Konro grill

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Konro grill

Indlæg#1 » 18. jul 2019, 17:09

Har haft en Konro grill i en måneds tid nu. Den er oplagt til at lave klassisk yakitori på, hvilket indbefatter alle mulige udskæringer fra en kylling på spyd.
Hvis man så begiver sig i kast med bøf hedder det yakiniku - og sådan kan man blive ved med at nørde rundt i de forskellige udskæringer, saucer, begreber og teknikker der kendetegner de Japanske, Koreanske... grilltraditioner.

De grill der traditionelt anvendes har en størrelse der gør det oplagt at f.eks. f.eks. anvendes som bordgrill.
Der kan fås forskellige typer grillkul der er anvendelige til Konro grill pga. deres lange brændtid - alt lige fra presset smuld fra kokusproduktion til “ægte” japansk trækul. priserne svinger fra 20 kr./kg. til små 500 kr./kg.
Jeg har dog også haft anvendt alm. trækul.

Men herunder eksempler på hvad jeg har haft prøvet. Det skulle dog ligne mig dårligt hvis ikke jeg på et tidspunkt får nørdet noget mere i de traditionelle tilberedninger.

Billede
kyllingelår og vingekød med porreBillede

Billede
Kyllingebryst og vinger

Billede
Grøntsager

Billede
Kyllingelever
Billede

Billede
Marineret striploins
Billede

Billede
Laks
Billede
Billede

Billede
Nyretap marineret i soya, stegt, og lagt i en sandwich med grillet julesalat, og chimichurri.
Billede
Billede
Billede

Ib M

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Konro grill

Indlæg#2 » 18. jul 2019, 19:10

Lækker mad og fin lille grill .

Hvor har jeg savnet dine altid fantastisk flotte billeder
Nicolai

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#3 » 18. jul 2019, 19:45

nicolai.k skrev:Lækker mad og fin lille grill .

Hvor har jeg savnet dine altid fantastisk flotte billeder

Jo tak - jeg er glad for den, og tror den fremadrettet vil blive benyttet mere en Primo.

Ib M

Brisse
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 18. jul 2019, 23:21

Ser rigtigt lækkert ud. Fantastiske billeder. :-D

Hvor har du erhvervet denne grill henne?

Kim
Primo oval Xl
Pizzeria Pronto
Weber Go Anywhere

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#5 » 19. jul 2019, 06:32

Brisse skrev:

Hvor har du erhvervet denne grill henne?

Kim

Den er købt hos https://www.yeschef.dk men den er efterhånden til at få flere steder.

Ib M

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 19. jul 2019, 08:25

Det ser fantastisk lækkert ud :savl2:

Men står lidt tilbage med spørgsmålet om, hvad kan den som man ikke ville kunne på en almindelig grill?
Hvis svaret er at du bare synes den er fed, så er det også rigeligt begrundelse, og jeg vil give dig helt ret .1%¤

Er nødt til at have et argument til konen, hvis jeg skulle blive fristet til at anskaffe mig en :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

techie
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 19. jul 2019, 08:38

Meget smukke billeder og interessant grill. Sådan lidt hvad der skete hvis en typisk firkantet 80'er grill og en kamado prøvede at få et afkom. Simpel og firkantet men med god isolering :-)
Med venlig hilsen,
Thomas

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#8 » 19. jul 2019, 09:28

RTCallesen skrev:Det ser fantastisk lækkert ud :savl2:

Men står lidt tilbage med spørgsmålet om, hvad kan den som man ikke ville kunne på en almindelig grill?
Hvis svaret er at du bare synes den er fed, så er det også rigeligt begrundelse, og jeg vil give dig helt ret .1%¤

Er nødt til at have et argument til konen, hvis jeg skulle blive fristet til at anskaffe mig en :lol:

Overordnet kan man nok ikke lave noget på den som man ikke vil kunne gøre på en traditionel grill. Det er nok mere størrelsen og måden den anvendes på man skal se på.

Men det er nok nemmere at google yakitori, konro grill for at få et indtryk af hvad konceptet går ud på, både udskæringer, saucer...

Og så er det som du siger bare en fed kulgrill i et materiale der får det bedste frem i en grill - en af ulemperne kunne være prisen, men de fås også i andre typer, som jeg dog ikke kender noget til

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#9 » 19. jul 2019, 09:29

techie skrev:Meget smukke billeder og interessant grill. Sådan lidt hvad der skete hvis en typisk firkantet 80'er grill og en kamado prøvede at få et afkom. Simpel og firkantet men med god isolering :-)

Det er en meget god beskrivelse...

Ib M

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 19. jul 2019, 10:03

Ib M skrev:
techie skrev:Meget smukke billeder og interessant grill. Sådan lidt hvad der skete hvis en typisk firkantet 80'er grill og en kamado prøvede at få et afkom. Simpel og firkantet men med god isolering :-)

Det er en meget god beskrivelse...
Ib M

Gør isoleringen, og det at den trækker luft ind fra bunden, at den bliver varmere end en almindelige 80'er kassegrill?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Summit Charcoal, Weber 67/57 og Weber Q1000
The Meat Boys

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#11 » 19. jul 2019, 10:40

RTCallesen skrev:Gør isoleringen, og det at den trækker luft ind fra bunden, at den bliver varmere end en almindelige 80'er kassegrill?

Ja, det vil jeg mene. Kammeret er konisk, godstykkelsen er 40mm. foroven og 60mm. ved bunden.
I den mindste størrelse som her fylder man kammeret op med indholdet fra en grillstarter.
Den skulle blive 700°-900° afhængig af brændselstype

Ib M

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 19. jul 2019, 10:59

Ja så lyder det som om den bliver noget varmere så.
Hvilket også giver mening er nødvendigt, når man gerne vil lave tilstrækkeligt med stegeskorpe på det tynde kød, inden det er gennemstegt.

Med den gode isolering er det vel heller ikke et problem, at have den stående på et bord og hygge om den?
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#13 » 19. jul 2019, 11:26

Du kan sagtens haˋ den stående på på bordet, bare man er opmærksom på at der kunne drysse en lille glød ud af ventilationshullerne, så den kan placeres på en træplade.
Jeg har dog ikke været ude for at der er drysset noget ud.

Jeg har mest anvendt Sumi Kokos GrillKul som brænder meget rent og længe. Og da de er store er de nemme at fiske op hvis der er noget tilbage og komme i vand så de kan genanvendes.

Ib M

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 19. jul 2019, 15:50

Ja okay, man kan jo sætte noget net for, eller sørge for at den står på noget der ikke tager skade af gløderne.
Bare for en sikkerheds skyld :lol:

Så den er ret sparsommelig med sit kulforbrug?
Slukker dem i vand? Suger de ikke vand eller noget efter en tur i badekarret, og er umulige at få igang igen bagefter? [smilie=bluecolorz5_pdt_06.gif]
Mvh Rasmus
The Meat Boys

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#15 » 19. jul 2019, 16:10

Jeg har haft kullene i vand et par timer, taget dem op, og lagt dem til tørre så de ville komme til at ligge i solen noget af dagen, og brugt dem igen 24 timer efter.

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#16 » 19. jul 2019, 20:53

Ej hvor et jeg glad for at se dig på banen igen Ib, tak for et super interessant indlæg og dine uforglemmelige billeder.
De er så blærede, specielt dine nyretapper er meget appetitlige...
Where there's smoke... There's laughter.
http://bbqvikings.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 19. jul 2019, 21:26

Jo tak - syntes arbejdet tager en stor del af fritiden, men jeg vil prøve at være lidt mere aktiv herinde end jeg har været de seneste år, både på indlægssiden som på kommentarfeltet, drevet af nysgerrighed og interesse...

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#18 » 20. jul 2019, 08:22

Hvad er det for en størrelse du har anskaffet dig?

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Konro grill

Indlæg#19 » 20. jul 2019, 09:17

Efter mange overvejelser valgte jeg den mindste størrelse:

Hvis konceptet skulle følges og det primært skulle være spydstegning af kylling/kød vil størrelsen passe til 2-4 personer.
Den skulle ikke være større end den kunne stå et alm. havebord.
Skulle kunne anvendes til udelukkende at grille grøntsager til en anden ret, uden for meget besvær og forbrug af kul.
Det var da fristende at vælge en størrelse så man kunne bespise flere mennesker af gangen, uden det ville blive meget dyrere.
Men med tanken om hvor tit jeg så skulle stå og lave forskellige spyd klar til 8 - 10 personer, faldt valget på den mindste model.

Til større arrangementer benyttes primo - til det den er bedst til.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#20 » 20. jul 2019, 10:12

Tak. Med 2 teenagedrenge i huset skal jeg nok gå et nummer op...

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Konro grill

Indlæg#21 » 20. jul 2019, 10:26

Ja, det skal du nok. Dem kan du så også sætte til at producerer spyd af forskellig slags. :o)
Selvfølgelig skal man købe størrelsen efter behov, og heldigvis er der flere muligheder for at vælge det man har behov for.

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#22 » 20. jul 2019, 18:31

Ved du hvad er forskellen på håndlavet og presset er?

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#23 » 20. jul 2019, 19:35

Jeg har ikke kunne finde nogle entydige oplysninger om hvad presset og ikke presset skulle betyde, og om der skulle være nogen forskelle i brugen og holdbarheden af dem.

Den type jeg har ser ud til at være den mest udbredte, men det siger sikkert ikke andet end at det kan være en bedre markedsføring.
Omvendt er jeg ikke stødt på noget negativt på nogen model - presset eller ikke presset.

Så jeg må være svar skyldig !!!

Ib M

Brugeravatar

Emneforfatter
Ib M
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#24 » 30. jul 2019, 13:21

prause skrev:Ved du hvad er forskellen på håndlavet og presset er?

Sakset fra anden side:

“Den håndlavede Konro grill

Blokkene skæres ud i den form, som grillen har, hvorefter de formes og udhules ved håndkraft ved hjælp at hænder og værktøj. Dette sker med stor respekt for materialet. Når blokkene er udformet, skal de efterfølgende bages. De bages i op til 12 timer ved op til 1000 grader celsius. Herefter slibes blokkene til, og der bliver sat spændebånd på.

Den håndlavede Konro grill er knap så hårdfør som den pressede model, og den er derfor oplagt til brug af i hjemmet, hvor den er helt perfekt til picnic, grill på terrassen (eller altanen) og så videre.

Den pressede Konro grill

Den pressede Konro grill starter med at tage form ud af knust diatomit/kiselgur, som udsættes for et hårdt tryk, hvorefter man udsætter det for høj varme. Resultatet er en yderst hårdfør grill, der kan klare selv de travleste dage i et professionelt køkken.

Den pressede Konro grill er også helt perfekt til den glade amatør, hvis der ønskes en Konro grill, der kan tåle at stå udenfor - eksempelvis som en del af et udekøkken.”

Ib M

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#25 » 1. aug 2019, 14:33

Fedt Ib, tak. Altså holdbarhed...

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"