Flæskesteg på grill - med SPRØD svær

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Flæskesteg på grill - med SPRØD svær

Indlæg#1 » 21. okt 2017, 21:09

Når vi får gæster over til aftensmad, serverer vi næsten altid et eller andet stykke rødt kød med bearnaise til, hvilket altid er skønt. På det seneste har jeg dog haft lyst til at servere noget lidt andet, hvorfor den i dag stod på et rigtigt julemåltid; Flæskesteg med sprød svær, brune og hvide kartofler, rødkål, surt og en lækker brun sauce lavet på fløde (og lidt mælk). :-)

Retten er også forholdsvis "billig"; 97 kr for 3 kilo flæskesteg.

Stegen blev gennemgået for at tjekke, at alle sværene er 1) ridset helt ned og 2) er ridset fra kant til kant. Slagteren i Bilka havde denne gang ikke gjort et super stykke arbejde - og alle svær skulle derfor både ridses ned og helt ud til kanten.

Stegen blev saltet godt mellem hvert enkelt svær, og der blev sat enebær og laurbærblade skiftevis mellem sværene.

IMG_2208.jpg

IMG_2209.jpg

Grillen blev sat til 200 C og kun tændt i den ene side (grillen fik lov til at køre lidt først, så stegen ikke rik røgsmag). Under grillristen satte jeg en bakke med vand. Jeg brugte det "gode gamle trick" med at klodse stegen op med noget sammenrulle staniol, så den nærmest står op med sværene vinklet mod de tændte kul - det er garanti for sprød svær (hvis altså stegen er saltet og sværene gennemgået som beskrevet ovenfor).

IMG_2212.jpg

IMG_2210.jpg

Stegen fik ca. 1,5 timer ved 200 C, hvorefter jeg skruede temperaturen op (vi endte faktisk på 300 C), for at få de sidste svær sprøde.

Stegen var ca. 67 - 70 C, da jeg tog den af (jeg målte sidste gang 5 minutter før stegen kom af).

IMG_2226.jpg

IMG_2225.jpg

IMG_2223.jpg

IMG_2227.jpg

Kødet var ekstremt mørt og saftigt - og der var ikke et eneste svær, som ikke var sprødt - virkelig lækkert.

Brugeravatar

F1freakdk
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Re: Flæskesteg på grill - med SPRØD svær

Indlæg#2 » 21. okt 2017, 21:42

det er sgu lige før det her indlæg kan omvende en totalt ikke flæskestegs spisende fyr som mig... (vi fik det for tit som børn og derfor ikke min yndlingsspise)

- men det ser godt nok lækkert ud her...!
Mvh
Steen L.

Update sept. 2017:
HotWok 12kW
Charbroil M 500 gasgrill
Weber transportabel grill
ABU røg"ovn"
Og stadig 56cm wannabee kuglegrill :)[/list]

Brugeravatar

Henning W Pedersen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#3 » 21. okt 2017, 21:51

Ser rigtig lækker ud. Flæskesteg er altid godt
Hilsen Henning
Aabenraa

CP
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 21. okt 2017, 22:33

Så må vi bare håbe at der blandt gæsterne ikke er en eller flere, der ligesom jeg, simpelthen ikke kan klare smagen af laurbær.
Her i huset laves den ene halvdel af stegen uden - så er der frit valg

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 21. okt 2017, 23:08

F1freakdk skrev:det er sgu lige før det her indlæg kan omvende en totalt ikke flæskestegs spisende fyr som mig... (vi fik det for tit som børn og derfor ikke min yndlingsspise)

- men det ser godt nok lækkert ud her...!

Jeg har også et lidt ambivalent forhold til flæskesteg, ikke fordi vi fik det for tit, men fordi det som oftest var tørt og uden de famøse sprøde sværd :-(

Men når det ikke får for meget, og er med sprøde (og ikke bare sorte) sværd, er det en gudespise! Og brun sovs... mmmhhhhmmm :savl2:

Tillykke med det flotte resultat, her ville jeg bestemt gerne have en plads ved bordet :-D
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#6 » 22. okt 2017, 08:41

Super god og velbeskrevet gennemgang af flæskesteg på kamado .1%¤
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Emneforfatter
Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#7 » 22. okt 2017, 09:20

Mange tak :-)

Mogens1945
Ny på Grillguru
Ny på Grillguru
Kontakt:

Indlæg#8 » 22. okt 2017, 22:13

Det ser super lækkert ud. Det må jeg prøve en dag på min Weber Q300.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"