sprække (hvis du altså har klemt halerne rigtigt) - dvs på kødet - ikke på skallen, med HVIDLØGSSALT (Santa Maria) ikke hvidløgspulver, men en færdig blanding.
Dryp hver hale med 2-3 dråber frisk lime saft - gør det i nævnte rækkefølge, så trækker limesaften hvidløgspulveret med ind under skallen.

Jeg har lavet hummerhaler for folk fra Læsø, der ellers ikke var ret vilde med hummerhaler - det var de efter de havde smagt ovenstående ;-)

Jeg ved at de også er gode i en bålhytte i ulfborg .....god mad og hyggeligt selvskab

Sent from my iPad using Tapatalk

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#17 » 9. aug 2020, 13:57

langebo skrev:
CP skrev:Jeg har lavet mange hummerhaler, som i RIGTIG mange.Kogte, stegte, grillelede - laver dem altid efter nedenstående nu:

Jeg ved at de også er gode i en bålhytte i ulfborg .....god mad og hyggeligt selvskab

Sent from my iPad using Tapatalk

Er det ikke deroppe der er nogen der kører og leder efter
ulve ? :oops: :P ;-) :lol: :lol: :lol:

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"