Brisket - take two

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Brisket - take two

Indlæg#1 » 7. jan 2018, 20:53

Hej alle

Efter tidligere på året at have lavet min første brisket, der både var våd og tør på samme tid, gik jeg på ny til opgaven med en noget mindre brisket end den tidligere.

Rema1000 havde sat en lille brisket ned til 100 kr - den røg i indkøbsvognen.

Kødet blev trimmet (dog ikke helt nok), og fik først en omgang maldon salt, solbær- og rødvinssalt, en peberblanding samt Woodsmokes Dirty Mud rub - det var virkelig godt. Næste gang skal der dog mindre salt på.

IMG_0640.jpg

IMG_0647.jpg

Kødet blev sat over i Primoen ved 110 C og indirekte varme. Senere blev temperaturen sat ned til 107 C.

Efter ca. 4 timer var kødet 70 C, hvorefter det blev foiled.

IMG_0645.jpg

IMG_0642.jpg

IMG_0649.jpg

Kødet blev stegt videre til det nåede en temperatur 95 C efter ca. 6,5 time.

Kødet var virkelig saftigt og mørt - det bestod samtidig the "hang test". Kødet havde også det helt rigtige "snap", når det blev trukket fra hinanden.

IMG_0648.jpg

IMG_0651.jpg

IMG_0655.jpg

IMG_0658.jpg

IMG_0657.jpg

Nicklossi
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Re: Brisket - take two

Indlæg#2 » 8. jan 2018, 16:36

Kæft det ser godt ud!
Er vild med de der skifer-plader som "tallerken". Hvordan vasker man dem op? Bare med alm. varm vand og sæbe?

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 8. jan 2018, 18:42

Det ser lækkert ud! Smager gerne et par skiver .1%¤
Har også sådan et stykke liggende i fryseren, dog bare meget aflangt. Tænker at lave den ene halvdel ligesom din, og den anden del i sous vide når det kommer i folie.
Er der noget du ville ændre på din fremgangsmåde, hvis det skulle gøres om?
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 8. jan 2018, 20:22

Tak for de fine kommentarer. :-)

@Nicklossi: Ja, skifferpladerne vasker jeg blot med sæbe og varmt vand (de har faktisk også været i opvaskemaskinen et par gange) ;-). Jeg købte dem egentlig til at udstille vores retter til DM i grill - men bruger dem også hjemme i ny og næ ;-)

@RTCallesen; Ja, jeg ville give den mindre salt og så trimme noget mere fedt væk. Første gang fjernede jeg alt fedt - men det blev den ret tør af. Her anden gang var der for meget - jeg vil tro at ca. 2 mm er helt perfekt. :-)

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 8. jan 2018, 22:10

Christian1986 skrev:Tak for de fine kommentarer. :-)

@Nicklossi: Ja, skifferpladerne vasker jeg blot med sæbe og varmt vand (de har faktisk også været i opvaskemaskinen et par gange) ;-). Jeg købte dem egentlig til at udstille vores retter til DM i grill - men bruger dem også hjemme i ny og næ ;-)

@RTCallesen; Ja, jeg ville give den mindre salt og så trimme noget mere fedt væk. Første gang fjernede jeg alt fedt - men det blev den ret tør af. Her anden gang var der for meget - jeg vil tro at ca. 2 mm er helt perfekt. :-)

Det vil jeg huske, og så ellers følge din beskrivelse, med den halvdel der bliver lavet hele vejen på grillen :-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

ebbelk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#6 » 10. jan 2018, 09:39

Jeg kunne også godt tænke mig at komme i gang med en brisket. Gav du den meget røg, for røgringen er umiddelbart ikke så tydelig? Hvordan beholder man den bark der opbygges, den går jo lidt i stykker når den kommer i folie?

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 10. jan 2018, 17:44

ebbelk skrev:Jeg kunne også godt tænke mig at komme i gang med en brisket. Gav du den meget røg, for røgringen er umiddelbart ikke så tydelig? Hvordan beholder man den bark der opbygges, den går jo lidt i stykker når den kommer i folie?

Det er godt set. Faktisk gav jeg den slet ikke røg af to grunde 1) jeg ville gerne smage den rene smag af rubben (vi arbejder på at udvikle vores egen til DM og ville derfor gerne smage den tilberedt smag af denne rub, der indeholder en del sort hvidløg) 2) min bedre halvdel er ikke vild med røg - da det var hendes første Brisket ville jeg ikke "skræmme hende" med noget, der var alt for røget.

Jeg tænker dog at bruge 1 chunk kirsebær og 1 æble/hickory, når den skal laves rigtigt.

Den hårde/sprøde bark forsvinder, når du foiler den. Nu er jeg slet ikke ekspert i Brisket til konkurrencer, men som jeg har forstået det, er det ikke meningen her, at der skal være en hård bark. Kødet skal kunne hænge lige ned på hver side af en finger (som på billedet) og kødet skal kun give en svag modstand, når det hives fra hinanden .1%¤

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#8 » 10. jan 2018, 18:13

I kan også overveje at injicere jeres Brisket, det har jeg haft gode erfaringer med.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 10. jan 2018, 21:13

prause skrev:I kan også overveje at injicere jeres Brisket, det har jeg haft gode erfaringer med.

Meget enig - vi skal også have fundet på en god injektion. :-)

ebbelk
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru

Indlæg#10 » 11. jan 2018, 07:41

Super, tak for svaret. :)!

hs64
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#11 » 11. jan 2018, 17:32

Hej Praus er det bare okse boulion du giver den

mv

Henrik

Brugeravatar

prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#12 » 12. jan 2018, 08:25

hs64 skrev:Hej Praus er det bare okse boulion du giver den

mv

Henrik

Jeg bruger denne blanding:
viewtopic.php?f=43&t=43018&hilit=brisket
Sidst tilføjede jeg desuden lidt fishsauce for ekstra umami.
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"