Svinekæber med rødvinsglase samt oksefilet med flødekartofler

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Svinekæber med rødvinsglase samt oksefilet med flødekartofler

Indlæg#1 » 6. jan 2018, 21:12

Hej alle

Jeg var en af dem, der var heldige at få fingerne i noget Iberico-kød i Rema1000, som var sat kraftigt ned grundet sidste salgsdato. Jeg havde på et anden grillside læst, at der var én, der måtte smide 4 pakker ud, da kødet var "rådnet" - jeg var derfor lidt bekymret ved at servere kødet for gæster.

Da jeg åbnede pakken duftede kødet egentligt ikke specielt godt, men da den værste vakuum-duft havde fortaget sig, besluttede jeg, at det var sikkert at spise (selvom jeg var lidt i tvivl). Kødet duftede klart anderledes end det svinekød, jeg normalt spiser - en smule kraftigere i duften og lidt mere som "vildt". Jeg satser dog på, at både jeg og gæster er her i morgen. :-)

Kop&Kande har kørt nogle gode tilbud på bl.a. Scanpan efter nytår. Jeg besluttede mig derfor for at indvie min nye 5L Scanpan.

Svinekæberne blev først pakket ud, trimmet og skåret til. De blev herefter grillet ved direkte varme for at give dem lidt stegeskorpe.

IMG_0615.jpg

IMG_0617.jpg

Kæberne kom derefter i bradepanden sammen med løg, porrer, tomat, timian, hvidløg, gullerøder, 1/2 liter fløde, rødvin og noget fond. (indrømmet - på billedet ser det ikke særligt lækkert ud) :-)

IMG_0621.jpg

Grillen blev sat til 200 C. For at undgå, at kødet skulle tøre ud, fyldte jeg løbende ekstra væde på. Efter 3,5 time, tog jeg kæberne af.

IMG_0625.jpg

Jeg kogte en halv flaske rødvin ind sammen med noget blomsterhonning og noget kalvefond (granulat fra Oscars) til en rødvinsglace. Jeg havde ikke tænkt over, at selvom jeg opløste 2-3 spsk. pulver i en del vand, ville vandet jo koge væk og efterlade mig med en ekstremt kraftlig glace med ALLLT for meget fond-pulver. Cirka halvvejs inde i indkogningen kunne jeg dufte den kraftige "fond-duft", og jeg besluttede at hælde det ud og lave en ny af min sidste flaske rødvin, som var en (til madlavning) alt for dyr en af slagsen - denne gang uden "fond". Det blev super godt.

De grøntsager, som havde kogt med, blev pureret til en lækker mos.

IMG_0630.jpg

Hovedretten startede med, at jeg grillede 2 x rød peber til skallen var helt sort.

IMG_0614.jpg

De kom herefter i en skål med film over og stod i et par timer - herefter var de klar til at pille og komme i en salat med

- Grillet rød peber
- Forårsløg
- 3 forskellige slags salat
- Feta
- Ristede pinjekerner
- Cocktail-tomater
- Agurk

IMG_0627.jpg

Jeg havde fået leveret et rigtig lækkert stykke (brasiliansk) oksefilet fra Steak-Out, som blev lavet reverse sear prikket med hvidløg. Stegen blev saltet med en solbær/rødvins-salt (virkelig lækkert).

IMG_0622.jpg

Stegen blev serveret med bernaise, flødekartofler og hvidløgsflute.

IMG_0635.jpg

IMG_0638.jpg

JCL7000
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Svinekæber med rødvinsglase samt oksefilet med flødekartofler

Indlæg#2 » 6. jan 2018, 23:07

Det ser super lækkert ud!

Jeg åbnede selv en Presa idag fra Rema og var også noget bekymret for den vakuum prut jeg blev mødt af..

Men efter den havde ligget og dampet lidt af, tog jeg også chancen, selvom jeg heller ikke synes det lugtede som noget andet gris jeg før har lavet.
Men smagen fejlede ikke noget.. Så jeg satser også på at være her imorgen :D

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 6. jan 2018, 23:15

JCL7000 skrev:Det ser super lækkert ud!

Jeg åbnede selv en Presa idag fra Rema og var også noget bekymret for den vakuum prut jeg blev mødt af..

Men efter den havde ligget og dampet lidt af, tog jeg også chancen, selvom jeg heller ikke synes det lugtede som noget andet gris jeg før har lavet.
Men smagen fejlede ikke noget.. Så jeg satser også på at være her imorgen :D

Meget enig! :-)

Jeg har dog heller ikke lavet Iberico før, og efter sigende skulle det jo være mere kraftigt i kødet.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 7. jan 2018, 12:40

Super lækre retter Christian, det er en fornøjelse at følge dine retter og de teknikker/produkter du tager i brug. Som altid er det håndværksmæssigt i orden...
Vedrørende Iberico passer jeres oplevelser med duft meget godt med mine og jeg tror ikke at det er fordi produkterne er gået et par dage over sidste salgsdag. Ibeico ER mørkere, tættere, federe, langt mere aromatisk og ja lidt vildsagtigt i lugten.
Vedrørende rødvinsglace, så gør jeg oftest det at jeg indkoger rødvin og fond hver for sig, så slipper man for dyre overraskelser hvis den ene del ikke rigtig spiller.
Pulverfond lider generelt af den problem at det er saltet (og alt for meget) og derfor er det reelt ikke rigtig brugbart i stærkt indkogt udgave.
HVIS man kan få fingre i dette produkt på en eller anden måde, så er det suverent godt (næst efter hjemmelavet) til demi-glace og andre indkogte fondbaserede saucer. Det der er hagen ved produktet er at det er til professionelt brug og dermed sælges det så vidt jeg har kunnet finde ud af kun til folk med cvr numre.
Hvis der er nogle der har set det til almindeligt konsumsalg - så post venligst hvor og hvordan.
https://www.nestleprofessionalfood.dk/o ... gnature-1l
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 7. jan 2018, 13:19

prause skrev:Super lækre retter Christian, det er en fornøjelse at følge dine retter og de teknikker/produkter du tager i brug. Som altid er det håndværksmæssigt i orden...
Vedrørende Iberico passer jeres oplevelser med duft meget godt med mine og jeg tror ikke at det er fordi produkterne er gået et par dage over sidste salgsdag. Ibeico ER mørkere, tættere, federe, langt mere aromatisk og ja lidt vildsagtigt i lugten.
Vedrørende rødvinsglace, så gør jeg oftest det at jeg indkoger rødvin og fond hver for sig, så slipper man for dyre overraskelser hvis den ene del ikke rigtig spiller.
Pulverfond lider generelt af den problem at det er saltet (og alt for meget) og derfor er det reelt ikke rigtig brugbart i stærkt indkogt udgave.
HVIS man kan få fingre i dette produkt på en eller anden måde, så er det suverent godt (næst efter hjemmelavet) til demi-glace og andre indkogte fondbaserede saucer. Det der er hagen ved produktet er at det er til professionelt brug og dermed sælges det så vidt jeg har kunnet finde ud af kun til folk med cvr numre.
Hvis der er nogle der har set det til almindeligt konsumsalg - så post venligst hvor og hvordan.

Hej Jon

Tak for de venlige ord (og i lige måde i øvrigt). :-)

Den fond ser spændende ud - den vil jeg se, om jeg ikke kan få fat i. Min slagter sælger os fond (men kun i 20 grams portioner som frosne "terninger") - jeg må lige høre, om jeg ikke kan købe et par liter næste gang - eller bare komme i gang med at koge selv. Jeg så, at Rema1000 har kraftben til 30 kr. i denne uge - det skal måske prøves. :-)

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 7. jan 2018, 13:34

Christian1986 skrev:
prause skrev:Super lækre retter Christian, det er en fornøjelse at følge dine retter og de teknikker/produkter du tager i brug. Som altid er det håndværksmæssigt i orden...

Hej Jon

Tak for de venlige ord (og i lige måde i øvrigt). :-)

Den fond ser spændende ud - den vil jeg se, om jeg ikke kan få fat i. Min slagter sælger os fond (men kun i 20 grams portioner som frosne "terninger") - jeg må lige høre, om jeg ikke kan købe et par liter næste gang - eller bare komme i gang med at koge selv. Jeg så, at Rema1000 har kraftben til 30 kr. i denne uge - det skal måske prøves. :-)

Så se her: viewtopic.php?f=43&t=47516
Where there's smoke... There's laughter.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"