Gullasch

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Gullasch

Indlæg#1 » 13. jan 2018, 19:37

Her er det den tykke fordanskede vintervariant ikke den klassiske ungarske der er mere suppeagtig.
ca. 600 g. svinenakke
ca. 600 g skært oksekød
100 g. bacon
200 g selleri
5 pænt store gulerødder
3 peberfrugter
3 løg
3 fed hvidløg
1 gul chili
2 store tomatpure
1 spsk røgpaprika
4 spsk sød paprika
2 bouillonterninger - jeg bruger knorrs snotklatter
i alt omkring 1 l. vand, start med at tilsæt ½ l og så spæd til under vejs
en lille sjat fløde der tilsættes inden servering - aletrnativt kan de serveres med lidt creme fraiche.

Principielt skal der serveres kartoffelmos, men det gad vi ikke lige - dermed blev det ris.

Sammenkogte retter bliver meget bedre når kødet bliver brunet først. Det giver en helt anden dybde og tæt smag til retten.
Her blev svinekødet skåret i store chunks, der blev grillet ved direkte varme.
Oksekødet var skåret i såkaldte gullashtern - der var ret små, så det kom ned den brune bacon i det ovenfaste fad.
Grøntsagerne var skåret groft og de kom ned som det næste sammen med tomatpureen.

Da det var brunet lidt af blev der tilsat "snotklatter" samt vand og så simrede det hele i små 2 timer ved indirekte varme.
Under vejs blev der spædet til med vand når der var fordampet for meget.
Vedhæftede filer
IMG_20180113_161654.jpg
IMG_20180113_162623.jpg
IMG_20180113_162646.jpg
IMG_20180113_164323.jpg
IMG_20180113_164612.jpg
IMG_20180113_164745.jpg
IMG_20180113_190232.jpg
Where there's smoke... There's laughter.

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Gullasch

Indlæg#2 » 13. jan 2018, 20:19

Det sgu godt ud
En alletiders spise

Er dog lidt overrasket over du bruger knor snotklatter
Når thermomix står på bordet og der er en god opskrift på bouillon både med grønt og kød
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 13. jan 2018, 20:48

Uhhmmmm

Vi plejer at lave det med de små gullasch tern som du beskriver. Men også i en tyk version, suppeudgaven er ikke os. Har dog ikke prøvet med så store stykker kød - måske det skal prøves en dag.

Men jeg er helt enig med dig i at kød har godt af en grilning, eller som minimum en god solid stegskorpe. Det gør jeg en del ud af, i sær til vores simreretter.

"snotklatter".... hmm charmerende ord for en del der skal i maden :-D
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 14. jan 2018, 00:03

Det ser lækkert ud Prause! Og hvor er det fantastisk, at du bruger grillen til så meget "alternativt".
Og endnu en ret der må prøves! Problemet er bare at du sørger for der kommer flere til, end jeg kan følge med til at lave :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 14. jan 2018, 09:45

Som altid lækkert - og så er jeg helt vild med, at det er mere som en stuvning end en suppe. :-)

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#6 » 14. jan 2018, 16:05

nunni skrev:Det sgu godt ud
En alletiders spise

Er dog lidt overrasket over du bruger knor snotklatter
Når thermomix står på bordet og der er en god opskrift på bouillon både med grønt og kød

Den opskrift har jeg luret på - har du prøvet? I givet fald hvordan smager det?
Jeg synes i øvrigt at snotklatterne er et nemt og aldeles brugbart produkt - det er årsagen til at jeg bruger dem.

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#7 » 14. jan 2018, 16:12

RTCallesen skrev:Det ser lækkert ud Prause! Og hvor er det fantastisk, at du bruger grillen til så meget "alternativt".
Og endnu en ret der må prøves! Problemet er bare at du sørger for der kommer flere til, end jeg kan følge med til at lave :lol:

Ha, det beklager jeg... not.
Der er faktisk en lavpraktisk årsag til at jeg bruger grillen så meget. Der er få ting jeg hader så meget som at gøre et køkken rent, der er sprøjtet ind i stegeos. Derfor bruner jeg stort set alt kød på grillen og når den nu er varm, så er det da dumt ikke at lave maden færdig der ude.
Det med at lave næsten det hele på grill blev grundlagt for 3½ år siden, da jeg blev forsinket i at skifte mit køkken fordi danske fragtmænd havde kastet rundt med min bordplade da de skulle transportere den. Dette medførte at renoveringen blev forlænget med nogle uger og dermed blev alt incl. rugrødsbagning, lasagne etc. etc lavet på grill i ca. 6 uger.

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#8 » 14. jan 2018, 19:12

Hej prause
Jeg har lavet den udgave med grøntsager
Når man smager på den rent er den Ret salt
Men gir en god fylde når den bruges
Og som så meget andet er det bare at bruge de grønt man lige har til rest
Det er ikke nødvendigt at følge opskrift slavisk kun med mængden
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 14. jan 2018, 19:31

Ikke dum måde at slippe af med grøntsagsrester på. Tak.

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#10 » 14. jan 2018, 20:28

prause skrev:
RTCallesen skrev:Det ser lækkert ud Prause! Og hvor er det fantastisk, at du bruger grillen til så meget "alternativt".

Ha, det beklager jeg... not.
Der er faktisk en lavpraktisk årsag til at jeg bruger grillen så meget. Der er få ting jeg hader så meget som at gøre et køkken rent, der er sprøjtet ind i stegeos. Derfor bruner jeg stort set alt kød på grillen og når den nu er varm, så er det da dumt ikke at lave maden færdig der ude.
Det med at lave næsten det hele på grill blev grundlagt for 3½ år siden, da jeg blev forsinket i at skifte mit køkken fordi danske fragtmænd havde kastet rundt med min bordplade da de skulle transportere den. Dette medførte at renoveringen blev forlænget med nogle uger og dermed blev alt incl. rugrødsbagning, lasagne etc. etc lavet på grill i ca. 6 uger.

Det skal du på heller ingen måde beklage... Det er Fantastisk læsning hver gang! .1%¤
Og er helt enig med rengøring af køkken. Efter vi flyttede i hus for 2,5 år siden, er næsten alt kød også stegt på grillen. Har dog bare ikke hevet så meget mad ud på grillen som du har, men er dog blevet inspireret.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"