Kylling over åben ild

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Kylling over åben ild

Indlæg#1 » 20. maj 2020, 14:55

Har længe gået med tanken om, at jeg gerne ville lave mad med åben ild og rigtig træ som brændsel.
Men da jeg hverken har en offset smoker (endnu), WSM https://www.youtube.com/watch?v=fThxGj6u_vw eller nogen Santa Maria style grill, blev det testet af på en ganske almindelige Weber 57 med rotisseri og uden låg på, noget som de fleste kan være med på.

Selve kyllingen kunne ikke være mere simpel, for den fik kun salt... Men resultatet blev fantastisk! :savl2:
Med en fantastisk smag af bål, uden det overdøver eller er for meget, og ikke det samme som hvis der havde været brugt kul og noget røgtræ.

Det største problem jeg havde, var at mit træ ikke var helt tørt. Det ville ikke helt brænde af sig selv, så brugte en lille smule trækul under træet, for at booste det lidt. Ellers var det en fornøjelse at arbejde med, at sørge for brændet lå helt rigtigt og brændte jævnt og få lagt nyt på som det brændte ud.
Brugte 4-5 små kævler, de skal jo kunne ligge i grillen, og ud til siden, uden at være under selve kyllingen eller have alt for store flammer.
Det tog lidt over 2 timer, ikke til fruens største begejstring, hvor af jeg brugte ca 45min på at få mit ikke tørre træ til at brænde :lol:

Det er bestem ikke sidste gang jeg skal bruge den metode .1%¤
Vedhæftede filer
IMG_0215.jpg
IMG_0216.jpg
IMG_0217.jpg
IMG_0218.jpg
IMG_0219.jpg
IMG_0220.jpg
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

Henning W Pedersen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Kylling over åben ild

Indlæg#2 » 20. maj 2020, 15:27

Det ser rigtig god ud
Hilsen Henning
Aabenraa

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 20. maj 2020, 16:08

Det ser sgu godt ud Rasmus
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 20. maj 2020, 16:46

Giver helt minder om den gamle kasse grill med rotisseri . Min første grill .

Lækkert
Nicolai

steenj
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 20. maj 2020, 19:07

Fin idé, måske kunne man også komme lidt peber på kyllingen?
Mvh. Steen.

Tommerup røgeovn, Borniak, Primo kamado oval, Bge mini, plus det løse.

Brugeravatar

Emneforfatter
RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 20. maj 2020, 20:37

steenj skrev:Fin idé, måske kunne man også komme lidt peber på kyllingen?

Den kunne sagtens tåle at få lidt en lidt mere avanceret krydring. Men som en gift mand er det jo mit job at irritere konen, uden at gøre det bevidst selvfølgelig. Kom sent igang med kyllingen, og planen var den bare skulle have været over almindeligt med kul. Men fik en i mine øjne genial åbenbaring, min kone vil nok mene gal, at den skulle laves over åben ild. Så det var hvad jeg skyndte mig at hælde på, inden den kom på grillen :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"