Pinchitos

Opskrifter og billeder uploadet af Grillguru.dk's flittige brugere
Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Pinchitos

Indlæg#1 » 16. mar 2017, 20:11

I Andalusien, der ligger i den sydligste del af Spanien er der er en ret massiv Maurisk (nordafrikansk/Marokkansk) indflydelse og det giver altså nogle ret interessante retter.
Denne er planket fra internettet for jeg har ikke fået retten før og sammensætningen med brød og gedeost er også for min regning - det gør den dog ikke dårligere, for "tonen/grundideen" er holdt i det sydlige Europa/nordlige Afrika.
Det ubetinget mest fantastiske med denne ret er krydringen med safran og laurbærblade - det dufter og smager ganske enkelt genialt.
Forlægget for opskriften kommer som nævnt fra inder-nettet og retten skal så vidt jeg kan forstå primært laves med lam eller kylling (eller svin) men jeg havde en ½ oksemørbrad i køleren så det blev den, der blev skåret op i passende stykker og fik et møde med den fantastiske marinade.

Her kommer marinadeopskriften så:

1 tsk. koriander
1 tsk. spidskommen
1 tsk. fennikelfrø
disse tre stødes i morter.
1 tsk. almindelig sød paprika.
1 tsk. røget paprika.
1 tsk. salt.
2 fed hvidløg
1/4 gram safran udblødt i 2 spsk. kogende vand.
1 tsk. oregano.
1 helt tørret eller endnu bedre 2-3 friske laurbærblade der er stødt.
2 spsk. olivenolie.
2 spsk. vineddike

Det geniale både smag og duftmæssigt er safran og laurbærblade, så det kan efter min mening ikke udelades.

Salaten er hjertesalat, tomat, bredbladet persille og koriander overhældet med et par spsk. olivenolie samt saft og skal fra en hel citron - altså syrlig og frisk.

Bollen er en lille focacciabolle med sort oliven den er smurt med en frisk gedeost.

I øvrigt: kom nu med noget mad og nogle billeder (det behøver ikke være avanceret - en hakkebøf er også en fornøjelse som inspiration). Det bliver sgu lidt kedeligt at være den eneste der poster indlæg der går bare en smule ud over; hvilken gasgrill skal jeg købe? og se hvad jeg har købt... (i øvrigt ikke et ondt ord om disse posts - der har bestemt deres berettigelse).
Vedhæftede filer
IMG_20170316_165751.jpg
Denne marinade er genial.
IMG_20170316_171109.jpg
Kødet - her er det oksemørbrad, men det kunne sagtens være kylling - marineres i mellem 2 og 12 timer.
IMG_20170316_175538.jpg
En frisk syrlig og citruspræget salt går godt til.
IMG_20170316_183901.jpg
Stegt i alt ca. 8 min ved 250 grader direkte. Bollerne ser lidt kedelige ud - det er bagsiden. Forsiden af bollen er fyldt med sorte oliven.
IMG_20170316_184625.jpg
Enjoy.
Where there's smoke... There's laughter.

Brugeravatar

Torp Hedehusene
>3000 indlæg
>3000 indlæg

Re: Pinchitos

Indlæg#2 » 16. mar 2017, 20:39

Du har gjort det igen igen, bare lækkert og gennemført.

.
Torp Hedehusene

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#3 » 18. mar 2017, 07:26

Mums :) - det skal prøves ..... i morgen :)
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

Brugeravatar

Christian1986
Rutineret medlem
Rutineret medlem

Indlæg#4 » 18. mar 2017, 13:18

Det ser lækket ud - regner med at lave tilsvarende på fredag af en okseklump og i hjemmelavede tortillas

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#5 » 18. mar 2017, 16:41

Christian1986 skrev:Det ser lækket ud - regner med at lave tilsvarende på fredag af en okseklump og i hjemmelavede tortillas

Hjemmelavede tortillas gør godt til alt...

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#6 » 21. mar 2017, 17:09

Så kom jeg igang :) dog med kylling.
Tak for inspiration :)
Vedhæftede filer
20170321_164657-1.jpg
It's always easy to fall asleep on a couch unless you're actually trying to fall asleep on a couch.

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#7 » 21. mar 2017, 17:21

Bliver så godt :
Vedhæftede filer
20170321_171939-1.jpg

MartinNicolaisen73
Øvet på Grillguru
Øvet på Grillguru

Indlæg#8 » 21. mar 2017, 18:01

Det blev kanon, spiste det med græske fladbrød fra Fakta, blandet salat, chilisovs fra www.grovbolle.dk og cremefraiche dressing :) totalt hit hos alle

Brugeravatar

Emneforfatter
prause
>2000 indlæg
>2000 indlæg

Indlæg#9 » 21. mar 2017, 19:34

Tak for tilbagemeldingen, super flot farve din kylling har fået både før og efter bruning. De græske fladbrød er gode.

Tilbage til "Brugeropskrifter & fotos"