Stegt flæsk

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
styrmand
Grillguru mester
Grillguru mester

Stegt flæsk

Indlæg#1 » 2. jun 2019, 20:55

Valg flæsk er der jo masser af i øjeblikket, men jeg holder mig nu til stegt flæsk.

Jeg skal på onsdag lave stegt flæsk til 12 personer og har en Primo oval Xl og en Genesis til rådighed.

Kan jeg tilberede det næsten færdig på forhånd ??

Gode råd modtages med tak.
Henrik

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Stegt flæsk

Indlæg#2 » 3. jun 2019, 00:09

Hvad mener du med “ næsten færdigt på forhånd” ?
Har du “flæskeholdere” ellers har jeg du kan låne og jeg kører rundt om Lund 2 gange dagligt.

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#3 » 3. jun 2019, 00:16

PB Helsinge skrev:
styrmand skrev:Jeg skal på onsdag lave stegt flæsk til 12 personer . ............ kan jeg tilberede det næsten færdig på forhånd ??
Det kan du sagtens, og det bliver om muligt endnu bedre end med een færdigstegning.

Jeg forsteger mit stegeflæsk bredt ud i eet lag på bradepanderisten og med tør bradepande. Det kan også gøres på grillen hvis du kan styre temperaturen, men det er lidt bøvlet med alt det fedt som smelter bort.
Jeg steger ved max 150⁰C til flæsket nærmer sig tørstegt, men inden flæsket og sværene nærmer sig sprødhed. Derefter må det meget gerne hvile i op til flere dage før det færdigsteges.
Færdigstegningen sker ved 200-210⁰C til passende sprødhed.

Jeg mener at det er et must at flæsket er forsaltet. og det skal være letsaltet. Samtidig er det vigtigt at sværerne fra start af stegning indeholder fugt for at kunne ende som sprøde svære.
Derfor salter jeg skiverne 30 min. i en mild saltlage med 160 g. køkkensalt pr. l. vand. Herefter bør de tages op og ligge og trække i min. nogle timer, og kan ligge flere døgn før første stegning.

I dag kaldes jo hele svinebrystet for ribbensteg til du når ned til slaget. Det deles i to, som tidligere kaldtes stege- og kogestykket.
Kogestykket er bredest og mest kødfuldt. Det undgår jeg til stegt flæsk da kødet næsten altid ender hårdt og tørstegt. Det kan være udmærket til blødt stegt flæsk, men du får ikke de sprøde svære. Det er også stykket til paneret flæsk, som vist er en næsten glemt middagsret.

God fornøjelse og velbekomme til alle.

PS Når jeg tager det sidste flæsk ud af ovnen så har jeg løgskiver klar som kommes direkte i fedtet i bradepanden. Når løgene begynder at tage farve, stadig ved 150⁰C, så sier jeg mit dejlige stegefedt i bakker.
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#4 » 3. jun 2019, 10:57

Hej Per. Det lyder som noget der skal prøves af med det samme.

Du skriver: "Jeg steger ved max 150⁰C til flæsket nærmer sig tørstegt"
Har du en ca tid for hvor længe det er?
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

KennC
Snart Superbruger
Snart Superbruger

Indlæg#5 » 3. jun 2019, 12:43

PB Helsinge skrev:
PB Helsinge skrev:
styrmand skrev:Jeg skal på onsdag lave stegt flæsk til 12 personer . ............ kan jeg tilberede det næsten færdig på forhånd ??
Det kan du sagtens, og det bliver om muligt endnu bedre end med een færdigstegning.

Jeg forsteger mit stegeflæsk bredt ud i eet lag på bradepanderisten og med tør bradepande. Det kan også gøres på grillen hvis du kan styre temperaturen, men det er lidt bøvlet med alt det fedt som smelter bort.
Jeg steger ved max 150⁰C til flæsket nærmer sig tørstegt, men inden flæsket og sværene nærmer sig sprødhed. Derefter må det meget gerne hvile i op til flere dage før det færdigsteges.
Færdigstegningen sker ved 200-210⁰C til passende sprødhed.

Jeg mener at det er et must at flæsket er forsaltet. og det skal være letsaltet. Samtidig er det vigtigt at sværerne fra start af stegning indeholder fugt for at kunne ende som sprøde svære.
Derfor salter jeg skiverne 30 min. i en mild saltlage med 160 g. køkkensalt pr. l. vand. Herefter bør de tages op og ligge og trække i min. nogle timer, og kan ligge flere døgn før første stegning.

I dag kaldes jo hele svinebrystet for ribbensteg til du når ned til slaget. Det deles i to, som tidligere kaldtes stege- og kogestykket.
Kogestykket er bredest og mest kødfuldt. Det undgår jeg til stegt flæsk da kødet næsten altid ender hårdt og tørstegt. Det kan være udmærket til blødt stegt flæsk, men du får ikke de sprøde svære. Det er også stykket til paneret flæsk, som vist er en næsten glemt middagsret.

God fornøjelse og velbekomme til alle.

PS Når jeg tager det sidste flæsk ud af ovnen så har jeg løgskiver klar som kommes direkte i fedtet i bradepanden. Når løgene begynder at tage farve, stadig ved 150⁰C, så sier jeg mit dejlige stegefedt i bakker.

Sikke dog en dejlig guldgrubbe af erfarne staldtips. Tak. .1%¤
Mvh Kenn

Weber Summit E-670
Primo Oval XL
Big Green Egg Mini
Big Green Egg MiniMax
Big Green Egg Large
Big Green Egg XL

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem