Hvis man skifter Stryhnˋs den grove ud med fjerkrælever og nogle andre ingredienser, kører det helt glat og serverer det på noget sprødt sammen med nøje udvalgt topping og kalder det pate, ja, så nikker både grever og baroner anerkendende.

Her har jeg brugt kyllingelever, som jeg har set helt ned til 15-16 kr. for 500 gr. Leveren skal befries for det grove “snask” der ikke er særligt lækkert, og lægges i en let eddikeopløsning ca. 20 min. for at fjerne blodrester.

De øvrige ingredienser kan være som på billedet. Valnød og svampe giver noget umami, men kan undværes eller erstattes af andre faste ingredienser.

Pateˋen skal ikke bages som en leverpostej, så derfor skal alle ingredienserne varmebehandles.
Kyllingeleveren steges ved middel varme til den lige akkurat er gennemstegt.
Øvrige ingredienser hakkes groft og sauteres uden at taˋ for meget farve.

Alle ingredienser, undtaget kylling kommes i en blender og blendes helt ud. Herefter kommes kyllingeleveren i sammen med 2 dl. fløde og blendes glat.
150-200 gr. smør afsmeltes på panden og kommes i blenderen inden levermassen er afkølet, og blendes ind i levermassen.
Levermassen tilsmages med salt “peber” og evt. citron.

Levermassen kommes i forme mens den er lun og stilles på køl. For at gøre pateˋen lidt mere appetitlig at se på, og for at undgå oxydering, kan der kommes et tyndt lag klaret klaret smør på overfladen af den afkølede pate.

Hvis man serverer kyllingeleverpate på sprødristet ciabatta eller lignende er der ikke et øje tørt.
Alternativt vil tyndt skåret rugbrød, krydderkiks oa. også gøre sig godt.
Topping kunne være alt muligt syrligt - her har jeg valgt cornichoner og ovntørret tomat.

Ib M