Hvilken gasgrill - skal kunne blive over 1.500C

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Hvilken gasgrill - skal kunne blive over 1.500C

Indlæg#1 » 6. jul 2018, 20:24

Sådan kunne man starte et emne, som ville falde rigtig godt ind blandt de mange andre herinde :-D :lol: [smilie=bluecolorz5_pdt_16.gif]

I stedet vil jeg dele mine erfaring fra et eksperiment her til aften:

I forbindelse med DM købte jeg lidt spontant noget butcher's paper, da jeg hentede min nye Traeger. Da vi havde god erfaring med butcher's paper under tilberedningen af vores brisket, besluttede jeg mig for at teste det af på ribs...

Ribsene blev rubbet med to forskellige slags rub og smidt på Traegeren på "smoke" i 30 minutter, hvorefter temperaturen blev skruet op på 107 C i 2,5 timer.

IMG_2352.jpg

Herefter blev den ene side pakket ind i æblejuice og butcher's paper, mens den anden blev pakket ind i staniol med æblejuice. Temperaturen blev skruet op på 135 C i 1 time.

IMG_2359.jpg

Sådan så de to stykker ud efter at have været pakket ind. Stykket til højre var pakket ind i staniol mens stykket til venstre blev pakket ind i butcher's paper... Som det nok kan ses, var der en kæmpe forskel.

IMG_2360.jpg

Forskellen blev endnu tydligere efter de havde været glaseret og været på grillen i 30 minutter... Stykket der havde været pakket ind i staniol var nærmest smeltet væk mens stykket i butcher's paper var noget mere sammenhængende (og klart bedst - mørt, kunne bides af benet men uden at alt kødet røg med)..

IMG_2362.jpg

I morgen bliver der lavet to hele slabs efter samme metoder for igen at kunne sammenligne - så må vi se, om resultatet er det samme.

I øvrigt en rigtig god røgsmag og røgring på Traegeren:

IMG_2361.jpg

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Hvilken gasgrill - skal kunne blive over 1.500C

Indlæg#2 » 6. jul 2018, 20:29

Lol
Og i øvrigt tak for et tankevækkende eksperiment.
Where there's smoke... There's laughter.

Cata
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 7. jul 2018, 17:05

Fin ide, men forskellen kan meget vel være kødets skyld og ikke pga. forskel i indpakningen.

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 7. jul 2018, 18:21

Cata skrev:Fin ide, men forskellen kan meget vel være kødets skyld og ikke pga. forskel i indpakningen.

Enig - men denne var samme gris og samme side ribben :-)

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"