Iberico pluma som halvfabrikata

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Iberico pluma som halvfabrikata

Indlæg#1 » 23. jul 2019, 21:17

Havde taget 1 kg. pluma op af fryseren for dage siden som jeg kunne se jeg ikke ville få brugt inden for brugbar tid.
Så resultatet blev at det blev skåret i småstykker og stegt af sammen med løg, peber og champignon.
Så bliver det delt i et par portioner og kan så bruges i en opbygget gryderet, eller en gang luksus biksemad.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Og så inden jeg bliver lynchet og beskyldt for helligbrøde så har jeg tidligere lavet pluma som den retteligt skal spises - rosastegt.
Billede
Det skal dog indskydes at det anbefales gennemstegt pga. risikoen for bla. trikiner.

Ib M
Senest rettet af Ib M 23. jul 2019, 21:20, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

skaal-um
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Re: Iberico pluma som halvfabrikata

Indlæg#2 » 24. jul 2019, 10:56

Hm, har man trikiner i Spanien?
Begge dele ser nu lækre ud...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 24. jul 2019, 11:15

Vesteuropa skulle haˋ fået godt styr på trikiner, bortset fra Spanien og Finland. Hvad grunden så er til det aner jeg ikke.

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 24. jul 2019, 19:12

Første anvendelse af halvfabrikata blev noget der kunne minde om tacos af ukendt oprindelse.

Billede
Billede

Ib M

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#5 » 25. jul 2019, 11:31

Skulle Trikiner ikke være døde, hvis man fryser det ned til minimum 18 grader?
Det er jo en vare som har været på dypfrost.

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#6 » 25. jul 2019, 12:28

Det troede jeg også, men jo mere jeg fik læst om emnet jo mere forvirret og i tvivl blev jeg.
Hvis man læser på fødevarestyrelsens hjemmeside skulle dybfrysning -18° slå trikiner ihjel.
Hvis man så går i dybden med emnet finder man ud af at der et flere typer trikiner, hvor af nogle af dem er kulderesistent. De har bla. været et problem på grønland, men så vidt jeg husket skulle der være kommet rimeligt styr på det nu.

Som skrevet tidligere skulle det kun være Spanien og Findland der ikke har styr på trikiner, og hvilke typer der her er tale om fandt jeg aldrig ud af i de modstridende artikler jeg stødte på.

Jeg prøvede også at finde ud af hvordan det forholder sig med trikiner og sous vide, så man af den vej kunne tilberede ved lav temperatur i længere tid om slå trikiner ihjel.
Men trikiner er en parasit modsat bakterier - og hvordan man kan overfører tider og grader for pasteurisering af bakterier i forhold til trikiner kunne jeg ikke finde retvisende info om

Derfor valgte jeg at oplyse om anbefaling til 75° så det ikke står tilbage at det havde jeg styr på.

ps. Kan da håbe på at der sidder nogen med dokumentation for hvordan det rent faktisk forholder sig.

Ib M

Brugeravatar

aammat
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 25. jul 2019, 18:53

Trikiner eller ej, det ser lækkert ud.. :-) TAK..!

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#8 » 26. jul 2019, 07:47

Hvor er det lækkert Ib.
Det sker virkelig noget på GG i øjeblikket, så fedt.
Vedrørende trikiner, så er det kompliceret.
1) Ja, det findes trikiner i ret høj grad i dele af Spanien.
2) De findes i vildt og smitter ret ofte svin det går frit som eks Iberico.
3) Det findes flere forskellige arter af trikiner, hvoraf kun nogle smitter svin og mennesker.
4) Nogle arter er kulderesistente og dør ikke ved frysning, andre dør ved dybfrysning i 1-2 uger (-18 grader i mindst 102 timer)
5) I Spanien er der primært problemer med Trichinella Spiralis, der er udbredt hos svin og som smitter mennesker. Heldigvis er den følsom for frysning. Der findes dog også en anden art i Spanien, der ikke er så frysefølsom, men den findes hos rovdyr.
6) Trichiner dør ved opvarmning til 58 grader i mere end et par minutter.
Dermed står vi overfor det evindelige problem med fødevaresikkerhed. Tror vi at frysning er nok eller steger vi til det hele er gråt og trist?
Jeg bryder mig ikke en trikinosetanken (ret ufed sygdom), men 75 grader er helt hen i vejret.
2 ugers frysning samt en opvarmning til min 63 grader (i centrum) vil give en god (2 delt) sikkerhed uden at ødelægge kødet. Men husk det skal være hele vejen igennem og alle steder.
63 grader er medium og det er efter min mening optimalt til svinekød.

https://svineproduktion.dk/publikatione ... r/dvt/0202
https://www.aphis.usda.gov/vs/trichinae ... _sheet.htm
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 26. jul 2019, 10:41

Takker for et indsigtsrigt indlæg med mange gode og letforståelige input, og fin kommentar til hvordan man kan gribe en “sikker” tilberedning an uden at ødelægge kødet helt.
Gode link der giver en god indsigt i problemstillingen, og hvordan man prøver at håndterer problemerne i produktionen.

Ps. de 75° påtrykt pakken er oplyst da det er sikkert og letforståeligt for den uoplyste “alm. dansker” - det er så op til brugeren selv at finde alt. tilberedninger hvis det ønskes.

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#10 » 26. jul 2019, 18:31

Tak.
Ja jeg er meget enig i betragtningen om de 75 grader og med mindre man har et nøjagtigt og hurtigt termometer som eks thermapen må man nok også leve med at stege det "på den sikre side".
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"