Spyd af okseklump røget

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Spyd af okseklump røget

Indlæg#1 » 12. maj 2018, 12:09

Jeg ville gerne røge med lav varme i min gasgrill. Efter et par forsøg og en modificering, er resultatet i forsøg 2 blevet ret godt!

Kødet jeg brugte begge gange var okseklump, skåret i store tern. Det fik en rub af følgende: røget paprika, salt, peber, rørsukker, hakket timian.

Billede

Billede

Barbecue saucen var en simpel model lavet af: Ketchup, soya, worchestersovs, hvidløg, peber og balsamico.

Træ til røgning: Mesquite.
Jeg ville gerne give dem 60-70 grader i 3 timer med røg.

Forsøg 1 - fail
Jeg startede med at sætte jeg røgboksen hen over flammetæmmere og tændte 2 brændere. Temperaturen i grillen blev for høj - 120 grader ca.

Så tog jeg en flammetæmmer af, og satte boksen ned oven på en brænder så der kun var 1 brænder tændt. Det blev for varmt for træet i boksen, som antændtes..

Billede

Kødet havde fået for meget varme og var blevet meget tørt - dog var smagen OK.

Billede

Forsøg 2 - success!
Jeg skar jeg et par stykker metal i passende længde, så jeg kunne få røgboksen til at stå hen over en enkelt brænder, uden at være for tæt på. efter lidt tilpasning fandt jeg en god højde. Med en enkelt brænder tændt i den ene side, ligger temperaturen nede omkring 50 grader, og der er røgudvikling. Så jeg skulle faktisk skrue en anelse op for brænderen - helt perfekt da jeg jo så også kan ryge ved endnu lavere temperatur om nødvendigt.

Billede

Billede

Kødet fik en rub, og kom på spyd. Jeg lagde spyddene i den modsatte side i forhold til brænder og røgboks.
Ind imellem penslede jeg dem med æblejuice, og det stod og hyggede sig i 3 timer.

Billede

Da det var ½ time fra færdigt, gav jeg det et par gode lag hjemmelavet barbecue sauce.

Billede

Efter de 3 timers tid, tog jeg dem af. Fyrede op for varmen og grillede de andre ting vi skulle have. Til sidst fik spyddene et par min på hver side. De blev helt perfekte, det smagte helt afsindigt godt! :D

Jeg fik desværre ikke taget billeder af røgen - men den var der!
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Brugeravatar

Henning W Pedersen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Spyd af okseklump røget

Indlæg#2 » 12. maj 2018, 12:23

Det ser godt ud
Hilsen Henning
Aabenraa

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 14. maj 2018, 06:29

Flotte billeder og god beskrivelse!
Og så ser det da rigtig lækkert ud, det må prøves henover sommeren .1%¤

Hvor mørt blev kødet, så det nærmest kunne pulles, eller "bare" almindelig mørt?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 14. maj 2018, 11:20

Det blev meget mørt, men ikke på en pulled måde. Det var rødt - grundet den lave temperatur. :)
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 14. maj 2018, 13:11

Lyder lækkert, og tak for svar .1%¤
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"