Spyd på grill

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Spyd på grill

Indlæg#1 » 1. aug 2019, 17:05

Jeg er stadig på udkik efter nye/flere variationer af spyd på den nye konro-grill.

Billede
Billede
Mine risboller “yaki onigiri” som jeg sidste gang stegte på panden pga. vejret (stor succes) skulle jeg denne gang stege på konro. Jeg havde kogt risene på vand som sidst, med den undtagelse at lidt af vandet blev skiftet ud med soya for at giˋ noget smag.
Enten har jeg målt forkert af eller også gør soya et eller andet kemisk ved processen, risene absorberede hurtigere end ellers væsken, og de blev ikke klistrede og sammenhængende som ellers, og de holdt til nød og næppe sammen under grill stegningen, og blev ikke sprøde som på panden - Det ses der på.

Billede
BilledeBillede
Billede
Så skulle der prøves jomfruhummer. Kødet blev taget ud og sat på spyd. De smagte dejligt, men syntes ikke det er besværet værd. Hvis man vil den vej kan man lige så godt købe nogle pillede store tiger.
Men alle skallerne kan der stadig komme en god hummer bisque ud af.

Billede
Billede
Billede
Lyn grillet tun var derimod et stort hit, bortset fra at de havde en tendens til at sidde fast i risten, dog uden det blev kritisk men når man ved hvor kort tid det skal haˋ bliver man hurtig panisk når det går op for en at den første sidder fast. Tror ikke de var tørre nok da de kom på. Blev stegt i “strimler” og udskåret efter.
Men et lille stykke tun med forårsløg på toppen, dyppet i lidt god soya er en rigtig god “starter”

Billede
Prøvede senere med et krydderurteblad også, her koriander - måske er bredbladet persille bedre...

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Kyllingespyd er oplagt til den her type grillstegning. Vinger, lårkød og ureelt kød til spyd - bryst kan helsteges eller gemmes til en anden gang. Skrog og knogler kommes på frost til fond/suppe senere.

Kyllingskind på spyd skal jeg haˋ prøvet igen. Har prøvet før men måtte opgive da der dryppede fedt af konstant og grillen flammede op. Har læst at en hurtig kogning af skindet skulle afhjælpe noget af problemet, så det må afprøves senere.

Billede
Ps. Agurkesalat med en “sjat” soya er slet ikke en dårlig kombination, det giver en fin udefinerbar krydring syntes jeg.

Ib M
Senest rettet af Ib M 1. aug 2019, 17:07, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Spyd på grill

Indlæg#2 » 1. aug 2019, 18:07

Du er en kunstner både med maden og med fotografierne. PS min kone synes at det er rigtig ærgerligt at du poster så meget, hun mener at det er alt for dyrt... for nu skal jeg have en bordgrill.

I øvrigt: kalvelever, citrusfrugter og bacon kan noget helt unikt sammen med hvidløg på et spyd. Jeg er ret sikker på at hoisinsauce vil passe i både tema samt smag.
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Spyd på grill

Indlæg#3 » 1. aug 2019, 18:22

Det anede mig at det gik den vej ;0))
Jeg ser allerede frem til hvad du kan kreerer på en bordgrill...

prause skrev:I øvrigt: kalvelever, citrusfrugter og bacon kan noget helt unikt sammen med hvidløg på et spyd. Jeg er ret sikker på at hoisinsauce vil passe i både tema samt smag.

Allerede nu inden jeg har smagt det syntes den kombination du kommer med lyder meget lovende - det skal da prøves på et tidspunkt.

Ib M

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#4 » 3. aug 2019, 14:27

Det er utroligt flot, både foto og mad. Og juliennejern til agurken, det er sgu da smart... :lol:
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 3. aug 2019, 15:32

skaal-um skrev:Og juliennejern til agurken, det er sgu da smart... :lol:

Så det på en japansk side - der skal ikke meget til for at højne synsindtrykket ;0))

Ib M

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"