Første forsøg med sous vide - Culotte

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere

Emneforfatter
Kasper_M_A
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Første forsøg med sous vide - Culotte

Indlæg#1 » 20. okt 2017, 18:25

Så blev det min tur til at hoppe ud i sous vide verdenen :) Har anskaffet mig en Anova.

Første forsøg blev til fruens fødselsdag med svigermekanikken på besøg... Havde advaret dem om at de var forsøgspersoner :)

Aftenen inden blev en culotte ridset og krydret med salt, peber, paprika og løgplæver.
Herefter lagt i en pose med rødvin, løg, forårsløg, gulerødder, timian, rosmarin, purløg og persille.

Om morgenen på dagen, i en gryde til sous vide på 56 grader.
Om aftenen, efter ca. 11 timer i vandbadet, blev fond og øvrigt fyld hældt i en gryde med lidt ekstra rødvin og bouillon og kogt ned. Senere tilsat madlavningsfløde.

Culotten fik 5-6 minutter over max på grillen.
Vendt og drejet så den fik lidt steheskorpe over det hele.

IMG_2081.JPG

IMG_2080.JPG

IMG_2079.JPG

IMG_2076.JPG

IMG_2078.JPG

IMG_2072.JPG

IMG_2071.JPG

IMG_2070.JPG

IMG_2068.JPG

IMG_2066.JPG

IMG_2065.JPG

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Første forsøg med sous vide - Culotte

Indlæg#2 » 20. okt 2017, 19:12

Super flot debut. Var der tilfredshed om bordet? og måske endnu mere relevant; var du tilfreds?
Where there's smoke... There's laughter.

Emneforfatter
Kasper_M_A
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 20. okt 2017, 19:24

Fuld tilfredshed omkring bordet ;)

Sjældent (nærmest aldrig) jeg selv er helt tilfreds med egen madlavning... der er altid et eller andet jeg vol gøre anderledes eller bedre :)

Kødet var uhyggeligt mørt. Må ikke blive mere mørt til min smag. Så tror jeg prøver et par timer mindre næste gang for at fornemme forskellen.
Der blev let rosa. Havde egentlig troet det ville være en anelse mere rødt når det nu var 56 grader det fik, så tror jeg prøver med 55 næste gang.

Brugeravatar

prause
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Indlæg#4 » 20. okt 2017, 20:18

Kasper_M_A skrev:Fuld tilfredshed omkring bordet ;)

Sjældent (nærmest aldrig) jeg selv er helt tilfreds med egen madlavning... der er altid et eller andet jeg vol gøre anderledes eller bedre :)

Kødet var uhyggeligt mørt. Må ikke blive mere mørt til min smag. Så tror jeg prøver et par timer mindre næste gang for at fornemme forskellen.
Der blev let rosa. Havde egentlig troet det ville være en anelse mere rødt når det nu var 56 grader det fik, så tror jeg prøver med 55 næste gang.

Det kender jeg godt - med ikke at være helt tilfreds selv.
56 er medium rare, så det synes jeg passer meget godt med udseendet på din steg.
Hvis kvaliteten af kødet er god, så ville jeg heller ikke give den 11 timer. Egentlig kun nok til at den er gennemvarm.
Hvis du ikke kender Douglas Baldwin, så giv hans tabeller et kik - de er super gode.
En culotte er en "slab".
Where there's smoke... There's laughter.

hs64
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#5 » 20. okt 2017, 20:47

Hej lavet en cuvette steg til aften, den fik 3 1/2 time ved 60 grader.
Den halve time var pga jeg gik tør for Gas (reserve flasken var også tom).
Var næste ligså rød og smagt super godt, fik desværre ikke nogle billeder

mvh Henrik

Brugeravatar

RTCallesen
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#6 » 20. okt 2017, 22:37

Det ser jo fantastisk ud!
Må se om jeg kan slå koldt vand i blodet, og vente med at ønske mig en Anova til jul, eller om jeg bider på et tilbud inden.
Mvh Rasmus
Grill sæson er enten et begreb der ikke eksistere, eller noget der aldrig ender .1%¤
Big Green Egg XL, Kamado Joe Junior, Weber 57cm, Weber Q1000, Outdoorchef City 420 G, Dancook 1000

Brugeravatar

Treblach
>1000 indlæg
>1000 indlæg

Indlæg#7 » 21. okt 2017, 19:05

Det ser flot ud det kød.
Her får den også 56°, men ikke mere end 8 timer. Jeg krydre med salt, peber og hvidløgspulver inden den bliver vakuumpakket. Nogle gange får den også en tur på panden inden den vakuumpakkes.
/Albert
/Trebla ch [smilie=pdt_aliboronz_37.gif]

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"