Hjemmelavet pizza forbedringer

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Hjemmelavet pizza forbedringer

Indlæg#1 » 1. jan 2018, 13:51

Nu fik jeg endelig success med hjemmelavet pizza på grillen. Den sad ikke 100% men den var rigtig god! Fejlen bestod i, at dejen ikke blev så elastisk og stærk som man ellers ser.

Fremgangsmåden var følgende:

Vi havde købt noget tipo00 mel i Netto forleden, fulgte opskriften på pakken:

5 gram gær
1 1/4 dl vand (ca stuetemperatur)
1 tsk salt
2 spsk olie
225 gram mel

Gær blev opløst i vand, og resten puttet i. Mel til sidst.

Derefter brugte jeg dejkrogene på håndmixeren til at ælte. Kørte den i 10 min - og tror måske det var for meget! Det startede med at blive blandet godt sammen, så blev det elastisk - men herefter blev den klistret igen!

Nå men den fik lov at hæve ca 3 timer ved stuetemp.

Blev nu delt i 2, og på køl et døgn.

Tog den ud 30 min før den skulle bruges.. Men jeg kunne ikke trække den ud. Det var den ikke elastisk og stærk nok til, der gik bare huller i den.. Så det blev med en rulle.

På de færdige deje, kom der fyld på, og så 6 min på pizzastenen i grillen. De blev helt perfekt bagte! :) Men der kunne godt have været lidt mere luft i - det skyltes jo nok at jeg måtte rulle den frem for at trække. Smagen var god, men ja den var lidt for flad.

Hvad vil I mene fejlen var?

Her er lidt billeder.
Billede
Billede
Billede
Mad-alter: Charbroil Professional 4400
http://klogpaa.dk/

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Re: Hjemmelavet pizza forbedringer

Indlæg#2 » 1. jan 2018, 14:20

Pizzaen ser da pæn nok ud.
Men hvis dejen volder dig nogle udfordringer, så tage et kig på denne side under opskrifter.
https://fredstone.dk
Der er gode vejledninger.
Fred er guruen på dej her i gruppen. Han er gammel bager og holder jævnligt pizzakursus, så han har styr på det. Opskrifterne fra hans hjemmeside må du bruge uden samtykke.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 1. jan 2018, 14:59

Jeg tror der er to ting, der kan forbedre din pizza

1) æltningen. Jeg ville enten bruge en røremaskine eller gøre det i hånden. Det er vigtigt at lave en dejprøve så du kan se, hvornår den er æltet nok. Det er svært at forklare, hvordan man gør - men du kan se det på Fredstone.dk

2) Som du selv er inde på, slår du alt luft ud af dejen, når du bruger en kagerulle. Hvis dejen er æltet godt nok, kan du "bare" trække den ud.

Jeg vil anbefale dig at tilmelde dig et af Freds kurser. Du kan her se en af mine pizzaer lavet efter kurset:

viewtopic.php?f=43&t=44226&hilit=Pizza%2C+pizza%2C+pizza

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#4 » 1. jan 2018, 15:21

Jeg kigger lige Fred's video igen.

Jeg har ingen røremaskine, så må prøve i hånden.. Dejkroge på håndmixer er helt udelukket?
Tror du den blev æltet for længe, eller for lidt?

Har også drømt om at tilmelde et af hans kurser, men det har ikke været muligt at finde tiden til det endnu. :)

nicolai.k
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 1. jan 2018, 15:26

Jeg tror ikke den er æltet . Men prøv og se her ( de første 6 min ) hvordan du laver en test af dejen

https://www.youtube.com/watch?v=Vg56d0W3fhw
Nicolai

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#6 » 1. jan 2018, 15:33

Han siger også den ikke må være klistret - det blev min efter ca 7-8 minutters æltning. Den var ellers ikke klistret inden - så det undrede mig lidt.

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 1. jan 2018, 16:14

IT Manden skrev:Jeg kigger lige Fred's video igen.

Jeg har ingen røremaskine, så må prøve i hånden.. Dejkroge på håndmixer er helt udelukket?
Tror du den blev æltet for længe, eller for lidt?

Har også drømt om at tilmelde et af hans kurser, men det har ikke været muligt at finde tiden til det endnu. :)

Mit bud vil være, at den ikke er æltet nok. Det er længe siden, jeg har brugt dejkroge, men mit bud vil være, at de ikke kommer ned og "arbejder" nok i dejen.

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#8 » 1. jan 2018, 16:37

Nu har jeg forsøgt igen. 30 min æltning i hånden.. Synes stadig ikke den er ligeså elastisk som den Fred viser, men den er bedre end den i går. :) Det er jo hårdt at ælte så meget! :D

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#9 » 1. jan 2018, 16:45

Hehe, ja - det er hårdt. Du må på DBA og finde en køkkenmaskine :-)

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#10 » 1. jan 2018, 17:29

Hvad kan du anbefale for en? :) som er til at betale..

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#11 » 1. jan 2018, 17:58

Sådan:

Her er sådan som jeg gør:
viewtopic.php?f=43&t=45301&hilit=autokat
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#12 » 1. jan 2018, 20:08

En Bjørn Teddy (men den er dyr). Jeg ved, at mange er glade for deres assistent.

Jeg har selv en Kenwood hvor dejen kravler op ad den originale krog, hvilket gør den næsten ubrugelig. Jeg købte dog en uoriginal krog, som virker perfekt. Den passer dog ikke til motoren i min, så det er nok et spørgsmål om tid, før den bukker under.

De nyere Kenwoods skulle også være gode, men jeg har ikke den store erfaring med dem.

nunni
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#13 » 1. jan 2018, 20:13

Husk at se protein procent i dit mel
Den skal være mindst 12 %
Selvom der står pizza mel eller lignende på pakken er der mange af dem der kun har 10% protein
Det giver ikke en god dej hvis den mangler protein

Jeg vil klart anbefale et fredstone kursus
Det er enormt lærerigt både til pizza og andre lækkerier
Mvh Kenneth
Har TBS grillkul på lager

Cobb premium
Primo rund
Primo oval jr go camping

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#14 » 1. jan 2018, 21:06

Christian1986 skrev:En Bjørn Teddy (men den er dyr). Jeg ved, at mange er glade for deres assistent.

Jeg har selv en Kenwood hvor dejen kravler op ad den originale krog, hvilket gør den næsten ubrugelig. Jeg købte dog en uoriginal krog, som virker perfekt. Den passer dog ikke til motoren i min, så det er nok et spørgsmål om tid, før den bukker under.

De nyere Kenwoods skulle også være gode, men jeg har ikke den store erfaring med dem.

+1 for den ubrugelige originale dejkrog til Kenwood (mener vores er en Major model). Skal også have købt en anden model, hvor jeg her fra siden har fundet nummeret på en anden Kenwood krog, som vidst netop er til en større model med mere power.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#15 » 2. jan 2018, 09:41

Glem alt om at ælte!

Tag istedet et kig på denne opskriftsmetode, som giver mig supergode pizza:

http://www.seriouseats.com/recipes/2012 ... ecipe.html

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Now this is not the end. It is not even the beginning of the end.
But it is, perhaps, the end of the beginning
".

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#16 » 2. jan 2018, 10:19

I så fald kan jeg da spare en røremaskine! :D Den får lige et forsøg også.

Han skriver all-purpose flour, men det skal vel stadig være noget tipo00 med meget protein? Eller hvad?
Og kan alm gær ikke bruges frem for tørgær?

Brugeravatar

Xang72
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#17 » 2. jan 2018, 12:20

Christian1986 skrev:En Bjørn Teddy (men den er dyr). Jeg ved, at mange er glade for deres assistent.

Kenwood har da en orgianl krog, der ælter "nedad" .. men kan vist kun bruges på størrer modeller, da motor ikke må være for lille til denne krog.
Jeg har en sådan, og er glad for den.
I love to eat, I love to cook, I love to eat what i cook
03 - OTG57
28/5-08 Performer - Solgt
23/4-09 Q320 LE - Solgt
23/8-09 Primo Oval Xl
25/6-13 Summit S450
05/9-13 100 Cm Artiforno lerovn

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#18 » 2. jan 2018, 18:35

Xang72 skrev:

Kenwood har da en orgianl krog, der ælter "nedad" .. men kan vist kun bruges på størrer modeller, da motor ikke må være for lille til denne krog.
Jeg har en sådan, og er glad for den.

Det er den krog jeg skal have skaffet, så må jeg se om min Major overlever. Ellers koster reservedele ikke det store på eBay :lol:
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#19 » 2. jan 2018, 18:39

IT Manden skrev:I så fald kan jeg da spare en røremaskine! :D Den får lige et forsøg også.

Han skriver all-purpose flour, men det skal vel stadig være noget tipo00 med meget protein? Eller hvad?
Og kan alm gær ikke bruges frem for tørgær?

Mel er mindre kritisk ved denne metode. Bruger dog 00. Frisk gær er OK - så skal der dobbelt vægtmål i dejen.

".

Brugeravatar

autokat
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#20 » 2. jan 2018, 22:18

benzon1960 skrev:Glem alt om at ælte!

Tag istedet et kig på denne opskriftsmetode, som giver mig supergode pizza:

http://www.seriouseats.com/recipes/2012 ... ecipe.html

Kunne du vise nogle billeder? Også bunden [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]
Med Venlig Hilsen

Autokat.

"DEN NÆSTE PIZZA BLIVER DEN BEDSTE" [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#21 » 2. jan 2018, 22:29

Nok ikke i januar hvor ord som pizza, burger, bajer eller rødvin ikke rigtig dur i vores familie. Men billeder er der nok af på nettet, og de er såmænd repræsentative. Bag i ovn med max. over/undervarme og på bagestål. Jeg placerer dejen på bagepapir inden den ryger ind på stålet. Virket endog meget fint.

".

bskaarup
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#22 » 3. jan 2018, 11:38

Det var en lignende opskrift jeg lærte på bagekursus: http://www.bagekurset.dk/kurser/6-broedkursus-vol-1/10-broedkursus-vol-1---weekend--helligdag/ Bare rør sammen og lad stå på køkkenbordet.
Super dej og nem at lave.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#23 » 3. jan 2018, 14:38

bskaarup skrev:Det var en lignende opskrift jeg lærte på bagekursus: [url]http://www.bagekurset.dk/kurser/6-broedkursus-vol-1/10-broedkursus-vol-1---weekend--helligdag/[/url] Bare rør sammen og lad stå på køkkenbordet.
Super dej og nem at lave.

Bent’s pizzadej er noget mere lind, men jeg er i øvrigt enig i, at den også er helt fremragende.
".

Emneforfatter
IT Manden
Rutineret medlem
Rutineret medlem
Kontakt:

Indlæg#24 » 3. jan 2018, 19:17

De næste pizzaer blev lavet i dag, med den længere æltning. Det blev allerede langt bedre! Men synes de anviser for lidt dej til en pizza i den opskrift, og synes ikke de bliver helt som dem I linker til.

Næste forsøg bliver med opskriften fra seriouseats.com, det kunne jo være fedt hvis jeg kan undlade at købe en røremaskine bare for at lave pizzaer. :D

Cyberguyen
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#25 » 4. jan 2018, 08:42

Jeg synes ikke at det på billederne ser ud til at den har hævet særligt meget.

Måske er det fordi du kommer saltet i sammen med gæren?
Gærcellerne går i stykker af for salte miljøer, så hvis du blander saltet med melet eller kommer saltet i efter melet (hvilket er sværere). Så giver du gæren maksimale betingelser.

Brugeravatar

benzon1960
Grillguru mester
Grillguru mester

Indlæg#26 » 4. jan 2018, 13:05

Cyberguyen skrev:Jeg synes ikke at det på billederne ser ud til at den har hævet særligt meget.

Måske er det fordi du kommer saltet i sammen med gæren?
Gærcellerne går i stykker af for salte miljøer, så hvis du blander saltet med melet eller kommer saltet i efter melet (hvilket er sværere). Så giver du gæren maksimale betingelser.

OK at vente med saltet til de sidste par minutters æltning. Bedre helt at undlade æltning.
".

Brugeravatar

PB Helsinge
Redaktør
Redaktør

Indlæg#27 » 4. jan 2018, 21:01

Jeg tror at dit skuffende resultat kan skyldes at du åbenbart har blandet fremgangsmåder fra forskellige opskrifter.
IT Manden skrev:Nå men den fik lov at hæve ca 3 timer ved stuetemp.
Opskriften du viser med 5 g. gær er jo en langtids- koldhævet dej. Den mener jeg ikke skal forhæves før den går på køl.
IT Manden skrev:Gær blev opløst i vand, og resten puttet i. Mel til sidst.
Jeg sigter altid mit mel i, da det er vigtigt at det bliver luftet.
Cyberguyen skrev:Jeg synes ikke at det på billederne ser ud til at den har hævet særligt meget.
Jeg tror at forhævningen har brugt gæren op, og efter køleskabet har der ikke været mere hæveevne.
Færdig dej som jeg sætter på køl kommer altid på køl straks når den er færdig æltet, blot efter få minutter tildækket på bordet.
Lad aldrig dej stå udækket, den tørrer lynhurtigt og mister smidighed.

Nu bruger jeg naturligt nok den Bagehjælp til større sprødhed og bedre hæveevne, som jeg selv får fremstillet.
Men prøv alligevel at se denne tidligere tråd : viewtopic.php?f=43&t=32307 deep pan pizza
Per - Slagter og Pølsemager
Pølsemageri behøver ikke være svært - og så er det sjovt

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"