Indmad - igen igen.

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indmad - igen igen.

Indlæg#1 » 9. aug 2018, 18:09

Jeg har tidligere i flere omgange forsøgt at slå et slag for indmad - heraf var det mest berygtede nok "suck my balls mate" om McNossets viewtopic.php?f=43&t=46922&p=356655&hilit=indmad#p356655

I nogle af disse indlæg eksperimenterede jeg med at sprænge samtidig med at jeg tilbereder sous vide.
Pointen er at lægge disse 2 ret tidskrævende elementer sammen i 1 tilberedning. Siden hen har jeg eksperimenteret lidt med saltmængder og tilberedningstider og til tunge som serveres her har jeg fundet "den hellige gral":
1 kalvetunge smides i en vakkuumpose og vejes, herefter tilsættes 1.5% salt eks. tilsættes 15 g salt til en tunge på 1 kg.
Tungen vakuumeres og tilberedes sous vide i 3 døgn ved 63 grader.
Når man pakker den ud kan man uden problemer pille huden af tungen og så er den faktisk klar til at spise.
Her spiste vi den i tynde skiver, men den kan også skæres i lidt tykkere skiver og grilles - det bliver den ikke dårligere af, men det ændrer smagen en del og egentlig kan jeg godt lide den "au naturel".
Salaten her er en Meyer opskrift og den smager forbandet godt:
1 stort fintsnittet friskt og sprødt blomkåldshovede snittes fint.
Det vendes i en dressing af ½ mayo og ½ græsk yoghurt tilsmagt med 2-3 tsk god karry og et fintsnittet skalotteløg. Meyer ville have purløg på, men den var visnet i hedebølgen, så det blev frisk estragon - og det fungerer mindst lige så godt skal jeg hilse at sige (fra mig - altså ikke fra Claus).

Se evt. også viewtopic.php?f=43&t=46846&p=356652&hilit=indmad#p356652
Vedhæftede filer
IMG_20180807_193103.jpg
Ja køn er den godt nok ikke sådan en kalvetunge.
IMG_20180807_193427.jpg
Ser sgu pænere ud i skiver sådan en.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Indmad - igen igen.

Indlæg#2 » 9. aug 2018, 19:08

Super.
Tak, det må prøves. :-)
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Indmad - igen igen.

Indlæg#3 » 9. aug 2018, 20:11

Ja, hvis man på nogen måde har et godt forhold til kalvetunge er det et must.
Til alle andre, der bare aldrig har smagt det; giv det en chance. Det er billigt og hvis man ikke bryder sig om det, så er det jo ikke verdens ende - det er nemt at lave på denne måde.
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"