Grillstemning - Chuck Flap

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Grillstemning - Chuck Flap

Indlæg#1 » 9. dec 2017, 20:54

Kære alle

Som flere har bemærket, er aktiviteten efterhånden faldet en del på Grillgruru - det må vi have lavet om på. .1%¤

Jeg nyder selv at læse de indlæg, som er lidt mere udførlige med mange billeder, og hvor man kommer i rigtig "grillstemning" - det er formålet med dette indlæg.

Jeg har fået leveret en stor mængde Chuck Flap fra steak-out.dk, som jeg både har lavet som stege, brugt i wok-retter og som bøffer. Senere på ugen er det planen, at det skal laves noget easy shawarma ud af det. Det er et fantastisk stykke kød, som dog er meget marmoreret i selve kødet - dette giver en god (men også lidt fed) smag.

I dag stod den på hele stege.

I hver pakke (fra frost) er der to stege. Jeg plejer derfor at lave en helt traditionel med hvidløg og (Islandsk) havsalt samt én med BBQ-rub. Sidstnævnte er min favorit.

I dag stod den på to stege efter ovenstående fremgangsmåde.

Min Primo har stået ude uden cover i regnvejr i et par dage, og den har derfor taget lidt fugt til sig. Det betyder, at når den tændes op, begynder den at "svede", hvilket man kan se i form af små perler af vand:

IMG_0136.jpg

IMG_0141.jpg

Grillen blev til en start banket helt op i temperatur, så den værste røgsmag fra kullene kan forsvinde (jeg vil til disse stege gerne have "grill-smag" og ikke "røgsmag")
IMG_0140.jpg

IMG_0144.jpg

IMG_0146.jpg

Da alt kulstøv var brændt væk, blev spjæld lukket, så vi kunne ramme omkring 150 C.

IMG_0147.jpg

Kødet blev taget ud (se lige den marmorering i selve kødet)

IMG_0150.jpg

Kødet blev som nævnt lavet i to udgaver - med hvidløg og salt samt med BBQ-rub:

IMG_0152.jpg

Kødet kom på grillen indirekte (reverse sear) over en grillbakke fra Funktionsdesign med vand i (de kan VARMT anbefales). For det første hjælper vandet med at holde temperaturen nede - herudover undgår man for meget "røg" fra fedt, der drypper ned og brænder (det er der som nævnt en del af). Grillsmagen kommer til slut, hvor den får fuld varme direkte over kullene.

IMG_0158.jpg

Efter ca. 1 time var kødet omkring 48 C. Kødet blev taget af, mens grillen blev skruet helt op i varme.

IMG_0162.jpg

IMG_0165.jpg

Da grillen var godt varm, kom kødet på igen for at få tilføjet lidt "grillsmag" samt en god bruning af kødet. Jeg havde taget kødet med ud og ventede et par minutter med at smide det på, hvilket betød, at temperaturen i kødet faldt en del. (mere herom senere)

IMG_0163.jpg

IMG_0167.jpg

IMG_0176.jpg

IMG_0178.jpg

Kødet kom ind for at hvile, og blev pakket i staniol.

IMG_0181.jpg

IMG_0185.jpg

Da kødet grundet den kolde temperatur uden for var blevet afkølet før det blev "seared", endte vi på en kernetemperatur på omkring 50 C - d.v.s.: MEGET rødt... Hele familien er dog vilde med rødt kød, så det gik rent ind (jeg plejer dog gerne at ville have kødet op på omkring 55 C).

IMG_0186 (1).jpg

IMG_0187.jpg

Da grillen skulle slukkes, faldt den første julesne i Horsens - rigtig hyggeligt

IMG_0189.jpg

Jeg håber, at I er kommet i grillstemning - det er jeg i hvertfald af at skrive indlægget. :-)

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Grillstemning - Chuck Flap

Indlæg#2 » 9. dec 2017, 23:07

Udover at det ser virkelig lækkert ud.

Så er det er rigtig flot servering på skiffer pladen... .1%¤
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 10. dec 2017, 00:19

Er helt enig i at vi alle må oppe os lidt, og komme med lidt flere indlæg. Noget jeg også selv prøver på, og kommer også med et indlæg om mine forsøg på juleand.

Ud over den lille opsang, er det er meget flot og velbeskrevet indlæg! Og er bestemt kommet i grillhumør .1%¤
Kødet ser også virkeligt lækkert ud, både det rå marmorerede kød men bestemt også resultatet :savl2: Det må jeg også have prøvet når jeg skal bestille kød igen, men der går nok lige et par måneder, får 17 kg ind af døren på onsdag.

Tak for et flot indlæg med nogle meget gode billeder :-)
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Husum
Grillguru mester
Grillguru mester
Kontakt:

Indlæg#4 » 10. dec 2017, 08:27

Godt beskrevet og nogle rigtigt flotte billeder
- Husum -

OutdoorChef demonstratør

ProQ GFC-2150
OutdoorChef DualChef S425G
OutdoorChef City
OutdoorChef MiniChef
OutdoorChef Ascona
OutdoorChef Classic
Outdoorchef CompactChef

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#5 » 10. dec 2017, 09:19

Super godt og grundigt indlæg om både kødstykke og metode .1%¤
Desuden en rigtig fornuftig betragtning om hvorfor du endte med 50 grader og ikke de 55 som du havde planlagt. Havde det været sommer var du nok endt med 55.
Fine billeder også i øvrigt.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 10. dec 2017, 10:41

Mange tak :-)

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 12. dec 2017, 07:04

Rigtig flotte og stemningsfulde billeder og gennemført indlæg.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"