Alt godt fra fad

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Alt godt fra fad

Indlæg#1 » 17. feb 2018, 22:36

Nu hvor det er lørdag, var der lidt tid til at lave noget "langtidsstegt" på grillen.

Jeg har fået en Scanpan i fødselsdagsgave, og jeg har tidligere set, hvordan Prause har brugt den som "pande" på grillen - jeg besluttede mig derfor at gøre ham kunsten efter.

Jeg havde en nakkefilet liggende og besluttede mig for at lave noget "sammenkogt" over ca. 3 timer på grillen.

Jeg startede ud med at riste 4 fed hvidløg, 2 løg, 500 gram brun champigning og noget hakket fenikkel i olivenolie.

IMG_0913.jpg

IMG_0912.jpg

IMG_0914.jpg

Herefter grillede jeg håndskåret bacon og fik det brunet godt. Nakkefiletten var skåret i store "chunks" og blev grillet (der var dårligt plads i panden til det hele) :-)

IMG_0916.jpg

IMG_0917.jpg

IMG_0919.jpg

IMG_0922.jpg

Jeg var noget bekymret for min Scanpan, da jeg mener at have læst, at den maks kan klare 230 C - under bruningen kom vi væsentligt højere op med flammer rundt om "panden". :-) Er der andre, der har erfaring hermed?

Herefter tilsatte jeg godt med salt, peber, chilli.

1 dåse tomatpure blev brændt af, hvorefter jeg tilsatte citronsaft (ca 2/3 citron), gulerødder, boullionterning, hakkede tomater på dåse, rød peber og en masse timian.

Til slut blev der tilsat godt med mælk (jeg var løbet tør for fløde).

IMG_0920.jpg

IMG_0924.jpg

Jeg lod stort set alt væske dampe væk og tilsatte til slut en del madlavningsfløde for at creme den op (uden at kødet kom til at svømme i sovs).

IMG_0927.jpg

IMG_0928.jpg

Planen var desuden at servere den med en blomkåls- og kartoffelpure - men det nåede vi desværre ikke. :-)

Det var vildt smagfuldt og ekstremt mørt - super lækkert. :-)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Alt godt fra fad

Indlæg#2 » 18. feb 2018, 08:47

Super lækkert, der er ikke noget bedre end friske krydderurter sådan en vinterdag.
Dejlig måde at grille på ikke? og så slipper man for at køkkenet bliver indhyllet i stegeskyståger...
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

John.R
>1000 indlæg
>1000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#3 » 18. feb 2018, 14:01

Ser lækkert ud

Scanpan fade kan tåle op til 260 grader
Jeg har gerne D sten under eller en fredstone så fadet ikke for direkte varme

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 18. feb 2018, 15:28

John.R skrev:Ser lækkert ud

Scanpan fade kan tåle op til 260 grader
Jeg har gerne D sten under eller en fredstone så fadet ikke for direkte varme

Jeg forstår godt din bekymring for den direkte varme, jeg tillader mig dog ikke at være enig. Selvfølgelig skal man ikke sætte fadet over direkte hård varme uden indhold i længere tid, for så kommer den hurtigt op over den grænse hvor fluorstoffer frigives fra coatingen. Det sagt, så kommer fadet ikke i nærheden af 260 hvis man gør ligesom man gør med en pande på komfuret; man kommer fødevarer på når den er blevet passende varm. Herefter vil fordampningen af vand fra fødeemnerne holde temperaturen nede på fadet.
Direkte varme med optænding i den ene halvdel af en Primo XL og med både top og bundspjæld ca. ½ åbne svarer ca. til 7-8 ud af 10 på et induktionsblus...
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

skaal-um
>2000 indlæg
>2000 indlæg
Kontakt:

Indlæg#5 » 18. feb 2018, 16:39

Det ser rigtig dejligt ud.
Jeg har 2 Scanpan fade, som har været brugt hensyntagen de sidste 10 år. Der er kun lidt misfarvning og jeg er meget tilfreds...
FINN

KEB-ON, OTG 57rotisserie, Go anywhere, Primo Kamado XL, Borniak 150 røgovn, bålgrill, BGE small, PKgrill, Iron Cast Lodge Grill, SAfire Cooker, SousVideMaster

http://www.skaal-um.dk

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 20. feb 2018, 22:36

Tak for jeres bemærkninger - og jo, det er sjovt at bruge grillen sådan.

Efter at have ristet tingene af, stod bradepanden over en D-Sten og fik således ikke direkte varme. :-)

Brugeravatar

Nancke
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 21. feb 2018, 08:15

Søren Nancke
Nogle Webere (Gas og Kul/Briketter), Sundwind Gasgrill, En røgovn, Gryder, pander, drivhus og bålsted.

Lars8000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 21. feb 2018, 11:02

Jep

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"